جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 454
سال 1403
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 74
سال 1402
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
سال 1401
دوره 19 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
دوره 18 , شماره 66
سال 1400
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
دوره 17 , شماره 63
دوره 17 , شماره 62
سال 1399
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
دوره 16 , شماره 58
سال 1398
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
دوره 15 , شماره 54
سال 1397
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
دوره 14 , شماره 50
سال 1396
دوره 13 , شماره 49
سال 1395
دوره 12 , شماره 43
دوره 12 , شماره 42
سال 1394
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
دوره 11 , شماره 38
سال 1393
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
سال 1392
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
دوره 9 , شماره 30
سال 1391
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1390
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1389
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1388
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1387
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1386
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 6
سال 1385
دوره 1 , شماره 3
عنوان :
همانندی خویشکاری المپ نشینان یونان و آفریدگان اهورا مزدا در سه هزار سال نخستین آفرینش
نویسنده:
نسرین اصلانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اسطوره واکنشی است از ناتوانیهای انسان در مقابله با درماندگیها و ضعفهای او. عناصر و شخصیتهای اسطوره ریشه در واقعیتهایی دارند که در طی زمان تغییر و تحول مییابند و همانگونه که فرهنگها با هم آمیخته میشوند؛ اسطورهها نیز با هم میآمیزند و اسطورههای جدید میسازند و گاهی اسطورهها در سرزمینهای مختلف با نامهای متفاوت و خویشکاری یکسان ظهور مییابند. پژوهش حاضر از نوع تحلیلی ـ تطبیقی است بر پایه دادههای کتابخانهای، که با هدف اثبات وجود همانندی در خویشکاری اساطیر ایران و یونان و نیز بیان علت آن نگاشته شده است. در این پژوهش، با توجه به یافتههای به دست آمده از خویشکاری اسطورههای دو سرزمین یونان و ایران، تطبیق آنها با یکدیگر و اثبات وجود تشابه در وظایف آنها؛ فرضیه یکسانی تفکر نوع بشر در هزارههای آغازین بررسی میشود و در بخش نتیجهگیری بیان میگردد که از آنجا که اسطوره حاصل تفکر بشر و برگرفته از سرشت آدمی است؛ بدیهی است که تشابهاتی میان اسطورههای سرزمینهای مختلف دیده شود، هر چند که نام و توصیف مردم این سرزمینها از یک پدیده فرازمینی، متفاوت از هم باشد و نیز تفاوتهای موجود میان اسطورهها را میتوان متأثر از شرایط اجتماعی هر سرزمین در زمان خلق آن اسطوره دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل اسطوره شناختی آیین بلاگردانی در حدیقه سنایی
نویسنده:
زهرا براتیه ، قربانعلی ابراهیمی ، مهرداد چترایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بلاگردانی یک آیین اسطورهای مذهبی است که در میان اقوام و ملل مختلف با اهداف گوناگون از دیرباز رواج داشته است. بسیاری از سنتهای اسطورهای و کهن برای دور ماندن از بلایا و یا رفع آن، روشهای مختلف بلاگردانی را توصیه کردهاند. در ادبیات کلاسیک فارسی از سنایی به عنوان یکی ازنخستین حلقههای نوآوری و گسترش مضامین و اندیشههای عرفانی، تعلیمی و حکمی نام بردهاند، اماسنایی به شهادت شمار زیادی از ابیات مثنویحدیقةالحقیقهاش با اساطیر به خوبی آشنایی داشته و از مصادیق و فرهنگ عامهای که در روزگار وی رایج بوده است به خوبی بهره برده است. در پژوهشحاضر که به شکل بنیادی بر پایة مطالعات کتابخانهای و با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است،سعی کردیم تا نشان دهیم سنایی در حدیقةالحقیقهصورتهای گوناگون مصادیق بلاگردانی از جملهقربانی، حرز و تعویذ، دعانویسی و دودکردن اسپند برای دفع چشمزخم را مورد توجه قرار داده است.برای روشن شدن این امر، پس از تحلیل باور بلاگردانی به تحلیل مصادیق یافتشده در حدیقة سناییخواهیم پرداخت، در نهایت نشانههای آیین بلاگردانی در این اثر مشخص و مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که سنایی به جنبههای اسطورهای آیین بلاگردانی که اشاره نمودیم کاملاً آشنا است و توانسته به هنریترین وجه ممکن آن را در مثنوی حدیقه بهکار ببرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح غزلی از حافظ
نویسنده:
نصرت اله فروهر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غزلیات حافظ
,
غزل عرفانی
,
حافظ شیرازی
,
شرح غزل های حافظ
,
ادبیات عرفانی
,
تجلّیات (عرفان نظری)
,
مراتب (عرفان نظری)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اعیان ثابته
,
تجلی صفاتی((اثباتی)، قسیم تجلی ذاتی و تجلی افعالی)
,
مقامات(اثباتی)
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
مقام کشف
,
مقام مکاشفه
کلیدواژههای فرعی :
آیه 054 فصلت ,
سالک واصل ,
اشعار حافظ شیرازی ,
حجاب عرفانی ,
آیه 115 بقره ,
آیه 032 بقره ,
آیه 179 اعراف ,
اندیشه حافظ ,
سالک ,
تجلی افعالی((اثباتی)، قسیم تجلی ذاتی و تجلی صفاتی) ,
آیه 16 مائده ,
آیه 12 طلاق ,
آیه 10 زمر ,
چکیده :
این نوشته به بهانه شرح غزلی از غزل های شاعر بلند آوازه و ستاره پرنور و درخشان آسمان ادب ایران -خواجه حافظ شیرازی- فراهم شد و حاصل مطالعه سالیانی دراز است. شاعر یک لاقبای قلندر در این غزل با ژرف اندیشی با خویشتن خویش از آفرینش رازناک هستی سخن گفته و در خلوت تنهایی و انزوای خود آشکارا حجاب های مادی را کنار زده و در سیر صعودی سلوک به اسراری پی برده و در قالب استعارات، غزل خود را پرداخته است.این غزل از غزل های عرفانی محض خواجه است که به مفهوم آفرینش هستی در ازل اشاره نموده و مشکل آفرینش را به رشته عبارت ریخته و با مهارت و استادی، انسان را مظهر و جلوه گاه نور ذات حق و نماینده هستی مطلق معرفی کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد کهن الگویی شعر «قصه شهر سنگستان» مهدی اخوان ثالث
نویسنده:
حمیدرضا فرضی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
نقد روانشناختی
,
نمادهای کهن الگویی
,
شعر «قصه شهر سنگستان»
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
اشعار اخوان ثالث
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات
,
انواع کهن الگوها
,
تحلیل شعر قصه شهر سنگستان
کلیدواژههای فرعی :
نقد ادبی ,
درخت ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
اسطوره و ادبیات ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
کهن الگوی قهرمان ,
غار ,
کهن الگوی سایه ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
اسطوره در ادبیات معاصر ,
کهن الگوی خود ,
کهن الگو و اسطوره ,
درخت در اساطیر ,
درخت در ادبیات ,
کوه در اساطیر ,
کهن الگوی مرگ ,
کهن الگوی تولد دوباره ,
عدد هفت ,
اسطوره در شعر ,
چکیده :
«نقد کهن الگویی» یکی از رویکردهای اصلی نقد ادبی معاصر است که به کشف ماهیت و ویژگی اسطوره ها و کهن الگوها و نقش آنها در ادبیات می پردازد. در این مقاله «قصه شهر سنگستان» از دیدگاه نقد کهن الگویی، بررسی و بر اساس کهن الگوهای قهرمان، مرگ و تولد دوباره، پیر دانا، سایه و خویشتن، و نمادهای کهن الگویی درخت، کوه، دره، غار، چشمه، چاه و عدد هفت، تحلیل شده است. اساس کهن الگویی این شعر بر اسطوره «قهرمان منجی» شکل گرفته و بقیه کهن الگوها و نمادها در ارتباط با آن معنا یافته اند. از میان مراحل سه گانه تحول و رستگاری، رفتار قهرمان (شاهزاده) با مرحله دوم که «پاگشایی» نام دارد و دارای سه مرحله (حرکت و جدایی، تغییر و بازگشت) است، تطبیق داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد تطبیقی اسطوره آفرینش در شاهنامه فردوسی و مهابهاراتای هندی
نویسنده:
فاطمه پاک رو
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
شاهنامه
,
جهان بینی اساطیری
,
مهابهاراتا
,
اساطیر هند
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
ادیان هند (ادیان آریایی)
,
آفرینش در اساطیر
,
آفرینش انسان در اساطیر
,
شاهنامه و مهابهاراتا
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره و حماسه ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
خلقت حیوانات ,
گیاه در اساطیر ,
ماه در اساطیر ,
خورشید در اساطیر ,
اساطیر زرتشتی ,
حیوانات در اساطیر ,
کوه در اساطیر ,
خورشید در شاهنامه ,
چکیده :
شباهت های فراوانی که در باورهای باستانی دینی و حماسی ایران و هند یافت می شود، نشانگر هم ریشه بودن فرهنگ و تمدن ایرانی و هندی است. بیشترین شباهت را میان ایران و هند می توان در حماسه مهابهاراتا و شاهنامه فردوسی یافت. حتی در آیین زردشت نیز شباهت هایی فراوان با آیین هندو به چشم می خورد. خوردن گیاه هوم و قربانی کردن ها همه به یکدیگر شباهت دارد. در دو حماسه ایرانی و هندی، بسیاری از شخصیت ها شبیه به یکدیگرند. زبان ایرانیان نیز با سنسکریت تفاوت های کمی دارد. در این پژوهش مساله آفرینش در شاهنامه و مهابهاراتا مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته است. آفرینش جهان، زمین، موجودات و انسان، که محور اصلی این پژوهش است، شباهت ها و هم ریشه بودن دو فرهنگ را به خوبی نشان می دهد.در اسطوره های آفرینش، جهان با تقابل نیکی و بدی آغاز می شود و پایان جهان نیز با پیروزی نیکی همراه خواهد بود. این تقابل در شاهنامه و مهابهاراتا به خوبی تصویر شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد اسطوره شناختی ژرفا، بر بنیاد کهن نمونه مادینه روان
نویسنده:
بهروز اتونی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آنیما
,
نقد روانشناختی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آنیمای حافظ
,
ادبیات
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
انواع کهن الگوها
,
شناخت آنیما
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره ,
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
رستم ,
اسفندیار ,
نقد ادبی ,
اسطوره های ایرانی ,
زن جادو ,
رستم و سهراب ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
قصه تهمینه ,
آناهیتا (ناهید) ,
آب در اساطیر ,
گاو در اساطیر ,
جادو در اساطیر ,
انواع کهن الگوها ,
اساطیر زرتشتی ,
زمین در اساطیر ,
هفت خوان اسفندیار ,
ایزد چیستا ,
چکیده :
کهن نمونه ها، با تصویرهای کهن نمونه ای مانند کوه و اعداد و درون مایه های کهن نمونه ای چونان آفرینش و مرگ همسان نیست و به گمان نهان پژوه سوئیسی، کارل گوستاو یونگ، کهن نمونه ها، سازنده نمایه ها و درون مایه های کهن نمونه ای است. پنج کهن نمونه «خود»، «سایه»، «نرینه روان (=آنیموس)»، «مادینه روان (=آنیما)» و «نقاب» از کهن نمونه های برجسته و بنیادین یونگ است که کارکرد آنها در دبستان نقد اسطوره شناختی ژرفا برای گزارش و رمزگشایی اسطوره و حماسه های اسطوره ای، بنیادین و بی بدیل می نماید. در کتاب های نقد ادبی، این کهن نمونه ها در زیر دبستان های نقد اسطوره شناختی و روان شناختی می آید و در اندازه تعریف، پایان می یابد و هیچ گونه تحلیل و کارکردی از آنها در نقدهای اسطوره شناختی به دست داده نمی شود. ما، در این جستار برای نخستین بار یکی از این کهن نمونه ها، نامزد به مادینه روان را می گزاریم و کارکرد آن را در حماسه های اسطوره ای، فراروی منتقدان ادبی می نهیم و به رمزگشایی های نوی در حماسه های اسطوره ای، چونان شاهنامه دست می یابیم.در پایان، آنچه بایسته گفت می نماید آنست که گزارش و تحلیل ما از کهن نمونه مادینه روان، بی پیشینه و نوآیین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر «کلیله و دمنه» به تصحیح مجتبی مینوی
نویسنده:
برات زنجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلیله و دمنه
,
ادبیات
,
مجتبی مینوی
,
تصحیح کلیله و دمنه
,
تاریخ کلیله و دمنه
,
شرح کلیله و دمنه
کلیدواژههای فرعی :
یراعه ,
میره ,
چکیده :
کلیله و دمنه از کتاب های بسیار معروف و کم نظیر است. این کتاب در عهد ساسانیان از زبان سنسکریت به پهلوی نقل شد و عبداله بن مقفع آن را از پهلوی به عربی ترجمه کرد. در عصر نصربن احمد سامانی، ابوالفضل محمد بلعمی آن را به نثر فارسی برگرداند. رودکی، شاعر معروف، آن را به نظم کشید و کتابی که امروز در دست داریم، از ابوالمعالی نصراله بن محمد عبدالحمید است که آن را از کلیله ابن مقفع در نیمه قرن ششم هجری، در دوره سلطنت بهرام شاه غزنوی، ترجمه کرده است. عبدالعظیم خان قریب، استاد دانشگاه تهران، آن را تصحیح کرده و مکرر به طبع رسیده است. پس از مرحوم قریب، استاد مجتبی مینوی آن را از روی نسخ خطی گوناگون تصحیح و به چاپ رسانده است. با وجود دقت نظری که مینوی در این کار داشته است، در بعضی از عبارات نارسایی ها به چشم می خورد که در این مقاله انتقادی، آنها را در معرض قضاوت صاحب نظران قرار می دهم، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ژیلبر دوران و نقد اسطوره ای (پیکره مطالعاتی: رمان قلب سگی اثر میخاییل بولگاکف)
نویسنده:
بهروز عوض پور ,بهمن نامورمطلق
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ژیلبر دوران
,
اسطوره سنجی
,
اسطوره کاوی
,
قلب سگی
,
میخاییل بولگاکوف
,
نقد روانشناختی
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ادبیات
,
اسطوره دگردیسی
,
نقد کتاب قلب سگی
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره ,
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
نقد ادبی ,
اسطوره در ادبیات معاصر ,
اسطوره شخصی ,
تحول در نقد ادبی ,
چکیده :
در این نوشتار به تبیین و تعریف دو روش «اسطوره سنجی» و «اسطوره کاوی» پرداخته ایم. تدقیق در این روش ها ما را بدان رهنمون شد که روش نقادی اسطوره سنجی به طور کلی روشی است که قصد دارد با شناسایی کوچک ترین واحدهای معنادار از گفتمان های اسطوره ای در یک اثر ادبی و هنری، و نیز بررسی روابط میان آن ها با یکدیگر، به ساختاری طبیعی از اسطوره ای کلان- یک سر اسطوره- در آن اثر دست یابد که با چند و چون زندگی شخصی مولف اثر نیز به طور مستقیم در ارتباط است و از این بابت منتقد را در نقد آن اثر یاری می کند. اسطوره کاوی که بیشاز نقد در پی تحلیل آثار ادبی و هنری است، در واقع در طول روش اسطوره سنجی قرار دارد و عبارت است از کاربرد همان روش در میدانی گسترده تر به همراه تمامی متون اجتماعی، فرهنگی، تاریخی موثر در خلق و حتی خوانش آن اثر. همچنین برای آشنایی با چند و چون کاربرد این روش ها در ادامه تلاش شد تا رمان قلب سگی میخاییل بولگاکوف به طور همزمان از طریق هر دو روش نقد و تحلیل شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 235
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دبستان نقد اسطوره شناختی ژرفا بر بنیاد کهن نمونه نرینه روان (= آنیموس)
نویسنده:
بهروز اتونی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد روانشناختی
,
آنیموس
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
زنان شاهنامه
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات
,
زن در شاهنامه
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
انواع کهن الگوها
,
نمودهای آنیموس
,
آنیموس مثبت
,
شناخت آنیموس
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره ,
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
کیخسرو ,
نقد ادبی ,
ضحاک ,
اسطوره های ایرانی ,
خویشکاری ,
گردآفرید ,
منیژه ,
فرانک ,
بانو گشسب ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
سودابه ,
همای ,
آنیموس منفی ,
سیندخت ,
گردیه ,
زربانو ,
چکیده :
پنج کهن نمونه «خود»، «سایه»، نرینه روان (= آنیموس)، مادینه روان (= آنیما) و نقاب از کهن نمونه های برجسته و بنیادین یونگ است که کارکرد آنها در دبستان نقد اسطوره شناختی ژرفا برای گزارش و رمزگشایی اسطوره و حماسه های اسطوره ای بنیادین و بی بدیل می نماید.در کتاب های نقد ادبی این کهن نمونه ها در زیر دبستان های نقد اسطوره شناختی و روان شناختی می آید و در اندازه شناختگی (= تعریف) پایان می آید و هیچ گونه تحلیل و کارکردی از آنها در نقدهای اسطوره شناختی به دست داده نمی شود.ما، در این جستار برای نخستین بار یکی از این کهن نمونه ها نامزد به نرینه روان (= آنیموس) را می گزاریم و کارکرد آن را در حماسه های اسطوره ای فراروی منتقدان ادبی می نهیم.در پایان، آنچه بایسته گفت می نماید آنست که گزارش و تحلیل ما از کهن نمونه نرینه روان (= آنیموس) بی پیشینه و نوآیین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره ها، زندگان جاوید (به بهانه نقد اسطوره شناختی آسمان خراش میلاد)
نویسنده:
بهروز اتونی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
آسمان خراش میلاد
,
دایره
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
آسمان در اساطیر
,
کوه در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های ایرانی ,
سپندارمذ ,
جهان بینی اساطیری ,
مکتب روان شناختی یونگ ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
کوه البرز ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
میتراییسم (ادیان آریایی ایران باستان) ,
آفرینش انسان در اساطیر ,
درخت کیهانی ,
اساطیر زرتشتی ,
نماد غار ,
چکیده :
ما، خام و یاوه می اندیشیم اگر بر آن سر باشیم که اسطوره ها در همان روزگار کهن و اسطوره ای، به زیر خاک فرورفته اند؛ و در سایه های دامن گسترِ تاریخ و گردهای گیتی نورد هزاره ها گم آمده اند؛ چرا که امروزه، آفرینش هر اثر هنری، بر بنیاد اسطوره ها، لیک به فرماندهی کهن نمونه ها، ناخواسته، به سامان می رسد؛ و آسمان خراش میلاد، یکی از آنهاست.این جستار، آسمان خراش میلاد را بهانه و بستری قرار داده است تا به بحث های اسطوره شناختی بپردازد؛ و دو نماد کوه ـ غار و دایره را در فرهنگ نازش خیز ایرانی و نامه ورجاوند شاهنامه بکاود و بررسد؛ و در اثنای این کار، روش نقد اسطوره شناختی را، در کردار، بیاموزد. همچنین، این جستار، از نمای بیرونی آسمان خراش میلاد، نقدی اسطوره شناسانه را بر آن پی می ریزد و بدنه اصلی ستونی (= عمودی)، و ساختمان گوی وار فرازین آسمان خراش، و گَردان بودن خوان سرای (= رستوران) آن را بر بنیاد کهن نمونه های کوه ـ غار و دایره رمزگشایی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 454
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید