چکیده :
ترجمه ماشینی :
با توجه به اینکه کانت شواهد کلاسیک وجود خدا را به طور معروف «از بین برد»، شاید تعجب آور نباشد که فلسفه دین کریستین ولف، که اینها را در بر می گیرد، کمتر از مثلاً فلسفه اخلاقی او مورد توجه قرار گرفته است.
در واقع، theologia naturalis ولف اخیراً به عنوان نمونهای برجسته از به اصطلاح «روشنگری معتدل» به تصویر کشیده شده است، زیرا ولف تلاش کرد تا فلسفهای را توسعه دهد که نظامی از الهیات عقلانی و همچنین توجیهی برای وحی مسیحی ارائه کند.
علاوه بر این، او به صراحت به طرفداران «روشنگری رادیکال» حمله کرد.
از سوی دیگر، خود وولف توسط معاصرانش به عنوان دشمن دین مسیحی، پیرو متفکران بدنامی مانند اسپینوزا یا هابز مورد حمله قرار گرفت.
همچنین، با توجه به درخواست نسبتاً شدید وولف برای روشنگری، به نظر می رسد تلاش برای توجیه کامل وحی در تضاد است.
سؤالی که در این وضعیت مطرح می شود این است که آیا موضع مثبت وولف در مورد دین مسیحی با عقل گرایی خودمختار او سازگار است یا خیر.
این جنبه کنجکاو و به ظاهر متناقض فلسفه ولف، که تفاسیر مختلف بر آن گواهی می دهد، مستلزم بررسی دقیق عناصر مربوط به فلسفه او است.
بنابراین، این مطالعه بر مفاهیم ولف از الهیات طبیعی و دین طبیعی تمرکز می کند، بنابراین به این سوال پاسخ می دهد که چگونه ولف می خواست در به کارگیری روش فلسفی خود در الهیات مسیحی موفق شود و در عین حال استفاده نامحدود از عقل را تضمین کند و دین مسیحی را بی ضرر رها کند.
با توجه به اینکه وولف متهم به نفی معجزات کتاب مقدس و الغای دین طبیعی و وحیانی شده است، این پژوهش در چهار فصل به اثبات معجزات وی، رابطه دین و اخلاق طبیعی، نقد اسپینوزیسم و اثبات حقیقت وی می پردازد.
از دین مبین کلید کارهای وولف، یا به نظر من، تلاش او برای توجیه دین مکشوف به عنوان وسیله ای برای هدایت مسیحیان به lex naturalis است.
از یک سو، ادله او به نفع دین وحیانی، منافاتی با مطالبه روش فلسفی او ندارد، حتی اگر مخالفان او به درستی اینها را بزرگترین خطر برای مرجعیت دین وحی بدانند.
از سوی دیگر نشان خواهم داد که ولف مسیحیت را به دلایل صرفاً عذرخواهی توجیه نکرد.
given that kant famously ‘destroyed’ the classical proofs for the existence of god, it is perhaps not surprising that christian wolff’s philosophy of religion, which incorporates these, has received less attention than, for example, his moral philosophy.
indeed, wolff’s theologia naturalis has of late been portrayed as a prime example of the so-called “moderate enlightenment”, for wolff attempted to develop a philosophy which provided a system of rational theology as well as a justification of christian revelation; moreover, he explicitly attacked proponents of “radical enlightenment”.
on the other hand, wolff himself was by his contemporaries attacked as an enemy of christian religion, a follower of notorious thinkers such as spinoza or hobbes.
also, the attempt fully to justify revelation seems to be at odds given wolff’s rather vigorous plea for enlightenment.
the question posed by this state of affairs is if wolff’s affirmative stand on the christian religion was consistent with his autonomous rationalism.
this curious and seemingly contradictory aspect of wolff’s philosophy, to which the different interpretations testify, demands detailed studies of the respective elements of his philosophy.
therefore, this study focuses on wolff’s concepts of natural theology and natural religion, thus answering the question how wolff wanted to succeed in applying his philosophical method on christian theology while at once securing the unrestricted use of reason and leaving the christian religion unharmed.
given that wolff was accused of having negated the biblical miracles and abolished natural as well as revealed religion, this study deals in four chapters with his proof of miracles, the relation of natural religion and morals, his critique of spinozism and his proof of the truth of revealed religion.
the key to wolff’s works, or so i argue, is his attempt to justify revealed religion as a means to guide christians to the lex naturalis.
on the one hand, his arguments in favour of revealed religion do not contradict the demand of his philosophical method, even if his adversaries correctly took these to be the greatest danger to the authority of revealed religion.
on the other hand i will show that wolff did not justify christianity for purely apologetic reasons.
being overtly certain that his philosophy was able thus to justify revealed religion, wolff's main interest lay in adjusting the key tenets of christianity to the doctrine of the lex naturalis.
es ist nicht verwunderlich, dass die religionsphilosophie von christian wolff weniger interesse erweckt hat – im gegensatz zu seiner moralphilosophie, nachdem von immanuel kant der kosmologische gottesbeweis schon als schlechthin falsch zermalmt wurde.
in jüngster zeit wird christian wolffs theologia naturalis auch als paradebeispiel für die gemäßigte aufklärungsphilosophie angesehen.
denn er suchte nicht nur die harmonie zwischen vernünftiger gotteserkenntnis und christlicher offenbarung nachzuweisen, sondern auch die radikalen zu bekämpfen.
dies läuft aber nicht nur…
منبع اصلی :
http://archiv.ub.uni-marburg.de/diss/z2015/0235
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords : Christian theology , Kant , Spinoza , Hobbes ,Natural theology, Moderate Enlightenmen, Wolff
توضیحات فیزیکی اثر :
266 صفحه .