جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 180
صحیح من سیرة الإمام الحسین بن علي علیه السلام المجلد 8 (اسباب و معطیات ثورة عاشوراء)
نویسنده:
مرتضی عسکری؛ محقق: محمدباقر شریف قرشی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة التاریخ العربی,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «الصحیح‌ من‌ سیرة الاما‌م‌ الحسین‌ بن‌ علی‌ علیه‌ السلام‌» نوشته علامه مرتضی عسکری، دايرة المعارفي 20 جلدي از سيره و تاريخ زندگي امام سوم شيعيان حسين بن علي عليه السلام مي باشد. مهمترين عناوين و موضوعات جلد هشتم كتاب كه به آن پرداخته شده است عبارتند از: علل و اسباب نهضة عاشوراء، سبب واقعة کربلاء، تکلیف الخواص، نظرة في اسباب الثورة الحسینیة، اثر المفاهیم الخاطئة علی المجتمعات.
سيدة ام البنين (سيرتها - کراماتها)
نویسنده:
اشرف زهيری جعفری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «السيدة ام البنين (ع)، سيرتها کراماتها» نوشته اشرف زهيری جعفری، به موضوع زندگی فاطمه بنت حزام، همسر امام علی علیه السلام و مادر حضرت ابوالفضل علیه السلام می پردازد. برخی عناوین کتاب عبارتند از: 1- المراة و الرجل‌ فی‌ مضما‌ر السبا‌ق‌ ۲- نسبها‌ و حسبها‌ ۳- فی‌ بیت‌ علی‌ ۴- المراة المواقف‌ ۵- مواقف‌ مشرفه‌ .. یوم‌ عا‌شوراء فی‌ المدینة و غیره.
روضة الواعظین و بصیرة المتعظین المجلد 1
نویسنده:
محمد بن حسن فتال نيشابوری؛ مقدمه نویس: محمدمهدی سیدحسن خرسان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: منشورات الرضی,
چکیده :
«رَوضَةُ الْواعِظین» نوشته محمد بن فتال نیشابوری (م ۵۰۸) از علمای ۵ و ۶ هجری قمری درباره تاریخ زندگانی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است. این کتاب در ۹۶ مجلس تنظیم شده و همواره مورد توجه و استناد عالمان و بزرگان دین قرار داشته است. «روضة الواعظین» یکی از منابع «بحارالانوار» به شمار می ‏‌رود. در برخی موارد «روضة الواعظین» به اشتباه به شيخ مفيد نسبت داده شده است. این کتاب درباره تاريخ و مناقب معصومين (ع) و همچنين مواعظ و اخلاقيات و به گفته خود مؤلف در اصول و فروع دين و زهد و مواعظ است. اين كتاب شبيه كتاب‏ هاى امالى، در ۹۶ مجلس تنظيم شده است: سه مجلس در ماهيت عقل و برترى آن و معرفت خداوند و شگفتی‌ هایی که بر بزرگی خداوند دلالت دارد. مجلس چهارم تا ششم درباره نبوت. مجلس هفتم تا یازدهم درباره اميرالمؤمنين (ع). مجلس دوازدهم درباره ایمان ابوطالب و شرح حال فاطمه بنت اسد. مجلس سیزدهم تا شانزدهم درباره حضرت زهرا (س). مجلس هفدهم تا سى و يكم شرح حال و مناقب ائمه اطهار و پس از آن فروع دين و مباحث اخلاقى است. اين مجالس به فراخور موضوع، گاهی مفصل (مانند مجلس دوم) و گاهی مختصر (مانند مجلس نوزدهم) است. فتال در تنظيم مجلس ‏‌ها، پيوستگى تاريخى را رعايت نكرده است مانند اینکه ولادت پیامبر (ص) را بعد از بعثت می‌ آورد و برخى مباحث مانند جنگ‌ ها و مغازی پیامبر را هم طرح نكرده است.
مع الرکب الحسینی من المدینة الی المدینة المجلد 6 (الرکب الحسیني في الشام و منه الی المدینة المنورة)
نویسنده:
محمدامین پور امینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: زمزم هدایت,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«مع الركب الحسيني من المدينة إلی المدينة» اثر جمعی از نویسندگان و پژوهشگران معاصر به نام‌‌ های علی شاوی، شیخ نجم‌ الدین طبسی، شیخ محمدجواد طبسی، شیخ عزت‏ اللَّه مولایی، شیخ محمدجعفر طبسی و شیخ محمدامین ‏پور‌ امینی است و علی شاوی پژوهش همه همکاران را نقد و بررسی کرده و با یک قلم به نگارش درآورده است. ششمین و آخرین جلد مجموعه با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه، با عنوان کاروان امام حسین (ع) در شام و حرکت به‌ سوی مدینه منوره، به قلم شیخ محمدامین پور امینی می‏ باشد. دست‌ مایه اصلی این جلد، تشریح و تبیین رسالت جاودانه پیروزمند کاروان حسینی در میان مردم شام و نیز توده امت بزرگ اسلامی پس از شهادت آن حضرت است و بیان می‏ دارد که چگونه معادله دگرگون شد و چرا یزید به‌ ظاهر گریست و از پسر مرجانه بیزاری جست و کاروان را به مدینه بازگرداند. در واقع نویسنده در خلال حوادث و رخدادهای کاروان در شام و مدینه به مهم‌ ترین و زیر بنایی‌ ترین مأموریت کاروان حسینی به رهبری امام سجاد (ع) و زینب کبری می‏ پردازد. وی در سرآغاز کتاب، شام، بنی ‏امیه، نقش معاویه و یزید را معرفی می‏ کند و در فصل نخست در خلال بیان حوادث در شام، نقش اهل‌بیت (ع) در شام را برای خواننده به تصویر می‏ کشد. فصل دوم کتاب به حرکت پیروز مندانه کاروان از شام و بازگشت به کربلا اختصاص دارد. در فصل سوم مسائل مربوط به رسیدن کاروان به مدینه را تشریح می ‏کند که کاروان بدون امام حسین (ع) و یارانش به مدینه باز می‏ گردد. در همین فصل وضعیت این شهر پس از شهادت امام و نیز نقش امام سجاد (ع) و زینب کبری در استمرار رسالت و پیام عاشورا بررسی و تبیین شده است.
موسوعة أهل البیت علیهم السلام المجلد3 (سيرة اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب علیه السلام)
نویسنده:
علی عاشور
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار نظیر عبود,
چکیده :
کتاب «موسوعة أهل البیت علیهم السلام» نوشته علی آشور، که به بررسی زندگی چهارده معصوم در بیست جلد می پردازد. جلد سوم این کتاب به احوال علي بن ابي طالب علیه السلام می پردازد. برخی از عناوین مرتبط با جلد سوم شامل: نسب امیر المومنین (ع)، اسما امیر المومنین (ع)، فضائل امیر المومنین (ع)، علم امیر المومنین (ع)، زهد امیر المومنین (ع)، سبب قتل امیر المومنین (ع)، وصیت علی (ع) قبل الشهادة و غیره می باشد.
حیاة الإمام موسی بن جعفر علیه السلام (دراسة و تحلیل) المجلد 2
نویسنده:
باقر شريف قرشی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار البلاغة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «حیاة الإمام موسی بن جعفر علیه السلام» نوشته باقرشریف قرشی درباره زندگینامه امام هفتم، موسی بن جعفر علیه السلام می باشد.
سیرة المعصومین الأربعة عشر علیهم السلام المسمّى بمنتقى الدرر المجلد 1
نویسنده:
محمد محمدی اشتهاردی؛ مترجم: هاشم صالحی؛ ناظر: ابوالقاسم دیباجی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة البلاغ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «سیرة المعصومین الأربعة عشر علیهم السلام المسمّى بمنتقى الدرر» نوشته محمد محمدی اشتهاردی، در چهارده فصل فراهم آمده است. هر فصل مشتمل است بر شرح زندگانی معصومین، داستان هایی از دوران کودکی و نوجوانی، معرفی خلفای هم عصر، نمونه هایی از رفتار و گفتار معصومین با مردم، و شرح مبارزات و معرفی شاگردان ائمه. کتاب با استناد به منابع مختلف به طبع رسیده است. گفتنی است این کتاب در سه جلد به زبان عربی ترجمه شده است. جلد اول این کتاب شرح زندگانی حضرت محمد (ص)، امام علی (ع)، فاطمه زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 180