جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
تعداد رکورد ها : 2474
عنوان :
جایگاه روایات جری و تطبیق در فرایند تفسیر قرآن
نویسنده:
مصطفی سلیمی زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بطن قرآن
,
روایات تفسیری
,
روایات تعیین مصداق
,
جری و تطبیق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
آیات
,
تفسیر قرآن
,
گونه¬های روایات تفسیری
,
اقسام آیات قرآن
,
معنای لغوی و اصطلاحی تاویل
,
روایات جری و تطبیق
کلیدواژههای فرعی :
آیه 089 نمل ,
امام صامت ,
آیه 043 بقره ,
صراط مستقیم ,
آیه 5 طه ,
آیه 7 رعد ,
آیه 40 حج ,
آیه 159 بقره ,
آیه 003 بقره ,
آیه 121 بقره ,
آیه 64 مائده ,
آیه 34 لقمان ,
آیه 77 قصص ,
آیه 11 شوری ,
آیات متشابه ,
معنای تفسیر ,
آیه 7 انبیاء ,
آیه 51 آل عمران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
روایات جری که بخش زیادی از روایات موجود در تفاسیر روایی ما را شامل میشود، همیشه مورد توجه مفسران ما بوده و هست و در ضمن مباحث تفسیری، به این روایات نیز اشاره میکنند. اما این سؤال در ذهن ایجاد میشود که اصولاً آیا این دسته از روایات، تفسیری بهشمار میروند یا خیر؟ به نظر میرسد این روایات صرفاً در صدد انطباق مفهوم عام آیه بر مصداقی عرفی و بدون در نظر گرفتن سیاق آیات قبل و بعد هستند و ازاینرو با روایات بطون که در صدد بیان معانی باطنی آیات هستند و نیز روایات بیان مصداق که صرفاً در صدد بیان مصداقی بیرونی برای آیه هستند، کاملاً متمایز میباشند. در این مقاله پس از بیان مفهوم جری و تطبیق، به بیان شاخصههای روایات جری و تطبیق، اقسام روایات جری و بیان ارتباط آنها با بطن و تأویل و تفسیر آیات پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 124 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی برنامه و متون آموزشی تفسیر در دانشگاهها
نویسنده:
مصطفی احمدزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایان
,
متون تفسیری
,
متون آموزشی
,
منابع تفسیری
,
دین و فرهنگ
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
گرایش علوم قرآن و حدیث
,
دین پژوهی
,
آسیب شناسی درس تفسیر
,
سر فصل های درس تفسیر
کلیدواژههای فرعی :
روش شناسی تفسیر ,
تاریخ تفسیر قرآن ,
فلسفه تفسیر ,
تفسیر مشترک ,
تفسیر تخصصی ,
کارشناسی تفسیر قرآن ,
کارشناسی ارشد تفسیر قرآن ,
دکتری تفسیر قرآن ,
چکیده :
پس از پیروزى انقلاب، گرایش علوم قرآن و حدیث ـ یکى از پنج گرایش رشته الهیات و معارف اسلامى ـ در دانشگاه ها، مؤسسات آموزشى، پژوهشى و حوزه هاى علمیه، به واسطه نیاز جامعه به علوم و معارف قرآنى و حدیثى، مورد استقبال چشمگیر علاقمندان قرار گرفت. اما متأسفانه، در طول دو دهه گذشته، به واسطه عدم تغییر جدى در برنامه، مواد و متون آموزشى، رفته رفته از همراى با نیازهاى جامعه بازمانده و در حال حاضر، ضعف ها و کاستى هاى گوناگونى بر آن سایه افکنده، که رفع آن، همفکرى و همکارى صاحب نظران را مى طلبد، در این نوشتار، نخست به صورت کلى به کاستى ها و ضعف هاى این گرایش اشاره شده و سپس به صورت خاص، کاستى ها و ضعف هاى درس تفسیر مورد بازبینى قرار گرفته است، در بخش سوم نیز متون تفسیرى و سر فصل هاى درس تفسیر به تفکیک مقاطع مورد نقد و بررسى واقع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 354 تا 375
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه مفسران مسلمان و قرآن پژوهان غربی راجع به معنای «فُرقان» در قرآن
نویسنده:
فرد ام. دانر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
کلمات قرآن
,
کلمات سریانی قرآن
,
تفسیر قرآن
,
فرقان
,
پورقانا
,
پوقدانا
,
کلمه فرقان در قرآن
,
معنی کلمه فرقان
,
یوم الفرقان
کلیدواژههای فرعی :
آیه 004 آل عمران ,
آیه 1 فرقان ,
آیه 185 بقره ,
آیه 41 انفال ,
آیه 48 انبیاء ,
آیه 3 آل عمران ,
آیه 53 بقره ,
آیه 29 انفال ,
چکیده :
در متن قرآن کریم واژه های پیچیده ای وجود دارد که هر کدام در بافت های مختلفی به کار رفته اند. یکی از آنها «فرقان» است. مفسرّان مسلمان متقدم و متأخر کوشیده اند با مسلّم گرفتن منشأ عربی این واژه، برای آن معانی گوناگونی مانند کتاب، تورات، انجیل و تمایز میان حق و باطل در نظر بگیرند. اما دانشمندان غربی برخلاف مفسران مسلمان، با تکیه بر روش های ریشه شناختی تطبیقی زبان های سامی، ریشه عربی برای این واژه قائل نیستند، بلکه آن را از «پورقانا»ی سریانی به معنای «نجات» دانسته اند. نویسنده با مقایسه دیدگاه های این دو گروه، ریشه ای جدید برای «فرقان» پیشنهاد می کند و بر این باور است که برخلاف نظر آنها، این واژه تلفیقی از ریشه «پورقانا» به معنای «نجات» و «پوقدانا»ی سریانی به معنای «فرمان» است. در نقد و بررسی مدعای نویسنده به این نتیجه رسیده ایم که می توان بر اساس بافت برخی از آیات که ناظر به کُتب وحیانی است، ریشه اصیل عربی برای فرقان قائل شد و معنای نور برای آن در نظر گرفت و با توجه به بافت آیات دیگر که ناظر به نجات قوم بنی اسرائیل و پیروزی مسلمانان بر مشرکان است، می توان ریشه ای آرامی/ سریانی برای آن در نظر گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 72 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارشی از بزرگترین دائره المعارف قرآنی جهان اسلام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دایره المعارف قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
نقد و بررسی دایرة المعارف قرآن
,
ویژگی دایرة المعارف قرآن کریم
چکیده :
قرآن کریم، اقیانوسی بی کران است که دست یابی به ژرفای معانی و بطون آن برای غواصان معرفت به طور کامل میسر نیست؛ با این حال، همه ما دعوت شده ایم بر کرانه این اقیانوس به جست و جو بپردازیم و از زلال آن نمی برگیریم؛ از همین رو است که تبیین و تفسیر معارف قرآنی، از دوران نخستین مفسران اصیل قرآن، پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام تا به حال، دامن گسترده و همچنان بر تارک میراث مکتوب ما می درخشد، فرزانگان دوران ما نیز در تکاپو هستند تا از قبال لایزال قرآن پژوهی طرفی بربندند و در این زمره فخری نصیب خویش و حظی از آن معرفت نوشان این عصر کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 64 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیینه و آفتاب
نویسنده:
حسن حکیم باشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترجمه های فارسی قرآن
,
ضرورت ترجمه قرآن
,
ترجمه و مترجمان قرآن
,
قرآن
,
ترجمه قرآن
,
ترجمه گروهی قرآن
,
نماز فارسی خواندن
کلیدواژههای فرعی :
ضرورت نبوت ,
ترجمه بسم الله الرحمن الرحیم ,
رحیم ارباب ,
چکیده :
خدای رحمان با آفرینش انسان، ردای خلافت خویش را بر قامت او پوشانید و مظهر و مجلای صفات جلال و جمال خویشش گردانید تا با تقویمی احسن و تفضیلی بر دیگر آفریده ها و تکریمی شایسته بار امانتی را که آسمان و زمین و کوه ها نتوانستند کشید، در عین ظلومی و جهولی بر دوش کشد و حق عبادت و معرفت بر جای نهد. پس بیان را تعلیمش فرمود و پیام آورانی پی در پی فرستاد تا بر او بخوانند و بدو بیاموزند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 15
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهره گیری از مبانی کلامی قرآن
نویسنده:
مهدی سلطانی رنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب و سنت (فقه)
,
عدم اختلاف در قرآن
,
مبانی کلامی مدیریت
,
فهم پذیری قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
قرآن
,
آیات الاحکام
,
اجتهاد
,
قرآن و اجتهاد
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
,
مخاطب قرآن
,
استنباط از قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر قرآن با سنت ,
حکیم (اسماء صفات الهی) ,
خطاب های قرآنی ,
آیه 36 اسراء ,
اعجاز تشریعی قرآن ,
عرفی بودن زبان قرآن ,
ارجاع به قرآن ,
آیه 162 نساء ,
آیه 22 فجر ,
آیه 214 حدید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدحسین کاشف الغطاء
,
امام خمینی
چکیده :
این نوشتار به انواع و چگونگی بهره گیری از مبانی کلامی در قرآن می پردازد. نویسنده بهره گیری از مبانی کلامی را در سه محور: ۱- اثبات منبع بودن قرآن ۲- تعیین قلمرو آیات الاحکام ۳- تعیین متدولوژی استنباط از قرآن بررسی می کند و در جریان بحث از دیدگاه اخباریان نسبت به قرآن، بهره گیری از شیوه های عرفی و سنتی در استنباط از قرآن سخن می گوید، و در پایان از تعیین روش دریافت مبانی کلامی از قرآن یاد می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 286 تا 297
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بارخوانی انسجام متن قرآن در پرتو نظریه نظم نامتقارن (با تأکید بر دیدگاه میشل کویپرس)
نویسنده:
محمود مکوند,محمدکاظم شاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
نظم قرآن
,
علم بلاغت
,
تحلیل بلاغی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
انسجام قرآن
,
نظم متقارن
,
نظم معکوس
,
بلاغت سامی
,
میشل کویپرس
,
سبک قرآن
,
مستشرقین و قرآن
,
زبانشناسی متن
کلیدواژههای فرعی :
زبانشناسی نقشگرا ,
سُوَر ,
سوره قارعه ,
آیه 18 مائده ,
موضوعات سوره مائده ,
آیه 15 مائده ,
آیه 16 مائده ,
آیه 17 مائده ,
آیه 196 شعراء ,
ابزارهای انسجام متن ,
آیه 94 یونس ,
نظم در زبان عربی ,
چکیده :
مقاله حاضر پس از ارائه گزارشی مختصر در باب رویکردهای سنتی و معاصر به مسأله نظم قرآن، با در پیش گرفتن روش توصیفی تحلیلی، به بررسی رویکرد «میشل کویپرس»، قرآن پژوه بلژیکی معاصر خواهد پرداخت. وی با تکیه بر نظریه نظم متقارن که خود ریشه در بلاغت سامی دارد، به تحلیل بلاغی متن قرآن می پردازد. اندیشه نظم متقارن نشان خواهد داد که متن قرآن منسجم است و هر آیه درست همانجایی از متن که باید، قرار گرفته است. بنا به این نظریه، تکرارهای متن نه تنها عامل انسجام بخش آن هستند، بلکه کارکرد تفسیری نیز دارند. در این مقاله، نخست با معرفی مفاهیم نظری بلاغت سامی نشان خواهیم داد که بلاغت در این نظریه، «فنّ تألیف کلام» است و نه صرفاً «فنّ تزیین کلام». پس از آن با ارائه نظم کامل سوره قارعه و با تمرکز بر تحلیل بلاغیِ کویپرس از مقطعی از سوره مائده، میزان کارآمدی این روش در اثبات انسجام متن قرآن و نیز کارکرد آن در تفسیر متن تبیین می شود. خواهیم دید که این روش هرگز یک هدف زیبایی شناختی صِرف ندارد و آن چنان که در ابتدای امر به نظر می رسد، انتزاعی نیست، بلکه با زبان شناسی متن قرابت بسیار دارد و شاخص های تألیفی آن با ابزارهای انسجام در زبان شناسی نظام مند نقش گرا به شکل معناداری همگرایی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن مکی و مدنی از نگاه سید قطب
نویسنده:
کرم سیاوشی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترتیب نزول سوره ها
,
شناخت مکی و مدنی
,
فی ظلال القرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سُوَر مدنی
,
سُوَر مکّی
,
آیات مکی
,
آیات مدنی
,
مفسران قرآن
,
مکی و مدنی
,
روش تفسیری سید قطب
,
فواید شناخت سوره های مکی و مدنی
,
موضوع سوره های مکی
,
موضوع سوره های مدنی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 3 سوره مائده ,
سوره انعام ,
سوره اَنفال ,
بازگشت به قرآن ,
نقد روش تفسیری سید قطب ,
چکیده :
شناخت صحیح و دقیق آیات و سوره های مکی و مدنی از مهمترین قرینه های لازم در تفسیر و تبیین وحی آسمانی و الهی قرآن به شمار است. با وجود این ضرورت، مفسران و قرآن پژوهان در موارد متعددی از این توشه و زادِ راه محرومند! گو اینکه عالمان تیز بین و ژرف اندیش قرآنی از تدارک و تأمین این توشه ضروری دست نَشُسْته، خویش را درگیر امر نموده و در صدد بازیابی هرچه بیشتر و بهترِ آن برآمده و تلاش های قابل ارجی را سامان بخشیده اند. این مقال به بررسی و تحلیل دیدگاه «سید قطب»، که یکی از مبرزترین مفسران قرآن است، در شناخت آیات و سوره های مکی و مدنی و ضرورت و اهمیت این شناخت می پرداخته و برآن شده تا کنجکاوی ها و موشکافی های این مفسر پر ارج را در این عرصه بنمایاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 260 تا 377
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین قرآنی تقدم و تأخر نفس و بدن با نگاهی فلسفی
نویسنده:
محمدمهدی مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه نفس و بدن
,
نظریه نفس ابن سینا
,
تعلق نفس به بدن
,
نفس در قرآن
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عالم ذر
,
عالم ملکوت
,
آیه میثاق
,
خلق آدم (ع)
,
نفس شناسی در فلسفه اسلامی
,
نفس در حکمت مشاء
,
نفس در حکمت متعالیه
,
علم نفس
,
بدن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تعریف نفس
,
امکان تقدم نفس بر بدن
,
رابطه نفس و بدن از نظر ملاصدرا
,
نفس از دیدگاه فلاسفه
,
نفس از دیدگاه ارسطو
,
نفس از دیدگاه علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
حجت باطنی ,
نظریه افلاطونی نفس ,
آیه 007 سجده ,
آیه 012 مومنون ,
تجرد نفس ناطقه ,
آیه 072 ص ,
آیه 14 مومنون ,
آیه 11 فصلت ,
آیه 42 زمر ,
آیه 5 تکاثر ,
آیه 185 آل عمران ,
آیه 75 انعام ,
آیه 1 نساء ,
آیه 21 حجر ,
آیه 1 انسان ,
آیه 286 بقره ,
آیه 70 نحل ,
آیه 67 مریم ,
تفسیر آیه میثاق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف این نوشتار تبیین قرآنی یکی از مهم ترین مباحث مطرح در حوزه انسان شناسی فلسفی، یعنی مسأله تقدم و تأخر نفس از بدن می باشد. این بحث تاکنون بیشتر مورد توجه فلاسفه و متکلمان بوده و کمتر به تبیین قرآنی فلسفی آن پرداخته شده است. ازاین رو پژوهش حاضر به تحلیل قرآنی فلسفی این موضوع پرداخته است. در این راستا نخست معانی نفس در قرآن را مطرح می کند، سپس مهم ترین دیدگاه های فلسفی را در باب تقدم و تأخر نفس بررسی کرده، آن گاه به تبیین دیدگاه قرآن نسبت به مسأله می پردازد. جهت تبیین دیدگاه قرآن، ابتدا نظریات تفسیری واقع نگر، تمثیل واره، عالم ذر و نظریه ملکوت را تبیین می کند و در نهایت با استدلال بر نظریه عالم ملکوت که برگرفته از دیدگاه ملاصدراست، به تایید آن می پردازد. و در پایان به این نتیجه می رسد که دیدگاه قرآن با نظریه ملاصدرا که معتقد به تقدم بدن بر نفس است، سازگارتر می نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 160 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چند و چون مواجهه مفسران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه
نویسنده:
جواد آسه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختلافات تفسیری
,
مکتب نحوی
,
مکتب نحو کوفه
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
علم نحو در تفسیر
,
تاریخچه علم نحو
,
مکتب نحوی بصره
,
عطف بر ضمیر مجرور
,
اسم فعل
کلیدواژههای فرعی :
آیه 11 فصلت ,
آیه 217 بقره ,
آیه 185 بقره ,
آیه 69 مائده ,
آیه 3 توبه ,
آیه 1 نساء ,
علوم مفسران ,
آیه 162 نساء ,
آیه 73 زمر ,
آیه 71 زمر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این مقاله چگونگی مواجهه مفسّران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه را کاویدهایم. آنان در برابر برخی از قواعد اختلافی، مواجهه منفعلانه از خود نشان دادهاند. بدین معنا که بدون توجّه به معنای آیه، به دیدگاه نحوی یکی از دو مکتب بصره و کوفه گرایش پیدا کردهاند و در قبال برخی دیگر از آنها، مواجهه فعّالانه داشتهاند. تنها مفسّری که در تمامی قواعد مواجهه فعّالانه از خود بروز داده، علامه طباطبایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 298 تا 313
مشخصات اثر
ثبت نظر
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
تعداد رکورد ها : 2474
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید