جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
ترجمه تفسیر فی ظلال القرآن
نویسنده:
سید قطب؛ مترجم: سید علی خامنه ای؛ مصحح: حسن نیری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تفسیر فی ظلال القرآن از شهید سید قطب یکی از این کتب است که آیت الله سید علی خامنه ای دو جلد نخستین این مجموعه ی هشت جلدی را به فارسی ترجمه کرده است. ترجمه ی سلیس و روان و ادبی به سبب آشنایی مترجم با هر دو ادبیات فارسی و عربی این مجموعه را به یکی از قابل استفاده ترینترجمه ها و تفاسیر بدل کرده است. آمیختگی مباحث اعتقادی به مباحث اجتماعی و سیاسی جزو ویژگی‌های این اثر است.مترجم هر جا نیز که لازم دیده است تعریض‌ها و نقدهایی به مؤلف وارد ساخته و اشتباهات و عدم تخصص وی در حوزه‌هایی را مشخص کرده و ضمن اشاره به تفاوت موضع گیری کلامی و فقهی مذهب اهل بیت با مذهب مختار نگارنده، در مواضع کلی اعتقادی و فقهی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی با وی هم صدا شده است.
مشاهد القيامة في القرآن
نویسنده:
سید قطب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: داراشروق,
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسي تطبيقي شيوه‌هاي تربيتي پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
‫بشيراحمد بوتو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫شيوههاي تربيتي، يکي از مباحث مهم در حوزه تربيت است که مورد توجه بوده و مکاتب گوناگون، دربار? آن سخن گفتهاند. اين پژوهش در چهار فصل، در پي بررسي شيوههاي تربيتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم از منظر قرآن و سنت است. نويسنده، عوامل فردي و اجتماعي تربيت از نظر قرآن و سنت و ابعاد تربيت را که عبارت است از: تربيت جسمي، عقلاني، اخلاقي، و اجتماعي، بررسي نموده است. همچنين محورهاي تربيت بدني از نظر قرآن و سنت، عوامل رشد عقلي، موانع آن، اهداف تربيت عقلي، اهداف تربيت اخلاقي، و اهداف تربيت اجتماعي را به بحث گذاشته است. پيرامون سيره تربيتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ، در سه حوزه سيره خانوادگي، سيره معنوي و فردي، و سيره اجتماعي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بحث شده است. عبادت و بندگي خدا، نماز و تهجد، و اطاعت محض از خداوند، سيره معنوي و فردي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بود. اصلاح در ميان مردم، تکريم ديگران، تعاون و همکاري و مقابله با رسوم جاهلي، سيره اجتماعي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بود. شيوههاي خاص تربيتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ، به شيوههاي شناختي، عاطفي و مهارتي تقسيم ميشود. شيوه شناختي، در بعد معرفتي و شناخت به کار ميرود. اين شيوه تربيتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم شامل تفکر و انديشه، تقويت باورهاي ديني، تذکر، قصهگويي، و تمثيل و تشبيه است. شيوههاي عاطفي عبارتاند از: شيوه توبه، محبت ورزي، تکريم و احترام، موعظه، بشارت و انذار، تشويق و تنبيه. شيوههاي مهارتي عبارتاند از: شيوه خود مديريتي شامل مشارطه، مراقبه، محاسبه و مؤاخذه، شيوه الگودهي، عمل صالح، رفق و مدارا، خود را به جاي ديگري انگاشتن، و بازي.
بررسی و نقد شبهات قرآنیون پیرامون حدیث شیعه (با تاکید بر کتاب مشکله الحدیث یحیی محمد)
نویسنده:
مهدی آریان فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رساله در سه فصل سامان یافته است. در فصل اول پس از مفهوم شناسی واژگان پرکاربرد، به پیشینه قرآنیون و آثار آنان پرداخته شده است. در فصل دوم شبهات قرآنیون پیرامون سند حدیث مورد بررسی قرار گرفته شده که شامل: اشکالات بر علم رجال،تاریخ حدیث و جوامع حدیثی شیعه می شود. در فصل سوم شبهات محتوایی حدیث که از سوی قرآنیون طرح شده است در ترازوی نقد قرار گرفته ودر پایان سلامت حدیث شیعه از شبهات قرآنیون نتیجه گرفته شده است.
طباطبایى و نظریۀ «روح معنا» » در تبیین الفاظ متشابه قرآن
نویسنده:
حامد شیواپور، محمدباقر حجتی، نهله غروی نائینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
الإعجاز البياني للقرآن ومسائل إبن الأزرق
نویسنده:
عائشة عبد الرحمن بنت الشاطئ
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دارالمعارف,
التفسير البياني للقران الكريم - الجزء الاول
نویسنده:
عائشة عبد الرحمن بنت الشاطئ
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مصر: دار المعارف,
کلیدواژه‌های اصلی :
التفسير البياني للقران الكريم - الجزء الثانی
نویسنده:
عائشة عبد الرحمن بنت الشاطئ
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مصر: دار المعارف,
کلیدواژه‌های اصلی :
عوامل خاموشی فطرت از منظرقرآن كريم
نویسنده:
علی عارفی مسکونی، فاطمه درويشی بياضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
خداوند متعال انسان را آفريد و در او نيرو و کششي دروني به سمت خيرات و خوبي‌ها و صراط مستقيم قرار داد. اين نيروي دروني «فطرت» ناميده مي‌شود. گاهي در بين انسان‌ها کساني ديده مي­شوند که در مسيري برخلاف فطرت خويش حرکت مي­کنند و به گم‌راهي مي­افتند. نوشتار پيش‌رو با هدف شناسايي عواملي که سبب انحراف فطرت از مسير اصلي­اش مي­شود، به رشتة تحرير درآمده است. اين مقاله با روش تحقيق استنادي و با مراجعه به تفاسير قرآن کريم، نگاشته شده است. در اين مقاله، براساس آيات قرآن کريم يازده عامل (وسوسه­هاي شيطاني، غفلت، کبر و خودبيني، پندارگرايي، دنياگرايي، زنگار دل، پيروي از هواي نفس، دوست ناباب، شخصيت‌گرايي، پيروي نسنجيده از اكثريت ناآگاه، و گسستن پيوند ايمان و خانواده) به عنوان عواملي که سبب خاموشي نور فطرت مي­گردند، بررسي شده است. در پايان نيز راه‌کارهايي براي پيش‌گيري از ورود به اين انحرافات بيان شده است.
صفحات :
از صفحه 37 تا 47
ارزيابی ديدگاه صاحب نظران در تبيين اهداف قرآن
نویسنده:
عبدالکريم بهجت پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
خداي سبحان در قرآن به اهداف نزول قرآن اشاره فرموده است. نوع هدف از نظر کلان و خُرد بودن و رابطة ميان اهداف و جامعيت آنها نسبت به همة آيات قرآن به صراحت ذکر نشده است. افزون آنکه اهداف مزبور در سوره ها و آيات مکي و مدني توزيع شده، و به تناسب شرايطي که حکمت اقتضا مي کرده، به برخي از آنها اشاره شده است. همين مطلب موجب گشته تا دانشمندان تفسير و علوم قرآن دربارة اهداف قرآن و نظام وارة حاکم بر آنها تصويرهاي گوناگوني داشته باشند. اين مقاله ديدگاه هاي قرآن پژوهان را در اين باره بررسي، و نکاتي را در باب روش ترسيم دقيق اين نظام واره بيان مي کند. حاصل بررسي اينکه هرچند ديدگاه هاي يادشده عمدتاً مستند به آيات قرآن هستند، در مرحلة تحليل اهداف کلان و جزئي و نسبت و نظام واره هاي ميان آنها دچار کاستي هايي شده اند. عمدة اين کاستي ها ناشي از کم توجهي به متغيرهايي چون اجتماع و افتراق بيان اهداف در آيات و سوره ها، مخاطبان هر يک از اهداف و نيز مقاطع بيان هر يک از اهداف در سير نزول و نيز نظام واره اي برگرفته از هندسة معارف قرآن است.
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
  • تعداد رکورد ها : 18143