جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
بررسی داوریهای بشری و مبانی آن در قرآن کریم
نویسنده:
زهرا رنجبر چوبه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به اهمیت و حساسیت « قضاوت و داوری» در اسلام، این سئوال مطرح می شود که آیا «قضاوت» فقط در بعد خاص مدنظر است یا در بعد عام نیز هرگونه اظهار نظر وابراز عقیده در باره اشخاص، مسائل و رویدادهای مختلف نوعی داوری تلقی شده و از نظر اهمیت در ردیف قضاوتهای نوع اول است؟ آیا اصول و مبانی خاصی برای این نوع داوریها وجود دارد؟ این داوریها بر چند نوعند ، آثار و پیامدهای آنها چیست؟ ازآنجایی که قرآن «تبیانا لکل شی» است ، به نظر می رسد با مراجعه به آن بتوان به پاسخ این سئوالات دست یافت ورساله حاضر درهمین راستا شکل گرفته و درصدد تبیین ابعاد مختلف قضاوت و داوری در معنای عالم است.روش کار دراین زمینه مراجعه به قرآن، استخراج آیات مربوط به موضوع، تجزیه و تحلیل ، دسته بندی و سپس شرح و توضیح آنها با استناد به تفاسیر معتبر شیعی و روایات معصومین (علیهم السلام) بوده است. نتایج تحقیق حاضر عبارت است از این که قرآن هرنوع اظهار نظر، موضع گیری و انتخاب انسان را نوعی داوری محسوب کرده که می تواند حق یا باطل باشد. رعایت «عدل و قسط » از طریق توجه به ندای فطرت سلیم، رجوع به کتاب خدا، پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم که عدل مجسم اند؛ ضامن حقانیت قضاوتهای بشری است و برعکس پیروی از هوا و هوس، ظن و گمان، تعصبات بی جا، عناد با حق و... داوری را درمسیر باطل قرار داده و انسان را گرفتار پیامدهای زیانبار دنیوی و اخروی آن می گرداند. بیان نمونه های فراوانی از قضاوتهای حق و باطل بشری در قرآن در واقع آموزش چگونگی تنظیم قضاوتها در مسیر حق و پرهیز از قضاوتهای باطل است. کلیدواژه: قرآن، اختلاف، داوری، قضا، حکم،حق، باطل، عدل، ظلم
بررسی جایگاه هنر از دیدگاه قرآن و احادیث
نویسنده:
علی نصیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در هشت فصل نوشته شده است و مباحث آن عبارتند از: مفهوم هنر حاوی مباحث عناصر زیبایی، نقش هنر در حفظ آثار اسلامی، طبقه بندی هنرها، بررسی عوامل رویکرد آدمی به جلوه های هنری، بررسی علل مخالفت با مقوله های هنری، فلسفه ی هنر، جلوه های هنر در کتاب تکوین و تشریع؛ قرآن شاهکار اثر منثور شامل موضوعات ویژگی های اثر منثور، خصوصیات هنر بیانی قرآن، و قرآن و رعایت سجع؛ هنر خطابه و جایگاه آن در کتاب و سنت، بررسی جایگاه شعر در قرآن و روایات، بررسی جایگاه هنر قصه پردازی در قرآن و روایت. هنر موسیقی و جایگاه آن در قرآن و روایات، هنرهای تصویری و تجسمی از نگاه کتاب و سنت و هنر نمایش رساترین ابزار انتقال پیام. برشمرده، ضمن تعریف نمایش، هنر نمایش از دیدگاه آیات و روایات را بررسی نموده و در آخر، تحلیلی نهایی بین انظار صاحبان بینش و کسانی که غیر آنان دارد که با این تحلیل رساله پایان می پذیرد.
بررسی روایات تفسیری امام صادق(ع) ذیل جزء (2) قرآن کریم
نویسنده:
محمدحسن مسلمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پایان نامه حاضر در چهار فصل به بررسی روایات تفسیری امام صادق(ع) ذیل جزء دو قرآن کریم پرداخته است: در فصل اول کلیاتی درباره تعریف موضوع، تعریف مصطلحات (سندی، رجالی، دلالی) آمده است. فصل دوم به روایات تفسیری مروی از امام صادق(ع) اختصاص دارد. این روایات از کتب تفسیر روایی شیعه یعنی تفاسیر برهان، صافی، عیاشی، قمی و نورالثقلین جمع آوری، سندیابی، استخراج و استدراک مأخذ شده و نیز لغات مشکل ترجمه و آدرس آیات موجود در متن حدیث یاد شده است. در فصل سوم شرح حال رجال و در فصل چهارم تحلیل متن احادیث از نظر سند و محتوا آمده است.
بررسی دیگر ادیان در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) از نگاه قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه فاضلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در رساله حاضر سعی بر آن شده که عقاید ادیان مختلف اعم از الهی و غیرالهی درباره منجی بیان گردیده و در نهایت وضعیت این ادیان از دید روایات عدیده در زمان ظهور و تشکیل حکومت حضرت مهدی (عج) بررسی شود. اینکه حضرت چه برخوردی با ادیان رهبران و پیروان آنها خواهند داشت مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین آیات قرآنی که ناظر بر برپایی حکومت جهانی امام عصر عج می باشد در این رساله گنجانیده شده است و با مراجعه به تفاسیر، سرنوشت دیگر ادیان در دوران ولایت و زعامت امام زمان (عج) بیان شده است. در بخش پایانی با مصاحبه ای که با مسئولان فرهنگی سه دین بزرگ دنیا (زردشتی، یهودی و مسیحی) ترتیب داده شده است به طور کلی منجی موعود در آن ادیان با دین اسلام مورد مقایسه قرار گرفته است.
بررسی روایات تفسیری امام صادق (ع) از سوره حمد تا پایان جزء اول قرآن
نویسنده:
زهرا رضازاده عسگری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عصر امام صادق(ع) به سبب شرایط سیاسی و اجتماعی خاص، عصر شکوفایی و تحکیم مبانی فکری و عقیدتی شیعه است. به جهت اهمیت این دوران و نقش آن حضرت در حفظ مواریث اهل بیت(ع) در این پژوهش نگاهی گذرا به حیات فردی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امام صادق(ع) افکنده و به چگونگی مواجهه آن حضرت با شرایط خاص آن دوران و برخورد ایشان با فرق و مذاهب گوناگون پرداخته، آنگاه شیوه و روش تفسیری آن حضرت مورد بررسی قرار گرفته است. امام صادق(ع) برای تفسیر و تبیین آیات الهی، انواع گوناگون تفسیر قرآن به قرآن، همچون تفسیر صدر و ذیل آیه به یکدیگر، شرح و بیان آیات مجمل، تبیین آیات ناسخ و منسوخ و تفسیر آیات متشابه را بکار برده است. افزون بر تفسیر قرآن به قرآن ، در شیوه تفسیری آن حضرت، تفسیر قرآن به سنت، تفسیر قرآن از راه بیان نمونه ها و مصادیق، تبین معانی باطنی قرآن، تفسیر قرآن با برهان عقلی، تفسیر قرآن به لغت و علوم ادبی، بیان اسباب نزول ، شرح جریان تاریخی آیات قرآن، تفسیر قرآن با استفاده از تمثیل و استناد به آیات قرآن در بیان احکام و معارف الهی مشاهده می گردد. در این پژوهش با ذکر نمونه هایی از روایات امام صادق(ع) به بیان ویژگی های روش تفسیری آن حضرت پرداخته، آنگاه از سوره حمد تا پایان جزء اول قرآن روایات تفسیری امام صادق(ع) در ذیل آیات مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته و به شیوه و روش تفسیری آن حضرت اشاره شده است.
بررسی روش و گرایش محمدحسین فضل الله در تفسیر (من وحی القرآن)
نویسنده:
نرگس طاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
همواره میان روش، گرایش و اسلوب مفسران در ارائه مباحث قرآنی تفاوت وجود داشته است‎۰ ظهور گرایش های اجتماعی، موضوعی، اجتهادی، فلسفی، ادبی، عصری و ‎۰۰۰ نتیجه این تفاوت هاست، در این میان (من وحی القرآن) با تمایل به جنبه اخیر (عصری) توسط محمدحسین فضل الله نگارش یافته است‎۰ او این تفسیر را به زبان عربی و بنابر مذهب شیعه اثنی عشری و به خاطر ایجاد بینش اسلامی - قرآنی میان جوانان و علاقمندان به مفاهیم دینی نوشته است‎۰ مفسر تلاش کرده است با جامع نگری به شبهات و نیازهای انسان معاصر و چالش های جامعه اسلامی پاسخ گوید‎۰ هدف این پایان نامه، بررسی روش و گرایش محمدحسین فضل الله در این تفسیر است‎۰ این نوشته در شش فصل تنظیم شده است‎۰ در فصل اول به زندگی، فعالیت ها و ویژگی های ساختاری این تفسیر پرداخته ایم‎۰ در فصل دوم و سوم (ملاک های برخورد با آراء تفسیری و مبانی پذیرش و نقد روایات) نزد فضل الله را بیان کرده ایم‎۰ در فصل چهارم و پنجم این مفسر را در مورد (علوم قرآنی و چگونگی بهره گیری او از علوم بلاغت و ادبیات عربی) جستجو کرده ایم‎۰ برای آگاهی از نظریات فضل الله در باره آیات اعتقادی و همچنین دیدگاه ویژه او در باره (عصمت)، مطالعه فصل ششم مفید خواهد بود‎۰
بررسی روش تفسیر قرآن به قرآن
نویسنده:
جعفر نکونام
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مطالب این رساله در سه فصل ذیل تنظیم شده است: فصل اول مشتمل بر عناوین، روش، تفسیر، تأویل و تنزیل است. فصل دوم هم در مورد روش تفسیر، تاریخچه و انواع آن است. فصل سوم و آخر هم که اصل بحث دراین رساله یعنی نقد و تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن بوده و مشتمل بر عناوین نظریه های تفسیر قرآن به قرآن، مبانی، دلایل و کیفیت این روش، نقش روایات معصومین (ع) و ایرادات وارده بر این روش می باشد.
بررسی روش شناختی ترجمه های قرآن به زبان فرانسه در قرن بیستم
نویسنده:
رضا عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این نوشتار ترجمه های قرآن به زبان فرانسه از حیث روش مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به ماهیت زبان، نقد و ارزیابی ترجمه آنگاه می تواند علمی باشد که با توجه به روش شناسی ترجمه ها صورت گرفته باشد. در این رساله، ترجمه های فرانسوی قرآن به دو دسته ترجمه های مبتنی بر سنت و ترجمه های زبان شناختی تقسیم گردیده است. مترجمان مسلمان عمدتا به ترجمه مبتنی بر سنت و مترجمان اروپایی به ترجمه زبان شناختی قرآن گرایش داشته اند. در این رساله نشان داده ایم که هیچ یک از این روشها کامل نیست و روش ترکیبی می تواند مناسب ترین برای ترجمه قرآن باشد.
 الیتیم فی القرآن والسنة
نویسنده:
حسین الغول
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
الفصل الاول: تعرّضت فی هذا الفصل لعدة بحوث تمهیدیّة، تساهم فی تحدید موضوع البحث بشکل أوضح، حیث ذکرت المعنی اللغوی للیتیم، ثم المعنی الاصطلاحی، مستشهداً بأقوال اللغویین والعلماء الأعلام، ثم جرَّنا البحث لذکر المعنی المجازی للیتیم؛ بسبب استخدام لفظة الیتیم مجازاً فی بعض الروایات والآیات، وبعدها بیّنت العلاقة بین الیتم وأهل البیت^ وما ورد فی کونهم الأیتام، أو أنّ شیعتهم هم الیتامی لفقدهم امامهم علیهم السلام و عجّل الله فرجه، ثم أشرت بعض الشیء لمعنی الیتیم فی القانون الوضعی، وأخیراً بیّنت العلاقة بین المعنی اللغوی والمعنی الاصطلاحی. الفصل الثانی: قمنا فی هذا الفصل ببحث موضوع الیتیم فی الملل والحضارات؛ لتتّضح عظمة ما قام به الإسلام للیتیم من خلال المقارنة بما سیأتی فیما بعد،؛ فذکرنا الیتیم فی الیهودیّة من خلال نصوص العهد القدیم، فقسّمنا الحقوق التی ذکرها التوراة للیتامی إلی قسمین: الحقوق المادیّة والحقوق المعنویّة، وفصّلنا الکلام فیهما، ثم ذکرنا الیتیم فی المسیحیّة، واشتراکها مع الیهودیّة، وبعد ذلک ذکرنا وضع الیتیم فی الجاهلیّة، وما کان یجری علیه فی تلک المرحلة، ثم مهّدنا للدخول فی بحث الیتیم فی الإسلام بما یظهر دور الإسلام المکمل لحرکة الشرائع السماویّة السابقة، فی مقابل التعامل الجاهلی. الفصل الثالث: فی هذا الفصل تحدّثنا عن إکرام الیتیم فی الإسلام، وهو علی قسمین: الإکرام المعنوی، بما یشمل العطف والحنان، وعدم الدّع للیتیم وإصلاحه، ودور المجتمع والدولة فی ذلک، وقد تحدّثنا عن یتم النبیّ| الذی یعتبر أسوة وقدوة لکل الیتامی ولجمیع البشر، والقسم الثانی الإکرام المادی بما یشمل تأمین المأوی والطعام وغیرهما، ثمّ ذکرت ما للإکرام من آثار تعود بالنفع علی المکرم للیتیم، حیث العلاقة متبادلة بین الیتیم وکافله، والمصالح مشترکة. الفصل الرابع: تطرّقنا فی هذا الفصل لبحوث تتعلّق بأموال الیتامی ضمن أربعة عناوین: أوّلاً: المحافظة علی مال الیتیم، وهنا ذکرنا الإنفاق علی الیتیم من ماله وحدود ذلک، والعلاقة المالیّة بین الیتیم والولی، من الأکل من ماله، إلی الاقتراض والتجارة به وغیرها. ثانیاً: مصادر تأمین نفقة الیتیم. ثالثا: الولایة علی الیتیم من تحدید لمعنی الولایة، وذکر الأولیاء، إلی ذکر حدود هذه الولایة. رابعاً: تحدید الزمن الذی تسلّم فیه أموال الیتیم إلیه، وما یشترط فیه من البلوغ، والرشد، إلی الإشهاد حین تسلیم الأموال إلی الیتیم، وختمنا الکلام بالإحسان إلی الیتیم بعد البلوغ.
 امام زمان ( عج) از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه شجاع
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور دست یابی به شناختی شایسته از حضرت حجّت عجّل الله تعالی فرجه است. تشکیل حکومت جهانی به رهبری امام مهدی علیه السّلام ، گسترش قسط و عدل در سراسر گیتی و نابود کردن همه ی مظالم کفر، ستم و تباهی، آرمانی است که اگر به درستی شناسانده شود و وجوه مخلتف آن تبیین گردد، می تواند نسل سوم انقلاب اسلامی و نسل های پس از آن را، چون پدران خود، پویا و پایدار نگه دارد و از توانمندی های آنها به بهترین صورت ممکن بهره برداری کند. از این رو در عصر حاضر، جامعه ی ما بیش از هر زمان دیگر، نیازمند پرداختن به فرهنگ انتظار و باور مهدویت است و به جرأت می توان گفت اگر به خوبی به این موضوع پرداخته شود، می تواند بسیاری از توطئه های فرهنگی دشمنان را خنثی کرد. حضرت حجّت علیه السّلام ، در شب جمعه ی نیمه ی شعبان سال 255 هجری قمری در سامرا متولّد شد. پدرش امام حسن عسکری علیه السّلام ، و مادرش نرجس خاتون – سلام اللّه علیها – نام دارند.امام مهدی علیه السّلام ، دو نشانه ی بارز دارد که با آنها شناخته می شود: دانش بیکران و استجابت دعا. دارای اسامی، القاب و کنیه های مختلفی است. از جمله: مهدی، قائم، اباصالح و... . بعد از شهادت پدر، به امامت رسید و دوران غیبت صغری آغاز شد. در طی دوران 69 ساله ی غیبت صغری، چهار نایب خاص، عهده دار امر وساطت میان امام علیه السّلام و شیعیان بودند. علّت و حکمت اصلی غیبت برای ما معلوم نیست و پس از ظهور حضرت، آشکار می گردد. در تمامی دین های الهی و نیز بسیاری از مکاتب بشری و مسلک های مختلف،این باور وجود دارد که ستم و شرّ و بدبختی،نخواهد پایید و بالاخره عرصه ی گیتی،شاهد خیزش کسی خواهد بود که غلبه ی نهایی عدل ، نیکی و آسایش را به ارمغان خواهد آورد. انتظار ظهور یک مصلح آسمانی و نجات دهنده ی بزرگ ، منحصر در ادیان نیست و جنبه ی منطقه ای ندارد ؛ بلکه گسترده ، فراگیر و جهانی است و ریشه در فطرت انسان ها و نیازمندی آنان به رفع مشکلات و دشواری هایشان به دست یک انسان برتر دارد . انتظار موعود در اسلام، ریشه در آموزه های دیرپا و تخلّف ناپذیر قرآن کریم دارد. در این کتاب مقدّس بر تشکیل حکومت صالحان، گسترش دین اسلام در سراسر جهان و تحقّق آینده ای سرشار از عدالت و معنویت و به دور از هرگونه ستم و تباهی تأکید شده و به همه ی جهانیان بشارت داده شده است که فرجام جهان جز سعادت و نیک بختی نخواهد بود. در این پژوهش، آیات مرتبط با موضوع انتظار موعود دسته بندی و با بهره گیری از روایات به اختصار بررسی و تبیین شده است. در بخش پایانی، روایات ائمّه علیهم السّلام در رابطه با امام زمان علیه السّلام به طور کامل آورده شده است. واژگان کلیدی: امام زمان: امام عصر، امامی که در روزگار خود مأمور هدایت مردم است. امام دوازدهم شیعه ی امامیه ی اثنی عشری، مهدی بن حسن العسکری علیه السّلام . موعود: وعده کردن، مصدر به معنای وعده، نوید دادن. در اینجا منظور مهدی موعود، لقبی از القاب حضرت حجّت بن الحسن العسکری علیه السّلام است. غیبت: ناپدید شدن، دور شدن، غایب شدن. منظور در اینجا غیبت امام زمان علیه السّلام است که دوقسم می باشد: 1- غیبت صغری که مدت آن 69 سال است. 2- غیبت کبری که بعد از غیبت صغری و تا هنگام ظهور ادامه دارد. ظهور:آشکار شدن، نمایان شدن، پیدایی، رسیدن. منظور ظهور حضرت حجّت علیه السّلام می باشد. ولایت:دوست داشتن، یاری دادن، مالک امر شدن، والی شدن، قدرت، سلطان، پادشاهی. در اینجا منظور به امامت رسیدن حضرت مهدی علیه السّلام بعد از شهادت پدر بزرگوارشان می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 18143