جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
از نگاه قرآن چه انگیزه‌های باعث مخالفت و دشمنی یهود با پیامبر اسلام(ص) شده بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن کریم در آیات متعدد به انگیزه‌‌های مخالفت یهود با رسالت پیامبر اشاره کرده و دلایلی را برای این مخالفت بیان می‌‌فرماید. 1. حسادت: حسادت یکی از ریشه‌های دین گریزی است، به گونه‌ای که امام صادق(ع) آن‌را ریشه کفر دانسته و می‌فرماید: «وَ اِیَّاکُمْ اَ بیشتر ...
از نگاه قرآن مستکبران چه نشانه هایی دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
یکی از زشت ترین خصلت های آدمی و از رذایل اخلاقی، روحیه استکبار و خود بزرگ بینی است. این صفت در آموزه های دینی ما به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است. قرآن کریم در آیات متعدد از خطر استکبار، افکار، عقاید و عملکردهای باطل مستکبران سخن به میان آورده است. ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
از کجا معلوم می‌شود که اهل سنّت در اشتباهند و چگونه ثابت شود که حق با پیروان حضرت علی ـ علیه السّلام ـ است با آنکه نام علی ـ علیه السّلام ـ در قرآن نیامده است، و آیه ولایت هم ربطی به علی(ع) ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پرداختن به جواب سؤال، تبيين مسئلة حق در حوزه تكوين و تشريع مطابق به نظر انديشمندان معاصر، مي‌پردازيم: علامه طباطبايي در اين باره مي‌فرمايد: حق كه در مقابل باطل قرار دارد به چيزي ثابت و واقع از آن جهت كه واقع است اطلاق مي‌شود و به حقّ مالي و سا بیشتر ...
معانی مختلف کلمه «لباس» و مشتقات هم‌ریشه آن در قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
تجلی آیات قرآنی در دیوان حکیم شفائی اصفهانی
نویسنده:
محمدرضا نجاریان، معصومه وطن پرست
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
چکیده :
شرف الدین حسن حکیم شفائی اصفهانی شاعر، عارف و پزشک مقتدر و توانای قرن ده یازدهم هجری است. زندگی وی همزمان با حکومت پادشاهان صفوی بویژه شاه عباس اول بوده است وی یکی از بنیانگذاران سبک «هندی ـ اصفهانی» یا سبک دوره صفویه است که به روایت صاحب عالم آرا ملقب به ملک الشعرا و ممتاز ایران شد. دیوان او دربردارنده 12000 بیت در قالب قصیده، غزل، قطعه، ترکیب بند و رباعی است که 1060 غزل در این میان جلوه می‌کند.او در غزل پیرو حافظ، سعدی و مولوی است و در این نوع ادبی، بابا فغانی شیرازی را استقبال و نظیره گویی کرده است. اندیشه های عرفانی، علاقه مندی به عرفان و تصوف و نیز تبحر خاص شفائی در علوم صرف و نحو عربی سبب شد که وی دیوان خود را با عبارت‌های جا افتاده و فصیح عربی به خوبی تزیین نماید. علاقه ومهارت وی در درک و فهم علم عربی شفائی را به سوی گنجینه پر فیض قرآن رهنمون ساخت. چنانکه بسیاری از ابیات دیوانش به شیوه‌های : اشاره،تلمیح، تضمین،حل، اقتباس، وتمثیل‌های گوناگون به نام و سخنان پیامبر (ص) و سایر معصومین (ع) و ابیات قرآنی آراسته است. شفائی توانسته است دراشعار خود با عبارت پردازی‌ها ،استدلال و بیان ما فی الضمیر به خوبی ازآیات قرآنی و قصه ها و روایات دینی بهترین بهره را ببرد. با استناد به شیوه‌های اثر پذیری؛ نظیر: واژگانی، گزاره ای، گزارشی، الهامی ـ بنیادی، تلمیحی، تأویلی، تصویری؛ نگارندگان در این پژوهش تلاش نمودند تا با بهره‌گیری از جدولهای آماری، گونه‌های مختلف تجلی آیات قرآن و برجستگی نام و داستان زندگی پیامبران و معصومین را در دیوان شفائی تحلیل کنند.
صفحات :
از صفحه 101 تا 136
از ديدگاه قرآن اسباب و عوامل دخول در جهنم چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : يكم: معصيت و گناه بزرگ ترين و مهم ترين اسباب ورود به جهنم به شمار مي رود و با دقت مي توان گفت همه اسباب دخول دوزخ تحت واژه «گناه» قرار مي گيرد، ليكن قرآن تنها به اين عنوان بسنده نكرده، بلكه اسباب و عوامل ديگر را نيز تذكره داده است تا شايد انس بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
در کجاي قرآن مي فرمايد که پاداش مؤمنان، هم اکنون آماده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سوره مبارکه احزاب بعد از ذکر خصوصيات مؤمنين و مؤمنات مي فرمايد : « اَعدَّ الله لهم مغفرهً و اجراً عظيماً »(1) خداوند براي آنها مغفرت و پاداش عظيمي فراهم ساخته است. نخست با آب مغفرت گناهان آنها را که موجب آلودگي روح و جان آنهاست مي شويد سپس بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 18137