جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
توحید (علم توحید)
>
براهین خداشناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 860
عنوان :
برهان وجهی برای وجود خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert Merrihew Adams
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات خدا
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
برهان وجهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان پذیری «وجود خدا» در قرآن از منظر آیتالله جوادیآملی
نویسنده:
احمد ملکی ، محمد رضا مصطفی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
آیات خداشناسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
قرآن کریم، کتاب استدلال و برهان است تا آنجا که بیش از سیصد مرتبه دعوت به تعقل نموده و حتی از مخالفان خود طلب برهان کرده است. با این حال برخی معتقدند قرآن، برهانی بر اثبات وجود حق تعالی ـ که اساس توحید و رکن همه ادیان شمرده میشود ـ اقامه نفرموده است. لذا این پژوهش در صدد است با تمرکز بر آراء و نظریات حضرت آیتلله جوادی آملی، اثبات نماید که میتوان براهینی بر اثبات وجود حق تعالی از این کتاب آسمانی استفاده نمود و چنین ادعا نمود که هرچند اصل هستی مبدأ در بسیاری از آیات مفروغ عنه و مسلم گرفته شده است، لکن چنین نیست که قرآن هیچ گاه به آن نپرداخته باشد. این پژوهش در همین راستا، دو برهان از براهین عقلی و فلسفی اثبات وجود حق تعالی یعنی برهان «امکان و وجوب» و «امکان فقری» را مورد توجه قرار داده و با استنباط مقدمات آنها از قرآن کریم، اقامه برهان بر وجود خدا در قرآن را به اثبات رسانیده است. لازم به ذکر است، انجام پژوهشهایی از این دست میتواند جلوهای از تفکیک ناپذیری قرآن و برهان و نمایی از اعجاز علمی این کتاب آسمانی را به سهم خود آشکار نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان هستی شناختی مدال کی رشنر [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Andrew Kirschner
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
چکیده :
ترجمه ماشینی : استدلالهای هستیشناختی برای وجود خدا، که برای اولین بار توسط سنت آنسلم (1033-1109) کشف شد، تلاش میکنند تا وجود خدا را از مفهوم خدا استنتاج کنند. هدف این پایاننامه حمایت از نسخهای از استدلال هستیشناختی بهعنوان درست فلسفی با اثبات منطقی معتبر بودن آن و با دفاع موفقیتآمیز از مقدمات استدلال به عنوان درست است. نسخه کیرشنر از استدلال هستیشناختی بیان میکند: P1 برای هر نوع موجودیت، نمونههایی از آن نوع موجودیت یا واقعاً وجود دارند، یا صرفاً احتمالاً وجود دارند، یا لزوماً وجود ندارند. P2 اگر بتوان یک موجودیت را تصور کرد، آن موجودیت یا واقعاً وجود دارد یا صرفاً وجود دارد. P3 خدا را می توان تصور کرد. C1 بنابراین، خدا یا بالفعل وجود دارد، یا صرفاً وجود دارد. P4 اگر و تنها در صورتی که آن موجودیت کاملاً غیرمحتوا باشد، یا غیرقابل تصور باشد، چیزی ضروری است. P5 اگر چیزی ضروری است، آن موجودیت یا لزوماً وجود دارد (اگر کاملاً غیرمحتوا باشد)، یا غیرممکن است و بنابراین لزوماً نمی تواند وجود داشته باشد (اگر غیرقابل تصور باشد). P6 خدا کاملاً غیر احتمالی است. ج2 پس خداوند لازم است. ج3 بنابراین، خدا نمی تواند صرفاً وجود داشته باشد. ج4 بنابراین، خدا لزوماً وجود دارد. ج5 بنابراین، خدا در واقع وجود دارد. رویکرد آنسلم این بود که با این فرض که خدا فقط به احتمال زیاد وجود داشته باشد، تناقضی را استنباط کند. رویکرد این نسخه آغاز می شود، نه با این فرض که خدا فقط ممکن است وجود داشته باشد، بلکه با این اصل متافیزیکی که سه مقوله وجود دارد که طیف هستی را در بر می گیرد. این نسخه یک قیاس منفصل بسط یافته است که نتیجه گیری آن از حقیقت داده شده مقدمات پیروی می کند. این برهان هستیشناختی معتبر است و ممکن است عدهای که ماهیت خدا را به دقت بررسی و بررسی میکنند، صحیح تلقی شود. این نشان می دهد که خدا نمی تواند به دسته "نمی تواند وجود داشته باشد" تعلق دارد. از این ایده که خدا صرفاً به دسته «احتمالاً وجود» تعلق ندارد، پشتیبانی قوی می کند. از این ایده حمایت می کند که خدا به عنوان GCB یک مفهوم امکان پذیر است. این یک مورد برای نشان دادن این است که مفهوم خدا وجود خدا را تضمین می کند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد تاریخی به برهان حرکت در میان متفکران مسلمان
نویسنده:
نویسنده:معصومه نجفی؛ استاد راهنما:مجید ملایوسفی؛ استاد مشاور :روح اله آدینه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
امروزه یکی از مباحث جدی در فلسفه دین، بحث اثبات وجود خداست. از این رو در طول تاریخ اندیشه های دینی براهین مختلفی برای اثبات وجود خدا، توسط اندیشمندان و فیلسوفان اقامه شده است. در میان انواع براهین اقامه شده در اثبات وجود خدا، برهان حرکت، یکی از تقریرات مهم برهان جهان شناختی است که به برهان محرک اول شهرت یافته است؛ این برهان را معمولاً با نام ارسطو پیوند می زنند؛ اما رد پای آن را در آثار افلاطـون نیز می توان یافت. برهان حرکت دارای تقریرهای گوناگونی است.گسترده ترین شکل این برهان با این مقدمه آغاز می شود که در جهان «حرکتی» وجود دارد. سپس با اشاره به نیازمندی حرکت به محرک، و محال بودن دور و تسلسل، وجود یک محرک اول اثبات می شود. در قرون وسطی آکویناس، برهان حرکت را به عنوان یکی از طرق پنجگانه اثبات وجود خدا مطرح ساخت. در جهان اسلام نیز برهان حرکت جایگاه برجسته ای دارد. برهان حرکت ابتدا در آثار کندی مطرح شد؛ او اثبات وجود خدا را بر تناهی زمان و حرکت مبتنی ساخت؛ چراکه تناهی زمان و حرکت ما را به وجود صانع رهبری می کند. پس از کندی فیلسوفان و متفکران مسلمان دیگری نظیر فارابی، ابن سینا، سهروردی، ابن رشد وملاصدرا به تقریرات مختلفی از برهان حرکت پرداخته و آن را بسط و توسعه دادند. در دوره معاصر نیز برهان حرکت مورد توجه بسیاری از فیلسوفان و متفکران مسلمان قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استفاده از سرگرمی در "برهان نادیده گرفته شده برای واقعیت خدا" سی. اس. پیرس [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Julie Irma La France
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
پایان نامه انگلیسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی بداهت وجود خدا با تأکید بر برهان صدیقین علامه طباطبایی (ره) بر مبنای قرآن و دعای عرفه
نویسنده:
نویسنده:مصطفی باقری؛ استاد راهنما:احمدرضا شاهرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مسأله وجود خدا بشر را به دو گروه خداباوران و ملحدین تقسیم می کند. ملحدین پیوسته وجود خدا را انکار می کرده اند و خدا باوران به دنبال راه هایی برای اثبات وجود حق تعالی بوده اند. پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله) به واسطه وحی و کتاب آسمانی قرآن عالی ترین درجات خداباوری و خداپرستی را به بشریت عرضه کردند. پس از ایشان امامان معصوم که جانشین او بودند راهش را ادامه دادند. فلاسفه و حکمای اسلامی برای اثبات وجود خداوند متعال در پرتو آموزه های اسلامی و قرآنی و کلام معصومین به این مطلب دست یافتند که باید خداوند را با خودش شناخت و شناخت او به وسیله آثار و مخلوقاتش شناختی ناقص است. ایشان برای اثبات مدعای خویش برهانی ارائه کردند و نام آن را صدیقین گذاشتند. برهان صدیقین علامه طباطبایی (ره) که الهام گرفته از وحی و کلام معصومین است گامی فراتر گذاشته و مدعی است که اساسا وجود خداوند متعال بی نیاز از اثبات است. ادعای ایشان این است که براهین اثبات خدا در حقیقت تنبیهاتی هستند که برای هشیاری و توجه افراد به کار گرفته می شود و در واقع برهان نیستند و وجود خدا را بدیهی می دانند. همچنین ایشان در آثار و تألیفات خویش، با استشهاد به آیات قرآن و کلام معصومین به این مطلب تصریح می کنند که از منظر کتاب آسمانی قرآن و روایات معصومین نیز وجود خداوند متعال امری بدیهی و بی نیاز از اثبات است. مناجات امام حسین (علیه السلام) در دعای عرفه گویای همین مطلب است. علامه طباطبایی (ره) همچنین با تبیین معنایی از توحید و یگانگی خداوند که فقط در آموزه های ناب و اصیل اسلامی یافت می شود بر این مطلب تأکید می کنند. در این تحقیق تلاش شده است تا مطلب مذکور تبیین گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی تشکیکی صدرایی با تأکید بر برهان صدیقین
نویسنده:
رضوان نجفی ، رضا رسولی شربیانی ، زینب شکیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
در یک دستهبندی عمده سه دیدگاه مخالف درباره مسئله روششناسی ملاصدرا وجود دارد. این دیدگاهها عبارتاند از: یک) توتولوژیک یا حشوگویی در بیان؛ دو) التقاط روش تفکرگرایی مشایی، شهود اشراقی و کلامی؛ سه) توصیف دیدگاه و نظرات مخالف توسط ملاصدرا؛ در حالی که به نظر میرسد ملاصدرا دارای روش چهارمی به نام «سلسلهمراتبی» است. سلسلهمراتبیبودن روش ملاصدرا متأثر از بحث تشکیک است که مبنای معرفتشناختی و وجودشناختی اوست. غرض از سلسلهمراتبیبودن روش ملاصدرا این است که او در تبیین و توضیح مباحث فلسفی مراحل و مراتبی را طی میکند. ابتدا دیدگاه مخالف را توصیف میکند، سپس در مرحله بعد نادرستبودن آن را با بیان مقدماتی منطقی یا صورتبرهانهایی قیاسی و استدلالی با استناد به برخی مبانی بدیهی و اولی (ابطال تسلسل، دور، ترجیح بلامرجح و...) یا حتی با فرضگرفتن استدلالهای پیشین فلاسفۀ مخالف، نظرات آنها را رد میکند و سپس به طرح مسئله و تبیین آرای خویش میپردازد. بنابراین ملاصدرا در بیان مباحث فلسفی، ضمن درنظرداشتن دو جنبه بیرونی و درونی دارای یک سیر حرکتی ویژه است. این پژوهش ضمن شرح و نقد سه دیدگاه ذکرشده، به تبیین روش چهارم میپردازد و آن را به روششناسی آخوند در مباحث الهیات بالمعنی الاخص هم سرایت میدهد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه ابنکمّونه؛ پیشینه و برهان فرجه
نویسنده:
محمدحسین صفایی ، شکوفه منشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
یکی از بحثبرانگیزترین شبهات مطرح در میان قدمای فلاسفه اسلامی، شبهة ابنکمّونه یا افتخارالشیاطین است. به اذعان بسیاری از متقدمین، این شبهه چالشی جدی را پیشروی حکمای آن زمان قرارداد؛ بهطوریکه پاسخ به شبهه را افتخارالملائکه نام نهادند. با نظر به برخی از برهانهای روایی، همچون برهان فرجه، میتوان پاسخی به شبهه داد که کارآیی خود را در تمامی نحلههای فکر فلسفی اعم از اصالت وجود یا ماهیت حفظ کند. ما در این مقاله از طریق توصیف و تحلیل محتوا بهدنبال بررسی شخصیت واضع شبهه بهمنظور ارائه تصویری روشن از مبدأ شبهه و تقریر برهان فرجه در خصوص چگونگی پاسخ به آن هستیم. بهنظر میرسد شبهه ابنکمّونه زمینهای مشترک در میان جهانشناسی مغان ایرانی و ثنویت آنها ازیکسو، و مباحث وجودشناختی در فلسفة مشاء از سوی دیگر داشته باشد. طبق پاسخ برهان فرجه فرض دو واجب بالذات مقتضی تسلسل و واجبالوجودهای بینهایت خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا و هستی از دیدگاه آکویناس و رابطه آن با اصالت وجود و برهان صدیقین در حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی مشگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
چکیده :
تبیین و اثبات گزاره های دینی و الهیاتی از طریق گزاره های فلسفی یکی از روشهای متفکران دینی است که بسیاری از متفکران و متألهان اسلامی و مسیحی از آن بهره برده اند. در میان متألهین اسلامی ابن سینا، خواجه نصیر، علامه حلی، صدرالمتألهین چنین کردند و از متفکران مسیحی "توماس آکویناس" از این روش استفاده کرده است. وی که در فلسفه از آثار ابن رشد و ابن سینا بسیار استفاد نموده، در کتاب "هستی و ذات"تلاش می کند تا از مسأله فلسفی "وجود و موجود" کمک گرفته و تبیینی دقیق از وجود خداوند متعال و خلقت ارائه کند. .وی "وجود" و"خداوند" را یکی تلقی می کند و خداوند را فعلیت یا فعل وجود می داند و معتقد است مخلوقات، وجود را از خداوند دریافت می کنند.هر چند آکویناس با فلسفه ارسطو و تفسیر ابن رشد و ابن سینا پایه های فلسفی خود را بنا کرده است اما با یک تفسیر می توان لازمه نظریه وی را نزدیک شدن به اصالت وجود و برهان صدیقین تلقی کرد.مقاله حاضر با روش تحلیلی-توصیفی نظریه وی را درباره وجود و خداوند از کتاب "هستی و ذات" بررسی، تحلیل کرده و لوازم آن را بیان می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خوانشی از نوآوری و تقریر برهان صدیقین از منظر امام خمینی(ره) و مقایسۀ آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت
نویسنده:
محمد امین مدهوشی مزرعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
پژوهش پیشرو در صدد بیان خوانشی از نوآوری و تقریر برهان صدیقین از منظر امام خمینی(ره) و مقایسۀ آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت است. پژوهش حاضر به روش توصیفی – تحلیلی و کتابخانهای است. یکی از اشکالات اساسی برهان وجودی آنسلم-دکارت خلط بین مفهوم و مصداق یا حمل اولی و شایع صناعی است؛ این در حالی است که برهان صدیقین چه به تقریر سینوی و چه به تقریر صدرایی دچار چنین خبطی نیست. اما اصل بنیادی که امام خمینی(ره) را قادر میسازد تا روح جدیدی در براهین اثبات خدا بدمد این است که ایشان با مبانی استوار به بیان دیدگاه و خوانش خود از برهان صدیقین میپردازد و آن خروج از معنای مصطلح و الفاظ نظری در بیان برهان اثبات خداوند متعال است. ایشان معتقد است که اساساً برهان صدیقین مبتنی بر معرفت و شهود است و نیازمند مقدمات برهانی و فلسفی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 860
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید