جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1628
وهابیة فی المیزان (دراسة موضوعیة لعقائد الوهابیین علی ضوء الکتاب و السنة)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الوهابيه فى الميزان»، كتابى است كلامى به زبان عربى، تاليف آيت الله شيخ جعفر سبحانى، از علماى شيعى معاصر مقيم قم كه به نقد و بررسى عقائد وهابيان مى پردازد. مولف ابتدا با اشاره به اساس و بنيان اسلام كه بر كلمه توحيد و توحيد كلمه گذارده شده، به بيان اين نكته مى‏ پردازد كه توحيد و يكپارچگى امت اسلامى كه مورد تاكيد پيامبر (ص) بود، طى قرون متمادى سبب پيشرفت ‏هاى چشمگير مسلمانان در همه زمينه ‏ها گشته بود تا اين كه فردى به نام ابن تيميه حرانى، در ميان امت اسلامى ظهور كرد و با انتشار عقائد انحرافى و سخيف خود اين رشته به هم پيوسته را از هم گسست و باعث ايجاد تفرقه و چند دستگى ميان امت اسلامى شد. اما عالمان بيدار مسلمان به مبارزه با اين عقائد انحرافى قيام كردند و براى مدت چهار قرن آتش اين فتنه را خاموش كردند. مع الاسف پس از گذشت چهار قرن، بار ديگر فردى به نام محمد بن عبدالوهاب نجدى در حجاز به پاخاست و به نشر عقائد انحرافى ابن تيميه و ديدگاه ‏هاى انحرافى خويش پرداخت و« وهابيت» را پايه‏ گذارى كرد. وى به همراه طرفدارانش به تكفير و متهم ساختن مخالفين به شرك پرداختند و ديگر بار ميان جامعه اسلامى نهال تفرقه و جدايى را بارور نمودند. حكومت خاندان سعود نيز به جهت منافعى كه از همراهى با عقائد اين گروه منحرف نصيبش مى‏ گشت به حمايت از آنها پرداخت و روز بروز بر گسترش عقائد وهابيان و ايجاد تفرقه ميان مسلمانان مساعدت نمود. مولف پس از بيان اين تاريخچه كوتاه از نحوه ظهور و بروز عقائد وهابيت به معرفى ابن تيميه، از ديدگاه عالمان عصر وى و ديگران مى‏ پردازد كه هر كدام به نحوى زبان به نكوهش وى گشوده ‏اند و او را مورد مذمت قرار داده ‏اند.
رسالة المتعة
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
كتاب «المتعة» مجموعه رواياتى است كه شیخ مفید از اهل بیت عصمت و طهارت درباره متعه يا ازدواج موقت نقل نموده است. تنها مذهب از ميان مذاهب اسلامى كه متعه يا ازدواج موقت را حلال مى‌ داند، مذهب شيعه است كه با استدلال به آيات قرآن و روايات پيامبر و اهل بيت آن حضرت صلوات الله عليهم آن را حلال و بلكه لازم براى سلامت جامعه اسلامى مى‌ داند. در مقابل، ديگر مذاهب اسلامى با استناد به دستور خلیفه دوم عمر، آن را حرام مى‌ دانند; اگر چه آيات قرآن و روايات پيامبر و عمل اصحاب را نيز مى‌ پذيرند. شيخ مفيد با نگارش اين كتاب روايات اهل بيت عليهم السلام را در اختیار علاقه‌ مندان به شناخت اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله و سلم مى‌ گذارد و جواز متعه را اثبات مى‌ نمايد. شيخ مفيد اين كتاب را در دوران قدرت گرفتن شيعه و آزادى آنان در ابراز عقيده نگاشته است. وى با نگارش كتاب‌ هاى فراوان در بيان عقايد شيعه خدمت بزرگى در پيشبرد مذهب طرفداران اهل بيت رسول خدا صلی الله علیه و آله نموده است.
طرف من الأنباء و المناقب فی شرف سید الانبیاء و الاطائب و طرف من تصریحه بالوصیة و الخلافة لعلی بن ابی‌ طالب
نویسنده:
علی بن موسی ابن طاووس؛ محقق: قیس عطار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: تاسوعا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«طرف من الانباء و المناقب» کتابی است به زبان عربی، اثر سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ ق) مشتمل بر اخبار و حکایاتی درباره اهل بیت و مناقب امیرالمؤمنین (ع). سید بن طاووس در این کتاب که بالواقع در تکمیل طرائف نگاشته شده، خود را به عنوان مؤلف نام نمی‌ برد، زیرا از خلفای معاصر خود تقیه کرده و نخواسته هویت خویش را آشکار کند. وی در طُرَف که علاوه بر مقدمه و خاتمه، مشتمل بر ۳۳ «طُرفه» است به منابع شیعه و روایات اهل بیت اعتماد کرده است. در انتساب این کتاب به سید بن طاووس تردیدی نیست و خود او در آثار دیگرش آن را از تألیفات خویش دانسته است. این کتاب با اینکه اثری حدیثی قلمداد می‌ گردد اما رویکردی کلامی دارد و مؤلف، هوشیارانه و متکلمانه به افضلیت پیامبر (ص) و وصایت و خلافت بلافصل امیرمؤمنان (ع) اشاره دارد.
شیعه شناسی؛ ضرورت ها و رسالت ها
نویسنده:
محمدتقى مصباح یزدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
گزارش مطالعات اسلام شناسی و شیعه شناسی در دانشگاه های کانادا
نویسنده:
محمد روحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
تشیع در دوره نادرشاه افشار
نویسنده:
پرویز فتح الله پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
"آیین شیعه در دوران نادر، چالش و بحران شدیدی را به خود دید؛ چه اینکه نادر پیش از رسیدن به سلطنت تمایلات شیعی از خود بروز می‏داد، ولی با جلوس به تخت شاهی دستور الغای تشیع و ابداع مذهب جعفری را به عنوان مذهب پنجم جهان تسنن صادر کرد. او در تمام دوران سلطنت سعی در قبولاندن این تغییر مذهب به عثمانی‏ها داشت، ولی در این راه ناکام ماند. هدف نادر از این اقدامات هموار کردن راه برای تصرف همه ممالک اسلامی بود. مذهب در سیاست‏های وی ابزاری جهت نیل به هدف محسوب می‏شد و نه خود هدف. "
قطب شاهیان؛ احیاگران تشیع در دکن
نویسنده:
محمود صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
"چندی پس از انقراض حکومت قراقویونلوها توسط آق‏قویونلوها، یکی از شاهزادگان قراقویونلو به نام قلی به دکن(2) آمد و وارد دستگاه حکومتی بهمنیان شد. وی در آنجا مدارج رشد و ترقی را طی نمود تا آنکه از سوی بهمنیان به حکومت گلکنده منصوب شد و در سال 918 ق مقارن با ضعف شدید بهمنیان، اعلام استقلال نمود و حکومت قطب شاهیان را تأسیس کرد. وی بلافاصله پس از اعلام استقلال، به تبعیت از شاه اسماعیل صفوی مذهب شیعه را در قلمرو خود رسمی اعلام کرد و نام حکام صفوی را در خطبه بر نام خود مقدم نمود. مذهب تشیع در دوره حکومت این خاندان چندین مرحله متفاوت را پشت سر گذاشت. در اولین مرحله، حکام سلسله با ایجاد بناهای مذهبی و اعلان شعایر مذهبی تشیع، تا حدی این مذهب را در دکن گسترش دادند. با ورود میرمحمد مؤمن استرآبادی در سال 989 ق به دستگاه حکومت، مرحله شکوفایی تشیع در دوره حکومت قطب شاهیان آغاز شد. اما با حمله شاه جهان در سال 1046 ق به حیدرآباد، مذهب تشیع در این منطقه رو به افول نهاد. در نهایت، در سال 1098 ق با تصرف گلکنده و حیدرآباد توسط اورنگ زیب، حکومت قطب شاهیان منقرض شد، اما تشیعی که آنها در این منطقه رواج دادند همچنان در آنجا پایدار ماند. "
مطالعات اسلام شناسی و شیعه شناسی در دانشگاه های انگلستان
نویسنده:
محمد روحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
سخن آغازین: شیعه شناسی چیست؟
نویسنده:
محمود تقی زاده داوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
ویژگی های جریان تشیع در عصر نبوی (ص)
نویسنده:
محمد موسی نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تشیع از جریاناتی است که همزمان با ظهور اسلام و توسط پیامبر اکرم (صلی اله علیه و آله) شکل گرفت. شواهد معتبر تاریخی و روایی چون حدیث یوم الدار، منزلت، غدیر و... صحت این مطلب را تایید می نماید؛ از همین روست که گروهی از اصحاب پیامبر (صلی اله علیه و آله) همانند سلمان، مقداد، ابوذر و عمار یاسر در همان عصر رسالت به شیعه علی (علیه السلام) معروف بودند. جریان تشیع در عصر نبوی دارای ویژگی های بارزی چون تعبد و تسلیم در برابر نصوص وارد شده از سوی پیامبر (صلی اله علیه و آله)، زهد و پارسایی و ساده زیستی، شجاعت و جنگجویی در میدان های نبرد، ایمان و اعتقاد راسخ و... بود که در پرتو این ویژگی ها از دیگر جریانات بازشناخته می شد.
  • تعداد رکورد ها : 1628