جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1627
ائمة اهل البیت (علیهم السلام) و دورهم فی تحصین الرسالة
نویسنده:
محمد باقر صدر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیة للشهید الصدر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «ائمة اهل البیت و دورهم فی تحصین الرسالة»، بازتحلیلی از نقش هر کدام از ائمه معصومین (ع) در تحکیم پایه‌ ها و گسترش مبانی اسلامی راستین است. نویسنده پس از ارایه مقدمه‌ ای در معرفی کتاب و شیوه نگارش و تقدیم طرح کلی مباحث مربوط به آن، در ابتدا و به‌ عنوان پیش‌ درآمد، مطالبی را درباره وحی و دلایل بعثت پیامبر (ص) جدید آورده است. وی با تقسیم دوران زندگی ائمه معصومین (ع) به سه مرحله ایجاد انحراف، ساختار سازی و آماده‌ سازی جهت باز پس‌ گیری حکومت، وضعیت امت اسلام و تشیع و مشکلات ایجاد شده برای امامان معصوم (ع) و نوع موضع‌ گیری آنان در قبال آن پیامد ها را بررسی و تحلیل کرده است.
وقعة جمل
عنوان :
نویسنده:
ضامن بن شدقم بن علی مدنی؛ محقق: تحسین آل شبیب موسوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب «وقعة الجمل»، نوشته السید ضامن بن شدقم المدنی، دربردارنده گزارش‌ های جنگ جمل است که در منطقه بصره اتفاق افتاد. این کتاب، در عین اختصار، حاوی مستندات مهم تاریخی در این رابطه است که آن را جزو منابع اولیه تحقیق و پژوهش در سیره حضرت امیرالمؤمنین علیه‌ السلام قرار داده است. این کتاب، به زبان عربی بوده و تحقیق و دیباچه آن، توسط جناب آقای سید تحسین آل شبیب الموسوی صورت گرفته است. کتاب، مشتمل است بر یک مقدمه از محقق و چهار عنوان کلی با نام‌ های «ابتداء الفتنة»، «الخروج الی البصرة»، «الوقائع حین الحرب» و «الوقائع بعد الحرب».
اخبار القرامطة فی الاحساء - الشام - العراق - الیمن
نویسنده:
سهیل زکار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: دار حسّان,
چکیده :
«اخبار القرامطه فی الاحساء، الشام، العراق، الیمن» تألیف دکتر سهیل زکار به زبان عربی است که در مورد قرامطه مطالبی را از کتب مختلف گردآوری نموده است. قرامطه فرقه ای از فرق باطنی است که در سال 264 هجری در میان کشاورزان و کارگزاران بی بضاعت بین النهرین پیدا شد و به احساء رسید و حکومت مستقلی از بغداد در احساء تشکیل داد و مدتی نگذشت که در خراسان و سوریه و یمن نیز گسترش یافت و مشکلی برای حکومت های وقت پدید آورد. نویسندگان قرامطی برای حفظ عقاید خویش و جلوگیری از هجوم مخالفان و نامحرمان به سخت نویسی روی می آوردند و گاهی برای فرار از فشارهای مخالفان اسم و رسم خویش را نیز تغییر می دادند و همین امر سبب می گردد که مورخین همواره در معرفی آنها دچار ابهام و گاه تناقض گردند. نویسنده در این کتاب نوشته های ثابت بن سنان با نام «تاریخ اخبار القرامطه»، محمد بن مالک یمنی با نام «کشف اسرار الباطنیة و اخبار القرامطه»، نویری در «نهایة الارب» و مقریزی در کتاب «اتعاظ الحنفاء باخبار الائمة الفاطمیین الخلفاء» را جمع آوری کرده است.
امامت پژوهی (بررسی دیدگاه امامیه، معتزله و اشاعره)
نویسنده:
احدفرامرز قراملکی، عبدالکریم رضایی، میرحسین ضیائی، محمداسحاق عارفی، محمد قربان‌ نیا، علی قربانی؛ ناظر: محمود یزدی مطلق؛ ویراستار: محمدربیع میرزایی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
چکیده :
کتاب «امامت پژوهی» به قلم جمعی از نویسندگان، زیر نظر دکتر محمود یزدی مطلق (فاضل) نگارش یافته است. مساله امامت، یکی از مهمترین مباحث کلامی است که متکلمان برجسته شیعه، ضمن تحلیل مسائل مربوط به آن، رساله های بسیاری در این باره نگاشته اند؛ از جمله می توان به رساله عصمت از سید مرتضی، فرق بین نبی و امام از شیخ مفید، الامامة و التبصرة من الحیرة از شیخ صدوق، رسالة الامامة از خواجه نصیر طوسی و ... اشاره کرد که همه اینها نشانگر بالندگی اندیشه شیعی و اهمیت مساله امامت است. کتاب حاضر، پژوهشی است جمعی، با نگاهی کارشناسانه به مسائل مختلف مربوط به امامت از نگاه دانشمندان مسلمان، بویژه شیعه و مقایسه آن با دیدگاه های دو فرقه بزرگ کلامی؛ یعنی معتزله و اشاعره، که توسط گروه پژوهشی فلسفه و کلام اسلامی سامان یافته است.
حیاة السیاسیة و الفکریة للزیدیة فی المشرق الاسلامی
نویسنده:
احمد شوقی ابراهیم عمرجی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبة مدبولی,
چکیده :
«الحياة السياسية و الفکرية للزيدية في المشرق الاسلامی» اثر نویسنده معاصر عرب، احمد شوقی ابراهیم العمرجی که پیرامون حیات سیاسی و فکری فرقه زیدیه در طول سال های 132 – 365 ق، به نگارش درآمده است. کتاب، به شیوه ای علمی و با استفاده از منابع تاریخی اهل سنت تالیف شده است. نویسنده در مقدمه کتاب به تبیین اهمیت مقطع زمانی مورد بحث که قیام زید بن علی در آن اتفاق افتاد و تاثیر زیاد آن بر دولت اسلامی و نیز معرفی مختصری از این فرقه و افکار آن پرداخته است. در بخش الحاقی کتاب، متن کامل خطبه زید بن علی بن حسین به هنگام خروج بر امویان، خطبه ابوعباس عبدالله در مسجد کوفه، خطبه ناصر اطروش در امل و چند نامه محمد نفس زکیه و یا جوابیه آن آمده است.
امام کاظم علیه السلام و سازمان وکالت
نویسنده:
محمدرضا جباری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم (ع),
چکیده :
سازمان وکالت، مجموعه ‏اى متشکل از امامان معصوم و عده ‏اى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکاء بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند. وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل می­شد. این تشکیلات از نیمه دوم عصر امامت، یعنى از زمان امام صادق علیه السلام به بعد آغاز به کار نمود و رفته‌رفته داراى نظم و گستردگی و هماهنگی بیش­ترى شد و تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت. در عصر امام کاظم علیه السلام ، این سازمان با مشکلاتی همچون دستگیرى و شکنجه حضرت و برخی از وکلا مواجه شد، ولی نواحی زیر پوشش وکلا و محدوده اقتدار آنان با تشدید فعالیت‏ها گسترش می‏ یافت. وکلاى آن حضرت در نقاطی مثل کوفه، بغداد، مدینه، مصر و برخی نقاط دیگر به فعالیت مشغول بودند. آن حضرت با وجود حبس و فشارهای موجود، توانستند تشکیلاتی را که پدرِ بزرگوارشان تأسیس کرده بودند، نه­تنها حفظ کنند بلکه آن را گسترش دهند. در پژوهش حاضر، جایگاه و وضعیت این سازمان در عصر امام کاظم (ع) †و نیز نقش آن حضرت در حفظ و گسترش آن بررسی خواهد شد.
سرانجام تاریخ و غایت انسان از دیدگاه اسماعیلیه با تأکید بر دعوت قدیم
نویسنده:
زهره باقریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: باقرالعلوم (ع),
چکیده :
فلسفه تاریخ گرچه معرفتی نسبتاً نوظهور است، اما موضوع و مسائل آن از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان قرار داشته است. در این میان فلسفه نظری تاریخ نسبت به فلسفه علم تاریخ قدمتی بیشتر دارد و اغلب ادیان، مذاهب و مکاتب دیدگاه خود را راجع به کلیت تاریخ بشری به طرق گوناگون بیان داشته‌اند. یکی از فرقه‌های اسلامی که تفکرات فلسفی آن قوّت بیشتری دارد اسماعیلیان است. تفکرات فلسفی‌ اسماعیلیان در یک تقسیم بندی کلی به دو دوره دعوت قدیم و جدید تقسیم می‌شود. در نگرش فلسفی اسماعیلیان، بخش اعظم تاریخ در گذشته پیموده شده و تنها یک منزلگاه تا آینده باقی است و تاریخ از دایره قوم و طبقه خارج گشته و در نگرشی کلی تمام پیروان ادیان الهی را در بر می‌گیرد. مقاله پیش رو با هدف بررسی تنها منزلگاه باقی مانده اسماعیلیان و فلسفه انتظار اسماعیلیه، به تحلیل و تبیین غایت تاریخ و انسان از دیدگاه اسماعیلیه پرداخته است تا مهم‌ترین سؤال فلسفه نظری تاریخ را از نگرش این مکتب باز کاوی کند. نتیجه مدعای تحقیق حاضر آن است که در این مکتب غایت تاریخ با آرمان تاریخ دو مقوله جدا از هم‌اند، ولی کاملاً وابسته و مرتبط با هم به وقوع خواهند پیوست
بررسی انتقادی روش تاریخ نگاری مقاله «محمد؛ پیامبر اسلام» در ویرایش دوم دایرة المعارف اسلام
نویسنده:
حسین عبدالمحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم (ع),
چکیده :
تصویری که خاورشناسان از زندگی و شخصیت حضرت محمد(ص) در ویرایش دوم دائرة المعارف اسلام چاپ لیدن، ارائه می­ دهند در بسیاری از موارد با تصویری که مورّخان مسلمان در باره آن حضرت(ص) ارائه می ­دهند تفاوت چشمگیری دارد. دلیل این امر، علاوه بر بینش دینی، سیاسی و علمی خاورشناسان به شیوه مطالعات آنان در مسائل تاریخ اسلام بازمی‌گردد. به نظر می­ رسد نویسندگان مقاله «محمد؛ پیامبر اسلام» در این دائرة­المعارف، به دلیل نداشتن روشی مناسب، در بررسی و تحلیل حوادث و جریان­های عصر رسول گرامی( ص) چندان موفق نبود­ه ­اند. در این نوشتار، مهم­ترین ضعف­ها و اشکال­های روش تاریخ نگاری مقاله فوق مانند برداشت سطحی از قرآن، عدم به کارگیری روش تحقیق مناسب در تاریخ اسلام و تفسیر مادی برای حقایق معنوی بررسی شده است.
چالش سنت با دین در بعد اقتصادی در عصر نبوی
نویسنده:
هدیه تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پیش از ظهور اسلام، شیوه­ های اقتصادی شبه جزیره عربستان منطبق با سنت‌های اجتماعی رایج در این سرزمین بود و بر مبنای اشرافیت طلبی، نابرابری و استثمار فقرا قرار داشت. ظهور اسلام در شبه جزیره، ارزش‌های جدیدی را در عرصه اقتصاد ارائه کرد که در موارد بسیاری با سنت‌های پیشین متفاوت بود. این ارزش‌ها، بر مبنای عدالت اقتصادی پایه ریزی شد و مهم‌ترین اصول آن عبارت بود از: انفاق، اعطای صدقه و دادن ارث به زنان. قوانین اقتصادی اسلام با واکنش‌هایی منفی از سوی مسلمانان سنت مدار یعنی کسانی که متمایل به سنت‌های اجتماعی اعراب در بعد اقتصادی بودند، مواجه شد، اما با مجاهدت آرمان گرایان یعنی افرادی که برای اجرای ارزش‌های دینی تلاش می‌کردند، فرامین خداوند و حمایت پیامبر (ص) از قوانین اقتصادی، آموزه ­های اقتصادی دین در عصر نبوی اجرایی شد. در این مقاله تلاش می‌شود علل واکنش مسلمانان سنت مدار نسبت به قوانین اقتصادی اسلام در عصر نبوی بررسی گردد
فضل الله بن روزبهان خنجی و شریعتنامه نویسی در قرن نهم
نویسنده:
حسین ایزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
چکیده :
با ظهور شاه اسماعیل صفوی و تأسیس حکومت صفویه، در ایران و ایجاد حکومتی متمرکز بر اساس عقاید شیعی، شریعتنامه نویسی بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. یکی از افرادی که برای مقابله با صفویان اندیشه تجدید خلافت و جمع کردن آن با سلطنت مطلقه را در قالب شریعتنامه نویسی مورد توجه قرار داد، فضل بن روزبهان خنجی است. مقاله حاضر به بررسی آرا و نظریات وی در این زمینه در دو دوره از زندگی اش، یعنی در عصر آق قوینلوها و پس از ظهور صفویه در دربار خوانین ازبک در ماوراء النهر، پرداخته و او را به عنوان آخرین میراث دار شریعتنامه نویسی که این جریان را به انحطاط کشیده معرفی کرده است.
  • تعداد رکورد ها : 1627