جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2253
 اجل معلّق و اجل مسمّی چه فرقی با هم دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در تعاليم اسلامي دو دسته مرگ مورد شناسايي قرار گرفته است كه از آن به اجل مسمي و اجل معلق ياد مي شود. اجل مسمي شايد تا اندازه اي شباهت به همان مرگ طبيعي داشته باشد هرچند كه تفاوت هايي نيز ميان آن دو مي توان قائل شد. اجل معلق نيز شباهت هايي با م بیشتر ...
 چرا مردم از مرگ مى ترسند، و دلایل آن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ابتدا بايد دانست كه ترس از مرگ از ويژگي هاي انسان است و حيوانات در باره مرگ نمي انديشند بدين معني كه آنچه در حيوانات ديده مي شود غريزه فرار از خطر و ميل به حفظ حيات است.البته علاقه به بقا و عشق به زندگي، از خصايص جدانشدني موجودات به شمار مي رو بیشتر ...
 اگر بعد از این زندگى محدود و موقّت دنیا جهان دیگرى نبود چه مى شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر زندگى اين جهان را بدون جهان ديگر در نظر بگيريم بى معنى و پوچ خواهد بود.درست به اين مى ماند كه زندگى دوران جنين را بدون زندگى اين دنيا فرض كنيم.كودكى كه در شكم مادر قرار دارد، و در اين زندان محدود و تاريك ماه ها زندانى مى شود اگر عقل و خردى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 چگونه میتوان فطری بودن اعتقاد به معاد را اثبات کرد؟ با توجه به برهان فطرت آن را توضیح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : يكي از راه هاي اثبات معاد، برهان فطرت است كه از براهين عقلي اثبات حيات پس از مرگ نيز مي باشد. فطرت به معناي نوع خاصي از آفرينش است. اموري را مي توان فطري دانست كه آفرينش موجود اقتضاي آن را دارد . انسان به گونه اي آفريده شده است كه ميل به زندگي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 چرا مشرکان از مسئله معاد تعجّب مى کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : كفار و مشركان، نه تنها در عصر پيامبر(ص)، بلكه در اعصار ديگر نيز از مسئله معاد و زنده شدن بعد از مرگ تعجّب مى كردند، و وحشت داشتند، و حتّى آن را دليلى بر جنون گوينده آن مى شمردند و به يكديگر مى گفتند:«هل ندلكم على رجل ينبئكم اذا مزقتم كل ممزق ا بیشتر ...
 باتوجه به قرآن کریم چگونه جسمانی بودن معاد ثابت می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دركتب تفسيري آمده چگونه مرد عرب بيابانى استخوان پوسيده اى را خدمت پيامبر(ص) مى آورد و مى گويد: چه كسى مى تواند اين را زنده كند؟ و پيامبر(ص) به فرمان خدا پاسخ مى گويد: همان كسى كه روز نخست آن را آفريد، همان كسى كه آسمان و زمين را ايجاد كرده، و بیشتر ...
 شواهد ودلایل عقلی معاد جسمانی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عقل مى گويد روح و بدن دو حقيقت جدا از هم نيستند در عين استقلال، ارتباط و پيوند با هم دارند، با هم پرورش مى يابند و با هم تكامل پيدا مى كنند، و مسلماً براى ادامه حيات جاويدان به يكديگر نيازمندند. اگر در دوران برزخ (فاصله ميان دنيا و آخرت) مدّتى بیشتر ...
 آیا ارتباط با عالم ارواح امکان پذیر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر چه بسيارى از كسانى كه دعوى ارتباط با عالم ارواح دارند دروغ مى گويند، يا گرفتار تخيل و پندارند، ولى طبق تحقيقاتى كه انجام شده است اين امر به اثبات رسيده كه «ارتباط با عالم ارواح» امكان پذير است، و اين امر براى جمعى از آگاهان، به تجربه رسيده بیشتر ...
 عقیده مشرکان نسبت به بقاء روح چگونه بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مشركان، مخصوصاً مشركان عرب، رويّه واحدى در مسائل اعتقادى خود نداشتند، و در عينِ اشتراك در اصل عقيده شرك، در خصوصياتِ اعتقادى بسيار متفاوت بودند. گروهى نه خدا را قبول داشتند و نه معاد را، اينها كسانى هستند كه قرآن سخن آنان را چنين نقل مى كند: « بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 عیار شناخت گناهان کبیره و صغیره در چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اين كه كدام گناهان بزرگ و كبيره و كدام كوچك و صغيره است، در ميان دانشمندان گفتگوي بسياري است. بعضي اين دو را از امور نسبي مي دانند كه به هنگام مقايسه، آن كه اهميّتش بيشتر است كبيره و آن كه كمتر است صغيره مي باشد (مرحوم طبرسي در مجمع البيان بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 2253