جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2253
 مرگ انسان به دست کیست؟ خدا یا عزرائیل؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قرآن كريم، گاهي خداوند كارهايي را به خودش نسبت مي دهد و گاهي همان كار را به ديگري ، مثلاً در مورد گرفتنِ جان انسان ، يك جا مي فرمايد : « الله يتوفي النفس » ( 1 ). خدا ، جان مردم را مي گيرد . و در جاي ديگر مي فرمايد : « يتوفاكم ملك الموت » ( بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 مراد از آیاتی که شفاعت در روز قیامت را نفی می کنند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در برخي آيات قرآن كريم مطالبي است كه به ظاهر دلالت بر عدم شفاعت در قيامت ميكند به طور مثال خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: «لا بيع فيه و خله و لا شفاعه»، نه خريد و فروش است، نه دوستي، ونه شفاعت.(1) منكرين شفاعت معتقدند كه قرآن مي گويد: اي افراد بیشتر ...
 تناسخ یا عود ارواح به چه معنى است؟ آیا تناسخ در اسلام صحیح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تناسخ اصطلاحي است در علم كلام و فلسفه و عرفان، به معناي انتقال روح از جسمي به جسم ديگر. در لغت از ريشة نَسَخَ به معناي برداشتن چيزي و گذاشتن چيزي ديگر به جاي آن يا تغيير دادن چيزي به چيز ديگر است (1) عقيده مندان به تناسخ چنين مى پندارند كه: ان بیشتر ...
 قرآن کریم مقام و پاداش ابرار و مقرّبان را چگونه بیان کرده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات قرآن مجيد، كراراً سخن از «ابرار» و «مقربان» و مقامات و پاداش هاى عظيم آنها به ميان آمده، تا آنجا كه طبق آيه 193 سوره «آل عمران» «أُولُو الأَلْباب» (صاحبان انديشه هاى قوى) تقاضا مى كنند كه پايان زندگيشان با ابرار باشد: «وَ تَوَفَّنا مَع بیشتر ...
 مجرمان را چگونه وارد دوزخ مى کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بدون شك، بردن آنها به سوى آتش دوزخ، توأم با تحقير و ذلت و زجر و عذاب است، ولى در آيات مختلف قرآن، تعبيرات گوناگونى در اين باره ديده مى شود: در سوره «حاقه» مى خوانيم: «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ» (1) «او را بگيريد و در غل و بیشتر ...
 چگونه عزرائیل در یک زمان می‏ تواند جان هزاران تن را بگیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولا عزرائيل به تنهايي جان همه انسانها را نمي گيرد بلكه فرشتگان متعددي هستند كه به ايشان كمك كرده و عمل قبض روح را انجام مي دهند. چنانكه خداوند مي فرمايد: إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَ هُمْ لَا يُفَرِّطُونَ؛(1) چون بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 چرا معاد جزو اصول دین است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين سؤال را به نقل از استاد شهيد مطهري بيان مي كنيم: اينكه علماى اسلام معاد را از اصول دين قرار داده ‌اند ولى ساير ضروريات را از اصول دين قرار نداده ‌اند اين سؤال را خيلى از ما مى ‌كنند كه چرا معاد را جزء اصول دين قرار داده‌ اند در حالى‌ بیشتر ...
 ایمان به معاد چه آثارى در پى دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پرهيزگاران يقين دارند كه انسان، مهمل، عبث و بى هدف آفريده نشده، آفرينش براى او خط سيرى تعيين كرده است كه با مرگ هرگز پايان نمى گيرد چرا كه اگر در همين جا همه چيز ختم مى شد مسلماً اين همه غوغا براى اين چند روز زندگى، عبث و بيهوده بود. آنها اعتر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 با توجّه به این که پوست انسان بر اثر آتش مى سوزد آیا عذاب پوست جدید عادلانه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين شبهه در روايتي از امام صادق (ع) آمده است. در اين روايت مى خوانيم: يكى از مادّى ها (زنادقه) خدمت امام صادق(ع) رسيده عرض كرد: خداوند مى فرمايد:«هر زمان كه پوست تن دوزخيان از شدت آتش بسوزد، ما پوست ديگرى بر آنها مى پوشانيم تا طعم عذاب را بیشتر ...
 منظور از روح در آیه «یوم یقوم الروح» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اين كه مراد از «روح» در آيه «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفّاً لايَتَكَلَّمُونَ إِلاّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً»(1) چيست؟ مفسران تفسيرهاى زيادى ذكر كرده اند، كه مهمترين آنها عبارتند از: 1 ـ منظور، مخلوقى است بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 2253