جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
علم
>
علم نفس
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 373
عنوان :
اخلاق من منظور التعایش و القیم الانسانیة المجلد 2
نویسنده:
محمدتقي فلسفي؛ مترجم: جعفر صادق خلیلی
نوع منبع :
کتاب , سخنرانی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: موسسة البعثة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
علم نفس ,
شرک خفی ,
شرک در عبادت ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
تعارض نظریه تکامل با اشرفیت انسان ,
توحید وجودی ,
رذایل اخلاقی ,
دوراندیشی ,
خود شناسی ,
ریا (اخلاق) ,
تکلف ,
قلق ,
کد کنگره:
BP 247 /8 /ف7 الف3
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دوگانه انگاری مرتبه ای در نفس شناسی صدرایی و جایگاه آن در میان نظریات فلسفه ذهن
نویسنده:
مجید شمس آبادی حسینی، محمدکاظم فرقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه ذهن
,
دوگانه انگاری مرتبه ای در نفس شناسی صدرایی (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
مراتب نفس ,
علم نفس ,
تجرد نفس ناطقه ,
حقیقت نفس انسانی ,
دوگانه انگاری جوهری ,
علم نفس ,
وحدت نفس ,
ثنویت ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
اینهمانی ذهن و بدن ,
دوگانه انگاری ویژگی ها (فلسفه ذهن) ,
دوگانه انگاری افلاطونی (فلسفه) ,
دوگانه انگاری دکارتی (فلسفه) ,
دوگانه انگاری سینوی (فلسفه) ,
دوگانه انگاری مرتبه ای در نظریۀ نفس شناسی ملاصدرا (فلسفه) ,
نفس انسـانی بـه عنـوان امـری جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء (فلسفه) ,
چکیده :
ملاصدرا نفس را به عنوان امری مجرد اثبات میکند. اما اینگونه نیست که امری متمایز از بدن باشد و دوگانه انگاری جوهری لازم بیاید. یعنی اثبات نفس و یا قوای نفس مانند خیال، هویت انسان را دوگانه نمیکند. بلکه حتی فرض تجرد نفس با وحدت نفس و بدن هم سازگار خواهد بود. ملاصدرا حقیقت انسان را اینگونه نیز نمیبیند که جوهری مادی است که از دو ویژگی حالات ذهنی و حالات بدن برخوردار است. حال این پرسش مطرح میگردد که با توجه به نظریات فلسفه ذهن، نظریهی ملاصدرا در باب نفس، دوگانه انگاری جوهری است یا اینهمانی نفس و بدن یا دوگانه انگاری ویژگیها؟ اساساً آیا میتوان آن را در این نظریات موجود گنجاند و چه نسبتی با این نظریات دارد؟ ملاصدرا نفس را جوهری واحد میداند که در مرتبۀ نازلتر ظاهر شده است و در این مرتبۀ نازل همان قوا است. واکاوی نفسشناسی صدرایی جایگاه نظریۀ وی در میان نظریات فلسفۀ ذهن و تمایز آن را با نظریات مشابه مانند نظریۀ دوگانهانگاری جوهری، دوگانهانگاری ویژگی و تئوری این همانی ذهن و بدن، روشن میسازد. از نظریۀ ملاصدرا میتوان با عنوان دوگانهانگاری مرتبهای تعبیر کرد. در این مقاله این نوع دوگانهانگاری تبیین و تمایزش از تقریرهای گوناگون دوگانهانگاری جوهری و دوگانهانگاری ویژگی و این همانی ذهن و بدن مشخص شده است تا جایگاهش در میان نظریات موجود در خصوص نفس روشن گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسانشناسی عرفانی و پايههای هستی شناختی آن
نویسنده:
محمدرضا اسفندی، احمد سعيدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
انسانشناسی عرفانی و پایههای هستی شناختی آن (عرفان)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
علم نفس ,
وحدت شخصی وجود ,
علم اجمالی واجب ,
مبانی عرفان ,
علم نفس ,
اعیان ثابته ,
عرفان عملی ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
تجلی واحد القهار ,
مقام توحید(عرفان) ,
علم اجمالی((منشا علم تفصیلی)، مقابل علم تفصیلی) ,
انسان کامل ,
چکیده :
به اعتقاد عارفان، انسان نسبت به ساير مخلوقات خداوند از ويژگي جامعيت برخوردار است و بهدليل اين جامعيت، هر يک از کمالات حقتعالي که در تعينات ديگر بروز و ظهور ميکند، در تعين انساني هم هست و ظهور دارد. ازاينرو، اهلمعرفت انسان را نمونه و نسخة کوچک عالم برميشمارند و عالم را يک انسان مفصل و بزرگ تلقي ميکنند. اين نوع نگاه به انسان و جايگاهي که در اين نگاه براي انسان در ميان ماسويالله در نظر گرفته ميشود و نقش و نسبتي که براي انسان نسبت به خداوند و نسبت به ديگر تجليات او معرفي ميگردد، مبتني بر نوع خاصي از هستيشناسي است. هم انسانشناسي عرفاني و هم هستيشناسي خاصي که در پس آن قرار دارد بهصورتهاي مختلفي در آثار عرفاني بررسي شدهاند؛ ولي بهظاهر در هيچ يک از آثار عرفاني يا دربارة عرفان، بخش مستقلي به پايههاي هستيشناختي انسانشناسي عرفاني اختصاص نيافته و رابطة مباني مزبور با آموزههاي انسانشناسي عارفان بهصورت ويژه تنقيح نشده است. هدف اساسي از اين پژوهش، بيان رابطة ميان دو بخش اصلي مباحث عرفاني، يعني هستيشناسي و انسانشناسي عرفاني است و بدين منظور، ابتدا به مباحثي از بنيادهاي هستيشناسي و سپس به پارهاي از مباحث انسانشناسي عارفان پرداخته، و رابطة اين مباحث را بهاجمال بررسي و تبيين نمودهايم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر انفسی از منظر غزالی و ملاصدرا
نویسنده:
یدالله دادجو، امیررضا وارث
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
خود شناسی
,
سیر انفسی از منظر غزالی و ملاصدرا (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
الوهیت خدا ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
حضرات الهی((خاص)، مقابل حضرات کونی) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
شاخص های سیر آفاقی و سیر انفسی (فلسفه) ,
تحلیل و جایگاه سیر انفسی در رسیدن به حقیقت (فلسفه) ,
شناخت شناسی ذیل معرفت النفس است (فلسفه) ,
معرفت در سیر انفسی یقینی است (فلسفه) ,
تبیین مولفه های سیر انفسی از نظر غزالی و ملاصدرا (فلسفه) ,
ادراکات انفسی بی واسطه است (فلسفه) ,
امکان ارتسام همه صور عقل فعال در انسان (فلسفه) ,
شناخت و نفسانی بودن آن (فلسفه) ,
سعادت انسان در گرو شناخت حقیقت (فلسفه) ,
وصول انسان به حقیقت (فلسفه) ,
منازل اخروی بر اساس سیر انفسی از منظر غزالی و ملاصدرا (فلسفه) ,
چکیده :
انسان به ویژه گروه اندیشمندان همواره در پی یافتن مسیر سعادت و کشف حقیقت خود هستندو راههایی را برای رسیدن به آن از درون و برون نفس می بینند و استواری و قطعیت آنها را با یکدیگر می سنجند.سیرمعرفتی مبتنی بر ادراکات نفسانی به سوی حق متعال سیر انفسی است.غزالی معرفت نفس را کلید معرفت و شناخت خداوند میداند و شناخت ملائکه و آخرت و همه معارف را از این طریق میسر میداند.او نحوه شناخت در انسان را در مراتب ادراکی از ادراکات حسی،خیالی ، عقلی و مقام فوق آن به نام نبوت دانسته و اینکه انسان رابا عبور از اشتغالات دنیایی قادر به عالم عقلی نقش یافته به جمیع معقولات شدن می داند. او ادراک حقیقت الحقایق و عشق الهی را سعادت انسان معرفی میکند.ملاصدرا معرفت نفس را فصل الخطاب و همه مراتب ادراکی را نفسانی و مجرد می داند بطوریکه در هر مرحله از قوه به فعل می رسند تا با رفع کدورتهای حاصل از اشتغالات نفسانی با عقل فعال که کمال ویژه انسان است متحد گردد و به درجه ای برسد که موجودات اجزای ذاتش شوند ونیرویش در همه آنها ساری و وجودش غایت همه مخلوقات و به مقام قرب الهی برسد.بر اساس سیر انفسی منازل اخروی، حکایتی از مقامات نفسانی انسان در سیر عروجی او به سوی حق تعالی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقرير دو برهان بر نظريه حركت در مجردات
نویسنده:
سیدحسین حسینی، موسي ملايری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث نفس
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
احکام مجرد
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
تقریر دو برهان بر نظریه حرکت در مجردات (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
تکامل نفس ,
علم نفس ,
نفوس ناقصه ,
تکامل برزخی نفس ,
علم نفس ,
حکمت متعالیه ,
اجزاء حرکت ,
ماهیت حرکت ,
عقل منفعل ,
عقل هیولانی ,
کل حادث مسبوق بالمادة ,
برهان تکامل نفس ناطقه (فلسفه) ,
تکامل اخروی نفوس (فلسفه) ,
قوه استعداد نفس در بدن (فلسفه) ,
چکیده :
قاطبة فيلسوفان مسلمان ـ اعم از مشائيان، اشراقيان و صدرائيانـ بر اساس مباني و ادلة خويش، امكان تحول و حركت در مجردات را انكار كردهاند، اما قريب به دو دهه است كه برخي از اهل نظر، با انديشة فوق مخالفت كرده و از «امكان حركت و تغيير در مجردات» دفاع نمودهاند. اين نظريه در محافل علمي مورد توجه قرار گرفته و مكتوباتي نيز پيرامون آن تحرير شده است. موافقين، ادله و براهيني را بنفع آن سامان داده و مخالفين به نقض و رد آنها پرداختهاند. اين مقاله به روش تحليلي در دو مقام از نظريه حركت در مجردات دفاع ميكند؛ در مقام نخست به اشكال وارد شده بر اصليترين برهان اين نظريه پاسخ داده و از برهان مذكور دفاع ميكند و در مقام دوم، از طريق حدوث نفس، برهاني نو بنفع اين نظريه ارائه ميدهد و درنهايت نتيجه ميگيرد كه نظرية مذكور در ميدان عقلانيت و استدلال قابل تأييد است و بر نظريه مقابل برتري دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کشف المراد فی شرح تجرید الإعتقاد
نویسنده:
الخواجة نصیر الدین الطوسی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم : موسسه نشر الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines) ,
19. مسایل کلامی ,
علم نفس ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
اعتقاد دینی ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
فلسفه الهی ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
فلسفه اسلامی ,
امور عامه ,
حکمت متعالیه ,
13. علم کلام ,
صفات خداوند(فلسفه دین) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
حسن حسن زاده آملی
کد کنگره:
BP 210 /ن6 ت3026
چکیده :
كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد(مع التعليقات)، توسط علامه حلى، به زبان عربى و در موضوع كلام اسلامى، به انگيزه حل مشكلات و باز كردن پيچيدگىهاى عبارات تجريد الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسى، تأليف شده است. تعليقات استاد حسنزاده آملى بر اين كتاب، در آخر آن ذكر شده است. فاضل قوشچى، در اهميت اين كتاب، مىگويد: اگر كشف المراد علاّمه نبود، ما نظريّات خواجه طوسى را درك نمىكرديم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كتاب الزوراء و التعليقات عليه في تحقيق المبدأ و المعاد : و یلیها حاشیته علی الخطبة
نویسنده:
جلال الدين دواني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مصر: ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
فاقد چکیده
,
اعلام قرن هفتم
کلیدواژههای فرعی :
مقام کنز مخفی ,
راههای خداشناسی ,
خلافت الهی ,
روح دماغی ,
علم نفس ,
فطرت خدا شناسی ,
ولی کامل ,
حقیقت انسان کامل ,
احکام صفات الهی (کلام) ,
عینیت صفات الهی با ذات ,
حیات حیوانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالب العالیة من العلم الالهی المجلد 7
نویسنده:
فخرالدین الرازی؛ تحقیق: احمدحجاری السقا
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دارالکتاب العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
علم نفس
,
13. علم کلام
,
شیطان
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
معاد روحانی ,
حدوث نفس ,
التناسخ ,
ارواح فلکی ,
حقیقت نفس انسانی ,
جن ,
بقا و خلود نفس ,
علم نفس ,
احکام نفس ,
عقل بالملکه ,
برتری فرشتگان بر آدم ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
بقا روحانی نفس ,
انسان نفسانی ,
کد کنگره:
BP 205/2 /ف3م6
چکیده :
الجزء السابع في الارواح العالية و السافلة(نفس): اين جزء كتاب به مباحث پيرامون نفس پرداخته است. مؤلف در طى 5 مقاله مباحثى را حول نفس ناطقۀ انسانى، نفوس فلكيه و عقول بيان مىكند. مقالاتى كه در اين جزء مورد بحث واقع شده است، عبارتند از: المقالة الاولى في المقدمات: مؤلف مباحثى را به عنوان مقدمه در اين مقاله مىآورد كه عبارتند از: تعريف نفس، تقسيم موجودات روحانى و اثبات موجودات روحانى كه مجموعا 4 فصل مىباشد. المقالة الثانية في بيان ان النفس الانسانية هل هى جوهر مجرد عن الحجمية و الحلول في الحجمية ام لا: مؤلف در اين مقاله طى 7 فصل مذاهب علماء را در مورد نفس بيان مىكند و اين كه آيا نفس مجرد است يا مادى را بيان كرده و با ادلۀ عقليه و نقليه وجود نفس مجرد را اثبات مىكند. المقالة الثالثة في صفات النفوس البشرية: اين مقاله از 23 فصل تشكيل شده است. مؤلف در اين مقاله ابتداء بحث مىكند از وحدت نفوس، موضع نفس، حادث بودن و قديم بودن نفس. سپس به مباحث معاد مىپردازد، مباحثى؛ همچون تناسخ، بقاء نفس بعد از موت بدن و اينكه نفس همچنانكه در اين عالم مدرك كليات و جزئيات است، در آخرت هم عالم به جزئيات خواهد بود. او به طريق اين مباحث معاد روحانى را اثبات مىكند و اثبات مىكند كه لذات عقلى اشرف و اكمل از لذات حسيه هستند. المقالة الرابعة في البحث عن احوال الارواح السفلية المسماة بالجن و الشياطين: در اين مقاله طى 3 فصل بحث شده است از جن و شيطان و اين كه آيا اين دو امكان وجودى دارند و يا نه؟ سپسبر وجودشان ادلهاى اقامه كرده است و از حقيقت الهام و وسوسه بحث كرده است. المقالة الخامسة في تفاصيل الكلام في الارواح العالية الفلكية: مؤلف در اين مقاله در 9 فصل ابتدا اثبات مىكند كه افلاك حى و ناطق هستند و به بعضى از صفات آنها اشاره كرده و محرك آنها را بيان مىكند. در ادامه صفات نفوس فلكى را از ديدگاه اصحاب طلسمات و قرآن بررسى كرده و افضل بودن ملائكه را از انسان را در آخر اثبات مىكند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قانون الأخلاقي كمفتاح لفهم معنى الخَلق
نویسنده:
کلایو استیپلز لوئيس؛ مترجم: محمد حیات
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
کویت: مرکز الموعود الثقافي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
کلیدواژههای فرعی :
ماهیت انسان ,
هستی شناسی نفس ,
طبیعت انسان ,
علم نفس ,
«من عرف نفسه فقد عرف ربه» ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
هویت شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی انسان ,
چیستی انسان ,
چکیده :
کتاب "قانون الأخلاقي كمفتاح لفهم معنى الخَلق" اثر C. S. Lewis می باشد موضوع این کتاب در مورد قانون طبیعت بشر به عنوان مقدمه ای برای درک آفرینش می باشد مفهوم طبیعت انسان چیست؟ چگونه با ماهیت خود رفتار کنیم؟ قوانین نفس چیست و چگونه خود و آفریننده خود را تعریف کنیم؟ از موضوعات این کتاب است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مخازن و البراهین و اللمعات الساطعة
نویسنده:
المیرزا حسن کوهر، تحقیق: عبدالجلیل علی الامیر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: منشورات جامع امام صادق علیه السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
16. کلام عقلی
,
اصول عقاید
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیخیه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
02- نهج البلاغه
,
03- صحیفه سجادیه
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
صفات الهی ,
علم نفس ,
نبوت ,
ضرورت نبوت ,
عینیت صفات الهی با ذات ,
علم الهی ,
وحدانیت الهی ,
براهین خداشناسی ,
اثبات وجود خدا ,
تجسم اعمال ,
موت ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
توحید صفات کمالی خدا ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
حقیقت واحده صمدیة (اسماء ذات) ,
صفات فعلی(مقابل صفات ذاتی) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
عینیت ذات واجب الوجود ,
امکان نبوت ,
چکیده :
کتاب حاضر یکی دوره خداشناسی است و بیشتر مباحث کتاب هم درباره خداشناسی و مسائل پیرامون آن می باشد. بخشی از کتاب دباره معاد و بخشی هم درباره نبوت می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 373
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید