جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
>
جبر و اختیار(کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
تعداد رکورد ها : 556
عنوان :
حسن و قبح ذاتی و عقلی در آینه نقد و اثبات کلامی
نویسنده:
هادی وحدانی فر، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
اشاعره (اهل سنت)
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح ذاتی
,
حسن و قبح شرعی
,
حسن و قبح عقلی
,
عدلیه (معتزله)
کلیدواژههای فرعی :
حکم شرعی ,
ثواب و عقاب ,
تکلیف مالایطاق ,
جبر و اختیار(کلام) ,
عبادت ,
پیروان ادیان آسمانی ,
مدح و ذم ,
نیک و بد ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
قرآن ,
مشهورات (منطق) ,
دروغ ,
بدیهیات اولیه ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
بداهت حسن و قبح عقلی ,
باب معرفت نبی (ص) ,
کذب ذاتی ,
تکلیف برای خدا ,
تغییر حکم شرعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
محمدرضا مظفر
چکیده :
از گذشته تاکنون حسن و قبح ذاتی و عقلی به عنوان موضوع و قاعده ای مهم و بنیادین در کلام اسلامی مطرح بوده است. جریان و تاثیر این قاعده در حوزه های عقیدتی، اخلاقی، فقهی و سیاسی موجب شده تا متفکران اسلامی در قالب دو گروه عدلیه و اشاعره، در صدد اثبات و نقد آن برآیند. عدلیه بر«ذاتی» و «عقلی» بودن حسن و قبح برخی افعال و اشاعره بر «الهی» و «شرعی» بودن آنها استدلال نموده اند، عدلیه با تمسک به دلائلی از جمله: بداهت و ذاتی بودن حسن و قبح، اقرار منکرین شرایع آسمانی در مقابل اشاعره مبنی بر تغیر حسن و قبح، محدودیت و تکلیف خداوند و غیره به نقد یکدیگر پرداخته اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی دو دیدگاه را به صورت نقد و اثبات بیان نموده و نظریه «حسن و قبح ذاتی و عقلی» را اثبات می نماید و عمده انحراف اشاعره را ضعف در خداشناسی، تحلیل غلط آیات قرآن، خلط بین مسائل و تعارضات، کنار نهادن عقل سلیم و مسائل سیاسی دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکامل انسان در نگرش تاریخی اسماعیلیه (در دعوت قدیم)
نویسنده:
حسین مفتخری , زهره باقریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشكده تاريخ اسلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
عقاید اسماعیلیه
,
اراده الهی
,
اختیار انسان
,
کمال انسان
,
کمال نهایی انسان
,
خدا و اختیار انسان
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
تاریخ اسماعیلیه
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
عقل هیولانی
کلیدواژههای فرعی :
غایت آدمی ,
اسفار انسان ,
جبر و اختیار(کلام) ,
صورت روحانی انسان حقیقی ,
چکیده :
در طی تاریخ پر فراز و نشیب اسماعیلیه، اندیشمندان و متفکرانی ظهور کردند که مسائل فکری، کلامی و فلسفی این جریان سیاسی- مذهبی را تدوین و تبیین نمودند. یکی از مباحث مهم در نگرش تاریخی اسماعیلیان، دیدگاه ایشان راجع به تکامل انسان بود. در نگرش اسماعیلیان، تاریخ مسیری تکاملی دارد و همواره از یک دوره به سوی دوره نوین گذر می کند. در این سیر تکاملی، انسان نیز به صورت تدریجی رو به سوی کمال دارد. هدف مقاله حاضر بررسی نگرش تاریخی اسماعیلیه (دعوت قدیم) به خلقت انسان و رسیدن او به سعادت است و در پی پاسخگویی به این سوال است که در فلسفه تاریخ اسماعیلیان، ابعاد وجودی انسان و نهایت کمال او چیست و آیا با این ابعاد وجودی به تکامل خواهد رسید؟ نتیجه حاصل از پژوهش این است که در نگرش ایشان،انسان واجد وجوه متفاوتی است. نخست، او حیوانی است که در زندگی مادی و نفسانی خود غرق است و دورترین مخلوقات به خداست که بر اثر هدایت انبیا و اوصیا می تواند به نهایت تکامل دینی خویش در روی زمین نایل شود؛ لیکن تکامل معنوی انسان رسیدن به نهایت عقل و عرفان، یا به عبارتی، رسیدن به عقل کل است که عملا دست نیافتنی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جبر و اختیار از دیدگاه وحید بهبهانی (ره)
نویسنده:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار
,
جبر و اختیار(کلام)
,
مرجح
,
رابطه علیت
کلیدواژههای فرعی :
حسن و قبح عقلی ,
فعل الهی ,
کلام امامیه ,
هوای نفس ,
ترجیح بلا مرجح ,
قدرت و اراده انسان ,
قدرت الهی ,
علت تامه ,
اشکال تسلسل ,
اراده خدا ,
اصولیان ,
ضرورت فلسفی ,
کنش (عمل - فعل) ,
ترک فعل ,
صدور فعل ,
فاعلیت اختیاری ,
شبهه جبر ,
علم وجدانی ,
فعل اضطراری ,
اراده اضطراری ,
اهل خلود ,
چکیده :
نوشتار حاضر، دیدگاه آیه الله وحید بهبهانی درباره جبر و اختیار را به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس تنها رساله او در این باره، بررسی میکند. وحید بهبهانی در رساله «جبر و اختیار» در صدد اثبات و تحلیل اختیار و رد جبر است. او مهمترین مانع در راه اثبات اختیار را ضرورت علیت میداند. وی ضرورت به معنای حکم ضروری بر صدور فعل بر اساس قرائن را میپذیرد و با اختیار قابل جمع میداند، اما ضرورت صدور فعل به معنای محال بودنِ عدم صدور آن را نمیپذیرد. به اعتقاد او هرچند برای صدور فعل، مرجح لازم است، اما این مرجح، قدرت انسان بر ترک را از بین نمیبرد. او فعل را هم محتاج فاعل میداند و هم مرجح، و مرجح، فاعل را مجبور به فعل نمیکند. وحید بهبهانی به تفصیل به اشکالات نظریه خود پرداخته و به آنها پاسخ میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اراده انسان از دیدگاه غزالى و نقد آن با تکیه بر آثار صدرالمتألهین
نویسنده:
مرضیه محمدعلیزاده، رضا اکبریان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
امام محمد غزالی
,
اراده الهی
,
اراده انسان
,
فاعل بالتجلی
,
رابطه علم الهی واراده انسان
کلیدواژههای فرعی :
جبر و تفویض ,
عقل عملی ,
کسب ,
فاعلیت بالقصد ,
جبر و اختیار(کلام) ,
مرید ( صفت ) ,
اراده ,
توحید افعالی(کلام) ,
علم فعلی ( مقابل انفعالی ) ,
علم ازلی الهی ,
قدرت الهی ,
فاعلیت انسان ,
فاعل مرید ,
علل معده ,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی) ,
فروع اصل علیت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
ضرورت علی و معلولی ,
تقدم وجود بر ماهیت ,
فاعل قریب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
نگارنده، در این پژوهش بر آن است که نظریات غزالى و نقد آن را بر اساس آراى صدرالمتألهین بررسى و تبیین کند. در این پژوهش، این مطالب بیان شده است: غزالى تبیین درستى از اراده انسان نداشته و فقط به ظواهر مستندات روایى و قرآنى تمسّک جسته است؛ وى اراده انسان را منافى توحید خداوند و علم و قدرت الهى مى داند و فقط درصدد اثبات اراده الهى است؛ از این حیث حتى اگر براى انسان سهمى از اراده قائل شود از توحید در خالقیت سؤال مى شود؛ به همین سبب مسئله جبر مطرح مى شود. صدرالمتألهین، اراده انسان را یک عامل انسانى و یکى از شئون نفس مى داند؛ همچنین او انسان را درباره افعال درونى خود فاعل بالتجلّى مى داند و اثبات مى کند که اراده انسان هیچ گونه منافاتى با علم پیشین الهى و توحید افعالى ندارد. در فلسفه صدرالمتألهین ضرورت علّى و معلولى هرگز منافى اراده انسان نیست. او فاعلیت و مرید بودن انسان را مى پذیرد؛ در عین حال خداوند را فاعل قریب افعال او معرفى مى کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش و جایگاه تفکر جبریه و قدریه در مسائل سیاسی قرن اوّل هجری چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گفتمان و تفكّر حاكم بر جامعه، تأثير مستقيمي در مسايل سياسي و اجتماعي دارد. به ويژه اگر آن فكر و انديشه همدم و دمساز با جريان سياسي غالب در جامعه باشد، و به نحوي مؤيّد و توجيه كنندة رفتار هاي سياسي حاكميّت باشد. حكومت، تفكر و انديشه اي را كه با مباني
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدریه
,
اختیار انسان
,
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
قضا و قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند متعال در قرآن می فرماید: خداوند سرنوشت کسی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خودش بخواهد اما در جایی دیگری آمده است: خداوند نمی خواهد آنها هدایت شوند رابطه این دو چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آيه اي که مورد استناد اين پرسش بود چنين است «انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم»[1] خداوند سرنوشت هيچ قومي و «ملّتي» را تغيير نمي دهد مگر آنكه آنها خود تغيير دهند، كه در دو مورد از قرآن با تفاوت مختصري آمده است[2]، يك قانون كلي و عم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
خدا و اختیار انسان
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هدایت دستوری انسان
,
تفاوت ها و شرور ها
کلیدواژههای فرعی :
تقدیر ,
امکان تبدیل سرنوشت ,
قدرت تبدیل سرنوشت ,
سرنوشت انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بین علم الهی نسبت به اعمال و پیشامدهایی که در آینده برای انسان روی میدهد و اختیار انسان را چگونه باید جمع کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا براي اينكه شبهه را خوب تقرير كنيم، ميتوانيم اينگونه آن را مطرح كنيم كه يكي از انگيزههايي كه اشاعره را به عقيدة جبر سوق داده است مسئله علم گسترده و پيشين خداست كه بر تمامي موجودات جهان و از آن جمله افعال و رفتار آدمي احاطه دارد. چنين علمي از ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
علم الهی
,
علم خدا به آینده
کلیدواژههای فرعی :
افعال اختیاری انسان ,
افعال انسان ,
علم ازلی الهی ,
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
علم الهی به افعال انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در رابطه با معنای جبر و اختیار ؛ قضا وقدر توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
كلمة اختيار در عرف و نيز در مباحث نظري به چند صورت بكار ميرود: 1. اختيار در مقابل اكراه: اين معنا كه در امور حقوقي مصطلح است، به اين معنا است كه مثلاًَ انسان در معاملهاي كه ميخواهد انجام بدهد و چيزي را بفروشد با رضايت خودش باشد نه با تهديد و اجبار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
قدر ,
قدر علمی ,
قدر عینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا فطرت الهی در انسان جبر ایجاد نمیکند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نخست لازم است واژة فطرت تعريف شود تا افق مناسب براي بحث ايجاد گردد. «فطرت» از مادة «فطر» به معناي شكافتن چيزي از طرف طول است، سپس به هرگونه شكافتن اطلاق شده است و از آن جا كه آفرينش و خلقت به منزلة شكافتن پردة تاريك عدم است، يكي از معاني مهم اين واژه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
فطرت الهى
کلیدواژههای فرعی :
فطرت توحیدی ,
وجدان انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند با اینکه میدانست افرادی مثل شمر به جهنم میروند پس چرا آنها را آفرید و آیا لطف خدا اقتضا نمیکرد برای اینکه شمر به جهنم نرود او را نیافریند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همانطور كه ميدانيم شمر يك انسان است و اگر گنهكار شده است از اين رو است كه مثل ساير انسانها داراي اختيار بوده است و به جاي قدم نهادن در راه بندگي، راه عصيان را پيش گرفته است. پس سؤال را اين طور ميتوان مطرح كرد كه چرا خداوند انسان مختار را آفريد با
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدف خلقت انسان
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اعمال انسان
,
اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
تعداد رکورد ها : 556
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید