جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
>
جبر و اختیار(کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
تعداد رکورد ها : 556
عنوان :
اختیار و علم خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مساله جبر و تفویض و اختیار ـ که زاییده ی نسبت سنجی بین عالمیّت و خالقیّت مطلق خدا و فعل ارادی انسان است ـ از مسائل بسیار پیچیده و دیرفهم و دیر هضم است. لذا حتّی اهل بیت (ع) نیز آن را برای همه ی اصحاب بیان نمی کردند؛ و آنجا هم که پرده از راز آن می گشو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
تفویض
,
اختیار انسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیار و تعیین سرنوشت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
شب قدر و سرنوشت یک سال سرنوشت یا به تعبیر درست، عاقبت حقیقی(اخروی) هر کسی در گروه پاسخهایی است که او به امتحانات الهی می دهد. و آن به آنِ زندگی ما سوالات امتحانی خداست، که گاه بین آنها سوالات امتحانی بزرگ و اساسی نیز وجود دارند؛ که مردم اغلب خیال می
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تقدیر
,
جبر و اختیار(کلام)
,
سرنوشت انسان
کلیدواژههای فرعی :
شب قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هدايت الهي و جبر و اختيار
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فهم اين آيه مبتني بر شناخت دقيق اقسام هدايت و ضلالت و شرايط هر يك و گونه هاي تعلق مشيت و اراده حكيمانه الهي است . اقسام هدايت در قرآن : در قرآن مجيد از چهار نوع هدايت سخن رفته است : 1) هدايت تكويني عام : و آن همان نظام و مكانيسمي است كه خداوند موجود
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
هدایت الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان و اراده الهي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وقتی بین دو موجود هیچگونه ارتباط علّت و معلولی (وجود دهندگی و وجود گیرندگی ) نباشد ، گفته می شود آن دو موجود در عرض هم قرار دارند. برای مثال درخت ، انسان ، خورشید ، ماه و آب در عرض همند ؛ چون هیچکدام اینها ، علّت و به وجود آورنده ی دیگری نستند.امّ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخلوق بودن اراده
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده الهی
,
رابطه علم الهی واراده انسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم خداوند و اختيار انسان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
علم پيشين الهي نسبت به اعمال ما مستلزم جبر نيست ; زيرا زماني جبر است كه علت اعمال ما باشد در حالي كه خدا مي داند با اختيار خود چه مي كنيم نه آن كه ما مجبوريم طبق علم خدا انجام دهيم. بنابراين يزيد با اختيار خودش ظلم و گناه كرد و امام حسين(ع) با اختيار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
علم الهی
,
خدا و اختیار انسان
,
علم و اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
علم ازلی الهی ,
علم پیشین الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضا در فلسفۀ صدرا: نقدی بر تلقی علامه طباطبایی
نویسنده:
مهدی عظیمی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
علامه طباطبایی
,
قضا
,
ملاصدرا
,
عالم مثال ها
,
سرنوشت
,
جبر و اختیار(کلام)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
علم ذاتی الهی ,
عالم عقول ,
عالم مثال ها ,
وجود رابط ,
عنایت الهی ,
صور مرتسمه در ذات ,
صور علمی حق ,
لوازم ذات واجب ,
علم حق در فلسفه مشاء ,
ماهیت عقول مجرده ,
ربط الربط ,
لوازم نامجعول ذات خدا ,
صور اسمای الهی ,
مثل افلاطون در حکمت متعالیه ,
علم منطوی در عقول ,
ملائکه مهیمه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
ملاصدرا در عبارتی از اسفار میگوید که قضا صورتهایی علمی است که (1) لازم ذات واجبالوجود، (2) نامجعول، (3) بیرون از عالَم، (4) عاری از امکان واقعی، (5) قدیم بالذات، و (6) باقی به بقای خداوندند. علامه طباطبایی در نهایةالحکمة بر آن است که «لازم» در (1) نمیتواند به معنای «بیرون از ذات» باشد وگرنه (1) با (2) تا (6) در تناقض خواهد افتاد. افزون بر این، اگر آن صورتهای علمیْ بیرون از ذات خدا باشند، آنگاه اگر معلومِ حضوری او باشند نظریۀ مُثُل، و اگر معلومِ حصولی او باشند نظریۀ صور مرتسمه صادق خواهد بود؛ درحالیکه ملاصدرا هر دو را کاذب میداند. پس این صورتهای علمی عین ذات واجبالوجودند و قضا نزد صدرا همان علم ذاتی خدا به تفاصیل خلقت است. به رای ما، اما، هم این مدعا ناروا است و هم آن دلایل نارسا. زیرا در فلسفۀ صدرا صورتهای علمیِ یادشده با عقول مجرّد اینهمانی دارند و عقول مجرّد به هر شش صفت یادشده موصوفاند بیآنکه تناقضی پدید آید. همچنین ملاصدرا، برخلاف ادعای عجیب علامه، وجود مُثُل را به عنوان محل قضای الهی میپذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و ارزیابی رمزگشایی علامه طباطبایی از مسئله طینت
نویسنده:
مهدی ذاکری، محمد حسین منتظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظر علامه طباطبایی در مورد طینت
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
اشاعره ,
سعادت و شقاوت ,
تجرد ادراک ,
طینت علیین ,
احادیث طینت ,
تکامل نفس ,
جبر و اختیار(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حکمت صدرایی ,
قرآن ,
جبرگرایی ,
آیات سعادت و شقاوت ,
قرآن کریم ,
تفاوت اقتضاء و علت تامه ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3165
چکیده :
دستهای از اخبار در میراث حدیثی شیعه، تفاوت آدمیان در آفرینش را مطرح میکند و از پیوند ایمان و کفر، با طینت آدمیان سخن میگوید. ظاهر این روایات، دال بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان و نفی اختیار آدمی در رقم زدن عاقبت خویش و در نتیجه گرایش به جبر است. بسیاری از محدثان و اندیشمندان امامیه، به تبیین مفاد این روایات و حل اشکالات آنهاپرداخته اند. علامه طباطبایی با طرح الگویی جامع، بر اساس مبانی حکمت صدرایی به تحلیل محتوایی این احادیث پرداخته است. وی با حمل طین بر ماده زمینیای که بدن انسان را میسازد و سپس نفس انسان از آن برمیخیزد؛ تاثیر آن را بر سعادت و شقاوت انسان در حد اقتضا دانسته و مستلزم جبر نمیداند. این مقاله ضمن بیان تحلیل علامه، مبانی آن را تبیین می کند و در نهایت راه حل ارائه شده در دیدگاه علامه برای اشکالات را ارزیابی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 240
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل فلسفی-کلامی قضا و قدر از دیدگاه امام علی و امام رضا(ع)
نویسنده:
مریم رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
قضا و قدر
,
انسان کامل (کلام)
,
الهیات(کلام جدید)
چکیده :
چکیده مسأله قضا و قدر یکی از پیچیدهترین و عمیقترین مسایل فلسفی و کلامی است.این مسأله پیشینهای به قدمت تاریخ دارد و همواره از بدو خلقت ذهن همگان را به خود مشغول داشته است. این مسأله با آنچه که امروزه به «سرنوشت» معروف است، ارتباط نزدیکی دارد.البته متألهان و خداباوران مسأله سرنوشت را در ارتباط با علم و اراده الهی تفسیر میکنند.اما ملحدان آن را در چارچوب حتیمتهای برخواسته از علل و اسباب مادی محصول میسازند. رسالة حاضر در فضای فلسفه و کلام اسلامی به تبیین مسأله قضا و قدر در بیانات امام علی و امام رضا- علیهماالسلام- همت میگمارد.آنچه حائز اهمیت است این است که فلسفه و کلام اسلامی در تبیین قضا و قدر از کتاب سنت الهامهای ذیقیمتی گرفته است. تبیین نسبت اختیار آدمی با قضا و قدر الهی و بیان این که نه تنها دو مقوله مذکور با یکدیگر تعارض ندارند بلکه قضا و قدر مؤید اختیار آدمی است، بخش مهمی از رساله را به خود اختصاص داده است.در نظر امام علی و امام رضا (علیهماالسلام) انسان مختار و آزاد آفریده شده و محکوم به یک سرنوشت حتمی و از پیش تعیین شده نیست.او میتواند با بهترین انتخابها، بهترین سرنوشتها را برای خویش رقم بزند. انسانها مراتب وجودی مختلفی دارند و هرکس طبق مرتبه وجودی خویش ادراکی متناسب با همان مرتبه وجودی دارد و تفسیرهای او از قضا و قدر منوط به مرتبه ادراک اوست.چنانکه انسان کامل از مرتبه وجودی بالا برخوردار بوده و ادراک او متناسب با مرتبه وجودی اوست و در نتیجه تفسیرش از قضا و قدر با انسانهای دیگر که در مرتبه وجودی پایینتر قرار دارند فرق میکند.انسان کامل درک صحیحی از قضا و قدر داشته و از سر امور آگاه است، در نتیجه همیشه راضی به قضا و قدر الهی است.مبحث مذکور دیگری از رساله را تشکیل میدهد که مورد تأکید نگارنده است. کلید واژهها: قضا، قدر، علم الهی، انسان کامل، بداء، مرتبه وجودی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: الطلب و الارادة
نویسنده:
امام خمینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و تفویض
,
کلام نفسی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
صفات خدا
,
متکلمین
,
کلام معتزله
,
آیات سعادت و شقاوت
,
«امر بین الامرین»
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
کد کنگره:
BP 219/6 /خ8ط8
چکیده :
کتاب الطلب و الاراده، ناظر به مبحث طلب و ارادهاى كه مرحوم آخوند خراسانى بهمناسبت، در بحث اوامر «كفاية الاصول» آورده است، تأليف شده است. این کتاب در سه مطلب نوشته شده است که عبارتند از: ادله اشاعره بر مطلوب خويش، بيان حقيقت سعادت و شقاوت، در باره اختلاف آفرينش طينت سعيد و شقى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محدوده کارایی عقل در اسلام تا کجاست و در چه جایی و تا کجا میتوان از آن بهره برد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه عقل و مشتقات آن در لغت به معنای فهمیدن، دریافت کردن، بند بر پای بستن است.[1] در قرآن کریم به معنای فهم و ادراک آمده است.[2] در روایات همان قوه ی تشخیص و ادراک و وادار کنندهی انسان به نیکی و صلاح و بازدارندهی وی از شر و فساد است.[3] و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گستره عقل
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
عدل الهی
کلیدواژههای فرعی :
صفات کمالیه ,
حدود عقل ,
صفات کمالیه حق تعالی ,
عقل متعارف ,
رابطه فطرت و عقل ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
تعداد رکورد ها : 556
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید