جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
تعداد رکورد ها : 1279
عنوان :
آیا ما می توانیم جهان بینی توحیدی را ریشه بدانیم و علوم مختلف را شاخ و برگ های این ریشه بدانیم ؟ اگر غربی ها دین را کنار نگذاشته اند چرا اکثر کسانی که به طرف علوم انسانی رفته اند سکولار هستند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر ما بشریت را به پرنده ای تشبیه کنیم که می خواهد اوج بگیرد ، در اینجا باید علم و دین را دو بال این پرنده در نظر بگیریم که هم عرض و مکمل هم هستند و هر دو با هم این پرنده را به پرواز درمی آورند . اگر بشریت می خواهد اوج بگیرد و رشد بکند ، هم به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جهانبینی توحیدی
,
سکولاریسم و دین
,
دین و سکولاریسم
کلیدواژههای فرعی :
رویکرد سکولار ,
روشن فکران سکولار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا به توحید که شاخصه ی مثبت و مشترک قبل از اسلام و بعد اسلام در ایران بوده است تاکید نمی شود ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هرکس که خودش را شناخت خدا را شناخت . بین خودشناسی و خدا شناسی پیوند وسیعی وجود دارد . یعنی انسانی که توحید را پذیرفته است هیچ وقت گرفتار از خودبیگانگی نمی شود . انسانی گرفتار از خود بیگانگی می شود که توحید را کنار گذاشته باشد . اگر انسان هویت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
خودشناسی ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حضرت علی (ع) می فرماید: عاقلان به دین خدا راه می یایند. منظور چه عقلی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عقل یا استدلال عقلی یعنی اینکه با عقل ، مجهولاتی را معلوم کرد . وقتی در روایات تعبیر عقل بکار می رود یعنی استدلالی است که انسان را به عبودیت نزدیک می کند. بعضی عقلاء کارشان فقط استدلال عقلی است ولی این نتیجه ی عقلی آنها را به عبودیت نمی رساند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عقل(منطق)
کلیدواژههای فرعی :
عقل(فقه) ,
دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هر چیزی که در این جهان هستی است، می گوییم آفریننده آن خداوند است، پس خداوند را چه کسی بوجود آورده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گاهي يك اشتباه يا مغالطه لفظي باعث مي شود كه مطلبي بسيار ساده به صورت يك سؤال يا اشكال مهم قلمداد شود. فلاسفه الهي و همه خداپرستان معتقدند كه هر معلولي، علت مي خواهد و هر پديدهاي، پديد آورنده ميخواهد و هر آفريدهاي، آفريدگار مي خواهد. از اي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الله
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عادل و حکیم بودن خداوند به چه معناست؟ داشتن این دو صفت برای خداوند چه ضرورتی دارد؟ آیا خداوند می تواند عادل و حکیم نباشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : این پرسش سه بخش دارد. ازاین رو، در سه بخش می توان به آن پاسخ داد: پاسخ بخش اول نخست لازم است دو واژه «عدل» و «حکمت» را اندکی توضیح دهیم. عدل در لغت به معنای تعادل، تناسب، رعایت مساوات و پرهیز از تبعیض، رعایت اعتدال در امور، رعایت حقوق دیگران1
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
کلیدواژههای فرعی :
صفات خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر در علم حضورى، واقعیت، نزد فرد حاضر است، در علم حضورى انسان به خداوند، چگونه وجود مطلق و بى نهایت خداوند در نزد نفسِ محدودِ انسانها حضور پیدا مىکند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در این سؤال گمان شده است که اقتضاى حضور خدا در نفس انسان این است که نفس انسانها هم نامحدود باشد. این گمان درست نیست، در علم حضورى ممکن است هر دو موجود «عالم و معلوم» محدود باشند یا اینکه یکى محدود و دیگرى نامحدود باشد. براى تقریب به ذهن و از ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حضوری به خداوند
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
ادراک حضوری خداوند ,
معنای علم حضوری به خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا ابلیس به محض سرپیچی از دستور خداوند، از درگاه الهی رانده شد، ولی در اعتراض فرشتگان به اصل خلقت انسان، چنین اتفاقی نیفتاد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در هر مسئله ای، پرسش به سه منظور صورت می گیرد: یا به منظور یاد گرفتن و بالا بردن علم و معرفت است یا برای امتحان و آزمایش است یا به قصد اعتراض و انکار و تکبر ورزیدن. پرسش فرشتگان از نوع نخست بود، نه از باب اعتراض و انکار. در حقیقت، فرشتگان می خ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
فعل ابلیس ,
گناه ابلیس ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ابلیس ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسم اعظم به چه معناست و چگونه می توان این اسم را شناخت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : درباره اسم اعظم، دو دیدگاه عمومی وجود دارد. عده ای با استدلال به ظاهر برخی روایت ها، معتقدند اسم اعظم از مقوله لفظ مانند «هو»، «اللّه»، «الرحمن»، «یا حیّ یا قیوم»، «ذوالجلال والاکرام» و مانند آن است.1 این نظریه پذیرفته نیست و مباحث دقیق فلسفی،
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
اسم اعظم(کلام)
,
اسم اعظم
کلیدواژههای فرعی :
اسم اعظم ,
اسم اعظم(کلام) ,
مظهر اسم اعظم ,
اسم اعظم الهی ,
اسم اعظم الوهی((الله)، قسیم اسم اعظم وصفی و اسم اعظم فعلی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهان هستی، تجلی ذات حق تعالی است؛ حال چگونه می توان بدی ها و شرور عالم آفرینش را توجیه کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند متعال در آیه ای از قرآن می فرماید: «... وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاّ قَلیلاً؛ ... از دانش، جز اندکی به شما داده نشده است.» (اسرا: 85) این آیه به این معناست که علم انسان محدود است و نباید با این علم محدود، درباره همه چیز و همه مخ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
خلقت شرور
,
شرور
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
شرور و حکمت الهی ,
شرور و قدرت مطلق خدا ,
شرور و صفات خدا ,
شرور و وجود خدا ,
شرور و خیرخواهی خدا ,
شرور و علم مطلق خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از ازلی بودن علم خداوند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مقصود از علم ازلی خداوند، علم او به ذات خویش و به مخلوقات در مرتبه ذات است و از آن جا که خداوند، قدیم و ازلی و صفت علم، عین ذات اوست، علم او نیز ازلی است. توضیح مطلب اینکه، علم الهی را در سه مرحله می توان بررسی کرد: 1. علم به ذات مقصود از علم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
علم ازلی الهی
کلیدواژههای فرعی :
علم ازلی ,
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
علم ازلی ,
علم پیشین الهی ,
علم ازلی الاهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
تعداد رکورد ها : 1279
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید