جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ایران باستان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 46
عنوان :
نقد ادعای وام گیری باور رجعت در ميان شيعه اماميه از زرتشتيان ايرانی
نویسنده:
احمد جمشیدیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
امامت پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آخرالزمان
,
ایران باستان
,
رجعت
,
آخر الزمان
,
فرشگرد
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
چکیده :
یکی از باورهای مشـترک میان شـیعۀ امامیه و ایرانیان زرتشـتی، آموزۀ رجعت و حیات دوبـارۀ برخـی از انسـان ها قبـل از رسـتاخیز عـام اسـت. ایـن امـر سـبب شـده برخـی از سـال اخیـر بـه دنبـال تبارشناسـی ادیـان شـرق بوده انـد، ادعـای 150مستشـرقین کـه در تأثیرپذیـری بـاور رجعـت در میـان شـیعیان را از آموزه هـای ایـران باسـتان مطـرح نمایند. ایـن مقالـه پـس از بیـان احتمـالات متصـور در تأثیرپذیـری باورهای شـیعه _ به ویـژه باور رجعـت _ و بیـان این کـه اشـتراک برخـی از باورها در میان ادیـان الهی (درصورتی که دین زرتشـت را آیینی آسـمانی قلمداد نماییم) طبیعی اسـت، سـعی بر آن دارد تا با نگاهی کامـی ایـن ادعـا را نقـد نمـوده و اصالـت و وحیانـی بودن بـاور رجعت در میان –تاریخی : بـا وجـود تفاوت های اساسـی میـان این دو ً شـیعیان را بـا دلایـل ذیـل اثبـات نمایـد؛ اولا بازگشـت بـه تمایز ماهـوی آنها دارد، نمی توان ادعای اشـتراک و یکسـان ًبـاور، کـه بعضـا : شـواهد و قرائـن تاریخـی فراوانـی حاکـی از ایـن اسـت کـه ًبـودن آنهـا را مطـرح کـرد. ثانیـا : شـواهد و قرائـن تاریخـی فراوانـی حاکـی از ایـن اسـت کـه ایـن بـاور در میـان مسـلمانان عـرب، سـال ها قبـل از ارتبـاط بـا ایرانیـان وجـود داشـته : تشـیع، منحصـر در ایـران نبـوده و ایـن عقیـده و سـایر باورهـای شـیعی در ًاسـت. ثالثـا میـان شـیعیان سـایر بـاد نیـز رونـق داشـته اسـت؛ از سـویی دیگـر تـا قـرن دهـم هجـری در ایـران غلبـه بـا سـنی ها بـوده و غالـب ایرانیـان از مخالفـان شـدید تشـیع و آموزه هـای : وجـود تعصبـات قومیتـی در میـان اعـراب بـه ویـژه نسـبت بـه ایرانیـان ً آن بوده انـد. رابعـا عجـم و باورهایشـان، مانـع مهمـی در تأثیرپذیـری باورهـای شـیعی _ کـه دارای نهـاد : از آنجـا که زرتشـتیان ایرانی فاقـد منابع معتبر ً عربـی بـوده _ بـه حسـاب می آیـد. خامسـا هسـتند، بسـیار دشـوار اسـت تـا بتـوان آمـوزه ای را بـه ایشـان نسـبت داد و سـپس ادعـای تأثیرپذیـری مکاتـب متأخـر را از ایشـان کـرد؛ بلکـه بـا اسـتناد بـه مـدارک و شـواهد معتبـر تاریخـی می تـوان بسـیاری از شـباهت های اعتقـادی موجـود در میـان آموزه هـای ایـن شـیعی دانسـت و – دو مکتـب را ناشـی از تأثیرپذیـری متـون ایرانـی از آموزه هـای اسامی چه بسـا بـاور رجعـت نیـز از چنیـن سرنوشـتی برخـوردار شـده باشـد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی انسانشناختی نظام طب سنتی ایران باستان با نظام طب سنتی ایران پس از اسلام
نویسنده:
فهیمه شهرکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
ایران باستان
,
سلامت روانی
,
مردمشناسی
,
انسان شناسی پزشکی
,
تغذیه
,
طب سنتی
,
تاریخ معاصر ایران
,
پزشکی سنتی
چکیده :
انسان شناسی پزشکی یکی از شاخه های انسان شناسی زیستی است که به مطالعه بیماری ، درمان و پیشگیری از آن در فرهنگ های مختلف می پردازد و در پی آن است که با به کار گرفتن روش های پژوهش انسان شناسی به بهبود زندگی انسان ها در زمینه بهداشت روانی و جسمانی ، تغذیه و هم چنین در پیشگیری و درمان بیماری ها یاری رساند . هدف از انجام این پایان نامه مطالعه نظام طب سنتی ایران باستان و نظام طب سنتی ایران پس از اسلامو همچنین بررسی تطبیقی این دو نظام و شناخت و تبیین تفاوت ها و شباهت های میان آنها می باشد . آنچه در این پژوهش مد نظر استتعریف هر یک از این نظام های طبی از بیماری و سلامت با توجه به فرهنگ حاکم بر هر کدام از این نظام های طبی ، مطالعه شیوه های درمانی رایج در هر کدام و نیز بررسی جنبه های علمی ، خرافی و مذهبی و جایگاه پزشک در هر کدام از این نظام های طبی می باشد . چارچوب نظری که این پایان نامه بر اساس آن انجام شده است محیط شناسی فرهنگی یا بوم شناسی فرهنگی است که به مطالعه فرهنگ و محیط مادی به صورت همزمان می پردازد که به روش اسنادی ( تاریخی ) و تطبیقی بر اساس اسنادو داده های موجود انجام شده است . بر اساس یافته های این پایان نامه می توان گفت که فرهنگ حاکم بر هر کدام از این نظام های طبیاز جمله موثرترین مولفه ها در تشخیص ، علت شناسی و درمان بیماری ها بوده است . با توجه به مطالعات انجام شده باید گفت که هر دو نظام طبی با نظام های طبی باستانی در ارتباط و تبادلبوده اند و از آنها تاثیر پذیرفته اند و در مقابل نیز بر آنان تاثیر گذار بوده اند .در هر دو نظام طبی نظریه اخلاط نقش مهمی را در تبیین ، علت شناسی و گزینش شیوه های درمانی داشته است .علی رغم وجود پاره ای از شباهت ها ، میان این دو نظام طبی تفاوت هایی نیز در زمینه های مختلف اعم از شیوه تشخیص بیماری ها ،علت شناسی آنان ، انتخاب شیوه های درمانی و ... وجود دارد که شناخت و تبیین این شباهت ها و تفاوت ها از جمله موضوعاتی است که در این پایان نامه مورد بحث و مطالعه قرار گرفته است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نمادهای اهورایی بر اساس آثار هنری به جامانده در ایران باستان
نویسنده:
میترا قرغانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایران باستان
,
نمادهای اهوریایی
چکیده :
آثار هنری بجامانده ایران باستان جلوههای گوناگونی از فرهنگ و هنر ایرانی را انعکاس میدهند. در این زمینه آموزههای دین زرتشتی به طور چشمگیر خود را نمایان میکند. نمادهای اهورایی، موجوداتی هستند که در تمام دوران از کهنترین تمدنها، حتی تا به امروز در آثار هنری دیده شده و میشوند. گاهی نمادها از ترکیبات مختلف به وجود آمدند و به گونهای در دورهای متجلی شدهاند که در ارتباط با آیینها و باورها و افسانههای مردمان آن زمان بودهاند. این نمونهها بر روی تمامی آثار هنری از جمله ظروف، مهرها، حجاریها، معماری و... دیده شدهاند. در این پژوهش به شرح نمادهای اهورایی پرداخته شده که از لحاظ جغرافیایی سرزمین ایران باستان را شامل میشود. بدین وجه، خواننده بانمادهای اهورایی به خصوص در قومهای ماد، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان که نخستین شاهنشاهی جهانی را تشکیل دادند، آشنا خواهیم شد و همچنین نحوه استفادهاین اقوام، از نمادهای اهورایی چگونه بوده است. از آنجا کهاین تحقیق در حوزه تمدن ایران باستان است لازم دیده شد که به محدودهی سرزمین ایران در آن دوره اشاره شود. هدف از پرداختن بهاین موضوع شناخت و معرفی بن مایههای هنری در ایران باستان و علت پدیداری نمادهای اهورایی و شناخت فرهنگ ایرانی است. بررسی ریشههای برگفته شدهاین بن مایهها و همچنین نگرش هنری و اندیشه مردم دوران باستان را به نوعی میتوان با توجه بهاین نقوش تحلیل نمود که منجر به شناخت ساختارهای فرهنگی و تمدنی و اجتماعی این دو دوره خواهد شد تا هنرمندان معاصر هنگام استفاده از این بنمایه ها با مفاهیم دقیق و روشنتری روبرو شوند و آنها را در جای مناسب خود به کار برند. اما روش این تحقیق به صورت مطالعهی منابع کتابخانهای و پایاننامهها بوده است. با توجه به آنچه در متن مطرح شده میتوان گفت این فرضیه که نمادهای اهورایی صرفاً جنبهی تزئینی نداشته، بلکه نقش آئینی، مذهبی و اسطورهای را درون خود نمایان کرده است و نتیجهی دیگر، روشن شدن نوع کارکرد نمادها در هنر دورههای باستان به لحاظ ظاهر یکسان بوده است و همچنین بیانگر عظمت، شکوه و روایتگری کشورگشایی ها و فتوحات میباشد. همچنین در برخی از آثار دورههای ایران باستان میتوان تأثیرپذیری از تمدنهای مجاور بینالنهرین، روم و یونان را دید.واژگان کلیدی: ایران باستان، نمادهای اهورایی، نقوش، اساطیر، اوستا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایزد بانوان ایران و بینالنهرین
نویسنده:
حسین ابراهیمیان واقعنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایران باستان
,
علوم انسانی
,
اوستا
,
بین النهرین
,
اسطوره ها
,
فرهنگ و تمدن
,
ایزدبانوان
,
ایزدبانو
,
ناهید
,
ایشتر
,
دَیِّن
,
آریایی ها
,
الهه ها
چکیده :
این پایاننامه، به بررسی اوصاف ایزدبانوان این دو سرزمین مهم و تاریخی میپردازد. به همین منظور نخست سابقه تاریخی ایران و سرگذشت بومیان ساکن آنجا و چگونگی ارتباطشان با عیلام و بینالنهرین بررسی شده است و پس از آن در مورد چگونگی مهاجرت آریاییان از دشتهای شمال واژه آریا و دو قوم ماد و پارسی که برای متحد کردن ایران گام برداشتند صحبت به میان آمده است . در مبحث مربوط به بینالنهرین (که تحتاللفظی به معنای سرزمین بین دو رود است) از قوم سومر، جایگاهشان، و سرانجام تصرف آن سرزمین توسط اکد، بابل و آشور صحبت شده و عقاید و باورهای دینی شان ذکر گردیده است . اما مبحث اصلی پایاننامه به ایزدبانوان این دو سرزمین اختصاص دارد و این کار با رجوع به اوستا و اسطورههای بینالنهرین انجام شده است . ایزدبانوان مهم ایرانی عبارتند از ناهید، سپندارمذ، اشی، دین، چیستا، خرداد و امرداد، که بترتیب به معنای پاک ، فروتنی مقدس ، پاداش ، دین، دانش ، کمال و بیمرگی میباشند. ایزدان مونث چنانکه دراین رساله نیز آمده است ، برای آریاییان بیگانه نبودهاند ولی تکامل آنها و پیداشدن ایزد بانویی نیرومند به نام ناهید پس از آشنایی با بینالنهرین صورت پذیرفته است . اما بینالنهرین با انبوه ایزدبانوان مواجه بود و نانشه، نیدابا، اینانا و غیره هریک وظایف مخصوص به خود داشتند و حتی خلق انسان و حیوان نیز توسط همین ایزدبانوان انجام میگرفت . در میان ایزدبانوان ایشتر از جایگاه برجستهای برخوردار بود. او به انسانها و حیوانات زندگی میداد و علاوه بر این الهه آبها، جنگ ، توفان و غیره نیز به حساب میآمد. او برخلاف ناهید ایرانی اوصاف بقیه ایزدبانوان را پذیرفته و خود به تنهایی تمام وظایف دیگر ایزدبانوان را انجام میدهد. دراین رساله سعی شده شباهت و یکسانی ناهید با ایشتر نشان داده شود چون چنانکه از مطالب اوستا و اسطورههای بینالنهرین برمیآید، این دو ایزد معادل هم بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند. اما دیگر ایزدان ایرانی مفاهیمی قدیمی هستند و نمیتوان آنها را به خاطر یک یا چند کارکرد مشترک با ایزدبانوان بینالنهرین با آنها یکی دانست .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نگرش مورخان اسلامی در مورد آثار و ابنیه ایران باستان
نویسنده:
آرزو نظر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایران باستان
,
قلعه
,
ساسانیان
,
آتشکده
,
نگرش
,
آثار باستانی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
آثار تاریخی
,
معبد
,
مورخان اسلامی
,
تاریخ
,
پل
,
کاخ
چکیده :
عمران و آبادانی یکی از کارکردهای ساختار سیاسی و دینی جامعه بود که از بدو تکوین نهاد حکومت وجود داشت و در دور ی ساسانی اهمیت ویژه ای یافت. شهرسازی، یکی از مصادیق عمران و آبادسازی بود که پادشاهان ساسانی در آن اشتهار داشتند و احداث شهرهای بسیاری را به ایشان منسوب می کنند. در کنار شهرها یکی دیگر از مصادیق عمران و آبادسازی حکومت ها، ساخت مجموعه ای از آثار و بناها بود. یکی از عمدهترین این بناها، اماکنی بودند که با کارکرد مذهبی ساخته می شدند. با رواج دین زرتشت در دوره ی اساطیری- گشتاسب - ساخت آتشکده ها از اهمیت وافری برخوردار شد تا آن جا که بسیاری از بت خانه ها به آتشکده ها مبدل شد. اگرچه صومعه ها و کنیسه ها هم که در زمینه ای مذهبی مورد استفاده قرار می گرفتند، جزیی از عمارات باستانی بودند که مورخان دوره ی اسلامی از آنها یاد کرده اند اما در این متون، کاربرد چندان قابل توجهی در مقابل با آتشکده ها و بتخانه ها در دوره ی باستان نداشتهاند. گوردخمه ها به خصوص گوردخمه های خانوادگی که خاص خاندان شاهی بوده اند، از دیگر بناهای مذهبی در دوره ی باستان به شمار می رفت. یکی دیگر از بناهای ساخته شده به دست پادشاهان در دوره ی باستان پلها بودند. قلعه ها در دورهی باستان بارزترین بناها با رویکردی نظامی محسوب می شدند و با توجه به محل ساخت آن ها می توان از دو نوع قلعه، قلعه های شاهی یا کهندژها و قلعه های کوهستانی سخن گفت. بناهایی هم در دوره ی باستان بوده اند که پادشاهان در جهات سیاسی و اقامت گاهی اقدام به ساخت آن ها کرده اندکه در این زمینه می توان به وجود کاخ ها اشاره کرد.پژوهش حاضر بر آن است تا با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی نگرش مورخان و نویسندگان ایرانی- اسلامی در مورد مجموعه شهرها و بناهای برجای مانده از دوره ی باستان بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قربانی در ایران باستان
نویسنده:
محمدحسن شرفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایران باستان
,
علوم انسانی
,
قربانی
,
تاریخ
,
ایران
چکیده :
این پژوهش با عنوان قربانی در ایران باستان در سه بخش تنظیم شده است، بخش نخست بحث نظری وموضوعات کلی را دربر می گیرد از قبیل تعاریف و کارکردهای قربانی، نظریه هایی در باب منشا قربانی و ریخت شناسی قربانی که نگاهی کلی به قربانی است بدون توجه به نوع دین و ملیت و با عنوان ((کلیات)) مشخص شده است. بخشهای دوم و سوم، انحصارا به قربانی در ایران باستان مربوط می شود. بخش دوم با عنوان (0قربانی در اساطیر ایران باستان)) شامل دسته بندی و بررسی اسطوره های ایران باستان است که به نوعی شامل قربانی کردن هستند. بخش سوم با عنوان ((قربانی در تاریخ ایران باستان)) سیر آیین قربانی را از نخستین دوران شکل گیری تمدن و فرهنگ ایرانی تا آخر عصر ساسانی شامل می شود. این بخش که می توان گفت مطلب اصلی است و بیشترین حجم را به خود اختصاص دادهدر پنج فصل گنجانده شده که هر فصل شامل مطالب مختصری است در مورد ادیان همان دوره مربوطه. نگاهی به ادیان ایران باستان از این نظر لازم به نظر رسید که برای وارد شدن به بررسی آیین قربانی، آگاهی اندکی از ادیان، اجراکنندگان قربانی و مجموعه خدایان و ایزدان مورد پرستش ضروری بود. از آنجا که زوایای تاریک در مورد دین ایران باستان بسیار است و در بسیاری موارد میان محققان اختلاف نظر و مناقشه وجود دارد، در بررسی ادیان ایران باستان بهتر است که موضوعات به صورت بحث ارائه شود، ولی چون در این رساله مجال پرداختن به جزییات و آرای مختلف نبود، بنیان کار بر این قرار گرفت که آنچه بیشتر محققان بر آن اتفاق نظر دارند مورد استناد باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت سلمان و سهروردی در نگاه هانری کربن
نویسنده:
رضا کوه کن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلمان فارسی
,
هانری کربن
,
ایران باستان
,
اهل بیت(ع)
,
شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق)
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
اسلامشناسی
,
درباره هانری کربن
کلیدواژههای فرعی :
عالم ملکوت ,
فلسفه اسلامی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
ادبیات عرفانی ,
حکمت زرتشتی ,
چکیده :
در آن هنگام که هانری کربن (1903-1978) در نیمه اول قرن بیستم در اوان جوانی جستجوگری خود را آغاز کرده بود، سنت اسلام شناسی فرانسه به-واسطه آثار لویی ماسینیون (1883-1962) با نام سلمان فارسی به خوبی آشنا بود. کربن نیز در کار تحقیقی مشترکی که به همراه پاول کراوس (1904-1944) در دهه 1930 میلادی درباره کتاب الماجد جابربن حیان به انجام رساند، بیش از پیش و به طور مستقیم با «موضوع سلمان» مواجه گردید. اما، در مورد ارتباط کربن با سهروردی، حجم عظیم تحقیقات وی درباره شیخ اشراق و نیز رشته های استوار وقایعی که سرنوشت کربن را محقق کرد، خود گواهی قاطع بر این امر است که نام شیخ اشراق و هانری کربن در انتهای هزاره دوم و ابتدای هزاره سوم به طرزی استوار با همدیگر پیوند خورده است.اما نسبت شیخ اشراق و سلمان پاک چیست؟ کربن سلمان را نمونه اعلای یتیم و غریب می داند، آنانی که با کناره گیری از راه عموم، پی رو طریق ائمه می گردند تا بدانجا که صاحب سر آنان می شوند؛ هانری کربن در تعمیمی صائب، غربا را همه آنانی می داند که در پی درک و محقق نمودن پیام سری اسلام هستند، چنانکه ایرانیان اهل راز و معنا طی قرون متمادی اسلام را فهمیده اند و پرشور و با اخلاص، خود را وقف آن کرده اند. بدین معنا، شخص سهروردی در زمره غرباست، مضافا اینکه «موضوع غربت» موضوعی اصلی هم در آثار حکمی عربی اوست و هم در داستان های رمزی فارسی وی. بدین ترتیب، وی در زمره آنانی است که سلمان مقتدای معنوی آنان است.کربن مجلد دوم اسلام در سرزمین ایران را، که کل آن مجلد به سهروردی اختصاص دارد، با یاد سلمان آغاز کرده است و با یاد او به پایان برده است. در دیگر مواضع این اثر عظیم چهار جلدی نیز به دفعات به سلمان مراجعه می کند. ما بر پایه این اثر چهار جلدی، به استخراج و معرفی نظر وی درباره نسبت سلمان و سهروردی پرداخته ایم.سرانجام آنکه هانری کربن سلمان، سهروردی و همه آنانی را که به آن دو اقتدا کنند، مصداق «غربا» در این حدیث از امام جعفر صادق (ع) می داند: «ان الاسلام بدا غریبا و سیعود کما بدا، فطوبی للغربا».
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرفسور هرتسفلد و خروج غیرقانونی آثار باستانی
نویسنده:
کریم سلیمانی دهکردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایران باستان
,
آثار باستانی
,
ارنست هرتسفلد
,
قاچاق اشیای عتیقه
,
تاریخ معاصر ایران
کلیدواژههای فرعی :
تخت جمشید ,
موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو ,
باستان شناسی ,
گمرک ایران ,
مرز خسروی ,
هیئت حفاری تخت جمشید ,
چکیده :
پرفسور هرتسفلد در سال 1307 ش بر اساس تصویب «مجلس شورای ملی» به جهت تدریس در رشته تاریخ، جغرافیای تاریخی و باستان شناسی به استخدام دولت ایران درآمد. او در طی سال های 34-1931 م از طرف موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو مامور کاوش در تخت جمشید شد. وی در روز 6 مرداد 1312 قصد داشت با اتومبیل شخصی خود از مرز خسروی در غرب کشور خارج شود. ماموران گمرک تعداد 27 قطعه آثار عتیقه را از جامه دان او کشف و توقیف کردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داستان داراب در شاهنامه و داراب نامه
نویسنده:
رضا ستاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
شاهنامه
,
ادبیّات فارسی
,
داراب نامه
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
ایران باستان ,
روایت داستانی ,
حماسه سرایی ,
شعر حماسی ,
پیکارسک ,
پهلوانان اساطیری ایران ,
کتاب بندهش ,
حمله روم ,
چکیده :
داراب نامه طرسوسی که در قرن ششم نوشته شده، از جمله کتاب هایی است که داستان داراب، پسر بهمن، را به طور کامل روایت کرده است، ولی تفاوت هایی در روایت طرسوسی با روایت فردوسی از این داستان وجود دارد که موضوع این نوشتار است. در این نوشتار، به همراه خلاصه ای از دو روایت که با هم مقایسه می شوند، تفاوت های آن ها بیان می شود. در داراب نامه با شگفتی ها و خوارق عاداتی مواجه می شویم که در شاهنامه از آن خبری نیست. این شگفتی ها به روایت طرسوسی فضایی اسطوره ای می دهد و داستان داراب را شبیه داستان گرشاسپ می کند. همچنین رفتار و منش داراب بر تخت شاهی در داراب نامه بهادرانه و قلدرمآبانه است در حالی که در شاهنامه رفتاری شاهانه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 172 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاهان سکایی هند از ظهور تا سقوط
نویسنده:
فرهنگ خادمی ندوشن، رسول بابامرادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایران باستان
,
اشکانیان
,
سکایی ها
,
مائوس
,
تاریخ باستان
,
تاریخ هند
کلیدواژههای فرعی :
یونان ,
سیحون ,
جیحون ,
ونون ,
ازیز اول ,
ازلیس ,
ازیز دوم ,
دریاچه هامون ,
تاریخ ماوراءالنهر ,
کتیبه های تاریخی ,
چکیده :
از اقوام مهاجر سک گروهی در بخش جنوب ایران ساکن گردیدند و در تماس متمادی با حکومت های مجاور و ساختار سیاسی آنان دست به تشکیل حکومت زدند. نام اولین شاه سکایی هند، مائوس می باشد و در کتیبه ها نام او ذکر شده است. جانشینی او را اقوام اشکانی - سکایی ایرانی بر عهده داشتند و در منطقه قندهار حکومت می کردند. این مقاله به بررسی ساختار سیاسی شاهان سکایی و جانشینان آنان می پردازد و بر آن است تا قلمرو حکومتی آنان را بر اساس مستندات باقی مانده باستان شناسی معین کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 280
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 46
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید