آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
05.فیلسوفان و منطقدانان
>
01.فیلسوفان
>
01.فلسفه در ایران : اشخاص
>
1 .فیلسوفان مکتب اصفهان
>
طبقه دوم
>
شاگردان میرداماد
>
ملاصدرا شیرازی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
تعداد رکورد ها : 4956
عنوان :
شرح اصول کافی المجلد 2 : کتاب العقل و الجهل
نویسنده:
صدرالدین محمد بن ابراهیم الشیرازی؛ عنی بتصحیحه: محمد خواجوی؛ مع تعلیقات: للمولی علی نوری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح اصول کافی جلد 1 : کتاب التوحید
نویسنده:
محمد بن ابراهیم صدر الدین شیرازی؛ تعلیقات: للمولی علی النوری؛ بتصحیح: محمد خواجوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران - تهران: محمودی,
زبان :
عربی
شماره ديويي:
297
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سه مرتبه اضافه در علم بر مبنای سه سیر فلسفی؛ نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی
نویسنده:
مهدی سعادتمند ، علی بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
اهمیت شناخت نوع اضافه بین عالم و معلوم، تعیین جایگاه علم در رویکرد جهان شناختی و کارکرد معرفتشناسانه آن است. پرسش اینکه: با تغییر در مبانی فلسفی، نوع اضافه بین عالم و معلوم چه معنا و کارکردی مییابد؟ در نگاه ماهوی نوع این اضافه مقولی است که با فرض دوگانگی طرفین اضافه، سبب معضلاتی چون اعتباریت علم، تمایز عالم از معلوم و اشکالات وجود ذهنی میشود. در سیر دوم یعنی اصالت وجود با رویکرد تشکیکی، اضافه از نوع اشراقی است که در آن علمِ عالم، در رابطهای طولی و تشکیکی، علت ایجاد معلوم میگردد. رهاورد گذر از وحدت تشکیکی به وحدت شخصی وجود هم، وحدت و بساطت عالم و اضافه قیومی او با شؤون و مظاهرش است. اضافه نیز بین وجود عالم و علم ذاتیاش تحقق مییابد. نتیجه اینکه، متناسب با سیرهای سهگانه، با عبور از کثرت به وحدت، تدریجاً اضافه جای خود را به عینیت عالم و معلوم میدهد تا اینکه در سیر سوم به حضور و شهود تام عالم از خویش در آینه ظهوراتش میانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 210 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدرالدین شیرازی و ترقی در خیالشناسی
نویسنده:
ابراهیم بازرگانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
صدرالدین شیرازی، فیلسوف قرن دهم، دو دوره اصلی حکمت یعنی حکمت مشاء و حکمت اشراق را پیش رو داشته و سنگ بنای اندیشه خود را بر آنها گذاشته است. در خیالشناسی او بیشتر از سهروردی تأثیر گرفته تا مشائیان. اینکه او به اثبات عالم مثال میرسد و نفس را در مراتب سهگانه حس، مثال و عقل قرار میدهد و دو مرتبه مثال اصغر و مثال اکبر را طراحی میکند، تحت تأثیر حکمت اشراقی است. او رخنههای موجود در خیالشناسی شیخ اشراق را شناسایی و برطرف کرده است. این جستار بر آن است دیدگاه صدرالدین شیرازی در چیستی خیال و مثال را بررسی و آرای او را با دو حکمت پیشین مقایسه کند. روش بررسی توصیفی و تطبیقی و نتیجه نهایی آن است که دیدگاه وی در خیالشناسی هم با مشائیان متفاوت است و هم با شیخ اشراق. او را باید یک نواشراقی در این زمینه بدانیم. صدرا به رغم نگاه مشائیان، تعدد قوای ادراکی و تمایز خیال از حس مشترک را نمیپذیرد و وجود قوه واحدی را که مدرک صورتهای مجرد مثالی باشد، کافی میداند. صورتهای حاضر در عالم خیال به لحاظ خفا و ظهور و نیز شدت و ضعف متفاوتاند. به هر اندازه که نفس خیالی قوت بیشتری داشته باشد و جوهریت آن تقویت شود و بیشتر به خود بازگردد و از شواغل بدنی آسوده شود و از کارگری برای قوای بدنی آسوده شود، صورتهای متمثل نزد آن نیز ظهور تامتری پیدا میکنند و هم وجودشان قوت بیشتری مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و مقایسه منشأ اعمال فراروانشناسی در فلسفه ملاصدرا و فیزیک جدید
نویسنده:
محسن ایزدی ، محمدمهدی زمانی ، حبیب الله رزمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در این نوشتار، بعد از تعریف اعمال فراروانشناسی، به عنوان نوعی اعمال خارقالعاده، با استفاده از جایگاه تصورات نفس در فلسفه ملاصدرا و نیز یافته های فیزیک جدید و با روش تحلیلی-تطبیقی به بررسی منشأ این اعمال پرداخته میشود. ملاصدرا علاوه بر اینکه نفس انسان را علت فاعلی قریب همه اعمال عادی و خارقالعاده میداند، برای تبیین امور خارقالعاده از تصورات نفس و نیز قوه مخیله استفاده میکند. در فیزیک کوانتوم (تعبیر کپنهاگی و تعبیر دیوید بوهم)، مفهوم جایگاه ناظر میتواند برای تبیین امور فراروانشناسی به کار رود. با مطرحشدن غیرموضعیت در فیزیک جدید، امکان تأثیرات با سرعت بیشتر از نور -که با تسامح آن را آنی مینامیم- محقق می-شود. در تعبیر بوهم نظریه میدان پنهان کوانتومی بر اساس موجبیت و غیرموضعیت طرحریزیشده و از مفهوم کلّیّت واحد عالم استفاده میشود. به این وسیله اعمال فراروانشناسی مانند دورجنبانی و روشنبینی -انتقال آنی اطلاعات- قابل تبییناند. اخبار از گذشته و آینده در فیزیک جدید در عمل پذیرفته نمیشود؛ اما در فلسفه ملاصدرا این کار با استفاده از قوه مخیله امکانپذیر است. در تبیین دورجنبانی با استفاده از تعبیر کوانتومی بوهم، به نظر میرسد امکان اثرگذاری ذهن بر ماده بدون نقض قوانین فیزیکی وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خوانش قرآنی ملاصدرا در پاسخ به انحرافات فکری و فرهنگی عارفنمایان عصر صفوی (با تأکید بر کتاب کسر أصنام الجاهلیة)
نویسنده:
زهرا آبیار ، شهلا آبیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کسر اصنام الجاهلیة : ملاصدرا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
قرآن و سنت یکی از ارکان اساسی حکمت متعالیه است؛ بهنحویکه فلسفه ملاصدرا را در بالاترین سطح تطابق با دین و بهکارگیری متون مقدس دینی در لابهلای مباحث فلسفی و حکمی قرار داده است. حضور پررنگ و حداکثری آیات و روایات در آثار ملاصدرا، نشاندهنده وجود الگوی خاص روششناختی است، که در میان گذشتگان سابقهای ندارد و وی در تمام مباحث خود از آن استفاده کرده است. او با استفاده ازاینروش، به توصیف، تبیین و نقد معضلات زمانه، چون رد افکار و انحرافات فکری صوفیان پرداخته است. نظر به اهمیت این مسأله، در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی، خوانش قرآنی ملاصدرا در کتاب کسر أصنام الجاهلیة واکاوی میشود. وی با دقت و امانت، نسبت به شناساندن بتهای جهل و نادانی زمان و جامعه خود همت میگمارد و تأکید میکند که تا این عقاید خرافی و نادرست، که نشانههای جهل و مکر و فریب است، شکسته و از دلها پاک نشود، حقیقت دین و عرفان راستین آشکار نمیشود. بر این اساس، او صوفیان را گرفتار انحرافاتی چون: واماندگی در رذایل اخلاقی و بیاعتنایی به تهذیب نفس، علمگریزی، باطنگرایی، تقلیل و فروکاهی شریعتمداری، گزافگوییهای مبالغهآمیز و تهیوارگی اصطلاحات و معانی عرفانی میدید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 98 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشکیک در «تشکیک در تشکیک وجود حکمت صدرایى» : سال نهم، شماره اول : معرفت فلسفي
نویسنده:
عباس نیکزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشکیک خاصی
,
مابه الامتیاز - مابه الاشتراک
,
حکمت متعالیه
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
اختلاف تشکیکی ,
ضروری الوجود ,
هستی شناسی صدرایی ,
فلسفه اسلامی ,
ممتنع بالذات ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
ذاتی(باب برهان) ,
حرکت بطیء ,
چکیده :
یکى از شاهکارهاى مهمّ ملّاصدرا اثبات حقیقت واحده مشکّکه «وجود» است. به قول بعضى از بزرگان، دو مسئله «اصالت وجود» و «مراتب تشکیکى وجود» دو بال اصلى حکمت متعالیه صدرایى را تشکیل مىدهند. بنابراین، نقد هریک از این دو مسئله به منزله قطع یکى از دو بال حکمت متعالیه است. از اینجا مىتوان به اهمیت مسئله تشکیک وجود پى برد. نوشتار حاضر نقد و بررسى مقالهاى است که با عنوان «تشکیک در تشکیک وجود حکمت صدرایى» در شماره 29 معرفت فلسفى چاپ شده، و نگارنده درصدد دفاع از تشکیک وجود صدرایى، و پاسخ به اشکالات وارده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی بصر محوریِ ملاصدرا در مسئله وجود ذهنی
نویسنده:
علیرضا فاضلی، مصطفی موسوی اعظم، سعید ظفرآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
متن
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
برخی از تاریخ نگاران فلسفه، تفکر یونانی را یک شناختِ بصر محور می دانند. از آنجا که یکی از اضلاع هندسه معرفتی فلسفه اسلامی تفکر یونانی است نگارندگان این پرسش را روبه روی خویش یافتند که آیا شناختِ بصر محور را می توان در جریان تفکر فیلسوفان اسلامی رصد نمود؟ بسیاری از واژگان مستعمل در منطق و فلسفه همانند تصور، صورت، وجود عینی، ظهور، تبیین و.....تداعی کننده و تایید گرِ چنین شناختی است. نگارندگان در این جستار دایره پژوهش خود را محدود به مسئله وجود ذهنی ملاصدرا کرده اند و به این مسئله پرداخته اند که معلومات و مدرَکات ما نه تنها از تاثیر حواس ظاهری در امان نیستند؛ بلکه بیش از دیگر حواس تحت تاثیر قوه بینایی اند. ملاصدرا در مواضعی، خصوصا صور عقلی، سعی در دوری جستن از حس محوری (و بصر محوری) مبتنی بر نظام هستی شناختی و معرفت شناختیِ فلسفه اش می کند، اما به نظر می رسد اگر در خلال بررسی سخنان او در وجود ذهنی پرسشهایی از زاویهی دیدی خاص مطرح شود، او هم دچار چالش های جدیِ درون سیستمی میگردد. به باور نگارندگان، مقوله شناخت در نظام فلسفی ملاصدرا، دست کم بر پایه آنچه در وجود ذهنی میگوید تحت تاثیر نمودهای حسی معلومات خارجی است و بیش از سایر حواس، بینائیده شده است و این نکته علاوه بر صور جزئی بر صور کلی صادق است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سنخیت انسان کامل با حقتعالی و استخلاف از او در نگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
سید مجید میردامادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
موضوع این جستار، بررسی سنخیت نفس انسان با حقتعالی و استخلاف از او در نظر صدرالمتألهین است. در این تحقیق، پرسشها و مسائلی طرح و تبیین میشوند؛ نفس انسان با حقتعالی چه مناسبتی دارد؟ چرا انسان کامل به عنوان خلیفه جامع حقتعالی انتخاب شده است؟ در پاسخ، این مدعا به ثبوت میرسد که نفس انسان از حیث ذات، صفت و فعل، مثال و مظهر حقتعالی است و انسان کامل، مظهر تام اسماء و صفات اوست. سنخیت بین حقتعالی و انسان کامل، با تطور و اشتداد وجودی نفس در قوس صعود، به فعلیت میرسد و انسان کامل، مثال و مظهرتام حقتعالی میشود. بر اساس سنخیت انسان کامل با حقتعالی در ذات، صفات و افعال، استخلاف انسان از حق تعالی، توجیه و وی خلیفه جامع حقتعالی میگردد. روش این پژوهش، توصیفی، تحلیلی است و مهمترین نتایجی که این تحقیق به آنها دست یافته عبارتاند از: حق تعالی، مرآت اشیاء است؛ اشیاء از جمله نفس، ظل و مظهر و مرآت حقتعالی هستند؛ مرآتیت نفس، سبب معرفت به حقتعالی است؛ نفس دارای درجات و تطور وجودی تکاملی است؛ مناسبت فعل و فاعل، بر اساس کریمه «کل یعمل علی شاکلته»، ثابت است؛ بر اساس سنخیت بین فعل و فاعل و انسان کامل با حقتعالی در ذات،صفات و افعال و مظهریت تام وی در اسماء از واجب تعالی، انسان کامل، خلیفه جامع حقتعالی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیل حقیقت اعجاز و گونههای آن در اندیشه فلسفی ملاصدرا
نویسنده:
محمدرسول احمدی ، محمد رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا «معجزه» را به حسی، خیالی و عقلی تقسیم کرده است. حال این سؤال مطرح میشود که معجزات یادشده در اندیشه فلسفی ملاصدرا چگونه است؟ بهطور کلی، معجزه فعل خارق عادتی است که به خلاف سنت و خارج از نظام علتها و معلولهای طبیعی واقع میشود. علت تحقق آن، فراطبیعی، ناشناخته و همراه با تحدی و عدم معارضه است. معجزه در اندیشه ملاصدرا از حیث مراتب ادراکهای سهگانه با روش توصیفی، تحلیلی مورد پژوهش قرار گرفته است. هدف همانا تبیین عقلی و فلسفی معجزه نزد ملاصدراست. در اندیشه او، انسان به سبب عبودیت و ریاضتهای مشروع و کسب کمال و معرفت از طریق قوه ادراکهای سهگانه، به مبادی عالی متصل میگردد و با امداد غیبی و موهبت الهی قدرت بر انجام معجزه پیدا میکند. در نتیجه، معجزه دارای علت فراطبیعی و فراحسی است. دستهبندی معجزه به حسی، خیالی و عقلی، برگرفته از مراتب شئون ادراک انسان است. از این میان، معجزه عقلی به جهت فرازمانی و فرامکانی بودن آن از سایر معجزات برتر است. نبی مکرم(ص) اسلام جامع همه کمالات است و معجزه برتر را آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
تعداد رکورد ها : 4956
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید