آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه رازی کرمانشاه
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
1.گروه الهیات
>
مهرداد صفرزاده
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
عنوان :
بررسی عام و خاص از دیدگاه سیوطی، طبرسی و علامه طباطبائی
نویسنده:
حامد حاصلی ایرانشاهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
این پژوهش برآن است تا با مراجعه به آیات نورانی قرآن کریم ودیگر منابع دینی از جمله تفاسیر مهم شیعی و اهل سنت و کتابهای مهم علوم قرآنی دراین زمینه به« بررسی عام و خاص از دیدگاه سیوطی، طبرسی و علامه طباطبائی(ره)»بپردازد که در این راستا مطالب آن در پنج فصل به شرح زیر تدوین شده است : فصل اول:پس از مقدمه به بیان مساله ی تحقیق و سپس اهمیت و ضرورت مساله ،آنگاه به اهداف جزئی به شرح ذیل پرداخته است :1-کشف و معرفی دانشمندان شیعی درباره یک مسئله مهم از مسائل علوم قرآنی2-یافتن اختلافات و اشتراکات بین دانشمندان شیعی وسنی مذهب درباره موضوع عام و خاص 3-با آشکار شدن نظرات دانشمندان شیعی درباره عام و خاص می توان به پیشینه نظرات سیوطی در این باره پی برد . در فصل دوم به بررسی متون تحقیقاتی که حاوی چکیده ای از مطالعات درباره موضوع تحقیق وموضوعاتی در این راستا است ،پرداخته شده است و به عبارتی اطلاعات ودانشهای لازم مربوط به موضوع تحقیق می باشد که در کتب وآثار دیگران آمده و خواننده را با تالیفات متعدد در این زمینه آشنا ساخته است . فصل چهارم که فصل ارائه تجزیه وتحلیل داده ها نام دارد شامل پاسخهایی مربوط به اهداف عمده تحقیق وهمچنین اهداف جزئی تحقیق می باشد که در بخشهایی با عناوین تعریف لغوی و اصطلاحی عام وخاص ،اقسام عام از نظر فقهی ،عام در قرآن ،صیغه والفاظ عام، عامی که منظور از آن خاص است، عام مخصص ،انواع مخصص و وجوه مخاطبات در قرآن می باشد ،که توضیحات کافی در این زمینه را در فصل چهارم بیان کرده ایم. در فصل پنجم که فصل نتایج تحقیق است شامل نتیجه گیری و جمع بندی ،محدودیتهای تحقیق و پیشنهادات می باشد، بخش نتیجه گیری شامل پاسخ هائی خلاصه شده و مفید در زمینه اهداف عمده و جزئی تحقیق می باشد که در طول تحقیق به آن اشاره شده و پس از آن محدودیتهای تحقیق و پیشنهاداتی به علاقمندانی که مایل به تحقیق در زمینه«بررسی عام و خاص»می باشند بیان شده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل آموزه های تربیتی داستانهای قرآن
نویسنده:
عزیز بابایی کزج
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
در تحقیق حاضر اهداف تربیتی داستانهای قرآن بررسی شده است این اهداف تربیتی از کتابهای مبانی و اصول تربیت اخذ شده و به بررسی و تحلیل آنها در داستانهای قرآن پرداخته شده است. در بخش آموزه های تربیتی داستانهای تربیت شدگان با الهام از گفته های مفسران قرآن نوشته شده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد آراء مستشرقان دربارهی قصص قرآن
نویسنده:
پدیدآور: سحر حقیقی پاک ؛ استاد راهنما: مهرداد صفرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شرق شناسی
,
خاور شناسان
چکیده :
چکیدهمستشرقان در ضمن ارائهی نظرات خویش، اشکالاتی بر قصص قرآن وارد ساختهاند که تحقیق حاضر با عنوان «بررسی و نقد آراء مستشرقان دربارهی قصص قرآن»، علاوه بر گردآوری و دستهبندی این اشکالات در یک مجموعه، به نقد و بررسی آنان پرداخته است. این پژوهش در چهار فصل تدوین شده است که در فصل اوّل نخست به توضیح معنای واژههای پرکاربرد آن همچون قصّه، قصص و مستشرقان پرداخته است. در فصل دوّم به منابع و مصادری که خاورشناسان برای داستانهای قرآن قائل شدهاند، پرداخته و ضمن دستهبندی آنها، مورد بررسی و نقدشان قرار داده است و از آن، این نتیجه حاصل شده که گویی مستشرقان به دنبال اثبات غیر وحیانی بودن قرآن و از جمله قصّههای قرآن هستند و برای این منظور، منابع و مصادر مختلفی غیر از وحی را برای آن معرّفی نمودهاند در حالیکه اکثر آنها ادّعایشان را بدون دلیل و مدرک کافی و یا با دلایل ضعیف و غیر قابل قبول مطرح کردهاند که در این پژوهش تمام آنها با ارائهی دلایل مستند ردّ شدهاند. در فصل سوّم با عنوان «روش داستانپردازی قرآن» اشکالاتی که ایشان بر ساختار ادبی قصّههای قرآن وارد ساختهاند، مطرح شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است که این اشکالات عبارتند از: عدم رعایت تسلسل زمانی در قصص قرآن، وجود تکرار و حذف جزئیات در آنها. به عنوان یک نتیجهگیری کلّی میتوان گفت از آنجا که قرآن کریم با هدف عبرتآموزی و نه داستانسرایی، قصّه-هایی از انبیاء پیشین و گذشتگان را در نهایت ایجاز و اعجاز آورده، پس لزومی نداشته که خط سیر تاریخی را در نقل این داستانها رعایت کند و یا اینکه همهی جزئیات اتفاقات را روایت کند بلکه از اسلوبی منحصر به فرد و هنرمندانه در روایت کردن آنها استفاده کرده که به اصل آنها نیز آسیبی وارد نساخته است و حتّی به نظر میرسد که برخی از داستانها تکرار شدهاند که درواقع تکرار نیست بلکه استفاده از مطلبی واحد است در جهت رساندن معانی مختلف. فصل چهارم پژوهش به اشکالاتی که از سوی خاورشناسان بر محتوای قصص قرآن وارد شده پرداخته است. این اشکالات عبارتند از: دوگانهنگری قرآن به حضرت ابراهیم(علیه السلام)، اشکالات داستان صالح )علیه السلام)و هود(علیه السلام)، یعقوب(علیه السلام) نوادهی ابراهیم(علیه السلام)،اسحاق (علیه السلام)، ذبیح ابراهیم(علیه السلام(، تناقض در آیات مربوط به عصای موسی(علیه السلام)و مریم)س) خواهر هارون (علیه السلام). در نهایت آنچه از این پژوهش به دست آمده این است که چون خاورشناسان با اهداف و پیشفرضهای خاصّ خود به مطالعهی داستان-های قرآن پرداختهاند، گاهی آراء ناصواب و متناقضی را در این زمینه بیان نمودهاند که به لطف خداوند بطلان این آراء اثبات گردید.کلید واژهها: قصص قرآن، مستشرقان، قصص عهدین.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علوم قرآنی از دیدگاه معصومین (ع)
نویسنده:
الهام جلیلیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحریف قرآن
,
نسخ
,
ظاهر و باطن
,
محکم و متشابه
,
علوم قرآنی
,
حروف مقطعه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
علوم قرآنی از دیدگاه معصومین
چکیده :
این نوشته برآن است که بااستفاده ازروایات واحادیث بیان شده درکتب روایی وتفسیری پیرامون مباحث علوم قر آنی اطلاعاتی را راجع به این علوم ارائه دهد وخصوصاً دیدگاهها وروش معصومین علیهم السلام را درمورد مباحث علوم قرآنی بررسی کند. آنچه نگارنده را برآن داشت که این موضوع را انتخاب کند وجود فرضیه های متعددی بوده است ازجمله اینکه با توجه به جدید بودن بحث علوم قرآنی ودیگاههای مختلف ومتفاوت پیرامون مباحث این علوم تمام کسانی که تعاریف ، ویژگی ها ، جوانب مختلف وضرورتهای این علوم را بررسی می کنند مستندات ویافته های خود را چگونه وازچه راهی استخراخ کرده اند؟ آیا به روایات به عنوان مهم ترین منبع این مباحث توسل جسته اند وآیا روایات را که نزدیکترین نظرات ودیدگاههای معصومین علیهم السلام از نظر زمانی با وجود نبود چنین مباحثی باعنوان علوم قرآنی می باشند در بیان مباحث و تعاریف دخیل داده اند وتا چه حدودی به این روایات در بیان دیدگاهها ونظرات خود استناد کرده اند. باتوجه به ماهیت، اهداف وامکانات موجود روش تحقیق توصیفی – تحلیلی برای انجام تحقیق برگزیده شده است. پس از گرد آوری اطلاعات وتجزیه وتحلیل آنها نتایج ذیل بدست آمد : بحث علوم قرآنی ازمباحث جدیدی است که درقرن اخیرشکل گرفته است اما راجع به مباحث آن اززمان نزول وحی سؤالاتی بین معصومین علیهم السلام ومردم وجود داشته است هرچند ذیل این عنوان قرارنگرفته است وبا توجه به گستردگی مباحث قرآن کریم وعمیق بودن آنها، معصومین علیهم السلام سعی درتوضیح وروشن ساختن هریک ازآنها داشته اند ونیز تلاش درجهت شفاف ساختن شبهات مطرح شده درمورد مباحث علوم قرآنی ازسوی جاعلین حدیث ودشمنان اسلام وتبیین صحیح ودرست این مباحث دراذهان عمومی داشته اند ومفسرین وقرآن پژوهان دربیان نظرات ودیدگاههای خود راجع به این مباحث ازروایات کمک گرفته وشیعه واهل سنت هر یک روایاتی را بیان نموده اند که با توجه به معیارهای خاصی برخی از این روایات رد وبرخی مورد قبول می باشند .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي صفات خبري اعضاء و جوارح داشتن خداوند در تفاسير فريقين
نویسنده:
مهرداد صفرزاده، سميرا حياتي، عبدالحسين شورچه
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
اصبع (صفات خبریه الهی)
,
انف (صفات خبریه الهی)
,
جنب (صفات خبریه الهی)
,
وجه (صفات خبریه الهی)
,
ید (صفات خبریه الهی)
,
رِجل الله (صفات خبریه الهی)
,
انگشت (صفات خبریه الهی)
,
صفات خدا
,
صفات خبریه
,
اصبع (صفات خبریه الهی)
,
انف (صفات خبریه الهی)
,
انگشت (صفات خبریه الهی)
,
جنب (صفات خبریه الهی)
,
رِجل الله (صفات خبریه الهی)
,
وجه (صفات خبریه الهی)
,
ید (صفات خبریه الهی)
چکیده :
یکی از مباحث مهم و اساسی «توحید و خداشناسی» مبحث صفات خداوند است. وجود آیات فراوان مربوط به صفات الهی و کیفیّت طرح آنها از سوی قرآن، امری است که از دیرباز ذهن متکلّمان و مفسّران این کتاب آسمانی را به خود مشغول ساخته است. به ویژه آیاتی که به ظاهر برای خداوند، صفات و خصوصیّاتی، همانند صفات مخلوقات و ممکنات نسبت می دهد. که بیانگر داشتن دست، وجه، ید، عین و ساق خداوند است. مفسّران عمدتاً این قبیل آیات را در گروه متشابهات به حساب آورده و تحت عنوان صفات خبری یا آیات تشبیهی، مورد بحث و بررسی قرار دادهاند و هر کدام با معیارها و ملاکهای خود به سراغ این آیات رفته و به تفسیر آن پرداخته اند. در این میان میان مفسّران شیعه و اهل سنّت به دلیل گستره فکری و اندیشه های کلامی و داشتن اصول و پایه های عقیدتی، در طول تاریخ اسلام هر کدام روش خاصّی را در تفسیر آیات متشابه صفات الهی دنبال کرده اند. هر چند که در موارد متعدّدی تفسیر مشترکی ارائه داده اند. در این پژوهش متون مختلف تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و این نتیجه حاصل شده که مفسّرانی که در تفسیرشان، این گونه آیات را در کنار آیات محکم قرار داده و با دلایل عقلی و نقلی و تأویل آنها، خداوند را از هر گونه نقص و عیب و تشبیه و تجسم منزّه دانسته اند نسبت به سایر مفسّران دیگر در این باره جامع و دقیق سخن گفته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای صحابه در قرآن کریم
نویسنده:
سمیه کاکایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
صحابه پیامبر(ص)
,
صحابه در قرآن
چکیده :
این تحقیق بر آن است که با مراجعه به آیات نورانی قرآن کریم و دیگر منابع معتبر اسلامی ، « سیمای صحابه» را مورد تحلیل و بررسی کامل قرار دهد . در ابتدا ضمن بیان روشنی از ابعاد مختلف مساله با استناد به آیات ، ضرورت این تحقیق اثبات گردیده است و برای رسیدن به هدفهای تحقیق اهداف ویژه ای شامل : بررسی معنای صحابه و عدالت و جرح از نظر لغوی و اصطلاحی ، بررسی عدالت صحابه از دیدگاه شیعه و اهل سنت ، بررسی موارد جرح صحابه در قرآن ومعرفی برخی از اصحاب نمونه پیامبر اکرم (ص) طراحی گردیده است . برای رسیدن به اهداف مذکور سؤالاتی به شرح زیر مطرح شده : جایگاه صحابه در قرآن و سنت چیست ؟آیا جمله « الصحابة کلهم عدول » مورد قبول فریقین هست ؟ دلایل اهل سنت بر عدالت کل صحابه چیست ؟ آیا جرح صحابه مساوی با کفر جارح است ؟ موارد جرح صحابه در قرآن کدامند ؟ با توجه به ماهیت ، اهداف و امکانات موجود روش تحقیق توصیفی – تحلیلی برای انجام تحقیق برگزیده شده است . پس از گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها نتایج ذیل بدست آمد : صحابه پیامبر (ص) یعنی همان کسانی که ملازمت و همراهی آن حضرت را اختیار کرده اند و بعد از پیامبر (ص) مبلغ سیره و سنت پیامبر (ص) بودند می تواند برای ما الگوهای کاملی در زندگی باشند ولی مطلبی که باید متذکر شویم این است که صحابیان پیامبر (ص) بنا به گزارش تاریخ نویسان و کتب رجالی بالغ بر صد هزار نفر بوده اند که همگی نتوانستند پیوسته و دائم همراه حضرت باشند . و برخی فقط برای حفظ جان و موقعیت خود تظاهر به اسلام و همراهی با پیامبر (ص) نموده اند و برخی مرتکب گناهانی از قبیل : فسق ، فرار از جنگ و جهاد ، نقض عهد با خدا و رسولش ، چشم چرانی در حال نماز ، افشا کردن اسرار پیامبر (ص) و بر خورد نادرست با آن حضرت ، ارتداد و نفاق و ... شده اند که همگی دال بر این است که نمی توان به همه آنها اعتماد کرد وهمه راه را عادل دانست . ولی اهل سنت بدون توجه به موارد فوق ذکر عدالت کل اصحاب را عقیده دارند و هر گونه تهمت و ذکر گناهی برای یکی از اصحاب را کفر و خروج از اسلام می دانند . ولی شیعه با ژرف نگری عدالت صحابه راستین را قبول دارد و به آن ایمان دارد و نظریه عدالت صحابه را چیزی جز یک نظریه سیاسی که در سایه حکومت آزادشدگان (بنی امیه) پاگرفته ویا زیر نظر مستقیم آنها به وجود آمده ، می داند . محقق در این پژوهش با محدودیت هایی چون : عربی بودن منابع موضوع ، عدم دسترسی آسان به کتابخانه و محدودیت زمانی برای پژوهش و نگارش روبرو بوده است و پیشنهاد می گردد که در این زمینه تحقیقات جزئی تری مانند عدالت صحابه صورت پذیرد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مشترکات روایی تفاسیر مأثور شیعه و سنی در جزء آخر قرآن کریم
نویسنده:
علی طاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر شیعه
,
مشترکات روایی
,
تفسیر سنی
,
جزء 30 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، عم یتسائلون، عن النبا العظیم
چکیده :
چکیده روایات مأثوری که به تبیین و تفسیر آیات قرآن کریم می پردازد از صدر اسلام تا به حال بهترین برداشت تفسیری از آیات قرآن کریم را در پیش روی ما قرار داده است اما تفسیر مأثوری که از آیات صورت گرفته، اختلافاتی را در تبیین و تفسیرآیات بین مسلمین ایجاد نموده، با وجود اینکه در بین روایات تفسیری می توان روایات مشترک فراوانی را بیان نمود که سبب کم کردن اختلافات در تبیین و تفسیر آیات گردد همانطور که ما در این پایان نامه این کار را انجام داده ایمو روایات مشترک فراوانی که از نظر سند ومتن یکی هستند و این روایات شامل روایات نبوی، علی بن ابیطالب، ابن عباس، ابن مسعود، و بعضی دیگر از أصحاب برگزیده آن حضرت می باشد، و یا اینکه سند(مصدر)روایات متفاوت اما از نظر متن مشترک یا نزدیک به مشترک اند را در تبیین و تفسیر آیات جمع آوری و بیان کرده ایم. و بااین کار امکان نزدیک کردن دیدگاه های دو گروه بزرگ مسلمین را در زمینهی مباحث قرآنی فراهم نموده. همچنین بیان روایات مشترک در تفسیر آیات قرآن کریم تأییدی بر صحت روایات وارده در تفاسیر مأثور شیعه و سنی است.کلید واژه:تفسیر مأثور، مشترکات روایی، تفسیر شیعه، تفسیر سنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روش ائمه معصومین در تأویل متشابهات
نویسنده:
رویا حاج میر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
علوم انسانی
,
تفسیر
,
آیات متشابه
,
روش اهل بیت عصمت و طهارت (ع )
چکیده :
قرآن کریم شامل آیات محکم و متشابه می باشد . و طبق آیه هفت سوره آل عمران پیروی از ظاهر آیات متشابه موجب انحراف و گمراهی است. از مهمترین منابع فهم قرآن ، روایات تفسیری و تأویلاتی است که از ائمه معصومین(ع) نقل گردیده است. که در رفع شبهات مورد توجه قرار می گیرد. در این رساله در ذیل عنوان « بررسی روش ائمه معصومین (ع) در تأویل متشابهات» ، در صدد آن هستیم تا به روش شناسی تأویلات و روایات تفسیری ائمه معصومین (ع) که بیشتر در حوزه تفسیرمحتوایی و مفهومی می باشد و یکی از مهمترین مباحث علوم قرآنی یعنی متشابهات است ، بپردازیم. فصل اول به معنا شناسی کلید واژه های «محکم»،«متشابه»،«تأویل»و... اختصاص یافته است.در فصل دوم به بررسی زمینه های تشابه و راسخان در علم پرداخته ایم .و فصل سوم نیز بهدسته بندی آیات متشابه و ذکر روش معصومین علیه السلام در تأویل متشابهات و رفع شبهات اختصاص یافته است. مهمترین نتیج? این پایان نامه دست یابی به قواعدی برای فهم صحیح و تفسیر درستی از آیات متشابه و تصحیح بد فهمی و زدودن ابهام از چهر? آیات متشابه با توجه به شیوه و روش امامان بزرگوار علیهم السلام و در پرتو روایات ارزشمند ایشان می باشد. با توجه به موضوع و هدف پژوهش، روش تحقیق توصیفی – تحلیلی برای موضوع انتخاب شده وبااستفاده از فن فیش برداری مطالب جمع آوری گردیده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم حیات طیّبه و نقش آن در سعادت بشر
نویسنده:
محمدکریم دارایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
علوم انسانی
,
حیات طیبه
,
سبک زندگی
,
مراتب زندگی
,
سعادت (خوشبختی)
چکیده :
انسان از زمانی که خود را شناخته و قدرت تفکّر و تأمّل داشته،سعی در شناخت پدیده ی عجیب حیات داشته است. امّا هیچگاه به جواب قانع کننده ای نرسیده است.آنچه مسلّم است،حیات از صفات روح است و حیات هم مثل روح، همچنان پدیده ای ناشناخته برای بشر باقی مانده است.در عین حال از قرآن استفاده می شود که حیات در عالم وجود، پدیده ای است ذو مراتب و درجات، که صرفاً از آثار آن می توان به مراتب و درجاتش آگاه شد.برخی از پرسشهایی که این پایان نامه در پی یافتن پاسخ های آن است از این قرار است:اگر حیات دارای مراتب است،مراتب حیات انسانی اش کدامند؟آیا دستیابی به حیات طیّبه که سفارش و توصیه ی قرآن برای مومن است، در دنیا هم ممکن است یا مختصّ به آخرت است و یا در هر دو جهان ممکن است به آن دست یابد؟آیا تحصیل حیات طیّبه،راه و روش تعریف شده ای دارد یا هرکس مختار است هر روشی را که خود بر می گزیند بیازماید؟آیا در قرآن و کلام معصومین- علیهم السّلام- حیات طیّبه معرفی شده است؟خصوصیّات و ویژگی های آن چیست؟رابطه ی حیات طیّبه با سعادت بشر چه رابطه ای است؟آیا کاملاً از هم جدا و متضادّند؟یا اگر کسی به حیات طیّبه نائل گردد، سعادتمند واقعی دنیا و آخرت، هموست؟ نتایج به دست آمده نشان می دهد که حیات، قابل درک و شناساندن نیست،ولی از آثارش می توان تا حدودی آن را شناخت. مرتبه ی عالی آن مختصّ خداوند است و مخلوقات، هرکدام، به قدر سعه ی وجودی خود،سهمی از آن دارند.حیات دارای مراتبی است.حیات طیّبه و حیات برتر ملکوتی از جمله مراتبی از حیاتند که برای مومن قابل دسترسی هستند.ریشه و مبنای حیات طیّبه، ایمان و عمل صالح است و هیچکدام بدون دیگری، هرگز منتجّ به حیات طیّبه نخواهد شد.حیات طیّبه آثاری حقیقی در زندگی صاحبش خواهد گذاشت،از جمله: خداباوری و خدامحوری و بصیرتی که مختصّ مومن دارای عمل صالح است و نیز شادی و آرامش و روشن بینی و روشن نگری خاصّی که دیگران از داشتن آن بی بهره اند. حیات طیّبه، اختصاص به قوم، نوع و جنس خاصّی ندارد، بلکه برای هرکس از زن و مرد که در کسب آن سعی و تلاش کند، حاصل خواهد شد.راه رسیدن به حیات طیّبه و سعادت، دقیقاً یک راه و آن هم ایمان و عمل صالح است،بنابراین، صاحب حیات طیّبه، همان سعادتمند واقعی دنیا و آخرت و سعادتمند واقعی همان صاحب حیات طیّبه خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علل و ریشه های انحرافات اجتماعی قوم یهود در قرآن و احادیث
نویسنده:
اعظم فرخی قمر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دین یهود
,
تورات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
آیات بسیاری از آخرین کتاب الهی به سرگذشت قوم یهود و پیامبر آنان اختصاص یافته است، و انحرافات و اشتباهات آنان بارها و بارها در قرآن مطرح شده است، به نحوی که هیچ قومی به اندازهایشان مورد سرزنش و توبیخ قرار نگرفته اند، تا جایی که آیات الهی آنان را به عنوان دشمن ترین انسان ها نسبت به مسلمانان معرفی نموده است. هدف اصلی این رساله بیان علل و ریشه های انحرافات اجتماعی قوم یهود در آیات قرآن و احادیث می باشد. که با مطالعه و تحقیق کتب مختلف، منابع و مراجع معتبر به این موضوع پرداخته شده است. بحث و بررسی آیات الهی بیانگر این است که عامل و ریشه اصلی انحرافات و کجروی های این قوم، انحراف از مسیر حق یعنی صراط مستقیم است. زیرا آنان به هیچ یک ازعقاید و اصول دین ( توحید، نبوت و معاد) ایمان واقعی نیاورده و تمامی مبانی دین را دستخوش تغییرات و تحریفات کرده اند. البته انحراف آنان فقط در اصول و مبنای دین نبود، بلکه از جهت صفات و ویژگی های اخلاقی نیزدارای خصائص زشت و ناپسند اخلاقی بوده اند؛ خصیصه هایی که زمینه و عاملارتکاببه اعمال زشت در آنان گردیده و آنها را به ورطه سقوط و هلاکت رسانید. علاوه بر این که یهودیان به سبب عدم باورهای صحیح و اخلاق انسانی و دینی، به علت صفت رذیله و زشت تحریف گری حتی احکام الهی نازل شده از سوی خداوند را مطابق با مطامع دنیوی و خواهش های نفسانی خود تغییر داده و مطابق میل خود ساختند. در این نوشتار به خواست الهی ابتدا ریشه ها و علل انحرافات آنها را در عقاید، اخلاق و احکام با توجه به آیات الهی مورد بحث و بررسی قرار داده، سپس به مقایسه آنان با اقواممنقرض شده عاد و ثمود که در قرآن کریم به آنها اشاره شده، پرداخته استواژگان کلیدی: یهود در قرآن، انحرافات اجتماعی، کتاب مقدس، تورات
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید