آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 71
تحلیلی بر مستندات قرآنی عدالت فرهنگی در نهج البلاغه
نویسنده:
محسن احتشامی نیا ، احمد امینی کهریز سنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عدالت از جمله مفاهیمی است که اندیشمندان، همواره به تعریف و تبیین آن در اعصار مختلف پرداخته‌اند. این مفهوم، تکلیفی الهی است که موجبات تعالی بشر در حوزه‌های مختلف زندگی را فراهم می‌کند. ریشة اصلی مسأله عدالت را باید در درجة نخست در قرآن کریم و سپس در سخنان معصومین علیهم السلام به خصوص سخنان گهربار حضرت علی علیه السلام جستجو نمود. پژوهش حاضر قصد دارد تا با غور و تفکر در آیات نورانی کلام‌اللّه مجید و سخنان امیر مؤمنان علیه السلام در نهج‌البلاغه، تحلیلی بر مستندات قرآنی عدالت فرهنگی در نهج‌البلاغه را به روش تحلیلی توصیفی مورد بررسی قرار دهد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین ابعاد مهم عدالت «عدالت فرهنگی» است. بر طبق آیات قرآن و سخنان حضرت علی علیه السلام پایه و درون مایه‌ی اساسی عدالت فرهنگی«توحید» است. همچنین مطابق آیات قرآن و نهج‌البلاغه عدالت در افعال خداوند در سه گستره مهم«تکوین»، «تشریع»، «جزا و پاداش» ظهور می‌کند. عدالت فرهنگی به معنای کارکرد فرهنگ در جامعه‌ای به ایجاد تعادل و توازن می‌باشد و این تعادل باید به‌سوی گریز از تمایل به رذایل اخلاقی باشد. عدالت فرهنگی از موضوعاتی است که برپایه‌ی توزیع عادلانه امکانات فرهنگی جامعه استوار است.
صفحات :
از صفحه 133 تا 150
دیدگاه و واکنش کلینی در خصوص رخداد غیبت با توجه به فضای گفتمانی عصر وی
نویسنده:
سید هادی دادگر، محسن احتشامی‌نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شیخ‌ کلینی که در دوران غیبت صغرا می‌زیسته است، به‌سبب نوع نگاهش به امامت و در مواجهه با رخداد غیبت، برخوردی عادی و همراه با آرامش از خود بروز می‌دهد که آن، هم در تألیف کتاب کافی بازتاب یافته است و هم در عدم مراجعۀ کلینی به نواب امام ‌زمانZ. کلینی که در عقل‌گرایی و اعتقاد به همراهی امام با کتاب و سنت و عدم تجاوز امام از آن دو، با جریان هشام ‌بن ‌حکم قرابت دارد، عدم دسترسی تعلیمی به امام، برای او ایجاد بحران و اضطراب نمی‌کرده است. وی با تبیین مفهومی عام با نام حجت که جامع مفهوم پیامبر2 و امامR بوده و همچنین با بیان جایگاه تکوینی حجت، این اعتقاد را بیان می‌کند که وجود امام(حجت) تکویناً ضرورت دارد و نه لزوماً تعلیماً و لازمۀ این ضرورت، دسترسی مستقیم به امام نیست که بدین وسیله، بحران عدم دسترسی به امام را که برای بسیاری از شیعیان آن دوران مطرح بوده، مدیریت کرده و پاسخ می‌دهد.
صفحات :
از صفحه 177 تا 198
اصول و روش‌های تربیتی لقمان حکیم بر پایه آیات و روایات
نویسنده:
مهدی بزم آرا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تربیت امری خطیر است. نظریات تربیتی، احتمال خطا دارند. این پژوهش با بررسی جامع آیات و روایات صحیح در سیره‌ی لقمان حکیم، به ارائه اصول و روش‌های تربیتی وی می پردازد که بر اساس منبع وحی و قابل اعتماد می باشند.اصول و روش‌های تربیتی لقمان حکیم: اصل معرفت فطری با روش‌های تذکر، تنبه، تشویق، معرفی تکیه گاه، اهرم سازی، معیارسازی و تعادل سازی - اصل ایمان با روش‌های معرفی ویژگی‌ها و راهکارهای کسب آن – اصل عدل با روش‌های شناساندن فضل الهی، پاسخ به اشکالات و تنبه به معاد– اصل معاد با روش‌های مَثَل زدن و تشریح جزئیات– اصل عقل با روش‌های موعظه، ارائه راهکارهای حفظ و ازدیاد عقل و کاستن جهل، ارائه نتایج عاقل بودن و پیامدهای جاهل بودن– اصل عبادت با روش‌های بینش دادن، امر کردن، تبیین، معرفی آثار و برکات.لقمان به عنوان یک مربی نمونه و الگو، با استفاده از این اصول و روش‌ها به بیداری فطرت‌ها، زدودن زنگارِ عقل‌ها و تعالی باورهامی پرداخت.
"اوصاف و مصادیق خیانت از منظر قرآن و روایات"
نویسنده:
سیده زهرا حجازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در فرهنگ اسلامی امانتداری جزء اصول و پایه‌های اخلاقی شمرده شده‌است و در مقابل این صفت پسندیده یکی از مسائلی که در تخریب کردن فرد و اجتماع نقش بسزایی دارد خیانت و عدم وفای به عهد است، به طوری که اگر روحیه امانتداری در جامعه تضغیف شود و این خوی و منش در اجتماع رنگ بازد، اعتماد متقابل از بین رفته پریشانی و اضطراب بر زندگی مردم سایه خواهد افکند و باعث نابودی جامعه بشری در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی خواهد شد. آنچه مسلم است این است که پایبند بودن به تعهدات و حفظ ادای امانت، از مهمترین اهداف نظام اجتماعی بشر است و بدون آن هرج و مرج در جامعه حاکم خواهد شد. پرهیز از خیانت یکی از معیارهای ایمان به خدا و رسول اکرم9‌می‌باشد. چراکه آسیب خیانت قبل از دیگران متوجه فرد خائن خواهد شد. در منابع قرآنی و آموزه‌های دینی واژه خیانت و مشتقات آن مثل: غش، غل، غدر بسیار سخن گفته شده است. و طبق آیات و روایات خیانت می‌تواند عوامل متعددی مثل حسادت، رشوه، جهل و نادانی را شامل ‌شود. انسان نیز با توجه به آثار و پیامدهای خیانت می‌تواند با تقویت روحیه ایمان، تقوا و استمداد از ائمه معصومین8 خود را از این صفت زشت و ناپسند اخلاقی حفظ نماید.
رفتار ائمه اطهار (ع) با پیروان سایر ادیان
نویسنده:
مژگان نفریه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
جنگ‌ها و جنایاتی که امروز به نام اسلام بر ضد مسلمانان و سایرین رخ می‌دهد، چهره‌ای متحجر و غیرواقعی از اسلام را معرفی می‌کند. مسئله مهم و چالش به وجود آمده انحرافات فکری و اعتقادی که توسط فرقه‌های سیاسی ایجاد شده است که باعث شده تا اسلام در بین پیروان سایر ادیان به‌عنوان دین سراسر خشونت و تروریست معرفی شود. ازاین‌رو، هدف ما در این پایان‌نامه مقابله با این انحرافات اعتقادی است. ازآنجایی‌که ائمه معصومین (ع) الگویی کامل برای رفتار و تعامل مسلمانان با پیروان سایر ادیان هستند، برای دست یافتن به هدف این پایان‌نامه، با استناد به آیات قرآن، احادیث و روایات ائمه معصومین علیه‌السلام، به تحلیل‌ آن‌ها در موضوعات مختلف پرداخته شده است. این موضوعات شامل موارد مهمی مانند رفتار فردی-تربیتی، اجتماعی، علمی، نظامی و سیاسی است. نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق ثابت می‌کند که اسلام همواره بر کرامت انسان‌ها تأکید داشته و همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان را با پیروان سایر ادیان جزو اهداف عالی و آموزه‌های خود قرار داده است.
عزّت و ذّلت از منظر آیات و روایات
نویسنده:
شایسته جبال بارزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از مفاهیم مهم اخلاقی در اسلام مفهوم عزّت و ذلّت در انسان است. عزّت نفس،‌ فضیلتی است که بین دو اخلاق رذیله قرار گرفته است و انسان در صورت انحراف از این صراط مستقیم، به دو مسیر انحرافی،‌ یکی تکبر و دیگر تذلل گرفتار می‌شود. قرآن کریم تمامی عزّت را از آن خدا دانسته و اطاعت مطلق از خدا و پیامبران الهی و ائمه: و تمسک به قرآن و پیروی از دستوراتش و انجام عمل صالح را از عوامل دستیابی به عزّت حقیقی می‌داند و انسانی که می‌خواهد عزّتمند باشد باید اهل تقوا،‌ ولایت مداری،‌ بصیرت و آگاهی، مدارا با مردم، جهاد در راه خدا و ... باشد و از عوامل ذلّت مثل شرک،‌ حب دنیا و دنیا طلبی، تکبر، حرص، طمع،‌ دروغ و ... دوری نماید.هدف از تدوین این پایان نامه،‌ تبین صحیح مفهوم عزّت و ذلّت از منظر آیات و روایات و همچنین معرفت نسبت به عوامل و راه‌کارهای عزّتمندی انسان برای رشد و تعالی شخصیت او، و شناخت نسبت به عوامل ذلّت انسان، جهت دوری از سقوط در ذلّت‌های نفسانی در دنیا و آخرت است.روش اجرا: توصیفی و تحلیلی و ایجاد رابطه منطقی بین مطالب بوده است.نتایج به دست آمده از این پایان نامه این است که تمامی عزّت از آن خداوند است و طلب عزّت از غیر خدا چیزی جز ذلّت نیست.
ترجمه و تحقیق تفسیر آیه‌ی نور – مولّف مجهول
نویسنده:
فاطمه السادات سید شریعت دوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روشهای اجرا و نتایج بدست آمده): از جمله آیات قرآن کریم که اکثر نگاه ها را متوجّه خود ساخته و تحلیل ها و برداشت های مختلفی را پیش روی قرآن پژوهان و اندیشمندان مسلمان قرار داده است، آیه نور است که نام سوره نور نیز از آن گرفته شده است. نقطه ی محوری در این آیه، «نور» است که در قالب تمثیل و اشارات لطیفی، به حقیقت، نمایی از سرچشمه هستی روی می نهد و گستره ی معارفی که از این آیه نقش نمایی می کند، حقیقت بزرگ و ژرفی را می نمایاند. لذا اساسی ترین پرسش در این آیه آن است که منظور از نور چیست؟ و آیه در مقام بیان و توصیف کدام حقیقت هستی است؟ از این رو، دیدگاه ها و ژرف نگری های مختلفی را برانگیخته است. رساله حاضر با عنوان «قبسات الطور فی تفسیر آیة النور» که از رساله های خطی متعلق به نیمه اوّل قرن یازدهم هجری قمری است، بنا بر حدس نسخه نویسان، متعلّق به سال 1036 یا 1038 هجری قمری می باشد. این رساله تفسیری است بر آیه شریفه ی نور و دو آیه پس از آن؛ اگر چه نام مؤلّفش مجهول است، لکن از محتوای رساله بر می آید که مؤلف آن از عالمان و مفسرانشیعه است که جامع علوم معقول و منقول بوده است.این رساله به تفسیر و تأویل آیه نور در سه مقام می پردازد؛ نویسنده ابتدا به توضیح و تشریح مفردات آیه به حسب قواعد ادبی اشاره می نماید و در این مقام به نقد فخررازی در تفسیر برخی واژه های به کار رفته در آیه می پردازد. وی در مقام دوّم به تطبیق مصباح، مشکات، زجاجه، شجره و زیتون و اهداف این تمثیلات و تشبیهات اشاره می نماید و در پایان با بررسی روایات نتیجه می گیرد که حضرت محمد(ص) مشکات، امیرالمؤمنین(ع) مصباح، فاطمه(س) کوکب درّی و ائمه شجره ی مبارکه هستند. کلید واژه : تفسير آیه نور، مقامات معصومین(ع)، مصباح، مشکاة، زجاجة، کوکب درّی، شجره ی مبارکه.
ویژگی‌ها و مصادیق خیرالبریه در روایات فریقین
نویسنده:
مهدیه حسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش، ویژگی‌ها و مصادیق" خیرالبریه "در روایات فریقین را به کاوش نشسته است و قصد دارد به روش اسنادی و تحلیل محتوا موضوع خیرالبریه را در آیات قرآن و روایات شیعه و سنی جستجو و تبیین و تشریح نماید. داده‌ها حاکی از آن است که تعداد زیادی از مفسرین شیعه و سنی در ذیل آیه مبارکه «خیرالبریه» روایاتی نقل کردند به این مضمون که «أنت و شیعتک یوم القیامه راضیین مرضیین» همین یک روایت کافی است تا اثبات کند که لفظ «شیعه وشیعیان» دارای قدمت و پیشینه قابل‌توجهی است وگویای آن است که افرادی در صدر اسلام به این عنوان متصف بوده‌اند، نه آنکه موضوع شیعه عنوان جدید و مستحدثه‌ای باشد که بعدها جعل شده‌است. چنانکه بعضی از اهل سنت بر این باور پای می‌فشرند. و اینکه حضرت علی (علیه السلام )و شیعیان ایشان در روز قیامت راضی هستند و خدا نیز از آنان راضی است .ویژگی‌های خیرالبریه از نظرروایات شیعه و اهل سنت و چگونگی رسیدن به مقام خیرالبریه با اصول عقاید حقه ،اخلاقیات و احکاماز مباحث پیرامونی این پژوهش است.
راه هاي شناخت پيروان حق از منظر قرآن و روايات
نویسنده:
احتشامي نيا محسن, خسروجردي زهرا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اين نوشتار برآن است که راه هايي را به ما نشان دهد تا بتوانيم پيروان حق را بشناسيم. يکي از برجسته ترين آموزه هاي متعالي قرآن کريم ارائه راهکارهايي براي شناخت پيروان حق و جداسازي آن از باطل است. اگر بخواهيم به طور کامل درباره اين کتاب آسماني سخن بگوييم وقت زيادي را مي طلبد ولي به اختصار مي توان از اصل توحيد، (يکتاپرستي)، آيات محکم و متشابه، دستورهاي قرآني در حيطه هاي مختلف (احکام، اخلاق، قصص قرآني) استفاده کرد. از راه هاي ديگر براي تشخيص، واردشدن در حيطه اسلام است که يعني تسليم محض اوامر خدا در ايمان، عمل و ولايت، صراط مستقيم نيز بيانگر راه نجات انسانهاست که ميراث نبوت بر آن دلالت دارد که اهل بيت پيامبر در کنار قرآن به عنوان مفسر و متکلم قرآن داناترين افراد به سيره و سنت رسول خدا (ص) راهنمايي امت را بر دوش دارند و همچون پرچم و نشانه محور حق هستند.
صفحات :
از صفحه 121 تا 134
شرک؛ زمینه های پیدایش، راهکارهای زدایش
نویسنده:
منیره فرقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
زبان خامه ندارد سر بیان فراق وگرنه شرح دهم با تو داستان فراقشرک این خطای هجران آفرین، انسان را از اعلی علیین به ادنی مراتب هبوط می‌دهد. آشفتگی و اسارت، پراکندگی و افتراقِ آدمیان، همه از سر شرکی است که (پنهان و آشکار) بدان دچارند.آتش این هجران و خسران چنان سوزان است که پیش گیری از ابتلای بدان بسی نیکو، و چاره جویی برای مبتلایان بسی لازم و ضروری است. پس با تأسی به آیات قرآن کریم که بهترین راهنمای شرک زدایی و اقامۀ توحید است زمینه ‌ها و بسترهای شرک را بررسی نموده، آن را بر چهار قسم یافته‌ایم؛ برخی از آیات، طبع کفران پیشۀ انسان را زمینه ساز شرک معرفی نموده است. برخی دیگر، معرِّف زمینه‌های اعتقادی و مبانی نظری شرک است که آسیب های عقل نظری راتبیین می‌کند. گروه دیگری از آيات معرِّف زمینه‌های رفتاری شرک است و آسیب های عقل عملی را متذکر می‌شود. و سرانجام آیاتی که بر زمینه‌های ارتباطی و اجتماعی شرک تأکید دارند که ناظر بر ارتباطات جنی و انسی است.از سوی دیگر تعمق در برخی از آیات، رابطه و تعامل این چهار زمینه را می‌نمایاند. به طوریکه تأثیر زمینه‌های انسان شناختی را بر زمینه‌های اعتقادی، زمینه‌های رفتاری و زمینه‌های ارتباطی شرک به رخ می‌کشد. و به همین گونه تأثیرگذاری سایر زمینه‌ها بر یکدیگر را بیان می‌دارد. بر اساس این شواهد قرآنی و تحلیل های عقلی و ضمنی آن می‌توان گفت این زمینه‌ها با هم تعامل دارند و بر یکدیگر دامن می‌زنند. این در واقع همان تعامل میان ولایت، طبع، عقیده و عمل است.تعقل و توجه به تأثیر متقابل عقیده و عمل، و مناسبات خارجی ناشی از آن، نگرشی نو را در جهت شرک زدایی فراهممی‌کند. این شرک زدایی مبنی بر آسیب شناسی دو نوع تعامل است: یکی تعاملات عقل نظری و عقل عملی، و دیگری تعاملات ولایت، عقل نظری و عقل عملی است. روایات متعددی مؤید است که با اصلاح اساسی آسیب های ارتباطی سایر زمینه‌ها در ره توحید سامان می‌یابد. اصلاح اساسی آسیب های ارتباطی چیزی نیست مگر تحقق و تداوم یافتن حکومت بر حق حضرت بقیة الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین له الفداء) که در آن مردم و والی حق یکدیگر را ادا نموده تا حق پروردگار که همان اقامۀ عدل است ادا شود.
  • تعداد رکورد ها : 71