آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 42
با آکادمی امریکایی دین
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دبیرخانه دین پژوهان کشور,
نقد ترجمه و تألیف در فلسفه دین در ایران
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دین آنلاین,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در همایش آموزش و پژوهش فلسفه دین در ایران که یازدهم خرداد 1400 برگزار شد در دو بخش، یکی درباره ترجمه و دیگری درباره تألیف سخنرانی کردم. چهار مسئله را در ترجمه عرض می‌کنم که شامل بیان دو آسیب و دو پیشنهاد برای غنای ترجمه‌های متون فلسفه دین است.
جهان معلول‌ساز: درباره اخلاق معلولیت
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
توانمندان,
مراقب استعاره‌سازی پیرامون بیماری کرونا باشیم!
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اندیشه‌ورزی به نقل از: خبرگزاری حوزه (انتشار در 1399/3/29),
کلیدواژه‌های اصلی :
ایمان و اخلاق : مقایسه رویکرد الاهیات کرکگور و اشاعره متقدم
نویسنده:
نویسنده نعیمه پور‌محمدی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
کلیدواژه‌های اصلی :
سالم‌سالاری و معلول‌سازی؛ سخنی در باب اخلاق معلولیت
سخنران:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مقدمه در این سخرانی قصد داریم تا از دیرینه‌شناسی و تبارشناسی معلولیت سخن بگوییم، بر این اساس من از چهار دوره صحبت خواهم کرد که به دوره‌های ۱ـ پیشامدرن، ۲ـ تسلط دین و کلیسا، ۳ـ پیدایش علوم پزشکی پیشرفته، ۴ـ دروه فلسفه مدرن و در نهایت از مطالعات معلولیت تحت عنوان تفکری در دروه پست‌مدرن صحبت خواهیم کرد و مستقیم وارد اخلاق معلولیت می‌شوم که در آن، ابتدا نقدهایی که اخلاق معلولیت وارد کرده است را می‌گویم، در ثانی نگرشی را که ایجاد کرده است بیان می‌کنم و در پایان در مورد یک سری ملاحظات و خورده‌مسائل اخلاق معلولیت صحبت خواهیم کرد. قبل از آن، لازم است این مورد را بگویم که بر خلاف تصور ما، تعداد معلولان زیاد است و ما درباره عده کمی از انسان‌ها صحبت نمی‌کنیم. فقط در ایران درباره ۱۲ میلیون انسان و در مقیاس جهانی یک میلیارد از کل مردم جهان صحبت می‌کنیم. به عبارت دیگر ۱۵ درصد از مردم هر جامعه‌ای معلول است. این آمار بسیار عجیب است چرا که معلولیت تنوع زیادی دارد. از فردی که دارای اختلالی کوچک مانند نابینایی، کم‌بینایی، شب‌کوری است تا اختلال‌های فیزیکی، شناختی، یادگیری و معلولیت‌های ارتباطی یا اوتیسم و غیره. به طور کلی شش نوع معلولیت داریم: ۱ـ بینایی و شنوایی، ۲ـ فیزیکی (از جسمی و حرکتی تا رشدی)، ۳ـ شناختی، ۴ـ یادگیری (از یادگیری ذهنی تا گفتاری)، ۵ـ‌ معلولیت‌های ذهن‌خوانی و اوتیسم، ۶ـ معلولیت‌های هیجانی. اما سوال این است که این افراد در جهان و یا در ایران ما کجا هستند؟ در ایران که بیشتر در خانه‌ها هستند چرا که فضای مناسبی در جامعه برای حضور آنها نیست و استاندارد‌های جامعه برای یک جوان سالم قوی و حتی مرد طراحی شده است. در نهایت باید گفت که با توجه به تنوع و آمار بالای قشر معلول در جهان، صحبت کردن از معلولین در واقع صحبت کردن از دیگری نیست، بلکه صحبت کردن از خودمان است. تبار‌شناسی: ۱- دوره پیشامدرن: در دروه پیشا‌‌‌‌‌مدرن، فرهنگی وجود داشته است که بعضی از افراد را قربانی می‌کردند. این افراد اغلب با عناوینی شبیه ناسازگار، فاسد، مایه خشونت، ضدجنسی، ناهنجار جنسی، قربانی، بار سنگین، نیازمند کمک مالی، مایه افسوس، ناقص، دست پا چلفتی و یا یاوه‌گو یاد می‌شدند. در صورتی که می‌خواستند با الفاظ خوب از آنها یاد کنند، برای مثال می‌گفتند: کودک بهشتی، فرشته، مایه شانس، مایه برکت، بچه قدیس. این ادبیات اگر چه در دروه پیشامدرن بوده است، اما هنوز هم مورد استفاده است و وجود دارد. به طور مثال؛ انگار عقب افتاده‌ای که نمی‌فهمی، ‌منگول، خنگ، ابلهه، کم‌مغز. به هر حال در فرهنگ پیشامدرن معلولیت با این عناوین یاد می‌شده که هم منفی و هم مثبت آن تجاوز به حقوق معلولین بوده است. به طور کل در این عناوین نوعی انسانیت‌زدایی مطرح است. اینها مجنون، جن‌زده یا دیو‌زده هستند و گاهی صرفا به زنجیر کشیدن آنها می‌تواند جواب باشد. ۲- دوره تسلط کلیسا: در این دروه با توجه به تاثیرات کتاب مقدس، گفتمان ظلم و ستم علیه معلولین بیشتر گسترش پیدا می‌کند. منابع الهیاتی و درک نادرستی که از معلولیت وجود داشت، بیشتر به این مسئله کمک می‌کند. این که اولا در کتاب مقدس معلولان برای رسیدن خدا به اهدافش هستند، دوما این که خدا بتواند قدرت خودش را نشان بدهد و انسان‌ها را آزمایش کند، و شکوه و بزرگی خود را به انسان‌ها نشان بدهد، تا پدر و مادری که دارای بچه ناقص می‌شوند، بیدار شوند و از گناه خود ابراز تاسف کنند. نقل شده که بعد از دیدن کودکی نابینا از عیسی می‌پرسند گناه که کرد؟ آیا این کودک یا پدر و مادرش؟ عیسی می‌گوید هیچ کدام، بلکه تا عمل خدا در آن آشکار شود. در کتاب مقدس معلول از خودش هویت مستقلی ندارد، بلکه عمل خدا در وی آشکار می‌شود. نکته دوم این که در کتاب مقدس معلولان باید صبورانه وضعیت خودشان را تاب بیاورند. امید داشته باشند و بدانند جایی بهروزی نهایی نصیبشان می‌شود. یا در کتاب مقدس هست که به پرستار معلولین بشارت می‌دهد که در جایی دیگر پاداش این محبت و از خودگذشتگی خود را خواهی دید. بخش سومی که دوره تسلط کلیسا باعث ظلم به معلولین می‌شود این است که می‌گوید باید جامعه دینی و کلیسا به این معلولین کمک و ترحم کند و نیازهای آنها را رفع کند. زمانی که ایوب در حال گله کردن به خداوند است می‌گوید من چشم نابینایان و گوش ناشنوایان بودم، من پدر فقیران بودم، یعنی به اینها کمک کنید و دستگیری کنید، چرا که اینها موجوداتی هستند که نیاز به دستگیری دارند. یا در سرتاسر عهد جدید پر از گزارش‌های دست‌گیری از معلولین است. در الهیات شبانی یا مراقبت‌های شبانی که در مسحیت هست صرفا به این موضوع پرداختند. یا آیین‌های تدهین بیماران یا محتضران، همه نشانه از جداسازی و به حاشیه‌رانی است.
مرز میان انسان و حیوان؛ حل ناسازگاری آیاتِ «تکریم و تفضیل بنی‌آدم» با آیاتِ چالش‌برانگیزِ «امت حیوانات»، «نطق نمل و هدهد» و «حشر وحوش» در تفاسیر شاخص شیعی و سنی
نویسنده:
محمد ملائی ، فاطمه توفیقی ، نعیمه پور محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عقل در آیات قرآن کریم مهم‌ترین وجه تمایز انسان در برابر حیوان ذکر شده است؛ اما قرآن صراحت بیشتری دربارة تعریف و لوازم عقل ندارد. مفسران قرآن کریم در تفسیر آیه 70 «اسراء» که تصریح بر «تکریم و تفضیل بنی‌آدم» دارد، عقل را ملاک برتری انسان می‌دانند و در ادامه برای عقل لوازم و ویژگی‌هایی مانند نطق، ادراک مفاهیم کلّی، حشر و امت‌بودن را برمی‌شمرند که دقیقاً همان لوازم و ویژگی‌ها در ظاهر آیات 38 «انعام»، 15-26 «نمل» و 5 «تکویر» به حیوانات نسبت داده شده است. همین مسئله سبب شده است بین دو دسته از آیات مذکور تناقض احساس شود و مفسران را با این چالش روبرو کند که چطور ممکن است انسان بر حیوان برتری داشته باشد و هم‌زمان حیوان همۀ ویژگی‌های برتری‌دهندۀ انسان را که عبارت است از عقل، نطق، جامعه و معاد دارا باشد؟ مفسران با گرایش‌های گوناگون فلسفی، کلامی، عرفانی در تفسیر این آیات، تلاش کرده‌اند با نظریه‌پردازی و تأویل در مورد ظاهر آیاتی که از ویژگی‌های برتری‌دهندۀ انسان در برابر حیوان سخن می‌گوید، مشکل تناقض پیش‌آمده را حل کنند؛ اما باز هم نتوانسته‌اند مسیری سازگار در فهم این تمایز را طی کنند؛ به این دلیل که تعریف و لوازمی که مفسران برای عقل ارائه داده‌اند، آنها را به این سردرگمی کشانیده است.
صفحات :
از صفحه 75 تا 98
تبارشناسی نقدهای مدرن به تئودیسه‌های سنتی؛ بازخوانی کتاب کلاسیک سی. اس. لوئیس به نام از رنجی که من کشیدم
نویسنده:
سید مهدی میراحمدی ، نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در سال‌های اخیر متفکرانی همچون وتزل[1]، تراکاکیس[2]، فیلز[3]، گِدِس[4]، جنسِن[5]، بلومنتال[6] و راث[7] و پیشتر از آنها کِنِث سورین[8] به نقد قاطع تئودیسه‌های سنتی در قالب نقدهای سه‌گانۀ گفتمانی، اخلاقی و اگزیستانسی پرداخته‌اند. اثر کنث سورین به نام الهیات و مسئلۀ شر[9] که در دهۀ هشتاد منتشر شد، به‌عنوان اثری کلاسیک فیلسوفانِ منتقد دیگر را نیز در سال‌های اخیر بر آن داشت که مقالاتی را در نقد تئودیسه بنگارند. اما دیرینه و تبار این نقدهای سه‌گانه به تئودیسه‌ها جلوتر از کتابِ سورین، تا کتابِ از رنجی که من کشیدم[10] اثر مختصر و جالب توجه سی. اس. لوئیس در دهۀ پنجاه پیش می‌رود. لوئیس در پی مواجهه با مرگ گزاف همسر محبوبش، در روایت‌های شخصی‌اش‌ از تجربه زندگی کردن در از رنجی که من کشیدم، همۀ این نقدهای سه‌گانۀ مدرن در آثار فلاسفۀ بعدی را به‌نوعی مطرح کرده است و به‌یقین پیشگام نقد تئودیسه‌های سنتی است. این مقاله به هدف دیرینه‌شناسی و تبارشناسی نقدهای مدرن به تئودیسه‌های سنتی نوشته شده است و این نقدهای تحلیلی معاصر را تا اثر روایت‌گرانۀ لوئیس در دهۀ پنجاه به پیش می‌برد.
صفحات :
از صفحه 417 تا 442
آتوریته دینی و اخلاقی
سخنران:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , مناظره،گفتگو و میزگرد
وضعیت نشر :
صدانت,
چکیده :
آدرس مشاهده فیلم در آپارات: https://www.aparat.com/v/Sfcxu آیا برای داشتن باورها به طور کلی و باورهای دینی و اخلاقی به جای تکیه بر استدلال مستقیم، میتوانیم به شخصیت دیگران تکیه کنیم؟ آیا اتکاء بر شخصیت دیگران برای پذیرش یا وازنش باورها با خودآیینی آدمی سازگار است؟ آیا به آتوریته گرفتن شخص یا اشخاصی در ساحت باورها، عواطف و اعمال امری معقول است یا خیر؟ در گفتگوی صدانت با نعیمه پورمحمدی با عنوان «آتوریته دینی و اخلاقی» و به میزبانی امید کشمیری سعی می‌شود با استشهاد از تدقیقات و بصیرت‌های معرفت‌شناس و فیلسوف دین و اخلاق معاصر لیندا زاگزبسکی پاسخ‌هایی که می‌توان به پرسش‌های مذکور داد، تبیین و تحلیل شود.
  • تعداد رکورد ها : 42