آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه تهران
>
3.دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
گروه فلسفه
>
مصطفی زالی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
عنوان :
معانی دوگانه ضرورت نزد ابنسینا: پاسخ به اشکالی مشهور در قیاس موجهات ارسطو
نویسنده:
مصطفی زالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ارسطو
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در میان مسائل موردبحث ارسطو در دانش منطق، قیاس موجهات جایگاه ویژهای دارد و از عصر باستان تا دوران معاصر محل مناقشه بوده است؛ ازجمله مباحث بسیار پرمناقشه در ذیل قیاس موجهات، نتیجه حاصل از قیاسی است که جهت صغرای آن اطلاق و جهت کبرای آن ضرورت باشد. درحالیکه ارسطو جهت نتیجه این قیاس را ضرورت میداند، برخی پسینیان او این نتیجه را رد کردهاند. فرض مدافعان ارسطو مبتنی بر پذیرش همگونی حدود قیاس است و بهطور خاص با استناد به نظریه حملپذیرها در جدل، روشن میشود مثالهای نقض ارائهشده با نظر به شروط ارسطو برای حملپذیرها، قابلپذیرش نیست؛ ولی این نگرش مستلزم آن است که ضرورت کتاب قیاس و برهان متفاوت از هم باشد و نسبت میان این دو کتاب مبهم بماند. این مقاله پس از شرح مسئله نزد ارسطو و راهحل شارحان او، با تمرکز بر آثار ابنسینا نشان میدهد در سنت منطق اسلامی، با طرح تمایز میان قضایای ضروری ذاتی و ضروری وصفی، راهحلی متفاوت از شارحان ارسطو برای دفع این اشکال طرح شده است. راهحلی که میتواند نسبت میان ضرورت در کتاب قیاس و برهان را نیز تبیین کند و مانع از مبهمماندن نسبت میان این دو کتاب شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت و امکان تبیین امر مطلق در فلسفه هگل
نویسنده:
مصطفی زالی، حمید طالب زاده، حسین غفاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
تمامیت فلسفه هگل را میتوان کوششی برای تبیین امر مطلق قلمداد کرد؛ این رساله برآن است که به طور خاص نشان دهد چگونه مسأله محوری فلسفه عصر جدید، یعنی غلبه بر شکاف میان هستی و معرفت به امر مطلق گره میخورد. نخستین گام برای درک این نسبت، داوری پیرامون منازعات فراگیر و زندهای است که حول حقیقت امر مطلق شکل گرفته است و علیرغم تمامی تفاوتهای آن، ذیل دو جریان تفسیری متافیزیکی و غیرمتافیزیکی قرار میگیرد. سویه متافیزیکی، اشارات هگل به مفاهیمی چون ایده مطلق و سوژه همچون جوهر را کوششی برای تبیین مفهوم بنیادی فراگیر میدانند که با اندیشیدن به خویش جهان را تقویم میکند. در مقابل، جریان غیرمتافیزیکی اشارات هگل به این مفاهیم را به معنای خودانگیختگی تام سوژه متناهی برای صورتبندی مفهومی عالم میداند، به گونهای که منظور از امر مطلق، یا کفایت مفهومی و خودانگیخته سوژه متناهی برای صورتبندی متعلقات معرفت و یا نفی ارجاع به شیء فینفسه است. این رساله در بخش نخست خود، با تکیه بر روایت هگل از مسأله محوری فلسفه عصر جدید، نشان میدهد تفاسیرغیرمتافیزیکی از امر مطلق، در صورت نفی ارجاع به شیء فینفسه مشمول انتقاد اصلی هگل به نظام فلسفی کانت یعنی سوبژکتیویسم هستند یا باپذیرش تکافؤ و عینیت مفاهیم سوژه متناهی برای صورتبندی جهان و به طور خاص مطابَقی نفسالامری برای مفهوم ایده مطلقِ علم منطق، ناچار به پذیرش وجود امر مطلق به عنوان حقیقتی هستیشناختی هستند. علاوه بر این، نوع دریافت هگل از ماهیت پروژه کانت به گونهای است که خودآگاهی استعلایی را به عنوانی بنیادی برای تبیین تمام مواقف جزئی عالم شناخته و در پی نفی مشروطیت آن به دادگی شیء فینفسه است؛ در نتیجه امر مطلق به نزد هگل، بسط خودآگاهی استعلایی به عنوان بنیادی هستیشناختی است. در ادامه بخش اول، این مسأله مورد بحث قرار میگیرد که هگل چگونه در کتاب پدیدارشناسی، راهی را برای نفی سوبژکتیویسم کانتی و امکان سخن گفتن از شیء فینفسه در ساحت مفاهیم فراهم نموده است؛ روشی که از یک سو نقادی کانتی را به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر از پیش سوبژکتیویسم را در نقادی مفروض نگیرد و به استنتاج ایده مطلق به عنوان بنیاد هستیشناختی پروژه هگل میانجامد. بخش دوم رساله،نخست به بررسی این مسأله میپردازدکه هگل چگونه درعلم منطق میکوشد تا باتکیه برنفی اصل امتناع تناقض،صورتبندی جدیدی ازیک نظام مفهومی ارائه دهد،که دچارمحدودیتهای پیشین درشناخت امرمطلق نباشد؛ در این نوع تبیین، امر مطلق دیگر نه بنیادی پنهان و نامتعین در پس تعینات پدیداری، که به مثابه غایتمندی درونی برای آنها و متمایز از خدای ارسطویی، جوهر اسپینوزایی و شیء فینفسه کانتی خواهد بود. ادامه بخش دوم به تحقق هستیشناختی امر مطلق در دل طبیعت و روح متناهی پرداخته و نشان میدهد که امر مطلق از پیش فعلیت نداشته و با اندیشیدن فعلیت یافته، و متعلقات اندیشه، یعنی جهان را تقویم میکند و به این شیوه مطلق همچون عقل در تضایف با معقول خویش، آن را تقویم کرده و خود نیز تقویم میشود. از این رو مطلق همچون اندیشه خوداندیش ارسطویی است که در مقام عقل در تحقق معقول خویش، به امری غیر از خود وابسته نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار خوانش جامع فلسفه کانت
مدرس:
مصطفی زالی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اولویت عقل عملی بر عقل نظری: جستاری در نسبت میان عقل نظری و عملی در نظام اندیشه کانت
نویسنده:
مصطفی زالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
چکیده :
کانت در کتاب نقد عقل عملی، از اولویت عقل عملی بر نظری سخن میگوید. چرایی پیدایش پرسش اولویت عقل نظری و عملی نسبت به یکدیگر از یک سو ناشی از تعارضی است که میان دو عقل رخ میدهد و از سوی دیگر ناشی از ایدۀ وحدت عقل در اندیشۀ کانت است. تعارض میان عقل نظری و عملی نیز از آنجاست که از یک سو عقل نظری امکان شناخت متعلقات نامشروط عقل را منتفی میداند، اما از سوی دیگر عقل عملی باور به خدا، آزادی و فناناپذیری نفس را شرط امکان اخلاق و نیز رفع تعارضی میداند که با طرح مفهوم خیر اعلی در ساحت این عقل پدید میآید. کانت، در نهایت، برای رفع این تعارض، در بیانی موجز عقل نظری را نیز در سرشت خود عملی میداند. در این جستار با توضیح مفهوم باور آموزهای، استدلالی بر مدعای عملی بودن عقل نظری بازسازی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارادهی نیک و واقعگرایی اخلاقی در فلسفه اخلاق کانت
نویسنده:
مصطفی زالی ، بهنام اخگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفسران برساختگرای اخلاق کانت مدعیاند که تمام ارزشها و هنجارهای اخلاقی وابسته به کنشگران است و ارادهی نیک ارزشهای اخلاقی را وضع میکند. مفسران واقعگرای اخلاق کانت مدعیاند که اراده و خودآیینی آن در ناسازگاری با واقعگرایی اخلاقی نیست، زیرا حداقل برخی ارزشها وجودی مستقل از کنشگران دارند. در این تلقی، معمولاً تحلیل دقیقی از ارادهی نیک داده نمیشود و نقشی حاشیهای پیدا میکند. بر خلاف این دو تفسیر، در این مقاله با روشی تفسیری، با تبیین معنای بنیادین ارادهی نیک، از سازگاری ارادهی نیک کانت با واقعگرایی اخلاقی بحث میکنیم، به نحوی که نقش کلیدی ارادهی نیک حفظ شود. بنیان ارادهی نیک خودآیینی است. از یک سو، خودآیینی شرط صوری واقعیتهای اخلاقی است و از سوی دیگر، غایت فینفسه بنیان مادی ارادهی نیک است. بنابراین، میتوان ارادهی نیک را مطابق با واقعگرایی دانست، زیرا ارادهی نیک کارکردی صوری دارد و بنیان مادی آن نیز، ارزشی ذاتی و واقعی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 86 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلالت فرمولهای امر مطلق و نسبت میان آنها در اندیشۀ اخلاقی کانت
نویسنده:
آرش باقری محمدابادی ، مصطفی زالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امر مطلق بیان هنجاری فلسفۀ اخلاق کانت و مساوی اصل عالی اخلاق برای موجودات غیرمقدس است. کانت در کتاب بنیادگذاری برای مابعدالطبیعۀ اخلاق، چند فرمول را بهعنوان فرمولهای امر مطلق معرفی میکند. مفسران کانت دراینباره اختلافنظر دارند که اصلاً کانت چند فرمول ارائه کرده است، کدام فرمول در روند متن نقش اصلی را ایفا میکند و آیا فرمولها همارز همدیگر است یا بهلحاظ مصداقهای خود در تعیین وظایف متفاوت است. موضع مختار این نوشتار این است که اگرچه پنج فرمول بهعنوان فرمولهای امر مطلق یا اصل عالی اخلاق ارائه میشود، ازاینمیان، یکی از فرمولها بیان اصلی است؛ اما چهار فرمول دیگری که ارائه میکند، در نظر او برای تعیین وظایف همارز همدیگر خواهد بود، همگی باتوجهبه مفهوم «دیگری بهمثابۀ سوژۀ عقلانی» معنای تمهیدی مشابهی خواهد یافت و همراه هم نظامی یکسان از وظایف را پیشنهاد خواهد کرد. علاوهبراین، نشان داده خواهد شد که نزد کانت هر فرمول بهطور مجزّا به کار گرفته نمیشود؛ بلکه باید همۀ فرمولها در کنار همدیگر برای فهم هر وظیفه به کار گرفته شود و هریک پرتویی بر وظیفۀ سوژۀ اخلاقی در موردی خاص خواهد افکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار ارسطو، کانت و مسئله مابعدالطبیعة
مدرس:
مصطفی زالی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار ارسطو ، کانت و مسأله متافیزیک
مدرس:
مصطفی زالی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه جدید
,
فلسفه غربی
,
فلسفه یونان
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه کانت
,
فلسفه کانت
,
فلسفه جدید
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
چکیده :
آنچه امروز به نام متافیزیک/مابعدالطبیعه میشناسیم، حاصل کنار هم نهادن مجموعه ای از آثار ارسطو، تحت این عنوان است. ارسطو این دانش را به دانش موجود بما هو موجود و نیز دانش الهی تعریف میکند؛ بنابراین از ابتدا مابعدالطبیعه در یک سرشت دوگانه قرار میگیرد: علم به احوال کلی موجود یا علم به مبدأ نخستین موجودات. از سوی دیگر کانت در نقد عقل محض مابعدالطبیعه را در شکل خاص انتقادی در معنای جستار از شرایط امکان تجربه ممکن میداند. اما در بخش دیالکتیک نقد عقل محض بار دیگر مسأله متافیزیک و پیوند آن با امر نامشروط به امر گریزناپذیر برآمده از سرشت عقل محض، مطرح میشود. در این درس از سرشت مابعدالطبیعه نزد ارسطو و کانت میپرسیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دست پنهان یا قرارداد اجتماعی: نوزیک، رالز و مسئلۀ عدالت توزیعی
نویسنده:
مصطفی زالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
رابرت نوزیک، در بخش اول کتاب بیدولتی، دولت و آرمانشهر، با استفاده از روش دست پنهان، دولتی را تحت عنوان دولت کمینه استنتاج میکند. مقصود از روش دست پنهان آن است که تکوین امر سیاسی با ارجاع به امر غیرسیاسی توجیه میشود. ازاینرو، بدون پیشکشیدن صریح مفاهیم سیاسی، موجودیتی به نام دولت توجیه میشود. این دولت، یعنی دولت کمینه، که حاصل تعدادی قرارداد خصوصی میان شهروندان است، وظیفۀ حفاظت از شهروندان را برعهده دارد. سپس در بخش دوم کتاب، پس از طرح نظریۀ استحقاقی عدالت، استدلال میکند که هر دولتی فراتر از دولت کمینه، که مشخصاً بهدنبالِ تحقق ایدۀ عدالت اجتماعی باشد، دولتی نامشروع است. این مقاله نخست، با تحلیل استدلالهای بخش دوم کتاب نوزیک، نقضهای او را بر عدالت اجتماعی و مشخصاً نظریۀ رالز و درنتیجه نامشروعبودنِ دولت فراکمینه رد میکند. سپس با تحلیل شیوۀ دست پنهان نشان میدهد که اولاً این روش موجب طرد ساختار بنیادین جامعه (موضوع عدالت از دیدگاه رالز) میشود. ثانیاً این دریافت از روشِ توجیه امر سیاسی، همراه با تفسیر موسع نوزیک از عدالت در اکتساب، هرگونه نگرش برابریگرا به توزیع را منابع طرد میکند. درنتیجه، مفروضات بخش اول کتاب نوزیک، از حیث روشی و محتوایی، با هر دولت فراکمینه ناسازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار استنتاج استعلایی کانت و فلسفه نظری هگل
مدرس:
مصطفی زالی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید