آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1871
روح چيست و آيا داراي شكل خاصي است و بعد از مرگ آدمي روح به كجا مي‌رود و آيا اجازه ورود به دنيا را دارند يا خير و اينكه مي‌گويند كه ارواح شبهاي پنج‌شنبه ازادند و به دنيا مي‌آيند، اگر اين جمله صحيح است بفرمائيد كه به چه شكل مي‌آيند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : به دليل اين كه اين سوال چند ضلع دارد و در واقع چندين پرسش مستقل است پاسخ آن در چند محور ارايه مي‌شود. 1. روح چيست؟ روح در اصل به معناي (نفس) و (دو ديدن) است، بعضي تصريح كرده‌اند كه روح و ريح (باد) هر دو از يك معني مشتق شده‌ است، و اگر روح انس بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
متکلمان امامی عصرِ امام صادق‌ علیه السلام و مسئلۀ صفات خداوند
نویسنده:
احسان موسوی خلخالی، نعمت اله صفری فروشانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه,
چکیده :
مسئله صفات خداوند، رابطه ذات خداوند با صفاتش، حدوث و قدم صفات، تشبيه و تجسيم از مهم ترين و كهن ترين مباحث تاريخ كلام اسلامی است. نخستين نظريات در اين باره در نيمه نخست قرن دوم و به طور خاص در حلقه های متكلمان امامی مطرح شده است. اين نظريات را می توان به چهار دسته اصلی طبقه بندی كرد: نظر زرارة بن اعين و خاندان او كه حادث شمردن برخی صفات فعل خداوند به وی نسبت داده شده؛ نظر مؤمن الطاق كه علم را صفتی حادث می دانست؛ نظر هشام بن سالم كه اهل تشبيه دانسته شده؛ نظر هشام بن حكم كه متهم به تجسيم است. در اين مقال، با بررسی هم زمانِ روايات موجود در منابع امامی و نيز گزارش های فرقه نگاران تلاش می كنيم گزار ه های منسوب به اين متكلمان امامی عصر امام صادق ع را در بافتار فكری و فرهنگی زمان خودش تحليل كنيم. در نهايت می توان در روايات منقول از ائمه روشن گری های آنان و تلاششان برای ارائه نظری منقح در اين باره را ديد.
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
بررسی سبک های فرزند پروری در منابع اسلامی
نویسنده:
آزاد کوخایی ,رمضانعلی رودمقدس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
چکیده :
فرزند پروری از دیر زمان از موضوعات مورد توجه انسان های بزرگ بوده است. در منابع اسلامی نیز به شیوه های تربیت فرزند اشاره شده است. اندیشمندان اسلامی با الهام گیری از کلام خدا، دستورالعمل هایی در این زمینه ارائه داده اند. در منابع مختلف چهار سبک فرزند پروری مستبدانه، سهل گیرانه، مسامحه کارانه و مقتدرانه مطرح شده است. بر مبنای آموزه های اسلامی، پدر و مادر وظیفه اصلی فرزند پروری را بر عهده دارند. در این مقاله در ابتدا سبک های رایج فرزند پروری مورد بررسی شده در ادامه دیدگاه اسلام در مورد سبک های فرزند پروری آمده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سبک مقتدرانه نزدیکترین شیوه به روش تربیتی اسلام است. هدف این دیدگاه در نهایت تربیت یک انسان جاه طلب و برتری طلب است ولی هدف اسلام، پیشرفت معنوی با خدمت به همنوع و در نهایت قرب الهی است.
صفحات :
از صفحه 129 تا 150
تأثیر روایات امام صادق بر مبانیِ تأویلیِ باطنی شهرستانی
نویسنده:
اسما ایرانمنش، حسین خاکپور، علیرضا حیدری نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
«شهرستانی»، به عنوان یکی از بزرگان اهل سنت در تفسیر خود با عنوان «مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار» از روایات ائمه اطهار و به طور خاص امام صادق بسیار تأثیر پذیرفته است. مقاله حاضر به روش تحلیلی با تتبع در تفسیر «مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار» شهرستانی به بررسی روش‌ها و مبانی جدید او در تفسیر و تأویل قرآن می‌پردازد. از جمله مبانی شهرستانی در تفسیر و تأویل قرآن سه زوج «مفروغ» و «مستانف»، «تضاد و ترتب» و «مناهج امر و خلق» می‌باشد که وی بسیار ماهرانه در تفسیر خود از این زوج‌ها استفاده کرده است. این مقاله با بررسی این سه روش، تأثیرپذیری شهرستانی را از روایات امام صادق در هر یک از این سه زوج مطرح می‌سازد و در نهایت نتیجه می‌گیرد که شهرستانی، طبق روایات امام صادق هر یک از این زوج‌ها را معرفی می‌کند.
صفحات :
از صفحه 75 تا 96
بررسی ادله تفاوت دیه زن و مرد در فقه امامیه
نویسنده:
عبدالرضا اصغری ,امیررضا قانع ,عباس نورمندی پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
براساس فتوای مشهور فقيهان شيعه و برخی از فرَق اهل سنت (حنبلی ها) ميان ديه زن و مرد در بعضی موارد، تفاوت است و قانون مجازات اسلامی هم، كه براساس فقه اماميه تدوين گرديده است، قائل به اين نظريه می باشد (ق م ا، ماده 300 سابق و ماده 550 لاحق)، اگرچه اين نظريه درميان فقها مخالفانی نيز دارد. از طرف ديگر در سال های اخير، با توجه به گسترش جريان های فمنيستی سعي بر اين می گردد كه بيان كنند اسلام و به ويژه فقه شيعه پويايی لازم را نداشته و منجر به تبعيض جنسيتی و در برخی موارد ترويج خشونت عليه زنان گرديده است. در اين مقاله سعی داريم تا با بررسی تفاوت ديه زن و مرد از منظر فقه پويای اماميه و حقوق اسلامی، جامعيت احكام و فلسفه مندی اين تفاوت را به شيوه اسنادی مورد بررسی قرار دهيم، لذا پس از بازتاب مباحث فراوان انجام شده بين اين دو نظريه، معلوم شد كه براساس مبنای تشيع اين احكام معتبر، مخالف با قرآن و سنت نيست، و اين مساله در نظام حقوقی اسلام با ديگر مقررات موجود در اين نظام هماهنگ است؛ همچنين تفاوت های جسمی و روحی زنان با مردان لازمه نظم آفرينش است و موجب تغيير احكام دين نمی شود.
صفحات :
از صفحه 159 تا 184
آثار و نتایج شتابزدگی در مسوولیت های اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
عبدالرحمان علی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
چکیده :
اگر انسان ها در مسوولیت های اجتماعی، صبر و حوصله لازم برای رسیدن به اهداف درازمدت نداشته باشند، کارها را بدون لذت و کیفیت کمتری انجام می دهند. تمام تلاش افراد عجول بر این است که سعی می کنند در عصر خود نتایج کار خود را مشاهده کنند که همین موجب بی انگیزگی در افراد و خسارات جبران ناپذیر و فراوانی می شود؛ بر این اساس، بررسی و شناخت تاثیر عجله در مسوولیت های اجتماعی از جوانب مختلف، نقش بسیار مهمی دارد. مقاله حاضر به «تاثیرات عجله یا شتابزدگی در مسوولیت های اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم و روایات» پرداخته است. عجله در اصطلاح نوعی شتاب بخشیدن به کارها و تلاش ها ست تا در واحد زمانی کوچک تر به نتایج و آثار بیشتری دست پیدا کنیم. عجله گاهی از صفات نکوهیده و گاهی از صفات پسندیده به شمار می آید. عجله نکوهیده به عنوان یک اخلاق ناپسند در رفتار انسان به صورت های گوناگون آشکار می شود که نتیجه آن، چیزی جز شکست، ناامیدی و پشیمانی نخواهد بود.در حقیقت، عجله یا شتابزدگی تاثیرات منفی و مثبت بسیاری در زندگی انسان ها به دنبال دارد. از جمله پیامدهای زیانبار عجله مذموم، محرومیت از برکت علم، ندامت و پشیمانى، فزونى خطاها و لغزش ها، افتادن در فتنه، زوال نعمت ها،... است و تاثیرات عجله پسندیده نیز عبارت اند از: نجات بی گناهان، جلب رضایت خداوند، کسب مغفرت، ورود به بهشت و عدم انحراف فرزندان....
صفحات :
از صفحه 117 تا 136
جایگاه عشق در تفسیر عرفانی عرایس البیان روزبهان بقلی
نویسنده:
قدرت اله خیاطیان ,فاطمه سلیمانی کوشالی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
مساله عشق از قرن دوم هجری و در اندیشه عارفانی نظیر رابعه عدویه به طور جدی مطرح شد و در قرون بعدی به رغم مخالفت های برخی از فقها و اهل حدیث، همچنان به روند رو به رشد خود ادامه داد و در اندیشه کسانی چون روزبهان بقلی (608-522 ق.) به اوج خود رسید. روزبهان، بنای طریقت خویش را در تصوف بر عشق نهاد و این موضوع در عرفان وی بسیار برجسته و چشمگیر است؛ به گونه ای که در تمامی آثاری که از او برجای مانده، خصوصا تفسیر عرفانی عرایس البیان، تاثیر نگاه عاشقانه او کاملا مشهود است. تفسیر عرفانی عرایس البیان، با عباراتی ادبی دارای صبغه عرفانی در پی کشف معانی باطنی آیات قرآن است. این تفسیر که متاثر از تعمق ژرف روزبهان در باب کلام وحی است، بازتاب دهنده اندیشه های ناب او در باب عشق به حق و طریق وصول به آن است. در این بررسی می کوشیم جایگاه عشق را در این کتاب بازنماییم.
صفحات :
از صفحه 167 تا 194
بررسی و نقد سندی و متنی احادیث مرتبط با امام صادق(ع) با تکیه برکتاب مناقب آل ابی طالب ابن شهر آشوب.
نویسنده:
نویسنده:محمد رضا دفتری؛ استاد راهنما:قاسم بستانی؛ استاد مشاور :مینا شمخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب مناقب آل ابی‎طالب، حاوی احادیث منتسب بسیاری به امام صادق(ع) است که تصویری همه‏ جانبه از شخصیت و حیات آن حضرت ارائه می‏ دهند. مضمون این احادیث متفاوت بوده و گستره وسیعی از سخنان و اتفاقات زمان حیات امام ششم اعم از: نصایح اخلاقی، پاسخ به پرسش‎های علمی متنوع، معجزات و امور خارق‎العاده، فضائل علمی و اخلاقی را در بر می‏ گیرد. عدم انجام نقد سندی، متنی و محتوایی احادیث مذکور به صورت علمی درگذشته باتوجه‌به جایگاه رفیع علمی و مذهبی امام ششم(ع) در نزد دو مذهب و نیز استناد اهمّ کتب روایی متقدّم و متأخّر به روایات این کتاب، ضرورت موضوع مورد تحقیق را دوچندان می‎سازد. گستره احادیث منتسب به امام ششم در کتاب مناقب آل أبی‎طالب موجب ایجاد این پرسش می‎شود که آیا امکان ترسیم نمایی صحیح و روشن از سخنان، اعمال و وقایع حیات امام ششم بر اساس آن روایات وجود دارد؟ لذا پژوهش حاضر با روشی تحلیلی، سند و متن روایات منتسب به امام صادق تبارشناسی نموده و نظریات محدّثین دو مذهب درباره محتوای این احادیث، را مورد نقد قرار داده است به این هدف که تصویری صحیح از فضائل، معجزات و زندگانی امام ششم بر اساس کتاب مناقب آل ابی‌طالب، اثبات و استخراج شود. نهایتاً بیشتر روایات منتسب به امام صادق در کتاب مناقب آل أبی‏طالب دارای ضعف سندی، متنی و محتوایی از جهت وجود راویان ضعیف، مهمل و مجهول، تناقض‎های متنی و مغایرت با معیارهایی همانند: عقل، قرآن، سنت، تاریخ و موارد قطعی علمی، بوده و در نتیجه امکان ایجاد نمایی صحیح از سخنان، شخصیت و وقایع زندگی ششمین پیشوای مذهب شیعه با تکیه و استناد به احادیث مروی در این کتاب، وجود ندارد.
  • تعداد رکورد ها : 1871