آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
حام(فرزند مومن نوح ع) رابعا(همسر کافر نوح ع؛از اعلام غیر مصرح قرآن) سام(فرزند مومن نوح ع) عموره(همسر مومن نوح ع) کنعان((یام)، فرزند کافر نوح ع؛ از اعلام غیر مصرح قرآن) یافث(فرزند مومن نوح ع)
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 127
آیا در فاصله زمانی حضرت آدم و حضرت نوح ـ علیه السلام ـ شریعت بوده است و آیا به جز یکتاپرستی به معاد هم اعتقاد داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
انسان در زندگي روزمره خود همواره در معرض انتخاب و تصميم گيري است و گاهي در تشخيص بايدها ونبايدها در عقل وانديشه خود در تنش است، در اين هنگام است که شريعت متصل به وحي وارد عمل شده و بين آن دو تفکيک قائل شده و آن دو را از هم مشخص مي کند و اين شريعت است بیشتر ...
 چرا خداوند در زمان حضرت نوح (ع) همه انسانها را غرق کرد حتی اطفال بی گناه را؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از امام رضا عليه السلام در پاسخ اين سؤال كه چرا خداوند تمام جهانيان را در زمان حضرت نوح غرق كرد و حال آنكه در ميان آنان اطفال و افراد بي گناه نيز بودند، روايتي بدين مضمون نقل شده است: عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ عَنِ الرِّ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 آیا در طوفان نوح هلاک شدگان همگی کافر بودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در رابطه با داستان حضرت نوح [1]باید توجه داشت هلاک شدگان همان منکرین و کفار بوده اند؛ همچنان که قرآن کریم می فرماید:«وَ لَقَدْ اَرْسَلْنا نُوحَاً اِلى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فيهِم اَلْفَ سنةٍ الاَّ خَمسينَ عاماً فَاَخَذَهُمُ الطُوفانُ وَ هُمْ ظالِمُونَ»؛[ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عمر حضرت نوح(علیه السلام) و مدت زمان پیامبرى آن حضرت چقدر بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم در رابطه با نبوت حضرت نوح مى فرمايد: "وَ لَقَدْ اَرْسَلْنا نُوحَاً اِلى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فيهِم اَلْفَ سنة الاّ خَمسينَ عاماً فَاَخَذَهُمُ الطُوفانُ وَ هُمْ ظالِمُونَ"([1]) «مانوح را به سوى قومش فرستاديم و او در ميان آن ها هزار سال مگر پن بیشتر ...
حضرت نوح که یکى از پیامبران اولوالعزم مى باشد، نام کتابش چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيامبران اوالوالعزم كه داراى كتاب آسمانى و آيين جديد بوده اند پنج نفراند (نوح، ابراهيم، موسى، عيسى، محمد(صلى الله عليه وآله وسلم)) حضرت نوح، نخستين پيامبر اوالوالعزمى است كه خداوند او را با كتاب و شريعت به سوى مردم آن زمان مبعوث كرد و كتاب آسمانى او بیشتر ...
آیا تمام پیامبران الهی دارای کتاب بودند؟ اگر چنین است، نام کتاب حضرت نوح (ع) چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در متون روایی و قرآن کریم نامی از کتاب حضرت نوح (ع) به میان نیامده است، اما از آیه شریفه که می فرماید: "لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزان ..."؛[1] ما پیامبرانمان را با دلیل هاى روشن فرستادیم و با بیشتر ...
 بررسی شخصیت حضرت نوح ( ع)
نویسنده:
مرضیه منظمی برهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
عنوان این رساله « بررسی شخصیت حضرت نوح علیه السلام » می باشد که با هدف شناخت صحیح و قرآنی ابعاد زندگی حضرت نوح علیه السلام و اینکه ایشان چه مسیری را طی کرده اند به رشته ی تحریر در آمده است . این رساله می تواند راهنمایی باشد برای استفاده ی محققین علوم قرآنی و جوانان مؤمنی که بخواهند با زندگی معنوی انسان مورد تمجید خداوند در قرآن آشنا شوند و با الگوی قرآنی در راه خدا حرکت نمایند . روش تحقیق در این رساله به صورت کتابخانه ای بوده که از منابع مختلفی استفاده شده است . از جمله منابع لغوی :« مفردات راغب اصفهانی» ، « گنجینه ی لغات نصر الله آژنگ » منابع و کتب تفسیری مثل : « تفسیر نمونه ناصر مکارم شیرازی » و « تفسیر المیزان سید محمد حسین طباطبایی » و منابع حدیثی مانند « بحار الانوار علامه مجلسی » و « اصول کافی کلینی » ، کتب محققین و علماء در این زمینه همچون : « قصه های قرآن اثر سیدجواد رضوی» ، « داستانهای قرآن در المیزان حسین فعال عراقی نژاد» . این رساله شامل چهار فصل می باشد : فصل اول : شناخت مختصری از زندگی نوح علیه السلام ، فصل دوم : عبودیت نوح علیه السلام ، فصل سوم : هدایت و نبوت نوح علیه السلام ، فصل چهارم : رفتار نوح علیه السلام با قوم خود . حضرت نوح علیه السلام دو همسر و چهار فرزند داشت که یکی از همسران به همراه پسرانش به ایشان ایمان می آورد و همسر دیگر و فرزندش به وی ایمان نمی آورد . نام پدر ایشان لَمک و نام مادرشان قینوش بوده است . حضرت نوح علیه السلام قبل از رسیدن به مقام نبوت به عنوان یک عبدواقعی رفتار می کند ، عبدی که مؤمن، محسن ، صالح ، شکور ومخلَص است؛ عبدی که تنها بر خدا توکل می کند و تقوای الهی می ورزد و صبوری و شکیبایی را سر لوحه ی کار خود قرار می دهد و به خاطر همین رفتار برگزیده می شود و خداوند در آن ظلمت شیطانی هدایت را بر نوح علیه السلام جاری می کند ، هدایتی که همچون چراغ راهی گرانقدر و پر ارزش راه تاریک را روشن می کند نوح علیه السلام نبی خدا می شود و به مقام نبوت و رسالت می رسد ، با اراده ای قوی به سوی قوم خود حرکت می کندولی گوشی شنوا و چشمی بینا وجود ندارد که او را همراهی کند به جز عده ای اندک. بعد از مدتی طولانی نوح علیه السلام دست به دعا می برد و از خدا یاری و کمک می خواهد ،به فرمان الهی شروع به ساختن کشتی می کند،برای نجات از عذابی سخت و طوفانی عظیم.بالاخره طوفان آغاز می شود و حضرت نوح علیه السلام با نام و یاد خدا به همراه یارانش داخل کشتی می شود. در بین طوفان،حضرت نوح علیه السلام متوسل به اهل بیت علیهم السلام می شود و از ایشان برای نجات یاران کمک می طلبد،به امر الهی طوفان پایان می یابدو نوح و یارانش به سلامت از کشتی فرودمی آیند . درود و تهیت الهی از جانب پروردگار جهانیان به نوح علیه السلام می رسد،همان پیامبری که اولین بود ،همان شخصیتی که همه چیز را از صفر شروع کرد و به اوج رسید و بزرگ شد،همان معلم اول که الگو و نمونه ای عظیم شد برای تمام جهانیان. کلید واژه: نوح،عبد،نبی،هدایت،اولوالعزم،شریعت،طوفان،نوح و اهل بیت.
اسرائیلیات در تفسیر منهج الصادقین با تأکید بر داستان نوح(ع) در سورۀ هود(ع)
نویسنده:
مینا شمخی ، نصره باجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
موضوع پیدایش اسرائیلیات در میان مسلمانان و راه‌یابی آن به حوزه‌های حدیث، تاریخ و تفسیر، بسی درخور اهمیت است. با آغاز عصر تدوین تفسیر، اسرائیلیات بسیاری که وارد حوزه‌ی فرهنگ اسلامی شده بود، به تفاسیر راه یافت که تفاسیر شیعه نیز از این امر مستثنا نبودند. شیوه‌ی تعامل مفسران شیعی با روایات اسرائیلی از جهت ذکرسند، نقد و ردّ آنها متفاوت بوده‌است. آسیب‌های اساسی این رویکرد تفسیری، به دو امـر باز می‌گردد: یکی، پرهیز از بررسی سندی روایات و دیگری، پرهیز از تحلیل دلالی و عرضۀ آن‌ها بر دلایل قطعی نقلی و عقلی؛ چنان‌ که میراث فرهنگ روایی اهل بیت (ع)، گنجینه‌ای علیه اسرائیلیات و خرافه است. یکی از تفاسیر شیعه، تفسیر«منهج الصادقین فی إلزام المخالفین» نگاشتۀ ملافتح‌الله کاشانی است که در آن روایات اسرائیلی به چشم می‌خورد. مفسر، گاهی این روایات را به منظور نقد آورده است؛ ولی در برخی موارد، مخصوصا در داستان‌های انبیاء مانند داستان حضرت نوح(ع)، روایات اسرائیلی را بدون هیچ نقدی آورده‌است. این روایات افزون برکاستی‌های سندی، از نظر محتوایی هم سستی‌هایی داشته و با نص صریح قرآن، احادیث معصومان(ع)، عقل و علم در تعارض‌اند.
صفحات :
از صفحه 139 تا 159
  • تعداد رکورد ها : 127