آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
حوا(همسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن) شیث قابیل(پسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن) هابیل(پسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 321
مسألة آدم وأبنائه تقولون ويقولون وأقول
نویسنده:
ابراهیم سلیمان أحمد
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دمشق: دار الأوائل,
چکیده :
بررسی مساله آدم و فرزندانش و اینکه حضرت آدم چگونه خلق شد ، بهشت او کجا بود، کجا هبوط کرد، فرزندانش کیا بودند و چه شدند؟ و... از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است.
هبوط حضرت آدم (ع) در تورات، انجیل، قرآن و عرفان اسلامی
نویسنده:
اسماعیل زارع‌پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
مشهد: به‌نشر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حاضر حاصل بررسی تطبیقی هبوط حضرت آدم (ع) از منظر متون مقدس، یهودیت، مسیحیت و اسلام است. مؤلف با استفاده از متون مذهبی و مقدس این ادیان، موضوع مورد نظر را بررسی کرده است. کتاب دارای سه بخش است که هر بخش نیز چند فصل دارد. در بخش اول که مشتمل بر دو فصل است، مسئلة آفرینش و هبوط آدم در دو دین یهودیت و مسیحیت بررسی شده است؛ به ویژه در فصل مربوط به یهودیت، این موضوع به ترتیب در عهد عتیق، ادیان بین‌العهدینی، تلمود و همچنین در فلسفه و عرفان یهود به اختصار مورد توجه قرار گرفته است. در بخش مربوط به مسیحیت که مختصر است، مسئلة گناه آدم ابوالبشر از منظر کلامی و الهیاتی بررسی شده است. در بخش دیگر و فصول هشت‌گانة آن، که بیش از هفت‌هشتم کتاب را به خود اختصاص داده، این موضوع را از منظر اسلام به ویژه قرآن، تفاسیر قرآنی و عرفان اسلامی بررسی کرده است. فصل پایانی نیز که با عنوان فرجام سخن آمده است، جمع‌بندی مطالب است، که چون بیش از همه به دین اسلام و به ویژه عرفان اسلامی پرداخته، کتاب را از حالت تطبیقی‌بودن، خارج کرده است.
سیمای آدم از دیدگاه قرآن
نویسنده:
حمید درویشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق بر آن است تا با توجه به آیات قرآن کریم و دیگر منابع معتبر اسلامی ، به بررسی مسأله ی زندگانی حضرت آدم و مباحث مربوط به آن بپردازد . ضمن بیان روشنی از ابعاد مختلف مسأله ، ضرورت این تحقیق اثبات گردیده است و برای رسیدن به هدف نهایی تحقیق ( سیمای حضرت آدم از دیدگاه قرآن کریم ) اهداف ویژه ای شامل ؛ بررسی مفهوم شناسی آدم ، بررسی خلقت آدم و بررسی زندگی اجتماعی آدم طراحی گردیده است . برای رسیدن به این اهداف ، سیؤالاتی به شکل زیر مطرح شده است : مفهوم آدم چیست و چه تفاوتی با انسان و بشر دارد؟ خلقت آدم چگونه بوده است ؟ منظور از خلافت آدم چیست ؟ بهشت آدم چگونه و در کجا بوده است ؟ علت لغزش حضرت آدم و توبه ی او چگونه بوده است ؟چرا آدم زندگی اجتماعی داشته است ؟ با توجه به ماهیت ، اهداف و امکانات موجود روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی برای انجام پزوهش برگزیده شده است . پس از گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها نتایج زیر بدست آمد : آدم همان ابوالبشر و پدر همه ی مردمان و نخستین انسانی است که خداونداز خاک آفریده است ؛ بنابراین نام او از أدیم الارض ( سطح زمین) گرفته شده است . آدم علم شخص می باشد و نام یک فرد است ولی انسان و بشر نوع می باشند . آدم از دو بعد تشکیل شده ؛ جسم و روح ، خدا نخست جسم او را آفرید ، سپس از روح خود در او دمید و به صورت کامل او را زنده ساخت . خداوند حضرت آدم را خلیفه ی خود در زمین قرار داد و بعد از او نیز اولاد آدم این مقام و منصب را به دست گرفتند و تا روز قیامت این مقام در دست اولاد آدم می باشد. خداوند آدم و همسرش را در یکی از باغ های سرسبز این دنیا که این باغ یا در زمین بوده و یا در آسمان جای داد . و خداوند خوردن از همه ی درختان به جز یک درخت را برای آدم مباح نمود . سپس آن حضرت به علت وسوسه های شیطان از آن درخت ممنوعه خورد و با همسرش از آن باغ زیبا بیرون رانده شد . چون حضرت آدم فطرتاً به زندگی جمعی تمایل داشت و خداوند اجتماعی بودن را در نهاد و سرشت او قرار داده بود ، پس خداوند برای او همسری از جنس خود او قرار داد و با هم ازدواج کردند و زندگی اجتماعی را در زمین آغاز نمودند . محقق در انجام این پزوهش با محدودیت هایی چون ؛ عدم دسترسی به کتابخانه در محل سکونت ، در دسترس نبودن برخی تفاسیر و وجود پژوهش های قرآنی کم و اندک در این زمینه روبهرو بوده است و پیشنهاد می کنیم که پژوهشگران محترمی که قصد تحقیق در این زمینه را دارند در موضوعات دیگری مانند آدم از دیدگاه عهدین و یا موضوعات جزئی تر مانند ؛ خلقت آدم در قرآن ، خلافت آدم در قرآن ، بهشت آدم در قرآن و لغزش آدم و توبه ی او در قرآن به تحقیق بپردازند .
سیره ی آدم ابوالبشر در کتب آسمانی
نویسنده:
آذر چگینی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر مشتمل بر پانزده فصل با این عنوان هاست: فصل اول، بحث لغوی در مورد کلمه ی آدم؛ فصل دوم، خلقت انسان: دو دیدگاه عمده در مورد خلقت موجودات، خلقت انسان در قرآن، آفرینش آدم؛ فصل سوم، خلافت آدم در زمین؛ فصل چهارم، تعلیم اسماء به آدم؛ فصل پنجم، سجده ی ملائکه بر آدم؛ فصل ششم، امتناع ابلیس از سجده بر آدم؛ فصل هفتم، ورود آدم و حوا به بهشت؛ فصل هشتم، آدم و شجره منهیه؛ فصل نهم، هبوط آدم؛ فصل دهم، توبه ی آدم و پذیرش آن؛ فصل یازدهم، عهدی که آدم آن را فراموش کرد؛ فصل دوازدهم، آیا آدم پیامبر بود؛ فصل سیزدهم، داستان فرزندان آدم؛ فصل چهاردهم، ازدواج فرزندان آدم؛ فصل پانزدهم، معجزات پیامبران در زمینه ی اثبات خلقت مستقل انسان
عصيان حضرت آدم(ع) و تاوان بشر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پرداختن به اصل پاسخ، ذكر چند مقدمه ضرورى است: 1) از مجموع آيات مربوط به خلقت انسان، استفاده مى‏شود كه آدم از ابتدا براى زندگى و مرگ در زمين خلق شده بود. به همين جهت، خداوند قبل از خلقت انسان، آن گاه كه به ملائكه خبر از آفرينش خليفه و جانشين خو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
هبوط آدم (علیه السلام) از بهشت به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : "هبوط" به معنای پایین آمدن از بلندی (نزول) و ضد صعود (بالا رفتن)، است و گاهی به معنای حلول در مکان نیز استعمال می شود. بحث از هبوط آدم و معنای این هبوط در وهله ی اوّل به این نکته بستگی دارد که بهشتی را که حضرت آدم در آن سکونت داشت چگونه معنا بیشتر ...
آیا حضرت آدم (علیه السلام) دچار گناه و لغزش شد؟ مگر انبیا از خطا و گناه منزه نیستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براى روشن شدن پاسخ، بيان نكات ذيل ضرورى است: 1. انبيا و اوصياى الاهى از مقامات شامخه‌ى روحانى و تكوينى در جهان هستى برخوردارند. آنان انوار غيبيّه‌ى الاهيه و مظاهر تامّه و آيات باهره‌ى جلال و جمال حق‌اند. طينت ابدان و خلقت ارواح آنان با دست قدرت جمال بیشتر ...
بهشت حضرت آدم ‏علیه السلام کدام بهشت بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بهشت موعود، جايى است براى آنان كه به شايستگى خداوند را پرستش كرده باشند. آنجا زندگى جاودان و بى درد و رنجى دارند. در آيات و روايات انواع نعمت‏ها و لذت‏هاى بهشتى و جزئيات زندگى بهشتيان بيان شده است. كلمه «جنة» در لغت عرب به معنى باغ [1] و بستان [2] بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آدم(ع)
عنوان :
نویسنده:
محمود مقدّمى
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی جعفر سبحانی,
آیا حضرت آدم(ع) دچار گناه و لغزش شد؟ مگر انبیا از خطا و گناه منزه نیستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سؤال فوق باید سه مطلب بررسى شود، لکن پیش از بیان آنها، توجه به این مطلب ضرورى است که: عصمت مطلقه‏ى معصومان (‏ع) (انبیا و امامان‏)، ثمره و نتیجه‏ى مقام شامخ نورانى و روحانى و تکوینى آنان در عالم هستى است. آنان از انوار غیبیّه الاهیه و بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 321