آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران غیر اولوالعزم
>
حضرت آدم(ع)
حوا(همسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
شیث
قابیل(پسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
هابیل(پسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 321
عنوان :
فلسفه تشریع روزه : دوره دوم، ویژه نامه : حبل المتین
نویسنده:
مولوی نذیر احمد سلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس حیوانی
,
روزه
,
روزه
,
نفس ملکوتی
,
اولاد و آدم
,
فرشته ها
,
خود حیوانی
کلیدواژههای فرعی :
انسان ,
خوردن روزه دار ,
روزه ایام سال ,
درجات روزه ,
چکیده :
انسان موجودی است دو بُعدی، بعد حیوانی و بعد ملکوتی. عینیت بخشیدن به مفهوم واژه انسان منحصر در حفظ توازن میان بعد حیوانی و ملکوتی است. انسان با غلبه و ارتقاء بعد ملکوتی می تواند بر فرشتگان فائق شود. تمام تکالیف شرع از جمله روزه به خاطر این هستند که نفس حیوانی را تابع نفس ملکوتی قرار دهند و نفس ملکوتی مقتضیات و خواسته خود را برای نفس حیوانی مطرح کند و از وی بخواهد که به خواسته هایش جامه عمل بپوشاند. تا از این طریق نفس حیوانی منقاد و مطیع نفس ملکوتی شده و مفهوم روزه و سایر تکالیف شرع محقق شوند. در این نوشتار به برخی مسائل در رابطه با فلسفه تشریع روزه پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 13
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در تفسیر روح البیان روایتی از حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ نقل شده است که میفرماید: حضرت خضر ـ علیه السّلام ـ فرزند حضرت آدم بوده است، آیا این مطلب صحیح ا ست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مطابق رواياتي كه شيعه از ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ نقل نموده است و نيز برخي از روايات اهل سنّت، خضر ـ عليه السّلام ـ از پيامبران الهي است و خداي متعال به او عمر طولاني عنايت فرموده و تاكنون زنده است. از روايتي كه محمد بن عماره از امام صادق ـ عليه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خضر نبی
,
پیامبر شناسی در قرآن
,
مقام خضر(ع)
کلیدواژههای فرعی :
فرزندان حضرت آدم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نخستین پیامبر خدا: آدم ابوالبشر یا حضرت نوح(ع)
نویسنده:
محسن رجبی قدسی ، فهیمه ضیاء قریشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی از محقّقان با استناد به آیه «کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیحْکُمَ بَینَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ» (بقره/213)، نبوّت آدم را منتفی و حضرت نوح(ع) را نخستین پیامبر خدا میدانند؛ زیرا مردمان نخستین بر روش و آیین واحدی زندگی میکردند که نیازی به پیامبر (حجّت بیرونی) نداشتند، با آغاز اختلافهایی که دیگر با حکم عقل (حجّت درونی) بهتنهایی قابل حل نبود، خداوند بعثت انبیاء را با فرستادن حضرت نوح(ع) آغاز کرد که از جمله آیات «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَینَا إِلَیکَ ...» (شوری،13) و «إِنَّا أَوْحَینَا إِلَیکَ کَمَا أَوْحَینَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِیینَ مِنْ بَعْدِهِ» (نساء، 163) و نیز احادیث معتبر مبیّن آن است. این جستار ضمن بررسی دلایل این دسته از پژوهشگران، با تدبّر در آیات قرآن و مطالعۀ احادیث، پیامبری آدم ابوالبشر را با مؤلّفههای مطرح شده برای بعثت و نبوّت انبیا به بوتۀ نقد و سنجش گذارده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیار در اولوالعزم بودن یک پیامبر چیست؟ اگر شریعت مستقل معیار است در این صورت در مقطع زمانی حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ تا حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ چه شریعتی حاکم بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ابتداي سخن لازم است نبوّت را تعريف نمائيم، براي همين منظور سخني از شهيد مطهري ـ رحمة الله عليه ـ را نقل مي كنيم؛ ايشان انبياء را گروهي از افراد بشر مي داند كه دستورهاي خدا را از ناحيه خداوند مي گيرند و به مردم ابلاغ مي كنند و به عبارتي آنها واسط
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
14. ادیان religions
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قـرآن مـى گـویـد : خـداونـد آدم و نـوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برترى داد این گـزینش اگر به این معنى باشد که خداوند آفرینش آنها را از آغاز ,آفرینش ممتازى قرار داده این امتیاز ذاتى یک نوع تبعیض است .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : يـك آفـريـنش آميخته با نظام صحيح چنين تفاوتى را ايجاب مى كند مثلا بدن انسان يك آفرينش منظم است و براى تامين اين نظام تفاوتهايى در ميان اعضاء بايد باشد به همين دليل بايد سلولهائى هـمـچـون مغز در بدن رهبرى عضلات و اعضاى بدن را بعهده بگيرد و سلول
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
غایت آدمی ,
غایت خلقت ,
غایت آفرینش ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اندیشه فریب آدم توسط حوا
نویسنده:
سکینه آخوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
یکی از نظرها و اندیشه های غلطی که در ادیان گذشته وجود داشته و به اسلام نیز رخنه کرده است، این است که زن را موجودی طفیلی و عامل گناه و وسیله فریب آدم دانسته و بدین ترتیب نگرش منفی نسبت به شخصیت زن در جهان به وجود آورده است. این مقاله ضمن بررسی و تحلیل منشا این اندیشه از جمله عهدین و بررسی تفاسیر قرآن، به تفاوت اساسی قرآن با مطالب تورات و انجیل درباره آدم و حوا پی برده، نگرش صحیح قرآن را نسبت به این مسئله مطرح می نماید.قرآن کریم با اعتقاد به آفرینش مستقل زن و رد اغوای آدم به وسیله حوا، همواره زن را انسانی مستقل دانسته و بر هر گونه تصور نادرستی از شخصیت زن خط بطلان کشیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی فلسفی دین صابئین مندائی و استخراج آموزههای تربیتی از آنها
نویسنده:
قیس مغشغش السعدی؛ سید جلال هاشمی؛ عزیز سواری ؛ مسعود صفایی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان : دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان توحیدی
,
صابئین مندایی
,
دین صابئی (دامنه ادیان خاموش)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
تعلیم و تربیت در دین صابئین مندائی
,
دین صابئی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
دین صابئی (ادیان الهی غیرتوحیدی)
کلیدواژههای فرعی :
عزت ,
کرامت انسان ,
بخشش ,
موعظه ,
تنبیه بدنی ,
نصیحت ,
قرآن ,
گنزاربا ,
فرزندپروری مسامحه کارانه ,
هستی شناسی صابئین مندائی ,
معرفت شناسی صابئین مندائی ,
انسان شناسی صابئین مندائی ,
ارزش شناسی صابئین مندائی ,
پغرا ,
روها و نشمتا ,
هبی ربی قدمایی ,
کتب مقدس مندائی ,
توحید صابئین مندائی ,
معاد صابئین مندائی ,
نبوت صابئین مندائی ,
کنزاریا ,
اصول تربیت صابئین مندائی ,
تعامل موثر اجتماعی ,
تزکیه نفس بر علم و معرفت ,
اسوه گزینی ,
فریضه سازی ,
تفکر در طبیعت ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی مبانی فلسفی دین صابئین مندائی بهمنظور استخراج آموزههای تربیتی و اخلاقی آنها بپردازد، بدین منظور با روش سندی و تحلیلی- استنتاجی، چهار مقولهی فلسفی این دین شامل هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی مورد بررسی تحلیلی قرار گرفته است. صابئین مندائی-یکی از قدیمیترین ادیان توحیدی جهان- که هم اکنون به آرامی و سکوت در کنار کرانههای رود کارون و کرخه زندگی میکنند. در این دین، هستی فراتر از طبیعت و توسط خداوند بزرگ ازلییا «هیی ربی قدمایی» طی چندین مرحله آفریده شده است. انسان شریفترین موجود خلقت و متشکل از دو بعد مادی(پغرا) و غیرمادی(شامل روها و نشمتا) است. حقیقت انسان، همان نشمتا یا نفس اوست که بر خلاف پغرا، فناناپذیر و جاویدان است. انسان موجودی مکرّم، مختار، مسؤول و دارای صبغه الهی است. معرفت در دین مندائی دارای اهمیت ویژهای است و مقدم بر ایمان و عمل دانسته شده و اساساً مندا به معنای دانش یا معرفت است. منشأ و خاستگاه ارزشهای مندائی، خداوند(هیی ربی قدمایی) است و ارزشهای مختلف به صورت دستوراتی در کتب مقدس مندائی بیان شدهاند؛ تأکید عمده بر روی طهارت، صلح و همزیستی است. در پژوهش حاضر، روشهای تربیت ارائه شده و در پایان به ویژگیهای تربیت مندائی اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احیا و انگیزش تلمیحات قرآنی در غزل امروز بر پایه نظریه انگیزش فرمالیسم
نویسنده:
سمیه اسدی، احمد گلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استعاره
,
غزل
,
فرمالیسم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ادبیات
,
تلمیح های قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
آدم و حواء ,
داستان یوسف (ع) ,
پژوهش ادبی ,
تاثیر قرآن بر ادبیات فارسی ,
قصص قرآن کریم ,
داستان ابراهیم (ع) ,
قرآن و ادبیات ,
غزل بعد از انقلاب ,
مولفه های غزل ,
چکیده :
داستانها و آیات قرآن همواره مورد عنایت شاعران و نویسندگان قرار گرفته و میگیرند. شاعر به تبع اطلاع از روایات قرآنی و به فراخور مضمون و محتوای اثرش از این داستانها و آیات در جهت تفهیم و تایید سخن خود بهره میگیرد. بنابراین تلمیح به عنوان یکی از صنایع ادبی، نمایانگر میزان آگاهی شاعر از مضامین و رویدادهای مختلف دینی، تاریخی و ... است. در نگاه نخست و از آنجایی که این صنعت ادبی ارائه دهندۀ اطلاعاتی قدیمی و مسبوق به سابقه است به سختی میتوان نوآوری و انگیزش را در آن پذیرفت؛ این در حالی است که به استناد نظریۀ انگیزش در مکتب فرمالیسم، توانایی، ذوق و قدرت تصویرگری و بیان شاعر میتواند از کهنهترین مضامین و مایههای معنایی و زبانی، تصاویری بدیع و نو بسازد. به گونهای که خواننده خود را با فضایی تازه مواجه ببیند. این مقاله سعی دارد به بررسی مقولۀ انگیزش مضامین و داستانهای مشهور قرآنی در غزل شاعران دو دهۀ اخیر بپردازد و با بیان نمونههایی چند بر این فرضیه صحّه بگذارد که اگر چه تلمیحات قرآنی ریشه در داستانها و آیاتی دارند که تحریفناپذیرند، اما همواره میتوان با شیوههایی مبتکرانه در بیان و زبان، تصاویری بدیع و جدید از آنها ارائه کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 32 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا صحیح است که قبر امام علی(ع) از آنِ حضرت آدم(ع) بوده است و گفتهاند: آدم دارای جسم بزرگی بوده نه مانند اجسام مردم امروز؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شهادت امیرالمومنین (ع)
,
اخراج تابوت حضرت آدم (ع)
,
قبر حضرت علی (ع)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تأویلی- عرفانی آیات مربوط به حضرت آدم(ع) و حوا در کتاب اساسالتأویل قاضینعمان
نویسنده:
ویدا دیزجی ، محمدرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
خداوند در قرآن کریم، سرگذشت بسیاری از پیامبران را در قالب تمثیل، تشبیه و مهمتر از آن درقالب داستان بیانکردهاست. باتوجهبه اهمیت موضوع آفرینش آدم بهعنوان اولین انسان، در قرآن کریم این مسئله موردتوجهبودهاست و مفسران بسیاری در ذیل آیات مربوط به قصه آفرینش آدم، دیدگاههای متعددی را مطرحکردهاند. قاضینعمان نیز در کتاب اساسالتأویل ، دیدگاههای تأویلی و عرفانی خود را درمورد قصه خلقت آدم بیانداشتهاست. نوشتار حاضر درپی یافتن پاسخاین سوال است که دیدگاه قاضینعمان در ذیل آیات مربوط به حضرت آدم و حوا چیست؟ برایناساس، این مقاله برمبنای روش اسنادی- تحلیلی میکوشد مبانی فکری قاضینعمان را موردبررسی و نقد قراردهد. یافتههای تحقیق نشانمیدهد، قاضینعمان، در تفسیر و بهویژه در تأویلات عرفانی بیشتر از تراوشات ذهنی خود بهرهجسته و بهصورت ذوقی مطالبی را بیاننمودهاست و جز درموارد بسیار کمی از روایات اهلبیت (ع) بهرهبردهاست و علاوهبر آن، اشارهای به منابع تأویلات خود نمیکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 321
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید