آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران غیر اولوالعزم
>
حضرت آدم(ع)
حوا(همسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
شیث
قابیل(پسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
هابیل(پسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 321
عنوان :
پاسخ به اشکالات کلامی و فلسفی درباره «عالم ذر»
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم ذر
,
عالم ذَر
کلیدواژههای فرعی :
تناسخ ,
حدوث نفس ,
آیه میثاق ,
خلقت نوری ائمه ,
نفس در قرآن ,
فطرت توحیدی ,
قرآن ,
صلب ,
خلقت آدم ,
عالم ,
عالم (عهد) الست ,
تقدم نفس بر بدن ,
تناسخ ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن کریم ,
روح پیش از خلقت ,
روح بدون بدن ,
تقدم روح بر بدن ,
مراتب عالم ذر ,
میثاق در عالم ذر ,
فراموشی عالم ذر ,
امتحان عبودیت ,
نسبت عالم ذر با تناسخ ,
بدن ذرّه ای ,
عالم ذَر ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
موضوع عالم ذر، همواره یکی از بحث برانگیزترین مباحث قرآنی و اسلامی بوده است و مفسران، متکلمان، فیلسوفان و عارفان مسلمان درباره آن بسیار سخن گفتهاند. آن چه از ظاهر آیات و بهویژه روایات اسلامی بر میآید، این است که هر انسانی قبل از تولد از مادر، در عالمی به نام عالم ذر، (در مرحلهای بهصورت روح محض و در مرحلهای دیگر، همراه با بدنی خاص بهنام بدن ذرّی) وجود فردی حقیقی داشته است. عدهای از اندیشمندان مسلمان این برداشت از ظاهر آیات و روایات را نمیپذیرند و هر یک بهگونهای خاص، این ظواهر را توجیه و تأویل کرده و اشکالاتی را به آن برداشت ظاهری وارد کردهاند. مقاله حاضر به ذکر بعضی از مهمترین این اشکالات میپردازد و به آنها پاسخ میگوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه داستان آدم در عهد قدیم و قرآن
نویسنده:
عباس اشرفی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند میفرمایند: «عهد من شامل ظالمین نمیشود»، چگونه شامل حضرت آدم ـ علیهالسّلام ـ که خداوند فرمودند: «فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمِینَ» شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ابتدا بايد منظور از واژة «عهد» و «ظلم» در آياتي كه به طور ضمني در سؤال مطرح شده، روشن شود. امّا آيه اوّل بدين قرار است كه خداوند ميفرمايد: «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه امامت
,
امانت الهی
,
ویژگی های پیامبران
,
عظمت مقام امام
,
آیه 124 بقره
,
پیامبر شناسی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نسبت امامت و نبوت ,
رابطه نبوت و امامت ,
آیه ابتلاء ,
آیه ابتلا در روایات فریقین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی راهکارهای برون رفت از تعارض روایات تأویلی قصه آدم علیه السلام با ظاهر قرآن
نویسنده:
کاوس روحی برندق ، زهرا اسعدی سامانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی احادیث منقول از امامان معصوم(ع) در ذیل آیات قصه آدم(ع) ناظر بر تأویل آیات هست که این تأویلات در نگاه نخست، بامعنای ظاهری الفاظ آیه معارض به نظر میرسد.این پژوهش راهکارهای برونرفت از این تعارض بدوی را از میان رویکردهای مختلف تفسیری استخراج نموده است. و با روش توصیفی - تحلیلی و انتقادی این راهکارها را بررسی کرده و به این نتایج دستیافته است که 1) راهکار دیدگاه بطنی نگری به دلیل صرفنظر کردن از ظاهر قرآن و استناد بیضابطه به روایات تأویلی نمیتواند گزینه مناسبی برای این برونرفت باشد.2) راهکار نماد انگاری هم الفاظ قرآن را پوستهای برای معنای تأویلی در روایت در نظر میگیرد که علاوه بر اینکه واقعیت قصه را نفی میکند به دلیل اصالت دادن به تأویل وارده در روایت به اعتبار سنجی روایات از طریق مطابقت با ظاهر قرآن کمکی نمیکند ولی3) با استفاده از روش جری و تطبیق و بهرهگیری از قاعده تطبیق مفهوم بر مصادیق متعدد؛ در روایات تأویلی اسماء تعلیمی، کلمات القائی، عهد آدم (ع)، شجره ممنوعه و هدایت امکان رفع تعارض وجود دارد و روایت نمایان شدن ابلیس به شکل مار از اسرائیلیاتی است که از تورات وارد کتابهای تفسیری ما گشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 108 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه انتقادی مدخل آدم(ع) در دائرة المعارف اسلام
نویسنده:
شیدا اشرف، فاطمه علایی رحمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مدخل «آدم(ع)» نوشته یکی از مستشرقان به نام «یوهانس پدرسن» (J. Pedersen) است که در دائرة المعارف اسلام به چاپ رسیده. این نوشتار به نقد و ارزیابی مدخل یاد شده پرداخته است با این هدف که بررسی آثار مستشرقان درباره آموزههای دینی به ویژه مباحث قرآنی، فضای فکری اندیشمندان غیر مسلمان را تا حدودی پیشِ دید مسلمانان قرار دهد. همچنین نقد و ارزیابی آثار یادشده نیز زمینة آشنایی افکار عمومی با اسلام ناب را فراهم میکند. نویسنده در این مدخل ابتدا با استناد به آیات قرآن، خلقت آدم، مذاکره خداوند با فرشتگان و دستور سجده به آدم، امتناع شیطان از دستور خداوند، نافرمانی آدم و حوا و سپس هبوط آنان از بهشت را بیان و سپس با استناد به روایات تفسیری و تاریخی اهل سنت و به ویژه منابع مستشرقان، داستان آدم(ع) را تبیین کرده است. یافتههای پژوهش از عدم تسلط و اشراف علمی پدرسن بر منابع اسلامی -اعم از آیات قرآن و روایات اصیل- درباره داستان آدم(ع) و در نتیجه فهم ناقص و نادرست او حکایت میکند. عدم جامعیّت در استناد به آیات قرآن، عدم ساختاربندی در عناوین مدخل، تأثیرپذیری از اسرائیلیات، برداشتهای سطحی و فاقد تحلیل، عدم توجه به تحریفناپذیری قرآن و مراجعه محدود به منابع اصلی؛ مهمترین نقدهایی است که به مدخل آدم و دیدگاههای بیان شده در آن وارد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 294
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی معرفتشناسانۀ اسکان حضرت آدم(ع) در بهشت برزخی و هبوط از آن، از منظر حکمای نوصدرایی
نویسنده:
محمدعلی اکبری ، نفیسه فیاضبخش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش به بررسی آرا و آثار حکمای نوصدرایی مبتنی بر نصوص دینی در خصوص«ضرورت اسکان اولیۀ آدم(ع) در بهشت» اختصاص دارد. پژوهش از نوع استنادی و شیوۀ آن تحلیل و تبیین محتواست. دیدگاه این حکما چنین بوده که آدمیت باید سیر خود را از مقام برزخ نزولی آغاز و لزوماً با عبور از کثرت عالم ماده، زندگی تکاملی و حرکت صعودی را با اراده و اختیار خود بهسوی وحدت عالم عقل آغاز کند لذا طبق بیان قرآن، حضرت آدم(ع) سیر زمینی شدن خود را از بهشت برزخی آغاز کرد، در آن موقف بهشتی؛ تعلیمات اولیه از قبیل اسمای الهی، حقیقت مقام خلیفهاللهی و مسجود فرشتگان شدن را برای زندگی زمینی آموخت؛ همچنین با وساوس شیطانی و دشمنی سرسخت ابلیس با مقام انسانیت آشنا شد؛آنگاه با این آموختگی و دارایی به زمین هبوط داده شد. پس حضور آدم در بهشت، بنا به مصلحتی کمالی و عظیم است که باید در موطن ملکوت این عالم مستقر و سپس هبوط داده شود. این حکایت، چیزی جز تفسیر مقام انسانیت نیست و آن شامل مقام آدمیت و لازمۀ انسانیت در تمام انسانهاست، نه شخص حضرت آدم(ع) و بهشت برای آدم نوعی خودیابی بوده و تنزل از آن، قرار گرفتن در ریل تکامل است، چرا که لازمۀ هر صعودی، هبوط خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 459 تا 477
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظريه اهل سنت در مورد عصمت انبياء و شخصيت داود و گناه آدم چيست.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
فرقههاي اهل سنت در مورد عصمت انبياء اختلاف دارند. گروهي از خوارج بنام ازارقه، عصمت را در انبياء نفي نموده و حتي كفر را از براي آنان جايز مي دانند. حشويه و اهل حديث قائل به جواز ارتكاب گناه كبيره براي انبياء چه قبل از بعثت و چه بعد از بعثت مي باشند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اهل سنت
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
عقاید مشترک اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
عصمت انبیاء (ع ) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی مقوله انسان شناسی در دین صابئین مندائی
نویسنده:
عزیز سواری، مسعود صفایی مقدم، سید جلال هاشمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل کتاب
,
انسان شناسی دینی
,
صابئین مندایی
,
دین صابئی (دامنه ادیان خاموش)
,
فلسفه خلقت انسان
,
دین صابئی (ادیان الهی غیرتوحیدی)
کلیدواژههای فرعی :
مرگ ,
محبت ,
مسئولیت اجتماعی ,
ابعاد وجودی انسان ,
خلقت نخستین ,
فطرت(کلام) ,
اختیار انسان ,
کرامت ذاتی انسان ,
مسوولیت فردی ,
تعلیم حکمت ,
قرآن ,
مسئولیت پذیری ,
گناه ذاتی ,
کتب دینی مندائیان ,
گنزاربا ,
پغرا ,
روها و نشمتا ,
هی ربی قدمایی ,
آلما دنهورا ,
تسبیح هی ربی ,
رحمت هی ربی ,
محبت هی ربی ,
نماینده جهان نور در زمین ,
تعالیم مقدس مندائی ,
سرشت پاک انسان ,
ناصوراتا ,
مطراثی ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی مقوله فلسفی انسانشناسی دین صابئین مندائی میباشد که به روش سندی و تحلیلی- استنتاجی از منابع اصیل آنان انجام گرفته است. دین صابئین یکی از نخستین ادیانی است که بر پایه عقایدی همچون توحید، نبوت و معاد استوار گشته است و پیروان آن امروزه در جنوب عراق و برخی شهرهای خوزستان بهآرامی زندگی میکنند. قرآن کریم سه بار از صابئین یا صابئون در کنار دیگر ادیان بزرگ الهی نام برده و برخی فقهای مسلمان آنان را در ردیف اهل کتاب معرفی کردهاند. در این دین انسان مخلوق خداوند یکتا (هیی ربی قدمایی) و دارای دو بعد مادی (پغرا) و غیر مادی (نشمتا و روها) است. گوهر حقیقی انسان که همان نشمتای اوست، فناناپذیر و نامیراست و پس از مرگ به مبدأ خود، یعنی جهان نور (آلما دنهورا) باز خواهد گشت. انسان در این دین دارای ارزش و کرامت خاصی است و پس از دمیده شدن نشمتا در پغرای او مسجود فرشتگان گردیده است. همچنین انسان موجودی مختار است و در نتیجه در قبال کارهای خود مسئولیتپذیر و پاسخگوست. مطابق آموزههای دین مندائی، سرشت انسان ذاتاً پاک است و بر این اساس اعتقادی به گناه اولیه انسان وجود ندارد. فلسفه خلقت انسان شامل عبادت و تسبیح هیی ربی، تعلیم حکمت، رحمت و محبت هیی ربی، نماینده جهان نور در زمین، امتحان و آزمایش او است که میتوان آنها را از تعالیم مقدس مندائی کشف و استنتاج کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قصههای قرآنی پیامبران : قصههای پیامبران شامل: حضرت آدم، حوا، ادریس، نوح، هود، ...
نویسنده:
نویسنده محسن ماجراجو؛ ویراستار مهدی صباغی: [ برای] موسسه فرهنگی صلوات .
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: انتشارات مثل,
شابک (isbn):
25000 ریال978-964-96996-5-3 :
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر روایات اسرائیلی پیرامون زندگی چهار پیامبر بزرگ الهی (حضرت آدم، حضرت ابراهیم،حضرت داوود، حضرت سلیمان)
نویسنده:
لیلا البهشتی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
اصفهان: کتابنامه نجف,
شابک (isbn):
978-600-97167-2-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 321
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید