آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
حوا(همسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن) شیث قابیل(پسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن) هابیل(پسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 321
آیا نظر ما مسلمانان نسبت به امام حسین(ع)، همان نظری است که مسیحیان نسبت به حضرت عیسی(ع) دارند؟ یعنی آیا ما معتقدیم امام حسین(ع) برای این کشته شد که مسلمانان بر مظلومیت او گریه کنند و وارد بهشت شوند، همانطور که مسیحیان معتقدند که حضرت عیسی با به دار آویخته شدنش کفاره گناهان بشر شد (همان بشری که با گناه کردن آدم نخستین به گناه آلوده شده است)؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم از آموزه هاي معروف فرهنگ ديني مسيحي آن است كه ابناي بشر به دليل عصيان آدم و حوّا محكوم به گناه و ناپاكي اند، از اين رو غسل تعميد، براي طهارت از نجاست و ناپاكيِ گناهي است كه نسل انسان براي خطاي پدر و مادر نخست، گرفتار آ بیشتر ...
چرا حضرت عیسی (ع) را روح الله می نامیدند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در قرآن کریم، آیه ای وجود دارد که در معرفی این پیامبر الاهی بیان می دارد که: "إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْه‏" [1] یعنی همانا مسیح، عیسی بن مریم فرستاده پروردگار و کلمه و بیشتر ...
فرحة الغري في تعيين قبر أمير المومنين علي بن ابي طالب علیه السلام في النجف
نویسنده:
سيد غياث الدين ابن طاووس
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم ایران: الشريف الرضي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فرحةالغرى فى تعيين قبر اميرالمؤمنين على بن ابى‌طالب (علیه السلام) فى النجف اثر عبدالكريم بن احمد حلّى (م 693 ه‍-) يكى از خاندان ابن طاووس است. همانگونه كه از نامش پيداست درباره تثبيت مكان دفن اميرالمؤمنين على (علیه السلام) در نجف اشرف تأليف شده است. نام كتاب را فرحة الغري بصرحة القري نيز گفته‌اند. مؤلف در مقدمه كوتاه و به عبارتى خطبه كتاب، انگيزه و علت تأليف اين كتاب را بيان نكرده است ولى دو دليل براى تأليف چنين كتابى مى‌توان بيان كرد: نخست آنكه فاصله دفن على (علیه السلام) در بيرون كوفه تا زمان آشكار شدنش كه به يك قرن مى‌رسد سبب شده است ابن طاووس براى توضيح و توجيه اين فاصله و استدلال بر آنكه قبر شريف در آنجاست، به اين تأليف دست بزند. دليل مهم‌تر و اصلى را بايستى شبهه و برخى گزارش‌هاى تاريخى نادر دانست كه قبر آن حضرت را در جايى ديگر مى‌داند و بى‌ترديد مؤلف با توجه به اين شبهه دست به تدوين و جمع‌آورى روايات زده است. كتاب شامل دو مقدمه و پانزده فصل است. مقدمه اول در دلايل عقلى بر وجود مرقد امام در نجف و مقدمه دوم در مورد علت مخفى شدن قبر آن حضرت است. مؤلف براى احاديث نبوى و روايات هر يك از ائمه بابى مستقل قرار داده و در آن روايات دال بر وجود مرقد در نجف را نقل نموده است. پس از آن در سه باب سخنان زيد بن على و هارون الرشيد و منصور عباسى و عده‌اى از بنى هاشم و علما را در اين موضوع آورده است. باب پانزدهم به معجزات و كرامات مرقد مطهر آن امام بزرگوار اختصاص دارد. تلخيصى از اين كتاب توسط علامه حلى (م 726) با نام «الدلائل البرهانية في تصحيح الحضرة الغروية» منتشر شده و تلخيص ديگرى با نام «حد الغري» وجود دارد. ترجمه فارسى فرحة الغرى نيز به قلم علامه مجلسى انجام و منتشر شده است. در چاپ سال 1311 اين كتاب، يك باب به عنوان نوادر معجزات به كتاب افزوده شده كه متن آن را ملا باقر شوشترى از خرائج قطب راوندى آورده ولى در چاپ كنونى موجود نيست. در پايان آن هم رساله‌اى درباره دختران پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است.
اسلوب های داستانی قرآن
نویسنده:
عباس اشرفی، معصومه حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
چکیده :
اسلوب داستانی، روش تألیف داستان است. اسلوب داستانی قرآن ویژه است؛ نه به شیوه رایج میان عرب است و نه مشابه با شیوه های شعری و نثر عرب. این شیوه با استفاده از اسلوب هایی چون پی نوشت، تکرار، تصریف، و مفاجاة، بدیع و جذاب ترین شیوه است. این مقاله با هدف بررسی بخش هایی از اسلوب های بیانی و هنری داستان های قرآن به نگارش درآمده است. روش تحقیق در این مقاله کتابخانه ای، و تجزیه و تحلیل اطلاعات از نوع تحقیق موضوعی است. مهم ترین نتایج این پژوهش عبارت اند از: 1. به کارگیری اسلوب های بیانی و هنری در داستان های قرآن بر جذابیت و اثرگذاری مفاهیم داستان نقش بسزایی دارند و مخاطب را به شوق بیشتری وامیدارند تا با علاقه مندی و توجه وافری در جهت انس بیشتر با کلام وحی گام بردارد. 2. اسلوب های داستانی قرآن در جهت هدایت و تربیت انسان است و این با هدف نهایی نزول قرآن، یعنی هدایت بشر در مسیر حق، ارتباط دارد.
صفحات :
از صفحه 45 تا 56
تحقیق در متن و اسناد حدیث «ان الله خلق آدم علی صورته» و نقد دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
آذرخشی مصطفی, پهلوان منصور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حدیث «ان الله خلق آدم علی صورته»، از جمله مستندات صوفیه و عرفا است؛ چنانکه بارها مورد استناد مدون اصلی عرفان نظری، یعنی «ابن عربی» قرار گرفته است. او در مهمترین اثر خویش، یعنی «الفتوحات المکیه» تلاش کرده تا این روایت را هماهنگ با نظریه وحدت وجود نشان دهد؛ از این رو آن را در موضوعات گوناگون مربوط به نظریه مزبور مطرح کرده است. ابن عربی قائل است که ضمیر «ها» در «صورته» به خداوند برمی گردد؛ به همین جهت تمام توضیحات وی درباره این حدیث، مبتنی بر خلق انسان بر صورت خداوند است. حال آنکه با توجه به شان صدور این حدیث که در منابع کهن و معتبر ثبت و ضبط شده است، نمی توان ضمیر را به خداوند ارجاع داد؛ چنانکه توضیحات دانشمندان بزرگ درباره این حدیث، گویای آن است که ضمیر، به خداوند برنمی گردد. افزون بر آنکه مدلول آیات و روایات، تطبیق حدیث مذکور را با نظریه وحدت وجود، به چالش می کشد.
صفحات :
از صفحه 11 تا 34
چرا به حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ و ذریه او سید نمی‌گویند ولی به پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ذریه او سید می‌گویند و حتی آتش جهنم بر آنها حرام می‌باشد، ‌این همه تفاوت به خاطر چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اسلام سيد اختصاص داده شده به سيادت حضرت رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ، چنان چه در حديث مشهور فرمود: «أنا سيّد ولد آدم»؛[1] من سيد فرزندان آدم هستم. ترمذي از ابو سعيد خدري نيز روايت كرده است: «قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ: أنا سيّد و بیشتر ...
در مورد سخنی که از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل شده است: «ما قبل از حضرت آدم بودیم» توضیح دهید. آیا این سخن در مورد سایر معصومین ـ علیهم السلام ـ نیز صدق می کند یا خیر؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آنچه از اخبار استفاده مي شود اين است كه خداوند متعال نور مقدس حضرت رسول و ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ را قبل از خلقت تمام موجودات آفريده است. و آن انوار مقدسه در آن عالم به تسبيح و تقديس خداوند مشغول بوده اند. ملائكه و فرشتگان الهي از اين انوار پاك ت بیشتر ...
توسل چیست؟ آیا در قرآن و سنت، دلیلی بر جواز و مشروعیت آن وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توسل به پیامبران و اولیای الهی یکی از ضروریات دین اسلام و از ارکان توحید که همه پیروان پیامبر اکرم (ص) بر آن اتفاق نظر دارند، آن است که تدبیر نظام عالم، صرفاً در دست خداوند است، و مسایلی از قبیل: آفریدن، روزی دادن، زنده کردن، میراندن، قرار دادن شب بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 321