آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ث:قرن هفدهم میلادی
>
باروخ اسپینوزا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 331
عنوان :
اسپینوزا و هگل [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
James Lewis McIntyre
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق تفکر در هایدگر، برونو و اسپینوزا [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Riccardo Finozzi
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این اثر مواجهه با ادعای هایدگر مبنی بر پایان یافتن فلسفه است. مواجهه با این ادعا برای ما به شکل ایجاد روشی جدید یا طرح پرسشی جدید نبوده است، بلکه جستجوی ناهنجاری در آنچه هایدگر به عنوان پایان یافته حکم می کند، یعنی فلسفه به مثابه متافیزیک است. به نظر می رسد هایدگر در مواجهه تاریخی خود با تاریخ اندیشه، نویسندگانی را که در تعریف او از متافیزیک نمی گنجند، کنار گذاشته، کنار گذاشته یا فراموش کرده است. ما جووردانو برونو و باروخ اسپینوزا را انتخاب کردهایم، متفکران متافیزیکی که رویهای فلسفی را انجام دادهاند که قصد تخریب ذهنیت را ندارد، اما در واقع بدون نیاز به آن آغاز میشود. تولد سوژه بهعنوان واقعیت زمینهساز، با دکارت تأیید میشود و مدرنیته را آغاز میکند که به گفته هایدگر، فلسفه را فرسوده میکند و آن را به آغوش علم و فناوری مدرن میکشاند. برونو و اسپینوزا به ترتیب مقدم و پیرو تولد مدرنیته و علم مدرن هستند که با چشمی غیر از موضوع مدرن به آن می نگرند. به دنبال رویکردهای متفاوت آنها به فلسفه، ما همچنین رابطه آنها را با اومانیسم رنسانس که هایدگر آن را به عنوان تکرار تاریخی جهان روم رد کرده و به عنوان انحرافی از خاستگاه یونانی اندیشه تلقی می شود، بررسی خواهیم کرد. ما نشان خواهیم داد که چنین اخراج چقدر عجولانه است. هدف ما این است که نه تنها نشان دهیم که هایدگر اشتباه می کند، بلکه اگر تفکر غربی حاوی بذرهای غایت خود باشد، درک متفاوتی از جهان غرب و دستاوردهای آن نیز دارد. این سه نویسنده بر اساس هستی شناسی، عرفان شناسی و اخلاق درگیر خواهند شد و با این حال ما کل این کار را به عنوان یک اخلاق کلی تعریف کرده ایم. اخلاق تفکر نوعی عمل فکری است که می خواهد با درک خود نه به عنوان سوژه ای منزوی و ارباب طبیعت، بلکه به عنوان مکانی که در آن وحدت و کثرت طبیعت اندیشیده می شود، امکان سکونت در جهان خود را برای انسان غربی تصور کند. همزمان.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى و نقد استدلال هاى دکارت بر دوگانه انگارى جوهرى
نویسنده:
محمدکاظم رضازاده جودى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کوژیتو
,
ثنویت دکارتی
,
جوهر فیزیکی
,
تمایز نفس و بدن
,
جوهر جسمانی
,
جوهر ذهنی
کلیدواژههای فرعی :
نظریات ذهن ,
علم نفس ,
وضوح و تمایز ,
شک دستوری ,
بساطت نفس ,
عقل(منطق) ,
فلسفه زبان ,
تفکر دکارتی ,
ماشین انگاری حیوانات ,
توانایی حل مسئله ,
زبان رایانه ای ,
غده صنوبری ,
چکیده :
بنابر نظریه دوگانه انگارى جوهرى، انسان تشکیل یافته از دو جوهر متفاوتِ نفس یا ذهن غیر فیزیکى و بدن فیزیکى است و آنها تباین ذاتى دارند. مشهورترین شارح و مدافع این نظریه در دوره جدید، رنه دکارت است. وى حیاتى تازه به آن بخشیده و استدلال هاى پرشمارى مانند کاربرد زبان، خلاقیت رفتارى، شک روشمند، ادراک حسى متمایز و تقسیم ناپذیرى نفس را به سود آن صورت بندى کرده است. در این مقاله نخست این پنج استدلال را به وضوح تبیین، و سپس نقدهایى را بر آنها مطرح ساخته ایم. به علاوه، به برخى اشکالاتى که دوگانه انگارى جوهرى، به صورت عام، با آنها روبه روست نیز اشاره کرده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسپینوزا بیان فرایندهای ناپیدای استدلال او [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
ولفسن هری استرین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Harvard University Press ,
زبان :
انگلیسی
چکیده :
«فلسفه اسپینوزا» اثر هری اوسترین ولفسن، اثری تاریخی است که عمیقا به زندگی، اندیشه و میراث ماندگار باروخ اسپینوزا، یکی از برجستهترین و بحثبرانگیزترین چهرههای فلسفه غرب میپردازد. ولفسن، محقق برجسته فلسفه یهود، تحلیلی جامع و دقیق از اندیشههای اسپینوزا ارائه میکند و آنها را در چارچوب وسیعتر اندیشه فلسفی، مذهبی و علمی قرن هفدهم قرار میدهد. نویسنده با زمینهسازی فلسفه اسپینوزا در محیط تاریخی و فکری خود شروع میکند. اسپینوزا در سال 1632 در آمستردام در خانوادهای پرتغالی- یهودی به دنیا آمد و در دوران تحولات مذهبی، سیاسی و فکری مهمی زندگی کرد. این پسزمینه برای درک ماهیت رادیکال ایدههای او و چالشهایی که از سوی مراجع دینی و فیلسوفان معاصر با آن روبرو بود، ضروری است. در مرکز مطالعه ولفسن، کار بزرگ اسپینوزا، «اخلاق» قرار دارد، اثری که به سبک هندسی نوشته شده و بهطور سیستماتیک نظریههای متافیزیکی، معرفتشناختی و اخلاقی او را ارائه میکند. ولفسن ساختار و محتوای «اخلاق» را با دقت بررسی میکند و رویکرد نوآورانه آن به مسائل فلسفی و دورشدن آن از تفکر سنتی یهودی و مسیحی را برجسته میکند. او مفهوم اسپینوزا از خدا را بهعنوان یک جوهر واحد و نامتناهی که هم طبیعت و هم هستی را دربرمیگیرد، بررسی میکند و دیدگاههای انسانانگارانه و دوگانهای رایج در آن زمان را به چالش میکشد. یکی از موضوعات کلیدی در فلسفه اسپینوزا، همانطور که توسط ولفسن ارائه شده است، مفهوم جبرگرایی است. اسپینوزا معتقد است که همهچیز در جهان، از جمله اعمال و افکار انسان، از ضرورت طبیعت الهی ناشی میشود. این جهانبینی جبرگرا، که در آن آزادی بهعنوان دانش ضرورت درک میشود، پیامدهای عمیقی برای اخلاق و رفتار انسانی دارد. تحلیل ولفسن روشن میکند که چگونه اسپینوزا آزادی انسان را با این جبرگرایی آشتی میدهد و بر نقش عقل و درک در دستیابی به آزادی و خوشبختی واقعی تأکید میکند. نویسنده همچنین به معرفتشناسی اسپینوزا، بهویژه نظریه معرفت او میپردازد. او تمایز اسپینوزا را بین انواع مختلف دانش بیان میکند: تخیل، عقل و دانش شهودی. ولفسن با بررسی انتقادی این مقولات، دیدگاههای اسپینوزا را در مورد اینکه چگونه انسانها میتوانند به معرفت واقعی و عالیترین شکل درک دست یابند که منجر به عشق فکری به خدا و سعادت نهایی میشود، روشن میکند. بعد اخلاقی فلسفه اسپینوزا یکی دیگر از نقاط کانونی کار ولفسن است. او ایدههای اسپینوزا درمورد احساسات انسانی یا «تأثیر» و تأثیر آنها بر رفتار انسان را بررسی میکند. نظریه اخلاقی اسپینوزا، که بر پرورش درک عقلانی و تسلط بر خود برای غلبهبر احساسات تأکید دارد، رویکردی منحصربهفرد برای دستیابی به یک زندگی با فضیلت و رضایتبخش ارائه میدهد. ولفسن پیامدهای عملی اخلاق اسپینوزا را برجسته میکند و ارتباط آن را با فلسفه اخلاق معاصر نشان میدهد. همچنین دیدگاههای اسپینوزا درمورد دموکراسی، آزادی بیان و رابطه دین و دولت را مورد بحث قرار میدهد. نوشتههای سیاسی اسپینوزا، بهویژه «رساله الهی- سیاسی» بهدلیل استدلالهای رادیکالشان به نفع سکولاریسم و تسامح دینی، که برای زمان او پیشگام بود و همچنان در گفتمان سیاسی مدرن طنینانداز میشوند، تحلیل میشوند. در خاتمه، کتاب «فلسفه اسپینوزا» نوشته هری اوسترین ولفسن اثری مهم است که تحلیلی عمیق از یکی از مهمترین فیلسوفان سنت غرب ارائه میکند. دانش دقیق و توضیح واضح ولفسن این کتاب را به منبعی ضروری برای هرکسی که بهدنبال درک مشارکت عمیق و گسترده باروخ اسپینوزا در فلسفه، دین و علم است تبدیل میکند. ولفسن از طریق کاوش همهجانبه خود، ارتباط پایدار اسپینوزا و تأثیر عمیق او بر توسعه تفکر مدرن را مجددا تأیید میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسپینوزا بیان فرایندهای ناپیدای استدلال او
نویسنده:
ولفسن هری استرین؛ ترجمه: علی شهبازی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9786229852316
چکیده :
«فلسفه اسپینوزا» اثر هری اوسترین ولفسن، اثری تاریخی است که عمیقا به زندگی، اندیشه و میراث ماندگار باروخ اسپینوزا، یکی از برجستهترین و بحثبرانگیزترین چهرههای فلسفه غرب میپردازد. ولفسن، محقق برجسته فلسفه یهود، تحلیلی جامع و دقیق از اندیشههای اسپینوزا ارائه میکند و آنها را در چارچوب وسیعتر اندیشه فلسفی، مذهبی و علمی قرن هفدهم قرار میدهد. نویسنده با زمینهسازی فلسفه اسپینوزا در محیط تاریخی و فکری خود شروع میکند. اسپینوزا در سال 1632 در آمستردام در خانوادهای پرتغالی- یهودی به دنیا آمد و در دوران تحولات مذهبی، سیاسی و فکری مهمی زندگی کرد. این پسزمینه برای درک ماهیت رادیکال ایدههای او و چالشهایی که از سوی مراجع دینی و فیلسوفان معاصر با آن روبرو بود، ضروری است. در مرکز مطالعه ولفسن، کار بزرگ اسپینوزا، «اخلاق» قرار دارد، اثری که به سبک هندسی نوشته شده و بهطور سیستماتیک نظریههای متافیزیکی، معرفتشناختی و اخلاقی او را ارائه میکند. ولفسن ساختار و محتوای «اخلاق» را با دقت بررسی میکند و رویکرد نوآورانه آن به مسائل فلسفی و دورشدن آن از تفکر سنتی یهودی و مسیحی را برجسته میکند. او مفهوم اسپینوزا از خدا را بهعنوان یک جوهر واحد و نامتناهی که هم طبیعت و هم هستی را دربرمیگیرد، بررسی میکند و دیدگاههای انسانانگارانه و دوگانهای رایج در آن زمان را به چالش میکشد. یکی از موضوعات کلیدی در فلسفه اسپینوزا، همانطور که توسط ولفسن ارائه شده است، مفهوم جبرگرایی است. اسپینوزا معتقد است که همهچیز در جهان، از جمله اعمال و افکار انسان، از ضرورت طبیعت الهی ناشی میشود. این جهانبینی جبرگرا، که در آن آزادی بهعنوان دانش ضرورت درک میشود، پیامدهای عمیقی برای اخلاق و رفتار انسانی دارد. تحلیل ولفسن روشن میکند که چگونه اسپینوزا آزادی انسان را با این جبرگرایی آشتی میدهد و بر نقش عقل و درک در دستیابی به آزادی و خوشبختی واقعی تأکید میکند. نویسنده همچنین به معرفتشناسی اسپینوزا، بهویژه نظریه معرفت او میپردازد. او تمایز اسپینوزا را بین انواع مختلف دانش بیان میکند: تخیل، عقل و دانش شهودی. ولفسن با بررسی انتقادی این مقولات، دیدگاههای اسپینوزا را در مورد اینکه چگونه انسانها میتوانند به معرفت واقعی و عالیترین شکل درک دست یابند که منجر به عشق فکری به خدا و سعادت نهایی میشود، روشن میکند. بعد اخلاقی فلسفه اسپینوزا یکی دیگر از نقاط کانونی کار ولفسن است. او ایدههای اسپینوزا درمورد احساسات انسانی یا «تأثیر» و تأثیر آنها بر رفتار انسان را بررسی میکند. نظریه اخلاقی اسپینوزا، که بر پرورش درک عقلانی و تسلط بر خود برای غلبهبر احساسات تأکید دارد، رویکردی منحصربهفرد برای دستیابی به یک زندگی با فضیلت و رضایتبخش ارائه میدهد. ولفسن پیامدهای عملی اخلاق اسپینوزا را برجسته میکند و ارتباط آن را با فلسفه اخلاق معاصر نشان میدهد. همچنین دیدگاههای اسپینوزا درمورد دموکراسی، آزادی بیان و رابطه دین و دولت را مورد بحث قرار میدهد. نوشتههای سیاسی اسپینوزا، بهویژه «رساله الهی- سیاسی» بهدلیل استدلالهای رادیکالشان به نفع سکولاریسم و تسامح دینی، که برای زمان او پیشگام بود و همچنان در گفتمان سیاسی مدرن طنینانداز میشوند، تحلیل میشوند. در خاتمه، کتاب «فلسفه اسپینوزا» نوشته هری اوسترین ولفسن اثری مهم است که تحلیلی عمیق از یکی از مهمترین فیلسوفان سنت غرب ارائه میکند. دانش دقیق و توضیح واضح ولفسن این کتاب را به منبعی ضروری برای هرکسی که بهدنبال درک مشارکت عمیق و گسترده باروخ اسپینوزا در فلسفه، دین و علم است تبدیل میکند. ولفسن از طریق کاوش همهجانبه خود، ارتباط پایدار اسپینوزا و تأثیر عمیق او بر توسعه تفکر مدرن را مجددا تأیید میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مفاهیم جوهر، صفت، حالت در فلسفۀ اسپینوزا با استفاده از آراء فلاسفۀ پیش از او (بر اساس تفسیر ولفسون)
نویسنده:
جواد ربیعی ، یوسف نوظهور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سؤال اصلیای که در این مقاله به آن میپردازیم چنین است: آیا میتوان براساس آراء فلاسفۀ یونان و قرون وسطا و دکارت در باب جوهر و عرض و نظر آنان در باب خداوند و صفات او، تعریف اسپینوزا در کتاب اخلاق از جوهر، صفت و حالت را بهتر درک کرد؟ ولفسون اینگونه اسپنوزا را تفسیر کرده است و ما در این مقاله نگاهی نقادانه به تفسیر او داریم. ارسطو و دکارت به تعدد جواهر باور داشتند؛ اما اسپینوزا با تعریف خود از جوهر، نظریۀ وحدت جوهر را مطرح ساخت. از نظر اسپینوزا جوهر، موجودی است که به غیر نیازی ندارد و خودش، خود را تصور میکند. اسپینوزا با این تعریف وحدت را در جهان و موجودات جهان حاکم کرد. حالت در فلسفۀ اسپینوزا، یک شباهت به عرض در نظام فلسفیِ ارسطو دارد: تصور حالت در فلسفۀ اسپینوزا و عرض در نظام ارسطو بدون جوهر ممکن نیست؛ اما عرض در نظام ارسطویی سببِ تشخصِ جوهر است، اما در فلسفۀ اسپینوزا، جوهر مقدم بر حالت است. درحقیقت حالت نتیجۀ ضروریِ جوهر است. اسپینوزا صفت را به گونهای تعریف میکند که نشان دهد چگونه جوهر به خودش میاندیشد و خودش را مییابد. از نظر اسپینوزا، جوهر صفات نامتناهیای دارد؛ اما او فقط از دو صفت نام میبرد: بُعد و فکر. اسپینوزا جوهر را با هرکدام از صفات این همان میداند. از نظر او جوهر همان عقل است که به خودش یعنی جسم میاندیشد و خود را مییابد. بر این اساس تعدد صفات نیز با بساطت ذات جوهر، ناسازگار نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 242 تا 260
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی و چرایی تصور خدا در اسپینوزا و ابن عربی
نویسنده:
علی عزیزی استاد راهنما: مصطفی شهرایینی استاد راهنما: مرتضی شجاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
تصور از خدا
,
وحدت وجود
,
مفهوم تصوری خدا
,
تصور اسپینوزا از خدا
,
تصور ابن عربی از خدا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذات خدا و تمایز صفات او در فلسفۀ اسپینوزا
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر، مسعود سیف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسپینوزا
,
ذات الهی
,
فکر
,
بعد
,
صفات خدا
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
جوهر
کلیدواژههای فرعی :
عشق ,
تجلی خداوند ,
صفات نامتناهی خداوند ,
تصور اسپینوزا از خدا ,
نسبت ذات و صفات خدا ,
حالات نامتناهی ,
ژیلسون، اتین ,
چکیده :
اسپینوزا خدا را تنها جوهری می داند که وجود دارد و همه چیز تجلی اوست. از نظر او خدا به واسطۀ صفاتش که از حیث ذات و عدد نامتناهی و با ذات او متحدند، در عوالم نامتناهی تجلی می کند و البته در این عالم با دو صفت فکر و بعد تجلی کرده است. تصور اسپینوزا از خدا چندان شفاف نیست و شارحان فلسفۀ او را به چالش انداخته است؛ چنانکه پاره ای او را دئیست، پاره ای ملحد و پاره ای همه خدا انگار دانسته اند. این تفاسیر متعارض، تحلیل تلقی او از خدا را ضرورت می بخشد. در خصوص نسبت میان ذات و صفات خدا و در تفسیر تعریف 2 از بخش 2 اخلاق «2d2»، دو نظریۀ مهم وجود دارد: یکی نظریۀ مجموعه که بر طبق آن ذات خداوند مجموعه ای از صفات متمایز است و دیگری نظریۀ کلیت که بر اساس آن، ذات خداوند عین کلیت صفات غیرمنفصل خواهد بود. در این مقاله تفاسیر متفاوت در باب تصور اسپینوزا از خدا و تمایز میان ذات و صفات او بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر فیلون بر عهد جدید : دوره 12، شماره 43 : قبسات
نویسنده:
رضا گندمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لوگوس
,
فیلون
,
ادیان ابراهیمی
,
عهد جدید
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
هری اوسترین ولفسن
کلیدواژههای فرعی :
خدا ,
آفرینش (اِبداع) ,
انسان شناسی ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
پولس ,
حضرت عیسی (ع) ,
انجیل یوحنا ,
یوحنا ,
فلسفه یونان ,
چکیده :
فیلون اسکندرانی یا یهودی حدود بیست سال قبل از میلاد به دنیا آمد و حدود چهل و پنج سال پس از میلاد از دنیا رفت. او زمان حیات خود، میان یهودیان موقعیت ممتازی داشت به گونهای که در نزاعی که میان یهودیان و حکومت وابسته به رم درگرفت، او در جایگاه سفیر یهودیان به دربار رم عزیمت کرد. فیلون یکی از متفکران بنام دوره افلاطونی میانه است که تاثیر عمیقی بر متفکران ادیان سامی بر جای گذاشت. بسیاری از مسائلی که بعدها از سوی متفکران ادیان ابراهیمی مطرح شد، نخستین بار فیلون آن را ارائه کرده است. ولفسن، مورخ امریکایی تاریخ فلسفه، تفکر غالب و حاکم بر قرن اول تا قرن هفدهم ادیان ابراهیمی را تفکر دینی یا فیلونی خوانده است. در این مقاله کوشیده شده تاثیر دیدگاه محوری فیلون یعنی لوگوس بر مسیحیت بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روشنگری-مدرنیسم - فرامدرنیسم
نویسنده:
محمد آرکون
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
روشنگری
,
فرامدرنیسم
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
فلسفه روشنگری
کلیدواژههای فرعی :
عقل گرایی دکارت ,
عقل از دیدگاه اسپینوزا ,
چکیده :
در این گفتگو، آرکون، عقل گرایی را به سه دوره تقسیم می کند. 1.عقل گرایی ارسطویی که بر پایه اصل منطقی "اجتماع نقیضین محال است" استوار است. 2.عقل گرایی دکارتی یا کلاسیک که آزاد شده از سیطرۀ جزمیت مسیحی است و در عین حال معتقد به یک سری اصول مسلم و تردیدناپذیر و استقلال ذاتی جوهری برای عقل بشری است. 3.عقل گرایی فرامدرن که شعار پایان عصر اصول مسلم و تردید ناپذیر را سر داده است در همین راستا آرکون معتقد است که ما نیز باید همین راه را برویم و در نهایت میراث خود را به بوتۀ نقد بگذاریم، نه اینکه آن را نفی کنیم. او در نقد عقل گرایی غربی می گوید آنها نیز در پیمودن مسیر خود، مرتکب خطاهای بزرگی شده اند که باید با بازنگری مجدد به اصلاح آن خطاها بپردازند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 331
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید