آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ح. قرن هشتم هجری قمری
>
ابن خلدون
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 285
عنوان :
اندیشه ابنخلدون: عصبیت و دولت (نمودهای یک نظریه خلدونی در باب تاریخ اسلام)
نویسنده:
محمد عابدالجابری؛ مترجم: احمد فرادیاهوازی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه ابن خلدون
,
تاریخ از دیدگاه ابن خلدون
,
بینش اجتماعی ابن خلدون
,
فلسفه اجتماعی ابن خلدون (کتاب)
,
نظریات ابن خلدون
,
نظریه اقتصادی ابن خلدون
,
عصبیت ابن خلدون
,
فلسفه تاریخ ابن خلدون
,
علم عمران ابن خلدون
شابک (isbn):
9786004367202
چکیده :
این کتاب از آثار اولیه اندیشمند معاصر «محمد عابد الجابری» (1935 - 2010) است. جابری در این کتاب این فرضیه عام را مطرح میکند که فهم تطور و صیرورت تاریخ عربی اسلامی از مجرای نظرات ابنخلدون در باب تاریخ بهتر صورت میگیرد؛ او در ادامه این فرضیه را گسترش میدهد تا برای مثال در مجموعه نقد عقل عربی بر پایه نظر ابنخلدون عوامل مؤثر بر تکوین عقل سیاسی عربی را عقیده، قبیله و غنیمت معرفی کند. همچنین در کتاب به روشنی ادعای ابنخلدون مبنی بر اینکه علم عمران یک علم کاملا نوبنیاد است، بررسی میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاريخ الفكر العربي ... إلى أيام ابن خلدون
نویسنده:
عمر فروخ
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة عرفان در نگرش ابن خلدون
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور ، حسین آریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ابنخلدون (808 ـ732 ق)، به عنوان پایهگذار علم عرفان، اغلب به عنوان فیلسوف تاریخ، جامعهشناس و تمدنشناس معروف شده است، در حالی که در حوزههای متعددی از دانشهای عصر خود به پژوهش پرداخته و آثار ارزندهای از خود به یادگار گذاشته است، یکی از آنها فلسفۀ عرفان است که تاکنون به آن توجه نشده است. در این مقاله دیدگاه اختصاصی او در این حوزه واکاوی میشود و اصالت و معرفتشناسی عرفان و دریافتهای عرفانی و وحدت وجود با مبنای خاص فلسفۀ عرفان او تبیین میشود. هدف این مقالة توصیفی، دریافت همدلانۀ ابن خلدون با عرفان است که به روش کتابخانهای و با مراجعه به آثار اصلی او انجام شده است. اگر چه با چنین مطالعهای روشن میشود که ابن خلدون اگر عارف رسمی هم نبوده، گرایش زیادی به عرفان داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نصوص مختارة من فلسفة ابن خلدون: في الاجتماع والسياسة والثقافة
نویسنده:
عبد الله شريط
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
الجزائر: المؤسسة الوطنية للكتاب,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و تحلیل توصیفی باب الهیات در مقدمه ابن خلدون [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Ronald L. Nettler
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف ما دو چیز است: 1) تبیین و بحث درباره نگرش ابن خلدون نسبت به الهیات. 2) تحلیل و بحث در مورد سبک ابن خلدون. تحليل ما در زمينه مطالعات محسن مهدي درباره آثار ابن خلدون، به ويژه تز مهدي مبني بر مباني فلسفي مقدسه و شيوه «بروني ـ باطني» ابن خلدون انجام شده است. یافته های ما به شرح زیر است: 1) به نظر ابن خلدون، الهیات باید فقط برای اهداف دفاع از دین وجود داشته باشد و نمی تواند به طور مشروع ایده ها و روش های فلسفی را در بر گیرد. 2) فلسفه و دین وحیانی به یک اندازه معتبر هستند، هر کدام در حوزه خود. با این حال، هرگونه تلاشی برای آمیختن این دو رویکرد (همانطور که متکلمان مسلمان متأخر انجام دادند) باطل است. 3) واجبات دینی اسلام در تعهد شخصی انجام شود. دلیل فلسفی در اینجا مطرح نیست. 4) ابن خلدون این عقاید را از طریق سبک بسیار پیچیده «برونی- باطنی» بیان می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه ابن خلدون درباره نقش عصبیّت و دین در تمدن اسلامی
نویسنده:
یوسف جعفرزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر به بررسی دیدگاه ابن خلدون به تأثیر عصبیت و دین اسلام در شکل گیری و انحطاط تمدن اسلامی می پردازد.با توجه به اینکه دین اسلام در بستر عصبیت عربی ظهور کرده، لذا این سوال مطرح است که در تحلیل تمدنی ابن خلدون، دین اسلام چه مواجهه ای با عصبیت عربی داشته است و در فرایند تاریخی تمدن اسلامی، عصبیت و دین اسلام چه تأثیری بر شکل گیری و بعد انحطاط آن داشته اند؟ در پاسخ به این سوال،به عنوان فرضیه می توان گفت که دین اسلام با تعدیل عصبیت عربی،امکان تمدن سازی را فراهم نموده و با بازگشت قبیله گرایی و عصبیت صرف قبیله ای، تمدن اسلامی رو به انحطاط رفته است.یافته های این پژوهش حاکی از این است که از دیدگاه ابن خلدون،تمدن در نقطه عدالت به وجود می آید و وقتی از این نقطه خارج شد، رو به انحطاط می گذارد. از دیدگاه وی،دین اسلام با عطف توجه عصبیّت عربی به حق و راستی، نیروی آن را دو چندان کرد و با تکیه بر نیروی شدید آن به سرعت در کشورهای دیگر توسعه یافت و موجب ایجاد تمدن عظیم اسلامی شد اما بعد از دوره خلفای راشدین، به تدریج با کنار گذاشتن اصول دین اسلام و بازگشت به قبیله گرایی، تمدن اسلامی رو به سوی انحطاط رفت.در مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین دیدگاه فوق خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکانسنجی تبیین ظهور و سقوط حکومتهای معاصر براساس نظریه ابنخلدون
نویسنده:
محمد مهدی دهقانی ، اکبر اشرفی ، عباسعلی رهبر ، حبیباله ابوالحسن شیرازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی و علتیابی چگونگی پدیدآمدن حکومتها و نیز زوال و سقوط آنها از جمله مهمترین موضوعات مورد توجه اندیشمندان علوم انسانی بوده است. یکی از این اندیشمندان، ابنخلدون، متفکر مسلمان قرن هشتم هجری است که پس از مطالعات گستردۀ تاریخی، نظریۀ خود را با عنوان «علم جدید عمران» ارائه کرد. با این نظریه میتوان ظهور و سقوط حکومتهای گذشته را تبیین نمود؛ ولی آیا با این نظریه میتوان ظهور و سقوط حکومتهای معاصر را هم تبیین کرد؟ در پاسخ میتوان گفت با وجود اینکه شاخصهای (عوامل) تعیینشده از سوی ابنخلدون در مورد ظهور و سقوط حکومتها که با نگاه واقعگرایانه تدوینشده، فرازمانی بوده است و امروزه هم کاربرد دارد؛ ولی با توجه به تغییر عصبیتها و ظهور عصبیتهای نوین و نیز نقش سازمانهای بینالمللی و دولتهای خارجی و فناوریهای جدید، بهویژه رسانهها در ظهور، ثبات و سقوط حکومتها میبایست این نظریه بازبینیشده و اصلاحاتی را در کاربرد این نظریه بهکار گرفت تا امکان تبیین دقیقتر و واقعیتر ظهور و سقوط حکومتهای معاصر براساس این نظریه فراهم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر باورهای کلامی ابن خلدون در نگارش العبر و دیوان المبتدا و الخبر فی ایام العرب و العجم و البربر من عاصرهم من ذوی السلطان الاکبر
نویسنده:
نویسنده:حسین قطره نعیمی؛ استاد راهنما:رسول رضوی؛ استاد مشاور :سید علی اکبر موسوی تنیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
چکیده :
این مسئله که مورخان در نگارش و ثبت گزارشات و حوادث تاریخ و همچنین در ارائه تحلیل از وقایع تاریخی، تحت تأثیر باورها و اندیشههای کلامی پیشین خود بودهاند و یا اینکه توانستهاند از این تأثیرپذیری رهایی یابند، در مورد ابن خلدون و کتاب العبرایشان نیز مطرح شده است. به همین دلیل بررسی اصل وقوع چنین امری و نیز دست یافتن به حدود و گستره آن، مسئلهای مهم به شمار میآید و در صورت اثبات چنین مطلبی، روشن میشود که کتاب العبر بدون بررسی علمی، اعتبار و ارزش چندانی ندارد و بدون تحقیق نمیتوان قول ایشان را قبول و اعتماد به نظریات تاریخیاش کرد. ازاین رو در این رساله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به منابع مختلف تاریخی، حدیثی و حتی تفسیری اهل سنت و نگاشتههای معتبر شیعه، کتاب العبر را مورد بررسی قرار داده و معلوم گشت که ابن خلدون از باورها و اندیشههای کلامی خود در باب نبوت و امامت و بغض و عداوتی که نسبت حضرت علی (علیه السلام) داشته و ارادتی که نسبت به خلفا ابراز داشته است، گزارههای متعددی از ولایت و فضائل حضرت علی(علیه السلام) را حذف کرده و در مقابل نیز با توجه به علایق و باورهای سیاسی خود، مطاعن خلفا را دستخوش تحریف قرارداده است و در نقل تاریخ جانب امانت را رعایت نکرده است و در تاریخنگاری خود به تمام قامت تلاشش در راستای حفظ باورها و معتقدات کلامیاش بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی ابن خلدون [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Zaid Ahmad
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
تمدن اسلامی
,
جامعهشناسی تاریخی
,
جامعه شناسی
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
,
معرفت شناسی ابن خلدون
,
سازمان اجتماعی بشر
,
ایجاد تمدن
چکیده :
ترجمه ماشینی: این بررسی تحلیلی معرفت شناسی ابن خلدون با محوریت فصل ششم مقدّمه است. ابن خلدون در این فصل با عنوان کتاب علم، ایدههای کلی خود را درباره دانش و علم و ارتباط آن با سازمان اجتماعی بشر و ایجاد تمدن ترسیم میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أسس قيام الملك وماهيته عند " عبد الرحمن ابن خلدون "
نویسنده:
لخضر حمیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 327 تا 340
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 285
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید