آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاه آزاد اسلامی
>
واحد تهران شمال
>
دانشکده علوم انسانی
>
گروه فلسفه
>
بیژن عبدالکریمی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 195
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه نیچه : نسبت میان عالم فرامحسوس، مسیحیت و اخلاق
نویسنده:
حمزه موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
نقد
,
دین یهود
,
عالم آخرت(کلام اسلامی)
,
اخلاق
,
عیسی مسیح
,
نیچه
,
رفتار اخلاقی
,
ارزش (منطق)
,
ابرانسان
,
نیچه، فریدریش ویلهلم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
این پایاننامه درصدد پژوهش در باب اخلاق از نظر نیچه است. نیچه خواهان سرنگونی ارزشهای اخلاقی پیشین و ظهور انسان تازه، یا ابر انسان به همراه خلق ارزشهای اخلاقی تازه است. نقد نیچه از اخلاق به معنای نقد مسیحیت و ریشههای آن و نقد افلاطون گرایی، عالم فرامحسوس و مسیح است. لذااین پژوهش سیر نقد و مبارزهی نیچه با مسیحیت و اخلاق را از مرگ تراژدی یونان تا زایش ابر انسان پی خواهد گرفت، و در طول پژوهش سعی در بررسی کردن درگیری فکری- وجودی نیچه با شخصیت مسیح خواهد داشت. بحث نیچه دربارهی اخلاق به منطور ارائهی یک نظریهی دیگر در اخلاق نیست، بلکه نیچه خواهان نقد و ارزیابیارزش و تبار خود اخلاق است. در جهان مدرن و با ظهور و غلبهی کامل نیهیلیسم، حیات بشری، برخلاف روزگاران گذشته، دیگر نه فقط با بداخلاقی بلکه با بیبنیاد شدن و بیمبنا شدن ارزشهای اخلاقی مواجه گشته است، لذااین پرسش که با مرگ عالم فرامحسوس، اخلاق و به دنیا آن انسان چه سرنوشتی خواهد یافت، یکی از مهمترین پرسشهایی است که تفکر معاصر با آن رو به روست. بحث در باب تبار ارزشها و اخلاق، و نیز تاملی جدی در باب ارزش خود اخلاق، نخستین گام در جهت مواجهه با معضلات اخلاقی روزگار ماست، تفکر نیچه حاوی چنین گامیاست. اگر چه از پژوهشهای بنیادینی ازاین دست نمیتوان انتظار نتایج ملموس و مستقیم داشت، لیکن، از آنجا که نیچه اخلاق را پدیدهای تاریخی میداند و برای آن جوهر و خاستگاه ما بعد الطبیعی قائل نیست، مهمترین نتیجهای که از پژوهشی ازاین دست میتوان گرفت لزوم نگرش تاریخی- تبارشناختی به اخلاق است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی انقلاب اسلامی
شخص محوری:
بیژن عبدالکریمی، علیرضا شجاعی زند
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
زبان :
فارسی
چکیده :
بیژن عبدالکریمی: برای شروع بحث خواهانم چند نکته مقدماتی را مطرح کنم. نکته نخست این است که ما در مورد انقلاب ایران و در خصوص دینی و اسلامی بودن و پرسش از معنا و مفهوم یا چیستی این وصف دینی یا اسلامی بودن انقلاب به دو روش و شیوه می توانیم بحث کنیم. یکی بحث ماتقدم و پیشینی است که بحثی فلسفی، حکمی و معرفت شناسانه است. در این روش می توانیم و باید به این بحث بپردازیم که اساسا امر دینی چیست؟ مرادمان از اسلام و اسلامیت چیست؟ ما امر دینی یا اسلامی را چه می فهمیم که حادثه ای اجتماعی، همچون یک انقلاب سیاسی را متصف به اوصاف «دین» یا «اسلامی» می کنیم؟ در جامعه ما این گونه بحث های فلسفی و حکمی اساساً و معمولاً در نمی گیرد و ما مفاهیم را در هاله ای از ابهام، ناروشنی و تیرگی رها می کنیم و آنها را بدیهی فرض می کنیم و خیلی ساده از آنها می گذریم. لذا در صحنه عمل نیز با دشوارهای بسیار زیادی مواجه می شویم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار داستان دین و عقلانیت
مدرس:
علیرضا قائمینیا | بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
تفکیک عقل و دین
,
عقل و دین در اسلام
,
درسگفتار / سخنرانی کلام جدید و فلسفه دین
چکیده :
در این درس-گفتگو چه میگذرد؟ دكتر عبدالكريمي در اين جلسه علمي، نظر خود در مورد هرمنوتيك متون مقدس و تعدد عقلانيت ها و همچنين نقد تفكر تئولوژيك بر پايه كتاب خود با عنوان "پايان تئولوژي" را تبيين مينمايند. حجه الاسلام قائمي نيا نيز نظريه خود در خصوص نسبت عقل و دين از منظر حكماي اسلامي و تلقي خود از روش درك متون ديني فارغ از مباني متافيزيكي را بيان ميدارند. بعد از هر جلسه ارائه، استاد دوم يكي از مقالات و مكتوبات استاد ارائه دهنده را مورد ارزيابي قرار داده و به نقادي آن ميپردازد، در نهايت نيز فرصتي جهت جمع بنده و پاسخ به استاد اول داده خواهد شد. بعد از اين دو جلسه ارائه و ارزيابي، اين اساتيد براي دو جلسه به گفت و گو نشسته و در حضور مخاطبان به نقادي نظريات يكديگر ميپردازند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد هایدگر بر فلسفۀ حیات برگسون
نویسنده:
حسین ملکوتی ، بیژن عبدالکریمی ، علی مرادخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
این مقاله در پی نقد هایدگر بر فلسفۀ حیات برگسون و تحلیل او از آن است. علاقهمندی هایدگر به این دلیل است که برگسون به دنبال راهی میگردد برای فهم حیات همانگونه که هست. هایدگر در تحلیل خود برخی آرای برگسون را امیدوارکننده میداند، مانند توجه به مفهوم زمان بهعنوانِ کلیدی برای به چنگ آوردن حقیقت، اما برخی دیگر از نظریات برگسون مانند عدمکفایت زبان در فهم حیات را نقد میکند. بهطورکلی، نتایج این تحقیق به سه بخش تقسیم میشود. در بخش اول، مفهوم زمان در فلسفۀ برگسون بهعنوانِ کلیدی برای فهم حیات به دست داده میشود که در اینجا هایدگر برگسون را از پیشگامان فلسفۀ مدرن معرفی میکند. بخش دوم مقاله به موضوع زبان و عدم کفایت مفهوم در فلسفۀ برگسون اختصاص یافته است. در بخش سوم و پایانی، هایدگر با نقدِ نظریات برگسون دربابِ زبان، سعی میکند برای فهم حقیقت بهوسیلۀ مفهوم زمان راهی پیدا کند. توجه به آگاهی و ارتباط آن با دنیای خارج، ازطریقِ مفهوم زمان برگسونی یا دیرند، از دیگر مباحثی است که برای هایدگر از اهمیت بالایی برخوردار است. هایدگر باوجودِ تمام نقدهایی که بر فلسفۀ حیات دارد همچنان کار برگسون را امیدوارکنندهترین تحقیق و تلاش برای دستیابی به حقیقت میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 242
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی نقد کتاب با هایدگر در "درآمد به متافیزیک"
سخنران:
انشاءالله رحمتی، بیژن عبدالکریمی، علیاصغر محمدخانی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی هایدگر (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه جدید
,
فلسفه غربی
,
فلسفه معاصر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از انگاره خدا در مابعدالطبیعه کلاسیک تا طرح جایگزین نیچه
نویسنده:
محمود ایزدپناه ، بیژن عبدالکریمی ، رضا داوری اردکانی ، بابک عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نیچه معتقد بود اهل مابعدالطبیعه، باورهای خود را راستین پنداشته و برای پندارهای خود حقیقتی عینی قائلاند. نیچه مدعی است همة ارزشها و باورهای آدمی از جمله باور به خدا، از چشمانداز خواست قدرت و بهمنظور حفظ و صیانت از زندگی و سودمندی آدمی بهوجود آمده است؛ بیآنکه بتوان برای این پندارها وجودی عینی قائل شد. این دقیقاً همانجایی است که نیچه مابعدالطبیعة غربی را آسیبپذیر مییابد زیرا متعاطیان این دانش، حقیقت فینفسهای را مطابق با تفسیر و برداشت خود درنظر گرفته و با این کار، نقش صیانت از زندگی را از کار ویژههای خداوند حذف کرده و آن را به ضد خود تبدیل کردند. نیچه در مقابل، برمبنایی پراگماتیستی ایدة خدا را تحلیل و در گامی بعد، بازسازی کرده است. این نوشتار تلاش دارد با نظر به تحلیل تاریخ متافیزیک در اندیشه نیچه و ارتباط آن با ایدة کلاسیک خداوند و همچنین تلاش برای طراحی دیگرگونه انسانی در جهان آینده، طرح این فیلسوف در باب خداوند را نشان دهد..
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1052 تا 1074
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگ سوبژه در عصر شبکههای اجتماعی بر اساس مفهوم «واقعیت فرکتال» ژان بودریار
نویسنده:
امیررضا مافی شیراز ، بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فلسفه مدرن همواره با دو مفهوم سوبژه و ابژه مواجه بوده و هر فیلسوفی در نظام فلسفی خود به تعریف این مفاهیم پرداخته است. دکارت به عنوان مبدع مفهوم سوبژه در شکل مدرن آن و کانت به عنوان فیلسوفی که سوبژه دکارتی را تعمیق بخشید، توانستند تلقی خود را از این دو مفهوم به مثابه اموری غیرقابل خدشه تثبیت کنند. ژان بودریار متأثر از آن، با بررسی وانمودهها در ادوار گوناگون، پس از بیان سه رده نمادین، تولید و فراواقعیت، به نحو ضمنی به تحلیل مواجهه میان سوبژه و ابژه پرداخته است. او تصویر واقعیت را به مثابه ابژهای قلمداد میکند که با پیشرفت تکنولوژی، جایگزین واقعیت ابژکتیو میشود و فراواقعیت، این جایگزینی را کتمان میکند. در قرن جاری، استیلای رسانههای تصویری باعث شد، بودریار رده دیگری را با نام فرکتال اضافه کند که محصول فراوانی تکثیر تصویر واقعیت و تهی شدن آن از معنا بوده است. در دهه گذشته و پس از درگذشت بودریار، با روی کار آمدن تکنولوژی جدیدِ گوشیهای تلفن همراه و ظهور شبکههای اجتماعی، واقعیت فرکتال، در وضع بسطیافتهای قرار گرفت که معلول تورم بیپایان تصاویر در شبکههای اجتماعی مجازی است و از فرط این تورم، فاصله میان سوبژه و ابژه به کلی از بین رفته، سوبژه معنای خود را از دست داده و شبکه جای هر واقعیتی را پر کرده است. این شرایط را که محصول تورم بیپایان تصاویر در شبکههای اجتماعی است، میتوان نظم جدیدی در بسط رده چهارم نظریه بودریار قلمداد کرد و نام واقعیت متورم را برای آن پیشنهاد داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 327 تا 344
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غربزدگي جهاني: درآمد به متافيزيك در گفتارهايي از بيژن عبدالكريمي و انشاءالله رحمتي
سخنران:
نوع منبع :
سخنرانی , ترجمه اثر , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
نشر سوفيا به تازگي كتاب «درآمد به متافيزيك» را با برگردان انشاءالله رحمتي منتشر كرده است. نشست هفتگي شهر كتاب روز سهشنبه سوم مهر 1397ش. به نقد و بررسي اين كتاب اختصاص داشت و با حضور بيژن عبدالكريمي و انشاءالله رحمتي برگزار شد. در ابتداي نشست، علياصغر محمدخاني، معاون فرهنگي شهر كتاب، ضمن مرور ساختار و محتواي كتاب، اظهار داشت: « در سالهاي اخير، ترجمههايي از آثار هايدگر يا كتابهايي درباره او در ايران منتشر شده است. چنانكه كتاب مهم او، «وجود و زمان»، نزديك به سه برگردان فارسي دارد. دشواري درك مباحث هايدگر هميشه مطرح بوده است؛ چنانكه هنوز نتوانستهايم مفاهيمي مثل «دازاين» را به فارسي برگردانيم. محور اصلي مباحث هايدگر درباره وجود است. اين كتاب نيز با همين پرسش آغاز ميشود. گرچه عنوان كتاب «درآمد به متافيزيك» است؛ چنانكه در مقدمه نيز به آن اشاره شده است، اين «درآمد» به معناي مقدمه نيست. سوال اصلي كتاب «چرا موجودات هستند، بهجاي اينكه نباشند؟» پرسش مهم فلسفياي است كه هايدگر در حد اعلا به آن پرداخته است. به اين تعبير، «درآمد به متافيزيك» به معناي درآمد به پرسيدن از پرسش بنيادين است» آنچه در ادامه ميخوانيد روايتي از سخنان بيژن عبدالكريمي و انشاءالله رحمتي است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارش، شرح و سنجش دیدگاههای تازه درباره علم دینی (با تاکید بر دیدگاههای عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، علی پایا و بیژن عبدالکریمی)
نویسنده:
اصغر موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
علم دینی
,
فناوری بومی و دینی
,
فناوری بومی و دینی
چکیده :
این پایان نامه به گزارش و سنجش دیدگاههای چهار تن از منتقدان علم دینی در ایران آقایان عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، علی پایا و بیژن می پردازد. این بحث ارتباطی به علوم اسلامی رایج در حوزه های علمیه و برخی دانشگاهها مانند تفسیر قرآن، علوم حدیث، فقه، فلسفه و کلام اسلامی، اصول فقه و تصوف و عرفان اسلامی ندارد زیرا شکی در اسلامی و دینی بودن این علوم نیست. ادعای اساسی موافقان جدی علم دینی در ایران معطوف به تولید علوم انسانی اسلامی و آن هم در چند رشته خاص و مولد می باشد که عبارتست از جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، اقتصاد و علوم سیاسی. همانگونه که موافقان علم دینی در ایران بر تعریف و تصویر واحدی از علم دینی اجماع ندارند، مخالفان علم دینی در ایران نیز خصوصا این چهار شخصیت بر انتقادها و ایرادهای مشخصی اتفاق نظر ندارند و هریک از منظر خاصی و با رویکرد متفاوتی به نقد این مقوله پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تغییرات بنیادین در جهاننگریِ انسان مدرن (گزارش نشست نقد کتاب «ساخت اجتماعیِ واقعیت» - بخش نخست)
نویسنده:
فاطمه امیراحمدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
در شرایطی که نوعی تغییر بنیادین در جهاننگری انسان مدرن در حال روی دادن است، نظریههای جامعهشناسی و اصل جامعهشناسی اثباتی، نیازمند تجدیدنظر مینماید؛ نوعی تجدید اصولی در فلسفهی علوم اجتماعی و پیوند دادن این تجدیدنظر که با دستاوردهای جامعهشناسی تجربی ممکن میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 195
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید