آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 153
تصاویر بلاغی خورشید در شاهنامه و بازتاب اسطوره مهر در آن
نویسنده:
سیدرسول موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
این مقاله  نشان می دهد که اسطوره مهر به عنوان یکی از عناصر مهم خیال شاعرانه می تواند زمینه های ساخت تصاویر بلاغی، استعاری و تشبیهی را برای شاعر فراهم نماید. نویسنده کوشیده است روایت های اساطیری مهر را با مصادیق هنری آن در شاهنامه تطبیق دهد. مهر در شاهنامه صورت خیال شاعرانه و رنگ ادبی و اعتلای هنری و زیباشناختی یافته است. سایه روشن های سنت پرستش و ستایش مهر و آیین میتراییسم و آراسته شدن مهر به اوصاف انسانی در تصاویر استعاری و بلاغی، به ویژه در ترسیم طلوع و غروب، در شاهنامه مشهود است. پرندگان اساطیری نیز در ساخت تصاویر بلاغی نقش موثری دارند. در این مقاله سعی شده است خلاقیت هنری فردوسی در حوزه تصویرسازی بر مبنای اسطوره مهر بررسی و تحلیل قرار شود.
صفحات :
از صفحه 175 تا 197
بررسی علت تحولات نخستین انسان از یمه تا کیومرث، در اسطوره های زردشتی
نویسنده:
فاطمه وفایی ,ابوالقاسم اسماعیل پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
اسطوره های زردشتی مثل تمام اسطوره ها از دوره ای به دورۀ دیگر دستخوش تغییر و تحولاتیشده اند. این تغییرات به دلایل متعددی صورت گرفته است؛ ازجمله تغییر ساختار اجتماعی، شیوه های تولیدی و نوع ادارۀ حکومت. این عوامل در ارتباطی دوسویه با باورهای دینی قرار دارند؛ یعنی هم از آنها تأثیر گرفته اند و هم بر آنها تأثیرگذاشته اند. اسطورۀ نخستین انسان نیز که بخشی از اسطورۀ آفرینش است، تغییر یافته است. پس از سکونت بخشی از قوم آریایی در نجد ایران، جامعۀ ایرانی شکل گرفت. به تدریج این قوم دستخوش تغییراتی شد و به این ترتیب، اسطورۀ ایرانی بنا به نیازهای جدید جامعۀ ایرانی و با توجه به شرایط جدید با این تغییرات سازگار شد. یمۀ آریایی(نخستین انسان) نقش مهم شاه نخستین و سپس شاه آرمانی را بر عهده گرفت و برخی از ویژگی های نخستین انسانی یمه به مهم ترین چهرۀ اسطوره ای زردشتی،یعنی نخستین انسان بدل شد. پژوهش حاضر به بررسی این دگرگونی می پردازد.
صفحات :
از صفحه 301 تا 332
دگردیسی ایندرا به رستم
نویسنده:
محمدرضا نصراصفهانی ,علی صادقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
شخصیت رستم در شاهنامه و ایندرا در ریگ ودا -کتاب مقدس هندی ها  -آن قدر به هم شباهت دارد که هر دو در یک پژوهش کنار هم مقایسه و تحلیل شوند. این پژوهش با طرح شباهت ها در وظایف، اعمال و شخصیت هر دو اسطوره و با ذکر شواهدی از هر دو کتاب می کوشد این نظریه را تقویت کند که رستم دگردیسی/تغییر یافته ایزد ایندرا است، ایندرا که زمانی مورد ستایش هر دو قوم آریایی هند و ایران بود، در سال های بعد در ایران با عبور از صافی دین زردشت - که مجالی برای چند خدایی باقی نمی گذاشت - به شکل پهلوانی درآمد. نگاهی دقیق به رفتار و ویژگی های رستم در شاهنامه همان شخصیت ایزدی او را که هنوز در هند ایندرا نامیده می شود، به ذهن می آورد. در این پژوهش به سی مورد از این شباهت ها اشاره می کنیم.
صفحات :
از صفحه 249 تا 267
میرچا الیاده و انسان شناسی
نویسنده:
قربان علمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
این نوشتار آرای میرچا الیاده درباره انسان را بررسی می‌کند. الیاده که با روش هرمنوتیک تاریخی - دینی به کشف معانی و تأویل پیام‌های پنهان اسطوره‌ها، آیین‌ها و نُمادها می‌پردازد پرسش از وضعیت انسان را پرسشی راستین و اساسی می‌داند. وی انسان‌ها را از لحاظ نگرش به هستی به دو دسته تقسیم می‌کند: انسان جوامع سنتی که قطعاً انسان دینی است و انسان مدرن. فهم الیاده از انسان در دو بخش بررسی می‌شود: اول، وضعیت انسان در حالت هبوط‌کرده؛ دوم، انسان به مثابه انسان دینی. موضوع هبوط‌کردگی، تحلیل هوشمندانه الیاده از جنبه‌های منفی وجود نامقدس عرفی را از سه جنبه آشکار می‌کند: هبوط از بهشت، سکولاریزاسیون و هبوط به درون زمان و تاریخ. هبوط از بهشت به معنای از دست رفتن آن کمال اصیل آغازین است. سکولاریزاسیون هبوط در فرهنگ سکولار و کیهانِ تقدس‌زدایی‌شده است. هبوط در تاریخ عبارت است از زندگی در زمان نامقدس که از لحاظ هستی‌شناختی واقع‌بودگی در عدم است. انسان دینی از زندگی معنادار و وجه بودن مقدس در تاریخ لم‌یزرع برخوردار است. او دقیقاً همان چیزی است که در زمان آغاز به او داده شده است. او دغدغه معنابخشی به زندگی را دارد. برای او فقط اعمال و کرداری واقعی‌اند که مقدس باشند. هر عملی باید تکراری از نمونه ازلی و مثالی‌اش باشد.
صفحات :
از صفحه 5 تا 29
استحاله و تغییر هستی‌شناختی در آیین‌های گذار
نویسنده:
فاطمه بیات فرد، فاطمه لاجوردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
آیین در واقع بیان نمادین و گاهی رازآمیز ارزش‌های فرهنگی و دینی یک جامعه است. ساختار آیین متأثر از اسطوره‌ها و باورهای متافیزیکی و گاهی مادی مردمی است که در طول سالیان متمادی به آن عمل کرده و آن را حفظ می‌کنند. از مهم‌ترین و متداول‌ترین آیین‌های رایج جوامع بشری آیین گذار است. آیینی که مقاطع مهم زندگی انسان را به او گوشزد کرده و به مرور نقش‌ها و مسؤولیت‌های جدید و متعالی‌تری را به او می‌سپارد. فرد در جریان برگزاری آیین گذار دستخوش نوعی استحاله و تغییر هستی‌شناختی می‌شود که از آن به مرگ نمادین از هستی پیشین و حیات دوباره به هستی جدید تعبیر می‌شود. نوشتار حاضر ضمن برشمردن ساختار و ویژگی‌های آیین به بررسی مفهوم استحاله و تغییر هستی‌شناختی در آیین‌های گذار می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 21 تا 36
مقایسه جایگاه زن در شاهنامه فردوسی با ایلیاد و اودیسه هومر
نویسنده:
حجت عباسی , حسینعلی قبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
شاهکار حماسی شاهنامه، اثری است برآمده از مواریث اساطیری، تاریخی و فرهنگی ایران باستان که در آمیزش با جهان بینی توحیدی حکیم ابوالقاسم فردوسی همچون آیینه ای تمام نما، گویای بینش و منش ایرانیان بوده و از این رهگذر همواره از مراجع ایران و ایرانی شناسی قرار گرفته است که به ناگزیر همچون هر منبع و مأخذ دیگر از گزند سهو و خبط مخاطبان و محققان مصون نمانده است؛ گاه متهم به پان ایرانیسم و ترک ستیزی و گاه مظنون به جبرگرایی محض و زرتشتی گری؛ اما تازه تر از همه، اتهام زن ستیزی است (خلاف اتهامات و ابهامات پیشین که لااقل از پاره ای توجیهات و دستاویزهای هرچند ظاهربینانه برخوردار است) که نه تنها پشتوانه ای جز غرض ورزی ندارد، بلکه عکس آن، یعنی زن ستایی (چنانکه پس از این خواهیم دید) صادق است و خود از نقاط قوت حماسه ملی ایرانیان است.در این راستا، جستار حاضر می کوشد جایگاه و نقش زن را در شاهنامه فردوسی با استناد به پیشینه اساطیری، تاریخی و فرهنگی ایران زمین واکاوی نماید.
صفحات :
از صفحه 109 تا 138
جوانی بدون جوانی
نویسنده:
میرچا الیاده؛ ترجمه: رضا دهقان
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: کوچک,
چکیده :
نویسنده، اسطوره شناس و دین پژوه، متولد بخارست. پس از مهاجرت به هند و آموختن زبان سانسکریت، به مطالعه ی متون کهن شرقی و مرتبط با دین شناسی و اسطوره پرداخت. در هند مدرک دکترا گرفت و برای تدریس به دانشگاه سوربن پاریس دعوت شد و سال 1952 مجموعه گفت و گو های خود با کارل گوستاو یونگ را منتشر کرد. از الیاده آثار زیادی در زمینه ی نماد، اسطوره و ادیان به جا مانده و یکی از بزرگان این عرصه است. رمان(جوانی بدون جوانی) روایت گر داستان زندگی استاد زبان شناس سالخورده ای است که بر اثر سانحه ای طبیعی، جوانی خود را باز می یابد. این تغییر معجزه آسا در زندگی استاد توجه همه به ویژه نیروهای نازی را به خود جلب می کند و آن ها در صدد بر می آیند تا پرده از رمز و راز این تناسخ بردارند. کارگردان بزرگ سینمای آمریکا، فرانسیس فورد کاپولا، سال 200، فیلمی بر اساس این رمان ساخت که نقش اصلی آن را تیم راث بازی می کرد. موسیقی متن این فیلم حاصل همکاری آهنگساز آرژانتینی، اسوالدو گلیوف و اسطوره ی کمانچه ی ایرانی؛ کیهان کلهر بود. به راستی کدام انسان را می توان یافت که حداقل یک بار در طول زندگی خود آرزوی بازگشت به روزهای جوانی اش را در سر نپرورانده باشد؟
جوانی بدون جوانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
میرچا الیاده
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Chicago, Romania, Rumanía, Romania: University Of Chicago Press ,
چکیده :
نویسنده، اسطوره شناس و دین پژوه، متولد بخارست. پس از مهاجرت به هند و آموختن زبان سانسکریت، به مطالعه ی متون کهن شرقی و مرتبط با دین شناسی و اسطوره پرداخت. در هند مدرک دکترا گرفت و برای تدریس به دانشگاه سوربن پاریس دعوت شد و سال 1952 مجموعه گفت و گو های خود با کارل گوستاو یونگ را منتشر کرد. از الیاده آثار زیادی در زمینه ی نماد، اسطوره و ادیان به جا مانده و یکی از بزرگان این عرصه است. رمان(جوانی بدون جوانی) روایت گر داستان زندگی استاد زبان شناس سالخورده ای است که بر اثر سانحه ای طبیعی، جوانی خود را باز می یابد. این تغییر معجزه آسا در زندگی استاد توجه همه به ویژه نیروهای نازی را به خود جلب می کند و آن ها در صدد بر می آیند تا پرده از رمز و راز این تناسخ بردارند. کارگردان بزرگ سینمای آمریکا، فرانسیس فورد کاپولا، سال 200، فیلمی بر اساس این رمان ساخت که نقش اصلی آن را تیم راث بازی می کرد. موسیقی متن این فیلم حاصل همکاری آهنگساز آرژانتینی، اسوالدو گلیوف و اسطوره ی کمانچه ی ایرانی؛ کیهان کلهر بود. به راستی کدام انسان را می توان یافت که حداقل یک بار در طول زندگی خود آرزوی بازگشت به روزهای جوانی اش را در سر نپرورانده باشد؟
رابطه دین و زمان در اندیشه میرچا الیاده
نویسنده:
نویسنده:نجمه کاظمی؛ استاد راهنما:جعفر فلاحی؛ استاد مشاور :جواد فیروزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
زمان یکی از موضوعات مهم در حوزهی مطالعات ادیان است. دین‌پژوهان از وجوه مختلفی به این مساله پرداخته‌اند. میرچا الیاده، دین‌پژوه برجسته، مهم‌ترین نظریه‌پرداز زمان مقدس، از منظر خود این موضوع را بررسی کرده است. او معتقد است در نظر انسان دیندار زمان به قدسی و دنیوی قابل تقسیم است. زمان قدسی به دو شکل خطی و دایره‌ای است. از نظر او انسان ابتدایی زمان قدسی دایره‌ای را در ضرباهنگ‌های کیهانی ماه، آب و زمین و کشاورزی یافت. فسخ زمان گاه به شکل تلاش برای رسیدن به جاودانگی و گاه به شکل خلسه دیده می‌شود، اما این‌ها تنها شکل‌های فسخ زمان نیستند. آیین، اسطوره و ادیانِ کیمیاگری، یوگا، آیین بودایی، تنتره باوری، شمن باوری نیز به فسخ زمان میپردازند. ادیانِ پیش از یهودیت و مسیحیت تاریخ را به شکل دایره‌ای می‌دیدند؛ اما این دو دین، نحوه نگرش انسان دیندار به تاریخ را تغییر دادند. از نظر الیاده انسان مدرن به شیوه‌هایی متفاوت از انسان ابتدایی، با پرداختن به اموری مانند ادبیات، هنر، مطالعه، تئاتر، سینما، موسیقی، جشنها و ... به فسخ زمان دست می‌یابد. الیاده تاریخ‌گرایی را محصول بیگانگی انسان مدرن از ذات دینی خود می‌داند و او را در معرض بی‌معنایی زندگی می‌بیند.
از جوامع ابتدایی تا ذن: منبع موضوعی در تاریخ ادیان
نویسنده:
میرچا الیاده؛ مترجم: سجاد دهقان زاده؛ ویراستار: مینا غرویان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه,
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 153