آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 153
خدا و جهان در دیالکتیک شلایرماخر و دکترین ایمان [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Edwin John Thiel
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : رابطه بین فلسفه و الهیات در اندیشه شلایرماخر از زمان آغاز مطالعاتی که به نقد آثار متکلم قرن نوزدهم اختصاص داشت، موضوع مناقشه بوده است. این پایان نامه سعی دارد از طریق بررسی رابطه خدا و جهان در آثار مهم فلسفی و کلامی شلایرماخر، به ترتیب دیالکتیک و گلابنسلهره، به درک این موضوع کمک کند. سخنرانی های منتشر شده پس از مرگ در دیالکتیک، تلاش های بالغ شلایرماخر در تأمل فلسفی را به تصویر می کشد. نقطه عزیمت شلایرماخر در این اثر به طور خاص ماهیت معرفتی دارد، الهیدان قرن نوزدهم وظیفه دیالکتیک را به عنوان یقین در اصول و قوانین برای هدایت صحیح تفکر متضاد به یقین دانستن در نظر می گیرد. اولی وظیفه بخش متعالی دیالکتیک را تشکیل می دهد. دومی وظیفه بخش رسمی است. علاقه مطالعه ما در بخش استعلایی دیالکتیک نهفته است، زیرا شلایرنلاخر در اینجاست که رابطه خدا-جهان را مورد توجه قرار می دهد. یک جنبه اساسی از بخش متعالی دیالکتیک شامل تعریف ماهیت تفکر است که دانستن آن را پایه و اساس آن فرض می کند. به گفته شلایرماخر، تنها تفکر واقعی (wirkliches Denken) که عقل و حساسیت را یکی می کند، ممکن است چنین زمینه ای را فراهم کند. تفکر واقعی در ادغام فعالیت عقل (Vernunftthätigkeit) و دانشکده سازمان (سازمان) رخ می دهد. اولی عزم ایده آل و دومی عزم واقعی را برای فرآیند تفکر فراهم می کند.
کاوشی در تئوری تجربه  « دینی » فردریک شلایر ماخر
نویسنده:
جواد خدایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 50 تا 53
فضاهای الهیات مدرن: جغرافیا و قدرت در دنیای شلایرماخر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Steven R. Jungkeit (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan US ,
ارتدوکس و در عین حال مدرن: تصاحب شلایرماخر توسط هرمان باوینک
نویسنده:
Cory Clark Brock
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هرمان باوینک (1854-1921)، شاید برجسته‌ترین جزم‌دان و روشنفکر سنت اصلاح‌طلب هلندی (gereformeerde) در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، خود را متعهد به کاری کرد که او آن را یک وظیفه الهیاتی «اصلاح‌شده» و «کاتولیک» نامید. برای جزم‌دان مدرن، این وظیفه نه بازپس‌گیری و نه کنار گذاشتن سنت اعتراف‌گرایانه‌ی خود است، بلکه به‌دلیل انطباق با شهادت کتاب مقدس، برای تطبیق عقاید «کاتولیک» با دستور زبان چارچوب‌های مفهومی مدرن است. چنین وظیفه ای باوینک را به سمت التقاط خاصی در سبک و منبع سوق داد که برای آن در قرن بیستم برچسب تحقیرآمیز ثنویت را به دست آورد که هم برای شخص و هم محتوای الهیات او به کار می رفت. در رابطه با شخص او، این پایان نامه دو باوینک، روایت زندگی نامه ای از یک دانش آموز و متکلم شکوفا را دنبال می کند که بین ارتدکس و مدرن تقسیم شده است. با توجه به محتوای او، مفسران بین باوینک اسکولاستیک و باوینک، دگماتیک سوبژکتیویست پساکانتی به این سو و آن سو می روند. این مطالعه این تصویر را رنگ‌آمیزی می‌کند و در فراخوان اخیر جیمز اگلینتون برای واژگونی دوگانگی‌های گفته شده در مورد شخص و کار باوینک شرکت می‌کند و با ترسیم مهم‌ترین نمونه از تلاش باوینک برای تکمیل وظیفه جزمی «کاتولیک» خود، یعنی تصاحب فردریش شلایرماخر، شرکت می‌کند. او بر خلاف محیط باوینک، شلایرماخر را شیطانی نمی‌دانست، اما در عین حال که مایل بود جزم‌شناسی مادی شلایرماخر را نقد کند، شلایرماخر را «عمیقاً دچار سوءتفاهم» می‌دانست. دو محل اصلی تخصیص شلایرماخر توسط باوینک شامل (1) مسئله زمینه معرفتی وحدت وجود و تفکر است. (2) دستور زبان دین ذهنی و عینی. در هر دو، باوینک مفاهیم شلایرماخر در مورد «احساس»، «وابستگی مطلق» و «خودآگاهی فوری» را برای تکمیل منطق خود پذیرفته است. درک پذیرش چارچوب مفهومی شلایرماخر توسط باوینک، به‌ویژه مقدمه‌ای از Schleiermacher Der christliche Glaube، نشان می‌دهد که چگونه باوینک تصمیم گرفت تا به عنوان یک الهی‌دان مدرن پس از کانت و در محدوده آزادانه میراث ارتدوکس هلندی خود کار کند. تصاحب او از شلایرماخر نمونه پارادایمی از تعهد او به ارتدوکس بودن ... در عین حال مدرن است.
درباره دین: سخنانی خطاب به تحقیر‌کنندگان فرهیخته آن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Friedrich Schleiermacher (فریدریش شلایرماخر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: درباره دین: سخنانی برای تحقیرکنندگان فرهیخته آن (به آلمانی: Über die Religion: Reden an die Gebildeten unter ihren Verächtern) کتابی است که توسط متکلم آلمانی فردریش شلایرماخر (1768-1834) نوشته شده است. در ابتدا در سال 1799 منتشر شد، دو نسخه دیگر در طول زندگی شلایرماخر در سال های 1806 و 1821 منتشر شد. شلایرماخر در حین تدریس و موعظه در برلین درباره دین نوشت. عصر روشنگری به تحقیقات علمی و تاریخی قوت بخشیده بود و الهیات را در دانشگاه تحت الشعاع قرار داده بود. شلایرماخر در این اثر از دین در برابر بدبینی مخاطب مدرن دفاع می کند.
راهنمای کمبریج برای فردریش شلایرماخر [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Clive Marsh
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 114 تا 117
تأیید عیسی(ع) به روح القدس در قرآن کریم و مسیح‌شناسی مبتنی برآگاهی شلایرماخر
نویسنده:
محمد رسول ایمانی خوشخو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مسیح‌شناسی مبتنی بر آگاهی که در الهیات جدید مسیحی توسط شلایر ماخر مطرح شد برخلاف الهیات سنتی بر طبیعت بشری عیسی تأکید بیشتری می کرد و امتیاز عیسی را در داشتن شناختی ناب و مستمر از خداوند می دانست که عصمت از گناه را نیز برای وی همراه می‌آورد. این مقاله در پی آن است تا با بررسی نحوۀ تأیید عیسی از سوی روح القدس در قرآن کریم قرابت مدلول آیات مرتبط با مسیح‌شناختی جدید مسیحی را در تبیین توانمندی‌های فراعادی عیسی روشن سازد. برای این منظور تفسیر آیات مرتبط در تفاسیر روایی و کلامی جمع‌آوری و با دیدگاه شلایرماخر در مورد طبیعت انسانی عیسی مقایسه شده است. در نتیجه مشخص شد که برخی تفاسیر با الهام از روایات و تحلیل فلسفی، روح‌القدس را عالی‌ترین مرتبه از مراتب روحی انسان معرفی کرده‌اند. این مرتبه در انسان‌های کامل و برخی پیامبران همچون عیسی شکوفاست و ایشان را قادر می‌سازد تا با مدد از آن، شناختی حضوری از خداوند و دیگر حقایق به دست آورند.
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
الهیات عملی  [برنامه سوره شبکه چهار سیما] [کنفرانس بین المللی الهیات عملی]
سخنران:
رضا اکبری
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , فیلم , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بخشی از سرمقاله برنامه سوره: فردریش شلایرماخر سال ۱۸۱۱ در کتاب «شرحی کوتاه بر مطالعات الهیات» سه مؤلفه برای الهیات برشمرد: فلسفی، تاریخی و عملی. الهیات عملی در منظر شلایرماخر تلاشی برای برقراری پیوند میان کلیسا و جامعه بود. در نگاه او الهیات مسیحی پدیدآورنده‌ی چهارچوبی بود که ابهامات تجربه بشری را قابل تفسیر می‌کرد. پابه‌پای رشد سکولاریسم و تضعیف نهاد کلیسا، زمزمه‌های توجه دوباره به الهیات عملی در مکالمات الهیاتی دانشگاهی شنیده شد. در خوانش نو، دغدغه‌ی این رویکرد الهیاتی نه در تفسیر دینی از تجارب بشر، بلکه در پیوندی میان روایت، جامعه و زندگی دینی خود را بازتعریف می‌کرد.
Brief Outline of the Study of Theology: Drawn Up to Serve as the Basis of Introductory Lectures
نویسنده:
Friedrich Schleiermacher ؛ Translated by William Farrer
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
T. & T. Clark,
کلیدواژه‌های فرعی :
خوانش هرمنوتیکی خطبۀ40 امام علی (ع) در اتخاذ استراتژی صلح برمبنای نظریۀ هرمنوتیک مؤلف‌محور شلایر ماخر
نویسنده:
مریم هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از راهبردیترین تصمیمات امام علی (ع) در عصر خلافت اسلامی (35-40 هـ) قبل از آغاز جنگهای این دوره، استراتژی صلح و آشتی با جناح ها و گروه های مخالف زمان خود بوده است. این جستار بر آن است تا با تکیه و تأکید بر خطبۀ 40 نهج البلاغه، لایه‌های معنایی پنهان متن را بر اساس رویکرد تحلیل هرمنوتیکی موردنظر «شلایر ماخر آلمانی» واکاوی نماید. اساس رویکرد هرمنوتیکی مؤلف محور و روشمندیِ ماخر در فهم متون راهبر (متون مقدس دینی مثل نهج البلاغه) بر این اصل استوار است که با به کارگیری دو پارادایم تأویل دستورگرا و تأویل روانشناختگرا به خوانش هرمنوتیکی و تحلیل علمیِ استراتژی صلح و سازش در سیرۀ عملی علی (ع)پرداخته شود و به این پرسش که استراتژی صلح در خوانش هرمنوتیکی خطبۀ 40 نهج البلاغه چه نسبتی را با روایت‌های تاریخی برقرار می سازد، پاسخ دهد. بر اساس دادههای تاریخی، مقولۀ صلح و آشتی، نمود کاملاً کاربردی و آشکارا در سیرۀ نظری و عملی ایشان دارد و دلالت های آن کشف می‌شود. از نتایج کاربست چارچوب نظری ماخر بر می آید که بر مبنای خطبۀ موردپژوهش در اندیشۀعلی (ع) اصالت با صلح و آشتی است؛ لذا سوق دادن جامعه به‌سوی امنیت و آرامش در شرایط اجتماعی بحرانزا، مد نظر گفتمان علوی است. خواننده در فرآیند خوانش، به کشف لایه های معنایی زیرین متن رهنمون می شود. واکاوی زیرساخت معنایی خطبۀ 40 از بستر تأویل دستورگرا و روان شناختگرا در هرمنوتیک مؤلف محور، میتواند بیانگر روحیه و افکار امام و شخصیتِ جامع الأضدادی وی باشد؛ او هم قهرمان صلح است و هم قهرمان جنگ، صلح میکند مادامیکه صلاح جامعۀ مسلمین، امنیت، آرامش و عزت ایشان در آن باشد و جنگ میکند مادامیکه محرز شود گفتمان صلح به سستی و رخوت گراییده است.
صفحات :
از صفحه 155 تا 178
  • تعداد رکورد ها : 153