آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 360
مطالعات فلسفه انتقادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jean-Paul Sartre, Herbert Marcuse, Karl Raimund Popper
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Beacon Press (MA),
تاریخ فلسفه: جلد نهم: فلسفه مدرن از انقلاب فرانسه تا سارتر، کامو و لوی استروس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Frederick Copleston
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Image,
الوجود والعدم بحث في الأنطولوجيا الظاهراتية
نویسنده:
جان بول سارتر؛ ترجمه: عبدالرحمن بدوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
ملاقات سعید و سارتر، در آپارتمان فوکو
نویسنده:
ادوارد سعید، محمد معماریان
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سایت ترجمان,
کلیدواژه‌های اصلی :
تاریخ فلسفه: از من‌ دوبیران تا سارتر جلد 9
نویسنده:
فردریک چالز کاپلستون؛ ترجمه: عبدالحسین آذرنگ، محمود یوسف ثانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: سروش,
چکیده :
مجموعه تاریخ فلسفه اثر فردریک کاپلستون یکی از برجسته ترین آثار کلاسیک در زمینه تاریخ فلسفه است که در نه جلد به نگارش درآمده است. این مجموعه یکی از معتبرترین و بزرگترین تاریخ فلسفه هاست که از حیث عمق و و مستند بودن و جامعیت جزو بهترین هاست. این دوره نه جلدی که به همت عده ای از مترجمان زبده به فارسی ترجمه شده است، مجموعه ای را در دسترس خوانندگان فارسی زبان قرار می دهد که تا حد زیادی می تواند آنان را از متن های دیگر بی نیاز سازد، زیرا هدف نگارنده این بوده است که سیر تحول فلسفه را از آغاز تا اواخر قرن بیستم با زبانی ساده و روان برای خواننده تحصیل کرده معمولی بیان کند. این مجموعه به همت عده ای از مترجمان زبده از جمله سیدجلال الدین مجتبوی، عبدالحسین آذرنگ، اسماعیل سعادت، داریوش آشوری، غلامرضا اعوانی، ابراهیم دادجو، بهاءالدین خرمشاهی و امیرجلال الدین اعلم به فارسی ترجمه شده است.. جلد نهم این کتاب در ادامه بحث فلسفه مدرن به تاریخ فلسفه فرانسه در قرن بیستم می پردازد که در بخش اول کتاب، تاریخ فلسفه فرانسه، در نیمه اول قرن بیستم و در بخش دوم آن، تاریخ فلسفه این کشور در نیمه دوم قرن بیستم، بررسی شده اند. بخش اول این کتاب، به فلسفه نودکارتی ها و فلسفه برگسون مربوط می شود و بخش دوم، دارای مدخلهای فراوانی است و این به دلیل آن است که کاپلستون در این بخش از یک سو، تاریخ فلسفه علم در فرانسه را بررسی کرده و از سوی دیگر مطالعات دینی و فلسفه های جدید نظیر اگزیستانسیالیسم در فرانسه را با شعب دو گانه آن یعنی اگزیستانسیالیسم دینی و غیر دینی مورد مطالعه قرار داده است.
المفارقة فى مفهومى الأنا والآخر فى الفکر الوجودى ــ ("کيرکجور" و "سارتر" نموذجًا)
نویسنده:
جوزفين رزق الله فرج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مولفه های اگزیستانسیالیستی اندیشه ی دینی علی شریعتی با نظر به آراء کی یر که گور و سارتر
نویسنده:
مهرانگیز نعمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده:ماهیت انسان در مکتب اگزیستانسیالیسم در اثر انتخاب آزاد و آگاه او تحقق می یابد.انسان هستی را جولانگه خویش می داند و بر اساس انتخاب آگاه و آزادانه ی خود خالق سر نوشت خویش است و همین باعث شور و نشاط و کمال زندگیش می شود .در آثار علی شریعتیتأکید فراوانی بر مسأله انسان و مسائل و موضوعات مرتبط با آن شده است و به همین دلیلمملو ازمولفه هایاگزیستانسیالیستی است. علی شریعتی از طریقشخصیت پردازی الگوهای شاخصاسلام مانندحضرت علی (ع)،فاطمه (س)، امام حسین (ع)،حضرت زینب (س)،ابوذر و حر، نقش ویژه ای در معرفی مفاهیم بلند اسلامی دارد.کی یر که گور مسیحینیز با بررسی شخصیتی چون حضرت ابراهیم (ع) ، در تلاش است تا مومن حقیقی را معرفی کند.با وجودی که هر دوی آنها بر عنصر اختیار انسان تأکید دارند، کی یر که گور ،طبق آموزه ی گناه اولیهدر مسیحیت و نجات بخش بودن مسیح موعود معتقداست که گناه بشر ازلی است و در همه ی فرزندان آدم به ارث رسیده اما شریعتی معتقد است هر انسانی مسول سرنوشت خویش است و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد . شریعتی قائل به وجود آفریدگاری مطلق برای هستی است در حالی که سارتر اعتقاد به دینداری را با اختیار انسان در تنافی می داند و معتقد استبشر در این جهان به خود وانهاده شده است. اگزیستانسیالیست دینی با بینشی عرفانی که به جهان وهستی دارد باعث می شود انسان از احساس پوچی رها شود و احساس هدفمندی نماید و در جهت کمال که همان رسیدن به بی نهایت است گام بردارد. در حالی که اگزیستانسیالیست غیر دینی با وجود همه ی ارزشی که برای انسان قائل است اما نمی توانند برای سرنوشت نهایی بشر آینده ی دلخوش کننده ،امید بخش و هدفداری را پیش بینی کند و در نتیجه انسان به نوعی سر خوردگی ،پوچی و سر گردانی دچار می شود . کلیدواژه ها:شریعتی،مولفه های اگزیستانسیالیستی ،آزادی،اندیشه ی دینی،کی یر که گور ،سارتر
دین هستی: زهد در فلسفه از کی یرکگور تا سارتر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Noreen Khawaja (نورین خواجه)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Chicago Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دین موجودات یک بحث قدیمی درباره یک سوال مهم است: اگزیستانسیالیسم چیست؟ نورین خواجه استدلال می کند که در قلب اگزیستانسیالیسم، داستانی درباره آزمایش سکولار با سنت های مسیحیت اروپایی است. این کتاب به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک زهد کاملاً پروتستانی پایه‌ای برای آرمان اصلی اگزیستانسیالیستی، اصالت شخصی است، که در رویکردهایی از نظریه دینی کی یرکگور در مورد خود تا پدیدارشناسی هایدگر از زندگی روزمره تا مأموریت جهانی سارتر در اومانیسم الحادی منعکس شده است. او استدلال می‌کند که از طریق این سه فیلسوف، ما مشاهده می‌کنیم که چگونه هنجارهای زاهدانه یکی از قوی‌ترین روش‌های تفکر قرن بیستم درباره هویت و تفاوت را شکل داده است - این ایده که خود «واقعی» به سادگی داده نمی‌شود، بلکه چیزی است که هر یک از ما مسئول آن هستیم. برای تولید این کتاب که با بسیاری از شخصیت‌های اصلی در تفکر مدرن اروپایی درگیر است، برای فیلسوفان و مورخان فلسفه اروپایی، محققان مسیحیت مدرن و کسانی که روی مشکلات در تلاقی دین و مدرنیته کار می‌کنند، جذاب خواهد بود.
انسان گرایی از دیدگاه فلاسفه تعلیم و تربیت
نویسنده:
یحیی کبیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
این مقاله به بحث در باب انسان گرایی در حوزه تعلیم و تربیت می پردازد. کوشش شده است که در این باب به بنیادهای فلسفی این تفکر و سرآغاز پیدایش آن پرداخته شود گو این که هیچ اندیشه ای بی مدد فلسفه نمی توان نضج بگیرد و تکوین یابد. در این مقاله ابتدا پدیدار شناسی مورد بررسی قرار می گیرد. این تفکر با تاکید بر این مطلب که در شناخت از جهان و پدیده ها باید به دنیای پدیداری و ادراکی هر فرد پرداخت. سرآغاز اندیشه برای آدمی را به میان کشیده است. از آن پس به وجود گرایی می پردازد که با تاکید بر اصالت وجود و تقدم آن بر ماهیت. در واقع اهمیت آدمی را - به عنوان موجودی تاثیر گذار که خود می تواند سازنده خود باشد - در مدار توجهات انسان معاصر قرار داده است. این دو تفکر به عنوان بنیان های فلسفی به ایجاد نیروی سوم یا انسان گرایی به معنای خاص انجامیده که بر مطالعه کلیت آدمی تاکید می کند و بر جنبه های پدیداری و وجودی او صحه می گذارد. مقاله حاضر جستاری است در باب تعلیم و تربیت انسان گرایانه که رهرو و اندیشمندی پر استقامت را می طلبد همه تلاش این بررسی ارائه کلیتی به نام انسان گرایی است به گونه ای که تمام لایه های تشکیل دهنده آن - به رغم تفاوت ها - به گونه ای منطقی فراهم آمده باشد.
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
از شناخت تا بدن: گفتگوهای سارتر، هگل و هونت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Marcelo Vinicius Miranda Barros
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
UFPel,
چکیده :
ترجمه ماشینی : با پیشگفتار پروفسور دکتر. لوچیانو دونیزتی داسیلوا از UFJF، خلاصه توسط پروفسور. دکتر. Malcom Guimarães Rodrigues از UEFS و متن توسط پروفسور. دکتر. وینیسیوس دوس سانتوس از UFBA، کتاب «از شناخت تا بدن: گفتگوهای بین سارتر، هگل و هانت» حداقل سه لحظه مهم در تنش بین جسمانی بودن و شناخت در فلسفه جی پی سارتر را در اختیار خواننده قرار می دهد. در رابطه با طیف هگلی در آثار سارتر، رویکردی انتقادی که در تلاش برای حفظ فاصله از مواضع قطبی شده است. در رابطه با انتقاد اکسل هونت از مسئله بازشناسی در فلسفه سارتر، بررسی فشرده و مشخصی است که می خواهد گره مفهومی ای را که چنین انتقادی بر آن استوار است بگشاید. در نهایت، تحلیلی اجمالی از اشکال روابط با دیگران، با جامعه و با تاریخ، در پس زمینه تنش سارتری بین بدن و شناخت، در مواجهه با اصالت و صراحت توسط مارسلو باروس. بنابراین، ژان پل سارتر که همیشه به درستی به آن اعتبار داده نمی شود، یکی از اولین فیلسوفان قرن بیستم بود که بر فرآیندهای تشخیص تفاوت به عنوان عنصری اولیه در ساخت فردیت تأکید کرد. فراتر از آن، متفکر فرانسوی همچنین مدیون پیشگامی فلسفی در شناسایی بدن به عنوان مکانی برای ساخت ذهنیت و تعامل با جهانی است که آن فرآیند در آن رسوب می کند. کتاب مارسلو باروس با پرداختن به این بدهی از طریق گفتگوی شجاعانه با نویسندگان کلاسیک مانند هگل و نویسندگان معاصر مانند اکسل هونت، در متنی که سیالیت و تعلیم قابل توجه آن جای خود را به فقدان دقت مفهومی نمی دهد، ما را فرا می خواند. به طور قطعی فلسفه سارتر را در کارنامه نظری ضروری برای رویارویی با مسئله فوری دیگری قرار دهیم.
  • تعداد رکورد ها : 360