آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 373
 تفسیر تطبیقی آیه تطهیراز دیدگاه فریقین
نویسنده:
ایلقار اسماعیل زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با عنوان « تفسیر تطبیقی آیة تطهیر از دیدگاه فریقین» در یک مقدمه، چهار بخش و یک خاتمه تنظیم شده است: در مقدمه اهداف، پیش فرض ها، روش و پیشینه تحقیق اشاره شده است. در بخش اول از مهم ترین الفاظ آیه تطهیر، سیاق و دیدگاه های مختلف در مورد آن و نیز شأن نزول آیه بحث شده است. بخش دوم در پنج فصل به روایات شأن نزول، احتجاج کنندگان به آیه تطهیر، روایات تسلیم و سائر روایات مربوط به آیه تطهیر از دیدگاه اهل بیت(علیه السلام) و اهل سنّت پرداخته است. در بخش سوم پس از ذکر چند دیدگاه از برجسته ترین مفسران مذهب اهل بیت(علیه السلام) و اهل سنّت، به نقد اجمالی و مختصر برخی از آنها پرداخته شده است. بخش چهارم: نقد و بررسی شبهات، ابهامات و سئوالات مربوط به آیه تطهیر: در بخش چهارم نیز پس از ذکر سیزده شبهه، و سؤال جدید و قدیم در مورد آیه تطهیر، به نقد و بررسی آنها پرداخته شده است. در پایان پس از نتایج کلی، در مورد تداوم عصمت اهل بیت(علیه السلام) و برتری آنها در رهبری همه جانبه امت اسلامی بحث شده است.
تحقیقی پیرامون شخصیت و کتاب رجالی ابن غضائری
نویسنده:
محمّدرضا آرام
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مطالب مورد بحث در این پایان نامه، نقد و بررسی، ارائه دیدگاه ها و تحلیل های مختلف در باب کتاب رجالی ابن غضائری، معیار و ملاک وی در جرح و تعدیل راویان حدیث، بیان دیدگاه های مختلف ابن غضائری درباره ضعفا، و بیان این نتیجه است که توثیقات و تضعیفات ابن غضائری مستند به حسّ و شهود و سماع از مشایخ و ثقات نبوده؛ بلکه مستند به حدس و استنباط است. این پایان نامه از یک مقدّمه و سه فصل و یک خاتمه تشکیل شده است. در مقدّمه، نگارنده، نگاهی اجمالی به تاریخ تدوین کتب رجالی شیعه تا قبل از زمان تألیف رجال ابن غضائری دارد و از آن جا که ابن غضائری و کتاب رجالی وی از دیرباز، مورد نقد و بررسی محافل علمی، مخصوصاً علمای رجال بوده و هست، لذا قبل از پرداختن به ارائه دیدگاه ها و تحلیل های مختلف در باب کتاب رجالی وی، در فصل اوّل به شخصیت و احوال ابن غضائری پرداخته و به این نکته اشاره دارد که زندگی وی، در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ زیرا در منابع رجالی شیعه (مانند الفهرست، رجال الطوسی، رجال النجاشی و آثار متأخّری که به استناد این منابع نوشته شده اند) شرح حالی از وی به دست داده نشده است. فقط نجاشی در برخی از نقل قول هایی که از وی نموده، به زندگی و دانش وی اشاراتی کرده است. وی، این فصل را به دو بخش تقسیم کرده که در بخش اوّل، به عنوان مقدّمه تحقیق درباره عنوان «ابن غضائری» و سپس زندگی نامه احمد بن حسین بن عبیداللَّه غضائری، و مشایخ و تألیفات وی دارد. شیخ ابوالحسن احمد، فرزند حسین بن عبیداللَّه بن ابراهیم، از علمای بزرگ شیعه در قرن پنجم هجری و از شیوخ محدّثان امامیه و محقّقان جلیل است. وی از شاگردان پدرش حسین، معروف به غضائری (م 411 ق) و شریک بحث ابوالعباس احمد نجاشی (372 - 450 ق) بوده است. در بخش دوم نیز بحثی اجمالی درباره زندگی حسین بن عبیداللَّه غضائری و اساتید و شاگردان و تألیفات و دیدگاه علما درباره وی مطرح شده است. فصل دوم، درباره کتاب رجالی ابن غضائری و معیار و ملاک وی در جرح و تعدیل راویان حدیث و اکثار وی در جرح ثقات است، و این که عدّه ای از علما معتقدند که ابن غضائری در تضعیف و جرح، مستند به شهادت و سماع نیست؛ بلکه او بعد از دقّت در روایات افراد، بر اجتهاد خویش اعتماد می کرد. لذا هرگاه بر حسب اعتقاد خویش، روایتی را شامل غلو و اغراق می دانست، آن روایت را ضعیف می دانست. در فصل سوم نیز دیدگاه های مختلف درباره کتاب الضعفاء ابن غضائری بیان شده و برخی از آنان، مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. مجموعه این دیدگاه ها در دو بخش تقسیم بندی شده است: 1 . دیدگاه های قدما، 2 . دیدگاه های متأخّران.
 تحلیل علم غیب پیامبر و امام از دیدگاه قرآن و عترت
نویسنده:
نصرالله شفیعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اطلاعات غیبی اطلاعاتی هستند کنه از طریق حواس نیامده باشند. غیب به طور کلی به مطلق و نسبی تقسیم می شود و غیب مطلق آن است که با حواس قابل درک نباشد. مفهوم ایمان به غیب، ایمان به عالم ماوراء الطبیعه است. که در محدوده حواس آدمی نمی گنجد. پیامبران و امامان علیهم السلام دارای علم غیب هستند. علم غیب پیامبر اسلام و امامان از سایر پیامبران بیشتر است. علم غیب پیامبر و امام مانند علم خداوند ذاتی نیست و این علم را خداوند به آنها موهبت کرده است. علم غیب پیامبر و امام مطلق نیست بلکه طبق نص قرآن کریم محدودیتهایی دارد. بسیاری از علوم غیبی پیامبر و امامان علیهم السلام بالفعل است و برخی از علوم آنها ارادی است. یعنی اگر می خواستند خدا آنها را آگاه می کرد. زبان روایات و به تبع دیدگاه علما درباره علم غیب پیامبر و امام علیهما السلام یکسان نیست، گروهی علم امام را ارادی و محدود و گروهی علم امام را نامحدود و حضوری می دانند. بر طبق نصوص وارده و روایات تاریخی (بنا بر معتبر بودن آنها) علی علیه السلام و امام حسین علیه السلام از زمان شهادت خود اطلاع تفصیلی داشته اند ولی در مورد سایر امامان می توان گفت اطلاع اجمالی داشته اند ولی اطلاع تفصیلی آنها مورد اختلاف است. بر اساس یک دیدگاه امامانی که با خوردن سم از دنیا رفته اند هنگام خوردن سم نه توجه نفس داشته اند و نه اراده آگاهی یافتن از وجود سم داشته اند. ولی اگر می خواستند به اذن خداوند آگاه می شدند. امکان آگاهی از غیب برای انسانها(غیر پیامبر و امام) نیز وجود دارد. علم ائمه به احکام دین و شریعت عقلا واجب است ولی علم آنها به امور غیبی عقلا واجب نیست. در این پژوهش در مراجعه مستقیم به قرآن و روایات استفاده شده و دیدگاه علما مورد استفاده و نقد قرار گرفته است./
درآمدی برقصص قرآنی
نویسنده:
عباس اشرفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از این پایان نامه بررسی اهداف، انواع، پیشینه و اسلوبهای بیان قصص قرآنی. تحقیق حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای انجام یافته و مباحث آن در شش فصل تنظیم شده است. در فصل اول واژه شناسی قصص و مفردات مشابه( حدیث، نبا، مثل و اساطیر) صورت گرفته و کاربرد این واژه ها درقرآن بررسی شده است. درفصل دوم جایگاه و اهمیت قصص از دیدگاه آیات و روایات بیان شده و درفصل سوم اهداف قصص قرآنی در دوقسمت اغراض و منفعتها آمده است. اغراضی که نگارنده برای قصص بر شمرده است عبارتند از: تثبیت قلب پیامبر، عبرت، زدودن غفلت، بیان اصول دعوت پیامبران، شیوه اندیشیدن، هدایت و رحمت برای مومنین و اسوه سازی برای هدفهای تربیتی( اسوه های ستوده و اسوه های نکوهیده). منفعت هایی که برای قصص مورد توجه نگارنده قرار گرفته است عبارتند از: بیان سنتهای الهی، وحدت دین، روشهای زندگی، روشهای تبلیغ، قصه گویی به عنوان وسیله تبلیغ و استنباط احکام فقهی. در پایان فصل سوم از تفاوت قصص قرآنی و گزارش تاریخی سخن به میان آمده است. انواع قصص قرآنی موضوع فصل چهارم است و طی آن قصص قرآنی به دو قسم داستانهای پیامبران و اقوامشان و داستانهای غیر پیامبران( اقوام و گروهها، اشخاص،ملائکه، جن و جانوران) تقسیم شده است. فصل پنجم به پیشینه داستانهای قرآن اختصاص دارد. دراین فصل قصص مشترک بین قرآن و تورات، قصص مشترک بینقرآن و انجیل و بالاخره سابقه قصص قرآن درقوم عرب مورد بحث قرار گرفته است. فصل ششم به بررسی امتیازات قرآن در اسلوب بیان قصص پرداخته و از ایجاز و تفصیل، و حسن الفاظ و عبارات، تصریف و تکرار به عنوان برخی از امتیازات قرآن یادکرده است.
ولایت فقیه از دیدگاه شیخ انصاری و آیة الله خویی
نویسنده:
محمدهادی معرفت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
احباط، تکفیر و موازنه (از منظر قرآن و حدیث و کلام)
نویسنده:
مصطفی جعفر طیاری دهاقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه دارای سه بخش دارد. در بخش اول باعنوان احباط، معنای لغوی و اصطلاحی احباط و نظرات دانشمندان اسلامی درباره آن و ادله مثبتان و منکران واحباط از دیدگاه آیات و روایات بررسی شده است. دربخش دوم تحت عنوان تکفیر، معنای لغوی و اصطلاحی تکفیر و آرای علمای اسلامی در خصوص آن و تکفیر ازمنظر آیات و روایات مورد بحث قرار گرفته است . بخش سوم درباره موازنه است و در آن از معنای لغوی واصطلاحی موازنه و دیدگاههای دانشمندان اسلامی درمورد آن بحث به میان آمده است. در خاتمه پایان نامه گناه کبیره بررسی شده است .
نقد و بررسی روش های تفسیر قرآن
نویسنده:
محمدعلی رضایی اصفهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نقد و بررسی روش ها و گرایش های تفسیری قرآن کریم می باشد. نویسنده در ضمن سه فصل به تاریخچه روش ها و گرایش های تفسیری از زمان نزول وحی و توسّط پیامبر(ص) و سپس صحابه و تابعین اشاره می نماید. وی اقتضائات قرآن و اختلافات مسلمانان در مکاتب کلامی، مذاهب فقهی و دیدگاه های ادبی و بلاغی و... را بی تأثیر در این روش ها و گرایش ها نمی داند. وی به روش های تفسیری از جمله تفسیر قرآن به قرآن، روایی، عقلی، علمی، اشاری و تفسیر به رأی اشاره می نماید و ضمن بیان تاریخچه و دیدگاه های موافقان و مخالفان و ارایه نمونه هایی از هر یک به جمع بندی اقوال و نتیجه گیری از آن ها می پردازد. نویسنده در فصل پایانی به گرایش های تفسیری از جمله گرایش فقهی، کلامی، فلسفی، اجتماعی، ادبی و بیانی اشاره می کند و نتیجه می گیرد که هرگونه افراط و تفریط و یکجانبه گرایی در فهم این کتاب آسمانی غلط است، و بهترین روش در تفسیر قرآن، جامع ترین روش و استفاده از گرایش های مختلف می باشد.
بررسی و مقایسه قصص انبیاء در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمدمهدی فیروزمهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه مولف در ابتدا در فصل اول در قسمت کلیات ضمن تعریف قصه، اهداف قصه را بیان می کند و ویرگی های قصص قرآن را بیان می کند و سپس ضمن آوردن قصه های حضرات آدم، نوح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، اسحاق، یعقوب، یوسف، موسی و هارون، داود، سلیمان، ایوب، یونس، زکریا، یحی و عیسی از دیدگاه قرآن و تورات موارد اختلاف را ب ان و می کند و شخصیت هر کدام از پیامبران را از دیدگاه قرآن و تورات شرح می دهد. در پایان ضمن نتیجه گیری پیشنهادهای را مطرح می کند
ادیان و مکاتب: پلورالیسم دینی در بوته نقد
نویسنده:
محمدهادی معرفت
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
ارتداد در مذاهب مختلف اسلامی
نویسنده:
محمود رضائیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله در ‎۹ فصل تنظیم شده است . در فصل اول معنای لغوی و اصطلاحی ارتداد بررسی شده است . اقسام مرتد(ملی و فطری ) موجبات ارتداد، سب انبیا ( ع )، شرایط حکم به ارتداد از دیدگاه فقهای امامیه واهل سنت، راه نبوت ارتداد، احکام مرتد، توبه مرتد و فلسفه تشدید مجازات به ترتیب فصول بعدی رساله هستند.
  • تعداد رکورد ها : 373