آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 24
نیم نگاهی به تعاملات شهید مطهری و شهید مفتح
نویسنده:
علی مطهری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
عدالت
عنوان :
نویسنده:
علی مطهری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این مقاله به طور مختصر به بحث عدل و عدالت اجتماعی در اسلام می پردازد و آن را با مکاتب دیگر از جمله سوسیالیسم می سنجد و مورد مقایسه قرار می دهد. نویسنده مقاله معتقد است که عدل در اسلام بر اساس حق است و بر دین تقدم دارد و بنا به حکم است. در سوسیالیسم ما با برابری و رفع اختلاف مواجهیم در حالی که اسلام به رفع تبعیض می اندیشد و نه رفع تفاوت.
صفحات :
از صفحه 5 تا 7
رابطة دینداری و اخلاق
نویسنده:
شیخ محمد حسنین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
بیتردید, هدایت فرد و جامعه بشری بسوی سعادت و کمال, یکی از دغدغه های عمده پیشوایان دینی و مصلحان اجتماعی بوده است. و بی تردید, این پرسش هم همواره برای آنان مطرح بوده که از چه طریقی و با چه ابزاری می توان به این هدف رسید؟ اغلب دینداران, همواره بر این باور بوده اند که برای رسیدن به این هدف و رساندن کاروان بشریت به سعادت و کمال, باید فرد و جامعه را دیندار به بار آورد. در مقابل, همواره برخی ادعا کرده و می کنند که برای رسیدن به این هدف, تنها آموزش اخلاق و پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاقی کافی است, و برای رسیدن به این هدف, دینداری نه تنها لازم نیست, بلکه مانع هم هست. در این میان, این سوال مطرح است که میان دینداری و اخلاق, چه نسبتی وجود دارد؟ آیا دینداری و اخلاق با هم سازگاراند یا ناسازگار؟ آیا این دو از هم مستقل اند یا وابسته به یکدیگر؟ و اگر میان آن دو وابستگی وچود دارد, روی کدامیک از این دو باید تکیه کرد و به انسانها آموزش داد؟ در این نوشتار, همین سوالات مورد بحث و بررسی قرار گرفته و براساس مبانی محکم و دلایل متقن, به اثبا ت رسیده که اخلاق, جزئی از دین است و دینداری تنها پشتوانه واقعی اخلاق, و تنها با پذیرش و آموزش مولفه های اساسی از دینداری, می توان دم از اخلاق و آدمیت زد. آری, مولفه هایی از اخلاق نیز در تقویت دینداری موثر است و اگر کسی نسبت به بعضی از احکام و ارزشهای اصیل اخلاقی, بی تفاوت باشد, نمی تواند به معنای واقعی کلمه دیندار باشد. و بنابراین, نوع رابطه دینداری و اخلاق, نوع رابطه ریشه ها و تنه درخت, با شاخ و برگهای آن است, که هر دو بر یکدیگر اثر می گذارند, به گونه ای که به گفته استاد مطهری مادیت اخلاقی منجر به مادیت اعتقادی می شود. ولی در هر حال, اصالت با دین و دینداری است
The Essence and Shell of Religion from the Viewpoint of Islamic Mysticism
نویسنده:
Ali Motahhari
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: «جوهر و پوسته دین» مسئله ای فلسفی- کلامی است که در بافت خود غرب و از لحاظ زمانی متعلق به رنسانس است. «تجربه دینی» و «سوفیا پرنیس» دو نظریه مطرح در این موضوع هستند. گوهر دین بر اساس نظریه اول در تجربه ای است که صاحب آن را دیندار می کند و صدف مجموعه ای از عقاید است که منشأ آن استقلالی است که سالک پس از لمس ذات احساس می کند و نظریه دوم آن را تعریف می کند. دین به‌عنوان پدیده‌ای دو سطحی که باطن آن توحید است که به شکل سوفیا پرنیس در درون انسان تجلی می‌یابد و پوسته آن از سنت‌هایی تشکیل شده است که سالک را به سوی گوهر سوق می‌دهد. دین در عرفان اسلامی حقیقتی یکپارچه و یکپارچه است که جلوه های سه گانه ظاهری، باطنی و فوق باطنی دارد. تجلی باطنی همان وحدت فردی است که گوهر دین نیز هست و اگر چه به صورت صدفی به مظاهر باطنی نگریسته می شود، صرفاً سایه های رقیق شده همان حقیقت باطنی است و از این رو فنا ناپذیرند. دینداری نیز حقیقتی سه گانه است که جوهره آن شهود مطلق یقینی توحید عرفانی است; و به این ترتیب، دین و دینداری در ذات خود با هم همگن هستند.
صفحات :
از صفحه 21 تا 38
مسئله وجود در فلسفة کندی
نویسنده:
علی مطهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در فلسفۀ کندی، به عنوان اولین فیلسوف مسلمان، مسئلۀ وجود به سبک مخصوص به خود مطرح بوده است. لفظ «وجود» در فلسفۀ کندی کم به کار رفته و به جای آن بیشتر از کلمۀ «کَون» یا «أیس» در مقابل «لیس» و یا از کلمه «إنّیه» استفاده شده است؛ البته گاهی نیز کلمۀ «وجود» در آثار کندی به معنی ادراک و وجدان به کار رفته است. کندی میان شیء و ذات آن تفکیک می‌کند و این بی‌شباهت به تفکیک میان وجود و ماهیت بین متأخرین نیست. همچنین، از مجموع سخنان او در بابِ حقیقتِ خداوند، مسئلۀ آفرینش و جعل و به خصوص تحلیلِ حقیقت وحدت چنین برمی‌آید که وی اصالت و واقعیت داشتن را از آنِ وجود می‌داند و ذات و ماهیت را امری اعتباری می‌شمارد؛ به همین خاطر می‌توان او را پیش از فارابی و بوعلی نخستین فیلسوفِ وجودیِ جهان اسلام دانست، اگرچه در آن زمان اصالت وجود یا ماهیت به عنوان یک مسئله مطرح نبوده است.
صفحات :
از صفحه 243 تا 257
شهید مطهّری و اهتمام به مسائل اجتماعی در احیای تفکر دینی
نویسنده:
حجت الله جوانی؛ طاهره جمشیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بازسازی و احیای تفکر دینی یکی از مقوله‌هایی است که از گذشته‌های دور مطمح نظر احیاگران دینی بوده است. احیاگری دینی امری به‌واقع شریف و ضروری است؛ زیرا در پی صیانت از دین و دین‌داری در جوامع دینی است. احیاگران در پی رفع چالش‌ها و موانعی هستند که رشد و بالندگی دین را به مخاطره می‌اندازند. آن‌ها حفظ و بازسازی تفکر دینی را در مقاطعی که دچار آسیب‌ها و تحریف‌هایی شده است، بر عهده دارند. احیاگری دینی یعنی زدودن غبار خرافه و بدعت و تحریف از چهرة دین و عنایت به زوایای مغفول و متروک ماندة معارف دینی و تصفیة زواید از چهرة دین. به نظر بسیاری از محققان و صاحب‌نظران مسلمان، استاد مرتضی مطهّری یکی از احیاگران و اصلاحگران اندیشة دینی، در دوره‌ی معاصر است. از منظر استاد، موضوع عقب‌ماندگی و انحطاط مسلمانان به عنوان جدّی‌ترین مسئلة کنونی مسلمانان و پاسخ به آن مبرم‌ترین نیاز است. استاد مهم‌ترین مؤلّفة اصلاح فکر دینی را شفّاف‌سازی و آسیب‌شناسی مفاهیم دینی می‌دانست که به صورت مسخ شده و واژگون در اذهان مردم رسوخ کرده بود. ایشان در موضع یک فیلسوف - متکلّم از توجه به مسائل اجتماعی در حوزة احیای تفکر دینی غافل نماند. از همین‌رو، رویکرد اجتماعی در آثار ایشان مشهود است. توجه به نقش اجتهاد و تأکید بر پویایی آن، مبارزه با التقاط و تحجّر و آسیب‌شناسی مفاهیم دینی مهم‌ترین ابعاد احیاگری شهید مطهّری را تشکیل می‌دهد.
صفحات :
از صفحه 181 تا 202
مطالعه مورد پژوهانه در آرای خاص فلسفی استاد مطهری
نویسنده:
علی مطهری
نوع منبع :
مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
استاد مطهری در فلسفه اسلامی آرای خاصی دارد. استقصای آنها در فهم رشد تاریخی فلسفه در فرهنگ اسلامی، اهمیت دارد. تامل در نسبت بین امکان ذاتی و امکان استعدادی و نیز تحلیل اعتبارات ماهیت به عنوان دو نمونه برای نشان دادن دیدگاه خاص استاد مورد مطالعه قرار می  گیرند.
صفحات :
از صفحه 205 تا 211
گفتارهایی در اخلاق اسلامی
نویسنده:
مرتضی مطهری؛ ویراستار: علی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: صدرا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «گفتارهایی در اخلاق اسلامی» اثر متفکر شهید استاد مرتضی مطهری است. کتاب حاضر مشتمل است بر پنج جلسه بحث و انتقاد انجمن اسلامی پزشکان درباره برخی مفاهیم اخلاقی اسلام که مورد اعتراض مخالفان بوده است. سبک برنامه به این صورت بوده که استاد شهید موضوعی را مورد بحث قرار می‌ داد و سپس حضار سئوالات خود را مطرح و استاد پاسخ می‌ داد. کتاب در چهار بخش تنظیم شده است: بخش اول به «توکل» اختصاص یافته. در بخش دوم درباره «رضا و تسلیم» بحث شده است. بخش سوم به «صبر» پرداخته است و در بخش چهارم که حجم کمی دارد «طول امل» یا « آرزوهای طولانی» مورد بحث قرار گرفته است. استاد شهید در مقدمه کتاب «انسان و سرنوشت» آنجا که برخی علل انحطاط مسلمین را فهرست کرده و تحقیق درباره آنها را لازم می‌ شمرند، از جمله به «سیستم اخلاقی اسلام» اشاره می‌ کند. مباحث این کتاب در راستای همان نظریه و در تکمیل آن طرح بزرگ تحقیقاتی است.
تحقیق در قضایای شرطیه
نویسنده:
پاشایوا عنتیقه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده (فارسی): تحقیق در قضایای شرطیه یکی از مهمترین مباحث منطقی است.این مباحث از مسائل تاریخی ارسطویی است درباره،قضیه مرکب خبری است.قضیه از آن جهت که اجزای آن قابل حمل بر یکدیگر باشد یا نباشد به دو قسم حملی و شرطی قسمت شده است. در این تحقیق می خواهیم درباره قضیه شرطیه بحث کنیم.در این تحقیق که اساسا به منطق ارسطویی استناد شده است،منظور ما این است که ترکیب قضیه ها را تحلیل کنیم وبه یک نتیجه مهم دست یابیم،هر چند در این باره پیشینیان بحث کرده اندولی بحث ما با مباحث پیشینیان فرق می کند.تحقیق ما اساسا فرق بین قضیه ها و قواعد آنها است.همچنین در اینجا فرق منطق قدیم و منطق جدید را ارائه کردیم. این تحقیق از شش فصل تشکیل شد که عبارت است از:فصل اول درباره تعریف قضیه و تحلیل آن، است.و فصل های بعدی درباره قضیه شرطیه متصله و قضیه شرطیه منفصله و تقسیم شرطیه و احکام عکس در قضایای شرطیه،نقد و ارزیابی تحلیل شرطی به حملی، صدق و کذب در قضایای شرطی و بحث استلزام الممتنع للممتنع و همچنین نظر امام خمینی (ق.س) درباره بیان مناط صدق و کذب در قضایا و ترکیب قیاس از قضایای حملی و شرطی و اقسام آنها. نوآوری در این نوشته ارائه ملاک برای تبدیل قضایای مانعه الجمع و مانعه الخلو موجبه به مانعه الخلو و مانعه الجمع سالبه صادق است که در کتب منطقی تا آنجا که تفحص وتتبع کرده ایم چنین ملاک و ضابطه ای را نیافتیم و در این نوشته برای ساختن قضایای شرطی منفصله مانعه الجمع و مانعه الخلو سلبی بیان کردیم قضیه موجیه مانعه الجمع را به صورت مانعه الخلو کاذب خواهد بود.اگر بصورت سالبه درآرودیم صادق می شود،و قضیه موجیه مانعه الخلو را اگر به صورت قضیه مانعه الجمع بیاوریم کاذب است اگر با ادات سلب همراه کنیم صادق می گردد.و این آسان سازی برای یافتن قضایای مانعه الجمع و مانعه الخلو صادق است که بر خلاف قضایای مانعه الجمع و مانعه الخلو کاذب که صادق بسیار دارند. معمولا مصداق زیادی ندارد و دستیابی به این گونه قضایای سالبه صادق آسان می گردد.
سیر تاریخی و نظام‌مند مسأله «اسلام و مقتضیات زمان» دراندیشه مطهری
نویسنده:
عالی‌پناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 24