آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 69
تلخيص مقباس الهداية
نویسنده:
علي أكبر الغفاري
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
شیوه های برخورد حضرت ابوالحسن الرضا(ع) در مناظرات از کتاب عیون اخبار الرضا(ع)
نویسنده:
مهناز رحیم پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از کتب ارزندة حدیثی شیعه کتاب عیون اخبار الرضا(ع) اثر مرحوم شیخ صدوق(ره) است. در این اثر سعی شده تا شیوه های برخورد حضرت ابوالحسن الرضا(ع) در مناظرات از کتاب عیون اخبار الرضا(ع) بیان گردد. این تحقیق از سه بخش تشکیل شده که بخش اول آن شامل دو فصل می شود: فصل اول شرح حال مختصری از زندگانی شیخ صدوق(ره) و نظر علمای اعلام مذهب ما دربارة جلالت قدر او، سال تولد، اساتید، شاگردان و آثار تألیفات ایشان توضیح داده شده است. فصل دوم این بخش به معرفی کتاب عیون اخبار رضا(ع) می پردازد و انگیزه تألیف و نحوة تهیة این کتاب را بیان می کند و نگاهی گذرا به برخی روایات این کتاب از نظر متن و سند دارد. اما بخش دوم نگاه مختصری است به زندگانی حضرت امام ابوالحسن الرضا(ع) و تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عصر امامت آن حضرت. و هدف از تشکیل جلسات مناظره توسط مأمون. بخش سوم که تحت عنوان شیوه های برخورد حضرت رضا(ع) در مناظرات بیان گشته است مقصود از آن مطرح نمودن شیوه های برخورد و استدلالی حضرت رضا(ع) در مناظرات و نیز در مقابل جریانات و عقاید منحرف فکری آن عصر می شود. این بخش شامل یک مقدمه و سه فصل می شود در مقدمه به توضیح مباحثی در ارتباط با مناظره در زمینه تعریف مناظره، شیوه قرآن در مناظرات، مراحل دعوت و خط مشی قرآنی دعوتگران الهی می پردازند. در فصل اول تحت عنوان شیوه های جدلی در برخورد مستقیم حضرت رضا(ع) در مناظریات و نمونه ای از مناظرات آن حضرت را با علمای ادیان و متکلمین اسلامی که مصداق جدل احسن می باشند را بیان می دارد. در فصل دوم تحت عنوان نمونه هایی از شیوه های استدلالی حضرت رضا(ع) به مناظرات آن جناب با زنادقه و عدم تقیه ایشان را در بیان احکام و عقاید صحیحه بر اساس کتاب و سنت و استفاده ایشان را از ضرب المثل برای تفهیم قرآن بیان می دارد. فصل سوم به شیوه های برخورد غیر مستقیم حضرت رضا(ع) با عقاید انحرافی آن روز جهان اسلام با استناد و علم به کتاب خدا و روایات صحیحه و نیز از طریق تربیت شاگردان در مکتب اهل بیت(ع) می پردازد. در بخش چهارم بررسی واژه حکمت و موعظه در لغت و تفسیر آمده است و ویژگیهای این شیوه را در امر تبلیغ و ترسیم آیه«ادع الی سبیل ربّک بالحکمه و الموعظه الحسنه» را با توجه به سیرة حضرت رضا(ع) در مناظرات بیان می نماید.
شرح و توضیح آیه صلوات
نویسنده:
مرتضی محسن کبیر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در شرح و تفسیر آیه شریفه «ان الله وملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما» (احزاب 56) است. در این پژوهش آیه مذکور از دیدگاه اهل سنت بررسی شده و طی آن وجوب صلوات بر محمد و آل او به اثبات رسیده است.مباحث این پایان نامه عبارتند از: معنای لغوی واصطلاحی صلوات، تفاوت صلوات با سلام و رحمت،آثار و فوائد صلوات، کیفیت ذکر صلوات نزد عامه،روایات صلوات در کتب اهل سنت و اسامی 26 تن ازصحابه ای که آنها را نقل کرده اند، احکام صلوات،صلوات بتراء و اینکه چرا اهل سنت صلوات بر آل محمدرا در پی صلوات بر محمد نمی آورند.
راه و رسم نیل به طمأنینه و آرامش روانی از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
افسانه نصرالهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر شامل هشت فصل با این موضوعات است: فصل اول، واژه شناسی: بررسی لغوی و اصطلاحی طمأنینه و آرامش روانی; فصل دوم، روان درمانی در قرآن: رابطه یِ ایمان و احساس امنیّت، ایمان و احساس وابستگی به گروه; فصل سوم، روش قرآن در روان درمانی: ایمان به توحید، تقوی، عبادت، نماز، روزه،...; فصل چهارم، تأثیر فضایل اخلاقی در روان انسان: صبر، توبه، توکّل، تفکّر و تدبّر، قناعت; فصل پنجم، تأثیر صفات منفی در روان انسان: قساوت قلب، عجب و خودپسندی، خشم و غضب، حسد، وسوسه ها یا اندیشه هایِ انحرافی، راه ها و مجاری نفوذ شیطان در انسان، نکوهش درازآرزویی، مواجهه یِ مؤمن با خوشی ها و ناخوشی ها، آرامش در همه حال ویژه یِ اهل یقین; فصل ششم، نمونه هایی از آیات قرآن درباره یِ آرامش: سکینه و ایمان، پیوند دو همسر مایه یِ آرامش، آرامش در پرتو درود و تشکّر، آرامش در سختی ها، شب مایه یِ آرامش; فصل هفتم، مراتب نفس: نفس ملهمه، نفس امّاره، نفس لوّامه، نفس مطمئنّه; فصل هشتم، راه وصول به سلامت نفسانی.
نقد حدیث و معیارهاى آن از دیدگاه استاد على اکبر غفارى
نویسنده:
مریم ایمانى خوشخو، فاطمه شکوهى اصل
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
على اکبر غفارى یکى از پیشگامان تصحیح و نشر آثار اسلامى در دوره معاصر است. او علاوه بر تصحیح اشتباهات ناسخان و کاتبان، به مشکلات متون حدیثى نیز توجّه کرده و به نقد سندى و متنى آنها نیز پرداخته است. در این مقاله، جایگاه نقد حدیث در دیدگاه وى به همراه معیارهاى آن مشخص گردیده و در نهایت او را حدیث پژوهى متن گرا دانسته است. به این معنا که وى در نقد احادیث به هر دو شیوه نقد متن و سند توجّه کرده است، با این تفاوت که ملاک و مبناى اعتبار آنها را متن دانسته و سند را شاهدى بر تقویت یا تضعیف آن قرار داده است.
حق در قرآن کریم
نویسنده:
مریم غلام پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش از چهار بخش با این موضوعات تشکیل یافته است: بخش اول، معنای لغوی واژه یِ حق، معنای اصطلاحی واژه یِ حق، موارد استعمال «حق» در قرآن کریم; بخش دوم، حق در مسائل اعتقادی: حق در خصوص ذات احدیّت، ظنّ باطل نسبت به ذات احدیّت، حق در زمینه یِ ملائکه، حق در مورد پیامبران و کتب آسمانی، حقّ درباره یِ جهان آخرت; بخش سوم، حق در مسائل اخلاقی: ایمان به حق و تبلیغ آن، کتمان حقّ و تکذیب آن، دورسازنده یِ انسان از حقّ، ویژگی های حق ستیزان، حق در داستان های قرآن، حق در امثال قرآن; بخش چهارم، واژه یِ حق در آیات الاحکام، واژه یِ حق در مفهوم مخالف آن، واژه یِ حق در مفهوم سزاوار و شایسته.
شرک از دیدگاه قرآن
نویسنده:
داراب نبیی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این جزوه گامی است در جهت شناسایی شرک و عوامل بوجود آورنده آن که شامل سه فصل است . فصل اول : در این فصل ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی شرک و سپس انواع شرک با توجه به آیات قرآنی، بیان میشود. فصل دوم: این فصل شامل سه بخش می‌باشد که در بخش الف صفات مشرکین بیان می‌شود و در بخش ب عقاید آنان بررسی می‌گردد و در بخش ج احکام مشرکین توضیح داده می‌شود. فصل سوم : این فصل اختصاص دارد به شبهات گروه وهابی در مورد شرک .
تاریخ تدوین حدیث
نویسنده:
علی اکبر غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
پژوهشی در پیرامون اصحاب اجماع
نویسنده:
محمد رضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
رساله حاضر که خدمتتان تقدیم می‌شود "پژوهشی در پیرامون اصحاب اجماع" نام دارد، اصحاب اجماع اصطلاحی است که توسط متاخرین وضع شده است و مراد از آن عده‌ای از فقهاء و اصحاب امام باقر (ع) تا امام رضا (ع) می‌باشند جمله معروفی است که توسط ابو عمر و محمد بن عمر بن عبدالعزیز کشی مطرح شده است که ارتباط اساسی با این عده دارد، در خصوص این عبارات آرای مختلفی توسط علماء مطرح شده است در این رساله سعی ما بر آن است که این احتمالات را مطرح کرده و بهترین راءی را از میان آنها برگزینیم. این رساله متشکل از دو فصل خواهد بود، در فصل اول به مسائلی خواهیم پرداخت که دانستن آن زمینه را برای ایجاد تصویری روشن از موضوع رساله فراهم خواهد کرد این فصل در چهار بخش ارائه خواهد شد که عبارتند از: -1 دوران پرخاطره امام باقر تا امام رضا (ع) -2 جایگاه بحث از اصحاب اجماع در علوم حدیث -3 معرفی اصحاب اجماع -4 معرفی مرحوم کشی و کتاب رجالی او فصل دوم نیز در 3 بخش ارائه خواهد شد در بخش اول به بررسی مفهوم اجماع و حجیت و اعتبار آن خواهیم پرداخت و در بخش دوم معانی مختلفی را که برای موصول "ما" در عبارت تصحیح مایصحح عنهم شده است مطرح خواهیم کرد و در بخش سوم تحلیل شیخ طوسی پیرامون عبارت کشی را به میان خواهیم آورد و نظریه لایروون و لایرسلون العن ثقه را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در نهایت نیز به نتیجه‌گیری می‌پردازیم و سعی خواهیم نمود که ثمره عملی تحت نزد فقها را مشخص سازیم.
پژوهشی پیرامون غلاه شیعه و موضع ائمه دراین باب
نویسنده:
اسکندر اسفندیاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به این سوال است که آیا غلاه را می توان شیعه و حتی مسلمان دانست؟ ؤ یا اینکه غلاه جزء شیعه محسوب نمی شوند و آنان یا خود را به این طایفه بسته و یا دشمنان شیعه ایشان را در عداد فرقه مزبور درآورده اند. درصورت شیعه بودن آنها، تفاوت میان امامت و الوهیت چیست؟ روش تحقیق در این رساله روش کتابخانه ای است و مباحث آن در چهار فصل تنظیم شده است: فصل اول، اختصاص به تعاریف عملیاتی مفاهیم و واژه های تحقیق دارد . در فصل دوم، اوضاع عقیدتی، اجتماعی و سیاسی حکومت اسلامی از ابتدا تا غیبت صغری امام زمان (عج) مورد بررسی قرار می گیرد. در فصل سوم، به سه نکته اصلی توجه می شود و هرکدام از آنها در یک قسمت مجزا مورد بررسی قرار می گیرد. قسمت اول، به ذکر غلاتی که خود را منسوب به شیعه می کردند و دردوران اسلامی تا پایان غیبت صغری فعالیت داشتند، می پردازد. درقسمت دوم، اندیشه های غالیگرانه ای که در فرق غیر شیعه امامیه وجود داشت مورد مطالعه قرار می گیرد تامعلوم شود شیعه امامیه مبدع این اقاویل نیست. نهایتا" قسمت سوم، به تاثیرات اندیشه های غالیگرانه در فرق قرون بعدی می پردازد تا مشخص گردد، چنین اندیشیه ای باگذشت قرنهای متمادی هنوز مستمسک عده ای است. در فصل چهارم، رجال غالی که تاثیر زیادی در صحت و سقم احادیث شیعه دارند، مورد بررسی قرار می گیرد. این فصل نیز دارای سه قسمت است. در قسمت اول، از رجال غالی مشهوری که شواهد دال بر غلو آنان وجود دارد یا رجال غالی خاصی که علماء رجال آنان را فاسد العقیده دانسته اند و شواهدی از طرز تفکر یا گفتارشان موجود نمی باشد، بحث می شود. قسمت دوم، پیرامون رجال غالی اختلافی بحث می کند تا صحت و سقم نسبت غلوی که به آنها داده اند، مشخص گردد. نهایتا" قسمت سوم، موضعگیری ائمه(ع) را پیرامون عده ای از رجال غالی به طور اخص و غلو و غلاه به طور اعم بیان می کند، تامشخص شودائمه(ع) نظرات دقیقی در این زمینه داشته اند.
  • تعداد رکورد ها : 69