آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 69
استدلال قرآن بر توحید
نویسنده:
محسن شصتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مهم ترین موضوعاتی که در این تحقیق با تکیه بر آیات قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است، به این قرار است: ربوبیت الهی؛ توحید و فطرت؛ نفی توهمات در توحید؛ ابراهیم(ع) قهرمان توحید. نویسنده نخست ربوبیت الهی را ثابت کرده است؛ آن گاه توحید و فطرت را شرح داده، پس از آن باورهای غلط را همچون فرزند و شریک قائل شدن برای خدا رد کرده، در ادامه ابراهیم(ع) را قهرمان توحید معرفی کرده و استدلال های آن حضرت را در این زمینه بیان کرده است. وی نتیجه می گیرد که وحدانیت حق را از راه قرآن می توان اثبات کرد. برخی از دلایل قرآن در این زمینه عبارتند از: اعتقاد به توحید در فطرت آدمی است. قدرت حقیقی از آن خداست. تنها خداوند قادر به دفع ضرر از آدمیان یا جلب خیر برای آنان است.
 ترجمه ی جلد اول کتاب «عمدة عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» تألیف یحیی بن حسن اسدی حلی معروف به ابن الطریق
نویسنده:
بهناز توریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
کتاب «العمدة» که به سعی و تلاش یحیی بن حسن، نویسنده ی قرن ششم هجری تألیف گردیده، گردآوری تعدادی از مناقب و فضایل مولای متقیان علی(ع) از کتب مهم اهل تسنن است. جلد اول این کتاب که موضوع پایان نامه ترجمه ی آن است، مشتمل بر 27 فصل و 352 روایت است. از جمله مناقب آن حضرت که در این کتاب آورده شده می توان به حدیث شریف غدیر، منزلت، رایت و احادیث دیگر اشاره کرد. وی هم چنین آیاتی را که در شأن امیرالمؤمنین نازل شده، آورده است که می توان از آیه ی تطهیر، مباهله و آیه ی نجوی و نظایر آن نام برد. مؤلف کوشیده است که ولایت علی(ع) را از طریق منابع سنی و با ارائه ی دلایل آیات و روایات اثبات کند. آیه ی شریفه ی 33 سوره ی احزاب، معنای آیه ی شریفه ی 23 شوری، تفسیر آیه ی شریفه ی 55 سوره ی مائده و آیه ی 12 سوره ی مجادله و آیه ی 61 سوره ی آل عمران و آیه ی 19 سوره ی توبه.
 ترجمه و تحقیق بخش نخست از کتاب «وعی القرآن»
نویسنده:
مریم مظاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر به ترجمه و تحقیق فصل نخست از کتاب «وعی القرآن» با نام «خصائص القرآن» اثر آیت الله آصفی اختصاص دارد؛ در این مجموعه برخی از ویژگیهای قرآن عظیم چون: قرآن، خوان گسترده الهی، وسیله ای برای فراخی سینه ها، نگهدارنده انسان از گناه، شفای قلبهای بیمار و گنجینه علم و معرفت در ۱۵بخش مورد بررسی قرار گرفته است.
حدیث‌شناس و احیاگر آثار اسلامی: میرزا علی اکبر غفاری صفت (1303 - 1383ش.)
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
علی اکبر غفاری (۱۳۰۳ – ۱۳۸۳ش)، حدیث‌شناس و احیاگر آثار اسلامی که در بیش از ۵۰ سال زندگی علمی خود، ۵۰ عنوان کتاب (حدود ۲۵۰ جلد) را با تحقیق، تعلیق و تصحیح خود منتشر کرد. وی لباس روحانیت نمی‌پوشید. روحانیانی چون سید شهاب الدین نجفی مرعشی، سید محمد حسین طباطبایی، عبدالحسین امینی، مرتضی مطهری، محمد تقی جعفری و جعفر سبحانی، تلاش‌های او را ستودند. سید عبدالحسین شرف ­الدین عاملی پس از مطالعه برخی از آثار غفاری، او را در مکتوبی آیت‌الله خطاب کرد. او در سال ۱۳۸۱، چهره ماندگار شناخته شد و در ششمین دوره انتخاب کتاب سال ولایت و دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز از وی تجلیل شد. زندگینامه و تحصیلات: علی اکبر غفاری در سال ۱۳۰۳ش در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را به پایان رسانده و به فراگیری قرائت قرآن، تجوید، احکام و مسائل مربوط به آن در نزد یکی از قاریان معروف تهران پرداخت و پس از تکمیل این مرحله با تشویق و راهنمایی او به تحصیل دروس مربوط به تفسیر قرآن روی آورد. دروس حوزوی، نظیر فقه، اصول، کلام، ادبیات عرب و غیره را فراگرفت. برای شرکت در درس تفسیر آیت اللّه اشراقی که در قم تشکیل می‌شد، عازم قم شد. همزمان در جلسات تفسیر قرآن میرزا خلیل کمره ای در تهران نیز حضور یافت. در درس آیت اللّه آقا سیدکاظم گلپایگانی - که در تهران تشکیل می‌شد - نیز به طور کامل شرکت کرد و موفق شد یک دوره کامل تفسیر قرآن مجید را از وی فراگیرد. علی اکبر غفاری در آغاز فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود ابتدا با سید جلال الدین محدث ارموی آشنا شد که همکاری نزدیک او با ارموی، تا پایان عمر او ادامه داشت. شخص دیگری که تأثیرش در آثار غفاری از جهت تحقیق، مقدمه‌نویسی، تعلیق و غیره بسیار آشکار است، میرزا ابوالحسن شعرانی است. او با علامه سید محمد حسین طباطبایی و آیت الله عبدالحسین امینی آشنایی نزدیک و همکاری داشت. ارتباط با عالمان، غفاری را از دوران جوانی به کار تنقیح و تصحیح متون علم الحدیث و درایه و رجال وارد کرد. وی در پایان ۸۰ سال عمر خود، بیش از ۵۰ عنوان کتاب (حدود ۲۵۰ جلد) را با تحقیق، تعلیق و تصحیح خود منتشر کرد. دقت در نشر کتاب‌های مذهبی: شناخت متون روایی و حدیثی و تصحیح آنها یکی از دغدغه‌های اصلی علی اکبر غفاری بود. اگرچه در زمان او به تصحیح متون توجه جدی نمی‌شد. او معتقد بود بعد از چاپ کتاب‌های دانشگاهی، آرام آرام توجه به این امر در میان مذهبیون گسترش یافته است. وی یکی از جدی‌ترین آسیب‌های چاپ متون دینی قدیمی بدون تصحیح از سوی ناشران مذهبی را انتشار معارف غلط می‌دانست. علی اکبر غفاری در شیوه ترجمه متون نیز دقت، ظرافت و حساسیت‌های خاص خود را داشت. معتقد بود که مترجم باید به تمام کتب تسلط داشته باشد و آنها را ببیند. در کتب ترجمه نیز تأکید داشت که متن عربی احادیث همراه با ترجمه فارسی باشد تا اگر کسی از متن عربی مطلب دیگری می‌فهمد، آزاد باشد. درگذشت: علی اکبر غفاری عصر سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۳ برابر ۱۱ رمضان ۱۴۲۵ پس از تصادف و مجروحیت راهی بیمارستان شده و در بیمارستان درگذشت و در جوار شیخ صدوق (در قبرستان ابن بابویه) به خاک سپرده شد. خانواده علی اکبر غفاری پس از مرگ ایشان کتابهای کتابخانه شخصی وی را به کتابخانه پردیس دانشگاه قرآن و حدیث اهدا کردند.
ترجمه تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله
نویسنده:
ابی محمد حسن علی بن الحسین بن شعبة الحرانی؛ تصحیح: علی اکبر غفاری ؛ ترجمه: آیت الله کمره ای
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: انتشارات کتابچی,
کلیدواژه‌های اصلی :
استاد علی اکبر غفاری احیاگر میراثی از تشیع
نویسنده:
علی اکبر غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
علم رجال
عنوان :
نویسنده:
علی اکبر غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
غفلت و تذکر در قرآن و احادیث
نویسنده:
مرضیه هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
"غفلت " و " تذکر" در قرآن و حدیث، عنوان پایان نامه حاضر می باشد. در این تحقیق بررسی لغوی، انواع غفلت، عوامل غفلت، سرانجام غفلت پیشگان و فراموشکاران از ذکر خدا، درمان غفلت و عوامل بیداری، حقیقت ذکر و وظیفه انسان، پیامدهای ذکر و اذکار و ادعیه بررسی شده است. بر این اساس قرآن و مفسران الهی آن - پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) عوامل این آسیب را دنیاطلبی، فزون خواهی و برتری جویی، متابعت از هوای نفس، داشتن آرزوهای بلند و وسوسه های شیطان می دانند. آنان راههای فراوانی برای رهایی از غفلت و ورود به وادی نورانی ذکر و یاد خدا پیش روی انسان قرار داده اند که از آن جمله پرهیز از همه عوامل غفلت چون دوری از گناه، درازی آرزوها و ... روی آوردن به تذکرات انبیاء و راههای بندگی خداوند است
تحقیقی پیرامون عصمت انبیاء(ع)
نویسنده:
شهریار همتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف ار این پژوهش، بررسی عصمت انبیاء علیهم السلام است. تحقیق حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای انجام یافته و مباحث آن در چهار بخش تنظیم یافته است: بخش اول، طی دو فصل، کلیات مربوط به تحقیق را بیان می کند. فصل اول، به تعریف لغوی و اصطلاحی عصمت و فصل دوم، به ماهیت عصمت می پردازد. در بخش دوم، مراحل عصمت و اختلاف نظر دانشمندان در هر مرحله را مورد بررسی قرار می دهد. بخش سوم، به تبیین ادله عصمت می پردازد. دراین بخش، دلیل عصمت انبیاء در مقام عقیده، دلیل عصمت انبیاء در تلقی و تبلیغ وحی و ادله عصمت انبیاء از معصیت( ادله عقلی، ادله نقلی) مورد بحث قرار می گیرد. سرانجام، بخش پایانی شبهات مربوط به عصمت را بیان می کند. دراین بخش، شبهاتی که پیرامون اصل عصمت و نیز شبهاتی که پیرامون عصمت پیامبری خاص مطرح می باشد، مورد نقد و بررسی واقع می شود. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد، عصمت یکی از خصوصیات بارز انبیاء الهی است، که آنها را از ارتکاب خطا و اشتباه باز می دارد. عصمت معلول ایمان کامل و مشاهده ملکوت و حقایق اعمال است که دراثر ارتباط مستقیم با وحی الهی و همچنین پیوسته مشاهده نمودن خود در محضر خداوند، برای آنان حاصل می شود.عصمت دارای مراتنب و مراحلی است که عبارتند از: عصمت در فکر و عقیده، عصمت در تلقی وحی، عصمت در ابلاغ وحی و عصمت در افعال و اعمال. در رابطه با لزوم عصمت در سه مرحله اول، اختلاف قابل توجهی بین علمای فرقه های مختلف وجود ندارد. اما در رابطه با عصمت مرحله چهارم، اختلاف نظر بسیار است. اما باید گفت که سیره و زندگی انبیاء مهمترین دلیل عصمت آنان است. تاریخ زندگی انبیاء(ع) بیانگر عصمت آنان در دو مرحله عقیده و عمل است. همچنین تمام دلایلی که ضرورت نبوت و بعثت انبیاء را اقتضاء می کند، در حقیقت عصمت آنان در مرحله تلقی و تبلیغ وحی را نیز اقتضاء می کند. به طور کلی باید توجه داشت، پس از اقامه دلایل عقلی و دلالت صریح آیات قرآن بر مطلبی- مثلا" عصمت - چنانچه ظاهر آیه و نقلی مخالف آن باشد، باید با مراجعه به احادیث و آیات دیگر به تاویل آن پرداخت. زیرا قرآن کریم متناقض با خودش و مخالف با مسلمات عقلیه نازل نشده است و قطعا" این ظواهر مراد خداوند نیست. به علاوه هیچ نقلی نباید معارض عقل گردد و دلیل نقلی - برخلاف دلیل عقلی - قابل تاویل است. همین امر موجب شده است که علمای اسلامی به ظواهر این آیات که در نگاه بدوی مشعر عدم عصمت انبیاء است اکتفا نکرده و هریک به طریقی به تاویل این آیات بپردازند. اجمالا" اینکه، مخالفت در این آیات حمل بر رک اولی می شود، تابدین ترتیب جمع کرده باشیم بین این آیات و آیات و دلائل عقلی محکم و فراوان دال بر عصمت انبای ء(ع) و همچنین آیات عدیده ای که در تعظیم و ثناء آنان نازل شده و از اصطفاء، اجتباء، اخلاص، هدایت، خلت و دوستی خدا و دیگر محامد آنان از جانب پروردگار سخن به میان آورده است.
 اسرار حج درقرآن و حدیث
نویسنده:
حسین رمضانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رسیدن به اسرار حج از طریق آیات و روایات روش نمونه گیری : از طریق آیات و روایات روش پژوهش : کتابخانه ای پژوهش شامل موارد ذیل است: کلیات حج، سیمای حج و آیات حج، اسرار حج عمره، اسرار حج تمتع، اسرار سیاسی حج
  • تعداد رکورد ها : 69