آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه شهید بهشتی (تهران)
>
دانشکده حقوق
>
گروه حقوق اسلامی
>
سید مصطفی محقق داماد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 199
عنوان :
علم خداوندبه جزئیات درحکمت متعالیه
نویسنده:
نغمه قربانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرط ضمنی در قانون مدنی با مطالعه تطبیقی
نویسنده:
حسین سیمایی صراف
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شرط ضمنی
,
قانون مدنی
,
شرط
,
حقوق و علوم سیاسی
چکیده :
در قراردادها، پارهای شروط، رایج و متداول است که در فقه اسلامی و حقوق مدنی بحث و بررسی نشده است . از این رو ارزش و اعتبار آنها از نظر فقهی و حقوقی مبهم است . از طرف دیگر تفسیر قرارداد بدون در نظر گرفتن آنها تفسیری غیرواقعبینانه است . همت رساله حاضر تدوین و تحقیق این گونه شروط است . به طور خلاصه پیام این رساله آن است که برای تفسیر قرار داد نباید تنها زمان ایجاب و قبول را پایه قرارداد و فقط به بررسی الفاظ موجود در آن بسنده کرد. قرارداد را باید در فضا و بستری که شکل گرفته و به وجود آمده بررسی نمود. به بیان دیگر قرارداد را باید همراه با تاریخ و پیشینهاش ملاحظه کرد. اکنون سایر مطالب رساله را طی چند بند ذکر میکنیم. 1 - شرط از دیدگاه ذکر و عدم آن در متن عقد تقسیم میشود به شرط صریح و شرط ضمنی. 2 - شرط ضمنی تعهدی است تبعی که در متن عقد ذکر نمیشود، خواه پیش از عقد ذکر شود و عقد با لحاظ آن تشکیل گردد، که "شرط بنائی" نامیده میشود، یا هرگز ذکر نشود و تنها از اوضاع و احوال و سیرهء عرفی و سایر قرائن استنباط شود که "شرط ضمنی عرفی" نام میگیرد. 3 - شرط بنائی از ابتکارات فقه امامیه است که برای ارزشگذاری مفاد گفتگوهای پیش از عقد و بازشناسی شروط از اظهارنظر ساده ضروری است . 4 - شرط بنائی از دیدگاه فقه امامیه از اقسام شرط ضمنی است ولی از دیدگاه حقوق خارجی از اقسام شرط صریح است . 5 - شرط بنائی از دیدگاه قانون مدنی به استناد مواد 1113 و 1128 ق.م. مشروع است و چندین مادهء قانونی را میتوان بر آن اساس توجیه کرد مانند: مواد 410 تا 413 ق.م. 6 - اختلاف نظر فقه شیعه با فقه اهل سنت در مورد جایگاه و قلمرو عرف تاثیری در دیدگاه آنان راجع به شرط ضمنی عرفی ندارد. 7 - استناد به شرط ضمنی هنگامی ممکن است که واضح و روشن باشد. 8 - شرط ضمنی در تعارض با شرط صریح اعتبار ندارد. 9 - شرط ضمنی عرفی از نظر فقه شیعه مشروع است . 10 - شرط ضمنی عرفی از نظر قانون مدنی به استناد مواد 454 و 344 مشروع است . 11 - مواد بسیاری از قانون مدنی را با توجه به شرط ضمنی عرفی میتوان توجیه کرد. مانند ضمان معاوضی، خیار غبن، خیار عیب و استرداد هدایای نامزدی. 12 - شرط ضمنی قانونی بنابر پارهای تفاسیر از نظر قانونی مدنی ایران مشروع است . و چند ماده را میتوان بر آن اساس توجیه کرد مانند خیار حیوان و ضمان بایع در زمان خیار مختص مشتری.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعات تطبيقی در فلسفه اسلامی
نویسنده:
محمدسعید شیخ؛مترجم: مصطفی محقق داماد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کد کنگره:
B741 . M3M6 M3
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سر دلبران (جذابیت های اسلام از دیدگاه برخی متفکران گرونده به اسلام)
نویسنده:
سید مصطفی محقق داماد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و نقد بخشی از کتاب Sufism
نویسنده:
پدیدآور: محمدرضا رجبی ؛ استاد راهنما: مصطفی محقق داماد ؛ استاد مشاور: خلیل قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
این پایان نامه ترجمه فارسی و ارزیابی شش فصل از کتاب در آمدی بر تصوف (Sufism, A Short introduction) نوشته آقای دکترویلیام چیتیک می باشد . ایشان به سال 1943 در آمریکا زاده شده و پس از طی دوره های مقدماتی از دانشگاه بوستون واقع در اوهایو لیسانس گرفت .در سال 1966 به ایران سفر کرد و پس از تحصیل در رشته ادبیات فارسی ازدانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. از آقای چیتیک تا کنون دهها مقاله و کتاب منتشر شده است . همان گونهکه درهمین کتاب نیز متبور است از نظر سنت فکری اسلامی ، دکتر ویلیام چیتیک در زمره سنتگران معروفی همچون مارتین لینگز ، رنه گنون، کوماراسوامی ، فریتیوف شووان ، تیتوس بورکهات و سید حسین نصر قرار می گیرد . بهطور طبیعی از مهمترین موضوعات مورد توجه این گروه از اندیشمندان مسلمان ، بیان ویژگیهای عرفان اصیل برای تشخیص عرفان حقیقی از عرفان جعلی می باشد از نگاه این دسته از سنت گرایان از جمله آقای چیتیک عرفانی حقیقی عرفانی است که رشته ناگسستنی آن را به یک وحی معتبر پیوند داده باشد او برای استدلال به این مطلب با استفاده از احادیث و تفسیرهایی که برخی مشایخ صوفی از جمله محی الدین از آن ارائه داده اند بر شناخت ناپذیری نفس انسانی تاکید دارد و سخت معتقد است که قانع کننده ترین (( ضرورت بعثت )) همان شناخت ناپذیر بودن نفس انسانی است ، لذا لازم است پیامبرانی باشند تا خوب و بد و نفع و ضرر انسان را گوشزد نمایند . تسلط و آگاهی مولف از ابعاد سنت اسلامی در سراسر نوشته های او به خوبی روشن است فهم دقیق او از متون غامض عربی و فارسی و توانایی اش بر ، برگردان معانی به زبان انگلیسی هر انسان منصفی را به تحسین و می دارد . آقای چیتیک درمیان پژوهشگران اسلامی شخصیتی آشنا است و آثار او توانسته است اعتماد و حسن ظن محققان و دانشوران را به خود جلب نماید .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظم هستی و بايستی؛ كتاب تكوين و كتاب تدوين
نویسنده:
مصطفی محقق داماد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه فطرت
,
اعتباریات
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
اختیار
,
الهام(افعال الهی)
,
نظم عمومی
,
نظم تشریعی
,
نظم تکوینی
چکیده :
مباحث پيرامون نظم در حكمت اسلامي ذيل دو عنوان و اصطلاح بارز مطرح شدهاند: «كتاب تكوين» و «كتاب تشريع/تدوين». كتاب تكوين، نظم قهري و اجباري حاكم بر عالم را تبيين و توصيف ميكند و كتاب تدوين، سلسله قوانيني را شامل ميشود كه براي نظم بخشيدن به سير كمال انسان ترسيم شدهاند. ويژگي عمده كتاب تدوين اينست كه بر اساس مريد و مختار بودن انسان ترسيم شده است و بنابرين مجموعهيي از قوانين و دستورالعملهاي پيشنهاديست نه اجباري. در حكمت متعاليه ايندو نظام منطبق بر يكديگر دانسته شدهاند. ملاصدرا خود از ايندو به «امر تكويني» و «امر تشريعي» تعبير كرده است. براساس اين ديدگاه ملاصدرا ميتوان گفت نظم مدنظر وي، حتي در مورد قوانين بشري و اجتماعي، نه از سنخ امور اعتباري بلكه امري واقعي و عيني است. در حكمت متعاليه، بتبعيت از آموزههاي ديني، راه درست كمال انساني نيز راهي ترسيم شده و مشخص دانسته شده است كه همانا تبعيت از اصول حاكم بر هستي يا بتعبير علامه طباطبايي، تبعيت از فطرت است. اين راه و نظام در تمام زمانها و مكانها بين افراد و جوامع مشترك است تا امكان سعادتمندي براي همگان فراهم گردد و زندگي اجتماعي ميسر باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ربا در فقه اسلامی
نویسنده:
اصغر برزگرفاضلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
در این رساله به این موارد پرداخته شده است، تاریخچه ربا، ربا در اسلام و قرآن، تعریف ربا، اجناس ربوی در فقه شیعه و اهل سنت، وحدت حنبل در ربا ( از دیدگاه فقها شیعه و اهل سنت )، تفاضل در معامله ربوی، نسیه در مبادله کالا به کالا، صرف، ربای، قرض عوض در قرض، نفع در قرض، مالی که بواسطه ربا به دست آمده است. استسنائات ربا، حیل شرعی،راهصهای فرار از ربا در فقه اهل سنت و شیعه، نظرات امام خمینی و شهید مطهری در مورد حیل ربا/
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عالم دینی در جامعه دینی
نویسنده:
مصطفی محقق داماد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول فقه شیعه و مکتب های آن
نویسنده:
مصطفی محقق داماد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر: پاسخ اسلامی و کاتولیکی به چالش شبیه سازی
نویسنده:
مصطفی محقق داماد، منوچهر دین پرست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 199
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید