آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 469
استجابت دعا از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
احمد عابدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تصحیح حاشیه شرح جدید تجریدالاعتقاد "مبحث امور عامة" تالیف: آقاحسین خوانساری
نویسنده:
موسی موسوی ننه کران،
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
خواجه نصیر کتاب تجرید الاعتقاد را در شش مقصد براساس اولویت به ترتیب زیر مرتب کرده: مقصد اول: امور عامه/ مقصد دوم: جواهر و اعراض/ مقصد سوم: در اثبات واجب الوجود/ مقصد چهارم: در اثبات نبوت مقصد/ پنجم: در اثبات امامت/ مقصد ششم: در اثبات معاد. آقا حسین خوانساری به مقصد اول یعنی -امور عامه-پرداخته و شرح تجرید را حاشیه زده و اقوال مختلف از حاشیه نویسان و شارحان را آورده و آنها را تحلیل و تفسیر کرده و نظر صائب را مطرح نموده و این رساله در اواخر همین مبحث پایان پذیرفته است./
خدا، انسان و رابطه ی آنها از دیدگاه ابن سینا و ژیلـسون
نویسنده:
سوسن بهشتیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
بررسی جایگاه خیال و لوازم آن در فلسفه ابن سینا و نقد آن براساس حکمت متعالیه
نویسنده:
حمیدرضا خادمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده ندارد.
خلقت از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
رضا سالاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
بررسی آرای فلسفی «امام خمینی (ره)»
نویسنده:
احمد عابدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
احمد عابدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
نقش معرفتی عقل فعال و تأثیر آن بر مُثل نزد ابن سینا
نویسنده:
احمد عابدی، معصومه شمشیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ارسطو در تقابل با جایگاه معرفت شناسی مُثل، به طرح نظریه عقل فعال پرداخت. مشاییان بعد از ارسطو برداشتهای متعددی از عقل فعال نموده اند. ابن سینا عقل فعال را موجودی مجرد و مستقل از نفس معرفی نمود که در سلسله عقول در مرتبه آخر قرار دارد و صور عینی و علمی را به عالم ماده و نفوس افاضه می کند. عقل فعال صور ادراکی را به نفوس مستعد افاضه می کند، یعنی نفوسی که بواسطه طی مراتب تجرید حسی و خیالی و عقلی آماده پذیرش افاضه عقل فعال باشند. اما بعضی مبانی فکری ابن سینا مثل رابطه طولی میان مراتب ادراک، عرض انگاشتن علم، انکار اتحاد عاقل و معقول و نفی حرکت جوهری با این رویکرد معرفتی تقابل دارند و ناقض تجریدند، لذا معرفت چیزی جز افاضه عقل فعال نیست. لازمه این سخن، پذیرش وجود معقولات به نحو مستقل نزد عقل فعال و به تعبیری پذیرش مثل در بعد معرفتی است که محل انکار ابن سینا است. بنابراین عقل فعال ارسطو که در تقابل با مُثل شکل گرفته بود، در ادامه مسیر فلسفه دوباره به دامن نظریه مثل باز می گردد.
صفحات :
از صفحه 115 تا 128
نقد و بررسی شبهه اهمال‌کاری پیامبر در معرفی امام علی‌(ع) به عنوان جانشین
نویسنده:
محمدعلی جابری ، احمد عابدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مسئله تحقیق در این پژوهش بررسی وجود یا عدم وجود ملازمه میان قرائت شیعی حدیث غدیر با کوتاهی حضرت رسول‌(ص) در اعلان جانشینی امیرالمؤمنین‌(ع) است. به گمان برخی از اهل سنت پذیرفتن دلالت حدیث غدیر بر جانشینی علی‌(ع) نشان از اهمال‌کاری حضرت رسول‌(ص) در اعلان و تثبیت جانشینی خویش دارد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. یافته‌های تحقیق در این پژوهش نشانگر این است که حضرت رسول‌(ص) پیش از رویداد غدیر از راه‌های گوناگون برتری حضرت امیر‌(ع) بر سایر صحابه، و شایستگی ایشان را برای خلافت به مردم گوشزد کرد. ایشان همچنین در رویداد غدیر نیز با استفاده از قرینه‌های مقامیه و مقالیه فراوان، جانشینی امیرالمؤمنین‌(ع) را اعلان کرد و راه هرگونه بهانه‌جویی را بست. ایشان پس از رویداد غدیر نیز کوشید تا از راه‌های گوناگون موانع را از سر راه خلافت علی‌(ع) بزداید و با مکتوب کردن عهد وصیت، خلافت ایشان را تثبیت کند.
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
تصحیح شرح الهیات اخص نجات ( محمد بن علی بن ابی نصر اسفراینی)
نویسنده:
محمد اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابن سینا از بزرگترین فلاسفه اسلامی است و نجات یکی از کتابهای مهم فلسفی اوست که گاه نیز به عنوان کتاب درسی مورد توجه بوده و می باشد. با توجه به موجز و مختصر بودن نجات، داشتن یک شرح در فهم مراد و مقصود مؤلف ضروری می نماید. تنها شرحی که نسخه هایی از آن درکتابخانه های نسخ خطی موجود است، شرح علی بن ابی نصر اسفراینی است که نیازمند تصحیح می باشد و این رساله در صدد تصحیح شرح مقاله دوم نجات است. این تصحیح از روی سه نسخه مجلس، ایاصوفیا، فاضلی انجام شده است که نسخه اباصوفیا با توجه به قدمت (قرن نهم هجری)و صحت بیشتر به عنوان اصل انتخاب شده است. در مواردی که عبارت یا کلمه ای از دو نسخه دیگر مناسب تر بوده، به متن راه یافته است و عبارت یا کلمات نسخه ایاصوفیان به عنوان نسخه بدل در پاورقی ذکر شده است. متن نجات نیز که در نسخه ایاصوفیان بود با نسخه دانش پژوه - به عنوان نسخه اصل - مقابله شده است. الهیات نجات دارای دو مقاله است. مقاله دوم الهیات اخص است و کار ما مربوط به این قسمت می باشد. ابن سینا در این مقاله به ترتیب به مباحث زیرمی پردازد: تعریف واجب و ممکن و ممتنع، احکام واجب الوجود، توحید، اثبات واجب الوجو،صفات واجب الوجود، بحث صدور عالم و مباحث مربوط به آن، مسأله عنایت و شر، معاد (قبول معاد جسمانی و تبیین معاد روحانی)، مسأله نبوت و عبادات. اسفراینی در شرح خود ابتدا قسمتی از عبارات را نقل می کند و درباره آنها توضیح می دهد بعد به شرح الفاظ می پردازد. در مواردی به اظهار نظر درباره کلام شیخ می پردازد. او در این شرح از کسی نقل قول نمی کند، فقط گاهی به آیات و روایات استناد می جوید.
  • تعداد رکورد ها : 469