آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 225
وحدت مرجعیت و تعدد آن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
ملاک انتخاب نواب در دوره غیبت صغری
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مشکلات تفکّر دینی در حوزه های علمیه، و راه حلّ آنها
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
اقسام و دامنۀ اجتهاد: «اجتهاد به معنای عام» و «اجتهاد به معنای خاصّ»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
کلیدواژه‌های اصلی :
حقّ اظهار نظر فقیهی که در مباحث اعتقادی تخصّص ندارد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
تمایز قائل شدن میان “اصل مذهب” و “اجتهاد علما”
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
فقه و مرجعیت در دنیای معاصر؛ علوم مورد نیاز و وظائف عملی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
کلیدواژه‌های اصلی :
اولویت ها و روش های نقد سلفی گری
سخنران:
سید کمال حیدری
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
چکیده :
در این جلسه، آیت الله حیدری به تبیین برخی مطالب مهم و روش شناختی در مقابلۀ فکری با تفکّر سلفی می پردازد. علامه حیدری یکی از مهمترین ضرورت های علمی و تحقیقی در نقد مکتب سلفیّه را آگاهی محقّقان این رشته از مبانی حدیثی و جرح و تعدیل اهل سنت می داند، زیرا سلفی ها در دهه های اخیر اغلب روایات مورد استناد شیعیان را از نظر سندی تضعیف نموده اند؛ لذا پاسخ علمی و مستدل در مقابل تضعیف های گستردۀ آنان، جز در پرتو شناخت دقیق مبانی رجالی و جرح و تعدیل آنها میسّر نیست.
درسگفتار قرائتی جدید از مبانی فکر دینی
مدرس:
سید کمال حیدری
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آیت الله سید کمال حیدری: تنها راه معرفتی برای حقانیّت عالمان و پیروان ادیان و مذاهب، در دست داشتن «دلیل» است و اصلاً جز این ملاک دیگری وجود ندارد برای محاسبۀ انسان ها: «الطریق هو الدلیل». اگر کسی راه دیگری سراغ دارد به ما هم نشان دهد! اساساً امکان ندارد انسان به خاطر کاری محاسبه و بازخواست شود – حتی اگر کار و اعتقاد او درست هم بوده باشد – جز از این راه که برای فعل خود دلیل و حجّت داشته باشد؛ یعنی اگر دلیل در دست نداشته باشد، چنانچه به اعتقاد صحیحی هم دست یافته باشد، در قیامت از او پذیرفته نمی شود! به عنوان مثال، بنده الان مسلمان و شیعه هستم و می گویم حق با اسلام و تشیّع است. حال اگر کسی از من بپرسد بر چه اساسی و با کدام ملاک و معیار می گویی دین حق، فقط اسلام است؟ در پاسخ می گویم به فلان «دلیل». برایش چند دلیل می‌آورم که اسلام بهترین دین است و من باید مسلمان باشم. اما اگر در قیامت مشخص شود که همه یا بخشی از حقیقت در دین دیگری مثلاً مسیحیّت بوده و خداوند متعال از من سوال بفرماید چرا به آموزه های مسیحیت عمل نکردی؟! در جواب خواهم گفت خدایا «دلیل»، مرا به حقانیت و درست بودن اسلام رهنمون کرد. با این وجود، آیا خدا می تواند بفرماید تو باید به چیزی که دلیلی بر صحّت آن نداشتی و بلکه قطع داشتی که باطل است، ایمان و اعتقاد پیدا می کردی؟! خیر؛ زیرا خودش در قرآن فرموده: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ»؛ بقره/ ۱۱۱ (بگو: «اگر راست مى گویید، دلیل خود را بیاورید!»)؛ یعنی هر کس برای اثبات مدعای خود باید دلیل و برهان بیاورد؛ وگرنه سخن وی اصلاً مسموع و قابل قبول نیست. منطق قرآن، یک منطق عقلانی و معرفتی است. انسان محاسبه و مؤاخذه نمی‌گردد مگر به واسطۀ دلیل، اما آنجا که کسی برای اعتقاد و باور خود استدلال و برهان ندارد، اصلاً محاسبه دربارۀ او معنا پیدا نمی کند و مدعای او پذیرفته نمی شود! اگر کسی برای صحیح و بر حقّ بودن دین و مذهب خود دلیل داشت، در قیامت معذور و مأجور است – حتی اگر خلاف آن کشف شد! – اما اگر برای عمل به آموزه های یک دین یا مذهب خاصّ، دلیلی در دست نداشت، حتی اگر دین و مذهب او واقعاً حق و مطابق با واقع هم بوده باشد، خداوند از او نمی پذیرد!؛ چرا که ملاک در محاسبۀ انسان ها دلیل و برهانی است که آنها بر اساس آن به قطع و یقین رسیده اند. و اما اینکه آن دلیل، مطابق با واقع از آب در آید یا مخالف با واقع، از توان انسان ها خارج است؛ زیرا به دلیل عدم عصمت، هیچکس نمی تواند کاری کند تا استدلال خودش را منطبق با واقع و نفس الأمر کند و از هر گونه خطا و اشتباهی در امان بماند.
موقف النهج الأموي من الخروج على الحاكم الظالم
نویسنده:
السيد كمال الحيدري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 225