چکیده :
ترجمه ماشینی :
از اوایل دهه 2000، مورخان روشنفکر به طور فزاینده ای تأکید کردند که روشنگری و دین مکشوف را می توان با هم آشتی داد، که در تضاد با تصویرهای سنتی است.
در نتیجه این تغییر، تحقیقات فزاینده ای در مورد به اصطلاح "روشنگری مذهبی" - که شامل کاتولیک، یهودیت و پروتستانیسم است - ایجاد شده است.
با این حال، تلاش برای قرار دادن نمایندگان روشنفکر همه ادیان در یک روشنگری فرااعترافی، به تدریج درک «مذهب روشنگرانه» را، به ویژه در زمینه پروتستان، سردرگم کرده است.
برای مقابله با این تحول، این تز به دنبال ایجاد مجدد وجود روشنگری پروتستانی خاص و یکنواختی است که شامل انگلیکانیسم، لوتریانیسم آلمانی و لوتریانیسم سوئدی در طول «قرن طولانی هجدهم» بود.
برای این منظور، تاریخ فکری و فرهنگی الهیات روشنگرانه در این کلیساها را بر اساس تاریخنگاری موجود و متون و ارقام بنیادی آن ارائه میکند: ابتدا تحلیلی تطبیقی از الهیات رالف کادورث، هنری مور، گوتفرید ویلهلم لایبنیتس ارائه میکند.
، جوزف باتلر و یوهان یواخیم اسپالدینگ.
سپس دریافت الهیات آنها را در لوترانیسم سوئدی از طریق مکاتبات اریک بنزلیوس جوان و ژاکوب اکسلسون لیندبلوم ژورنال فور پرستر بررسی می کند.
بر این اساس، این تز استدلال میکند که - با وجود تفاوتهای معین - یک روشنگری پروتستانی قابل تشخیص وجود داشت که مشخصه اصلی آن یک الهیات طبیعی روشنفکرانه بود که بر خیرخواهی اساسی خدا و هماهنگی جهان و همچنین آزادی اساسی و معقول بودن تأکید داشت.
از انسانیت این عقیده که عمدتاً در نتیجه «بحرانهای ارتدکس» پدید آمد و یکنواختی شدید اعترافات را غیرقابل دفاع کرد، بر پایههای افلاطونی-اراسمی و پیشرفتهای علمی-فلسفی قرن هفدهم بنا شد.
در حالی که بسیاری از ایدههای آگوستینی اصلاحطلب را رد میکرد، با این وجود، با اظهار اعتقادی فردگرایانه و رهاییبخش که برای آنگلیکنها و لوترانها به یک اندازه جذاب بود، بهطور مشخص دارای ویژگی پروتستانی بود.
در واقع، تا پایان قرن هجدهم، بخش هایی از آن به یک جنبش خودآگاه تبدیل شد.
since the early 2000s, intellectual historians have increasingly emphasised that enlightenment and revealed religion could be reconciled, contradicting traditional depictions.
a growing body of scholarship on the so-called ‘religious enlightenment’ – spanning catholicism, judaism, and protestantism – has developed as a result of this shift.
however, the attempts to subsume the enlightened representatives of all faiths into one supra-confessional enlightenment has gradually confused the understanding of ‘enlightened religion’, especially in the protestant context.
to counter this development, this thesis seeks to re-establish the existence of a particular and uniform protestant enlightenment that spanned anglicanism, german lutheranism, and swedish lutheranism during the ‘long eighteenth century’.
to this end, it presents an intellectual and cultural history of enlightened theology within these churches, based on the existing historiography and its foundational texts and figures: first, it offers a comparative analysis of the theologies of ralph cudworth, henry more, gottfried wilhelm leibniz, joseph butler, and johann joachim spalding.
it thereupon examines the reception of their theologies in swedish lutheranism through the correspondences of eric benzelius the younger and jacob axelsson lindblom’s periodical journal för prester.
based on this, the thesis argues that – certain differences notwithstanding – there was a recognisable single protestant enlightenment whose quintessential hallmark was an intellectualist natural theology that emphasised the fundamental benevolence of god and the harmony of the universe, as well as the fundamental freedom and reasonableness of humanity.
mostly emerging as a result of ‘crises of orthodoxy’ that made stringent confessional uniformity untenable, this creed built on platonic-erasmian foundations and the seventeenth century’s scientifico-philosophical advances.
while rejecting much of the reformation’s augustinian ideas, it was nonetheless distinctly protestant in character by professing an individualistic, emancipatory faith that appealed to anglicans and lutherans alike.
indeed, by the eighteenth century’s close, it had in parts morphed into a self-conscious movement.
نویسنده :
Henrique Laitenberger
منبع اصلی :
https://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.836752
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Intellectual history; History; Theology, Ralph Cudworth, Henry More, Gottfried Wilhelm Leibniz, Joseph Butler,
توضیحات فیزیکی اثر :
328 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی