مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
1- پیش سقراطیان 2- سوفسطائیان (اندیشه سوفیستی) 3- اندیشه شاعران یونان 4- از سقراط تا ارسطو 5- دوران یونانی مآبی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 55
الهیات فیلسوفان اولیه یونان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Werner Wilhelm Jaeger (ورنر ویلهلم یاگر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی
نویسنده:
عبدالجواد فلاطوری؛ ترجمه: محمدباقر تلغری زاده
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: امیرکبیر | موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران,
چکیده :
ین کتاب رساله استادی مرحوم استاد دکتر عبدالجواد فلاطوری است که در سال ۱۹۷۳ میلادی برای احراز مقام استادی تسلیم دانشکده فلسفه دانشگاه کلن آلمان شده است. موضوع این رساله، بررسی و ریشه یابی علل دگرگونی فلسفه یونانی پس از ورود آن به عالم اسلامی است. در این رساله کوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عینی در فلسفه اسلامی که همگی ازجمله مصادیق دگرگردانی فلسفه یونانی است، زمینه پیدایش آنها را ریشه یابی کرده و راه را برای توصیفی مبتنی بر تاریخ سیر تحول فلسفه اسلامی هموار کند. از نظر نویسنده این کتاب، فلسفه اسلامی حاصل برخورد دو جهان بینی از اساس متفاوت، یعنی جهان بینی حاکم بر فلسفه و علوم یونانی و جهان بینی قرآنی است. آنچه از برخورد این دو جهان بینی به وجود آمد فلسفه ای بود که اگر چه در صورت بیشتر یونانی ولی در محتوا عمدتاً قرآنی بود. به عبارت دقیق تر، این فلسفه دیگر نه یونانی صرف بود و نه قرآنی صرف و نه آمیزه و یا التقاطی از آن دو، بلکه یک جریان فکری مستقل و ویژه ای بود که از برآیند (سنتز) آن دو به وجود آمده بود.
شهر باستانی: مطالعه دین، قوانین و نهادهای یونان و روم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Numa Denis Fustel de Coulanges, Willard Small
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Dover Publications,
چکیده :
ترجمه ماشینی : این بررسی تأثیرگذار اسناد باستانی و شواهد فیزیکی را برای ساختن گزارشی از زندگی مذهبی، خانوادگی و مدنی آتن و روم پریکلیس در زمان سیسرو ترکیب می‌کند. با دور زدن مجموعه ای از تاریخ های پس از کلاسیک اغلب تجلیل شده، تصویری دقیق و دقیق از فرهنگ شهری یونانی و لاتین را می سازد.
تراژدی های سوفوکلس [کتاب عربی]
نویسنده:
عبدالرحمن بدوي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
الموسسه العربیه الدراسات والنشر,
سقراط شهید کلمه است [کتاب عربی]
نویسنده:
محمد ممدوح
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبه الدار العربیه للکتاب ,
افلاطون
عنوان :
نویسنده:
کارل یاسپرس؛ ترجمه: محمدحسن لطفی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
فیلسوفان بزرگ یونان
نویسنده:
لوچانو دکرشنتزو؛ مترجم: عباس باقری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نشر نی,
چکیده :
فلاسفه یونان باستان و دیدگاه آنها بصورت کتابی سرگرم کننده و آموزنده دربخش اول این کتاب به فلاسفه پیش از سقراط می پردازد. دانشمندانی چون تالس، فیثاغورث ،هراکلیت ،تونینو کاپونه به بررسی شهر آتن در قرن پنجم، می پردازد. بخش دوم فلاسفه را از سقراط تا فوطین بررسی می کند. دانشمندان مثل سقراطیان کوچک، افلاطون، ارسطو ، اپیکور، نوافلاطونیان و دانشمندان بزرگ دیگر می پردازد. این کتاب با کتب فلسفه دیگر سه تفاوت بزرگ دارد. اول در ساده نویسی ، دوم طنزآمیزی و سوم در اختصاص بخشهایی به تاریخ عمومی و اجتماعی-سیاسی دولت شهرهای مهم آن زمان چون آتن و الئاست. اما از جهت فلسفی، نویسنده موضوعات نسبتا پیچیده را طوری بیان کرده که برای همه عموم قابل فهم است. بنابراین خواندن آن نه تنها خستگی نمی آورد. بلکه می تواند سبب نشاط باشد و آموزنده است. این اثر را می توان مثل یک رمان ،حتی برای لذت روحی و خوشایند معنوی مطالعه کرد. کتاب فلاسفه بزرگ یونان باستان شرح زندگی فیلسوفان و رئوس اندیشه های فلسفی آنهاست. اما با تمام تاریخ فلسفه هایی که مترجم می شناسد، تفاوتهای عمده دارد. علاوه بر بخشهای طنزآمیز مربوط به فیلسوفان ساخته ی خیال نویسنده ، که در آثار مشابه نظیر ندارد. به راستی خود اثر بدیع مستقلی را تشکیل می دهد. وچانو دکرشنتزو در نیمه نخست قرن بیستم متولد شده است. او در ابتدا در سازمان آی.بی.ام ایتالیا به عنوان مهندس کار می کرد. پس از مدتی به نویسندگی روی می آورد. کتابهای : چنین گفت بلاویستا – رافائل – ناپل بلاویستا و عمو کاردلینو را منتشر کرد. لوچانو روزنامه نویس و طراح و اجرا کننده برنامه های تلوزیونی صاحب نام نیز بود. بخشی از کتاب pdf فلاسفه یونان باستان ملیسوس افزون بر اینکه در طراحی جنگی چیره دست بود، به عنوان چهارمین فیلسوف مکتب الئا نیز مشهور است. اختلاف اساسی بین او و پیشینیانش در این است که به نظر پارمنیدس “وجود” چیزی است بیرون از زمان در حالیکه ملیسوس معتقد بود وجود همان واقعایت محسوس است. دریاسالار می گوید: ” آنکه هست، همیشه بوده و همیشه خواهد بود.” و همینجاست که ارسطو از شدت عصبانیت در برابر این پایین آوردن مرتبت وجود پارمنیدس از سطح معنوی به سطح محسوس، به ناسزاگویی می پردازد. برای ما آدمهای فانی ممکن است فرق بین این دو نظریه ارزش تامل نداشته باشد و ابلهانه به نظر آید اما اگر مفهوم این دو برداشت را با دقت بیشتری بررسی کنیم بی درنگ درخواهیم یافت که تفاوت قابل ملاحظه است. ملیسوس اگرچه درباره ی بی ارزشی طواهر و بی اعتباری حواس با فیلسوفان الئایی توافق دارد اما مایل نیست وجود را همچون یک جوهر بی محتوا و مجرد بشناسد. بیشتر می خواهد به آن یک خصیصه ی عینی بدهد چون آن را با کل جهان که فراگیرنده ی همه چیز است، یکی می داند. دریاسالار ملیسوس یکی از فلاسفه یونان باستان می گوید: اگر چیزی وجود دارد ابدی است، زیرا از هیچ ، چیزی به وجود نمی آید. اگر ابدی است پس بی نهایت است و نه آغازی دارد نه انجامی اگر ابدی و بی نهایت است پس یگانه است،زیرا اگر دو تا بود بالاخره هر یک از آن دو حدی می شد برای دیگری. اگر ابدی است، بی نهایت است و یگانه، پس همگون است زیرا اگر همگون نبود اجزای مختلف داشت و در نتیجه متعدد بود. اگر ابدی است، بی نهایت است، یگانه است و همگون، پس بی حرکت است زیرا بیرون از خود او مکانی وجود ندارد تا در آن حرکت کند. اگر ابدی است، بی نهایت است، واحد است، همگون است و ساکن، پس نمی تواند درد و رنج داشته باشد زیرا همیشه باید در یک حال باشد.
جایگاه عقل در روش‌شناسی علمی جالینوس
نویسنده:
روح الله فدائی ، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جالینوس یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان و عالمان طبیعی در یونان باستان است که به روش‌شناسی علوم طبیعی توجهی ویژه داشته است. از سوی دیگر با توجه به انتقال سنت جالینوسی به جهان اسلام و تأثیرگذاری آراء وی در حوزه‌های مختلف اندیشه‌ای ازجمله روش‌شناسی، بررسی و فهم اندیشه‌های روش‌شناختی وی از اهمیت بالایی در درک درست از سنّت علمی در سده‌های میانه اسلامی برخوردار است. در این مقاله با استفاده از روش تفسیر تحلیلی متن‌محور تلاش شده است تا جایگاه عقل به‌عنوان یکی از دو مؤلفه اصلی روش‌شناسی علمی جالینوس تبیین گردد. عقل در اندیشه جالینوس مهم‌ترین جزء نفس انسانی است که از دو جنبه صوری و مادی، روش علوم طبیعی را تأمین می‌کند. کارکرد صوری عقل که به حوزه منطق مربوط می‌شود شامل برهان، تقسیم و ترکیب، تعریف، مشابهت و مفارقت، تحلیل و تلفیق و دلالت است. از طرف دیگر و به لحاظ مادی، عقل با ادراک بدیهیات عقلی، مقدمات لازم برای شکل‌گیری برهان و دلالت را تأمین می‌کند.
صفحات :
از صفحه 55 تا 83
فیلسوفان یونان به مثابه الهی دان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Adam Drozdek
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ashgate ,
  • تعداد رکورد ها : 55