مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
>
مراتب وجود(خاص)
>
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
>
اَسماء (عرفان نظری)
>
اسم اعظم((عام)، مقابل اسم غیر اعظم)
>
حقیقت انسان کامل
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
عنوان :
مناجاة الفيلسوف
نویسنده:
غلام حسين ديناني؛ مترجم: عبدالرحمن علوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الهادی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
شبهه آکل و مأکول ,
فصوص الحکمه ,
اصالت وجود ,
علم تفصیلی واجب ,
حقیقت انسان کامل ,
حقیقت روح(قسیم سر و قلب و نفس) ,
حقیقت نفس(قسیم روح و سر و قلب) ,
عالَم انسانی((انسان کامل)، قسیم عالم غیب و شهادت) ,
توحید ابن عربی ,
انسان شناسی ابن عربی ,
اندیشه ابن عربی ,
رابطه قلب و عقل ,
مقام عقل و قلب ,
اندیشه سهروردی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظريه مادی بودن ساحت مثالی انسان و شواهد آن در روايات و علوم تجربی
نویسنده:
موسی ملايری، مرجان درستی مطلق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجرد نفس ناطقه
,
فلسفه (خاص)
,
حقیقت انسان کامل
کلیدواژههای فرعی :
روح علوی ,
عالم رؤیا ,
تجرد نفس ناطقه ,
روح حیوانی بشری ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
انرژی آرمیده ,
چکیده :
مسئله تجرد يا ماديت نفس، همچنان مسئله چالشبرانگيزي براي متکلمان و فيلسوفان است. فلاسفه به تجرد، و شماري از متکلمان به ماديت آن معتقدند. اين مقاله با طرح نظريه سهساحتي بودن انسان و بررسي خصوصيات ساحت سوم بهعنوان بُعد مثالي، درصدد حل اختلاف يادشده است که درصورت پذيرش آن، ظواهر متون دينيِ ناظر به ماديت روح، نيازمند تأويل نخواهند بود. انسان غير از «نفس» مجرد و «بدن» مادي، «روحي» دارد که ميتوان آن را از سنخ حالتي از ماده دانست که امروزه با ويژگيهايي مثل ذرات بسيار ريز و باردار و بيشکل و درعينحال موج سيال بودن، پلاسما ناميده ميشود. يکي از شواهد تطبيق «پلاسما» با تجرد برزخي، نظريه حرکت در مجردات است که از سوي برخي فيلسوفان متأخر پذيرفته شده؛ با اين تبيين که اگر عالم مثال علاوه بر بُعد، از قابليت تغيير برخوردار است، نميتوان آن را مجرد دانست. در اين مقاله، بهروش کتابخانهاي، نظريه وجود اجسام انرژيک و پلاسما بهعنوان بدن مثالي مطرح گرديده و از روايات و مشاهدات تجربي فيزيكي و متافيزيكي، بهعنوان شواهدي براي اثبات آن استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی کاربرد آینه در آثار عین القضات همدانی و مولوی
نویسنده:
عظیم حمزئیان، سمیه خادمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
فضایل حضرت محمد(ص)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
اندیشه مولوی
,
عرفان اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جهان شناسی عرفانی
,
آینه در عرفان
,
اندیشه های عرفانی عین القضات
,
عشق و آینه
کلیدواژههای فرعی :
دل انسان ,
مولانا ,
نسبت خودشناسی و خداشناسی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
عین القضاة الهمدانی ,
حکایت های مثنوی ,
آثار مولوی ,
آیه 14 مطففین ,
آیه 35 نور ,
عرفان مولوی ,
تجلّیات (عرفان نظری) ,
پیر (عرفان) ,
مرید ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
حقیقت انسان کامل ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
مقام آینه گی ,
مقام اخلاص ,
آینه در ادبیات فارسی ,
عرفان عین القضات ,
چکیده :
آینه در میان آثار عارفان مسلمان نمودی فراوان داشته است. براساس مستندات تاریخی، سابقه استفاده نمادین از آینه، در تبیین مسأله توحید عرفانی، به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) میرسد. این واژه درآراء و متون منظوم و منثور عرفای اسلامی، برای بیان تجلّی و ظهور حضرت حقّ و توضیح مسأله مهم وحدت وجود به کار رفته است. آینه به عنوان یک نماد عرفانی، در آثار عینالقضات همدانی و مولوی نیز بسیار مورد توجّه واقع شده است. بهطور کلی میتوان کاربرد آینه در آثار این دو عارف را، در سه بخش وجودشناسی عرفانی، جهانشناسی عرفانی و انسانشناسی عرفانی، تحلیل و بررسی کرد. توجه عینالقضات به آینه، بیشتر برای بیان ناتوانی عقل درشناخت حقّ، وابستگی اشیاء به حقّ، جایگاه انسان کامل و صفت آینگی انسان است؛ اما مولوی به نحو بسیار گستردهتری از این مفهوم، بهره برده و نحوه بیان متفاوتی نیز نسبت به عینالقضات داشته است. او علاوه بر تأکید بر نقش انسان کامل و آینگی او، به مباحثی درحوزه عرفان نظری از اسماء و صفات حق، وحدت وجود و تجلی حقّ در اشیاء، به عوالم وجود نیز اشاره کرده است و از نور و رنگ نیز سخن گفته است که مرتبط با نماد آینه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقام ملاصدرا در تاریخ فلسفه سیاسی اسلامی
نویسنده:
احمد بستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکومت الهی انسان کامل
,
فلسفه سیاسی متعالیه
,
فلسفه سیاست
,
اندیشه سیاسی
,
حقیقت انسان کامل
,
سیاست در حکمت اشراق
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
ملاصدرا ,
فلسفه سیاسی فارابی ,
رییس مدینه ,
فلسفه سیاسی اسلامی ,
اندیشه سیاسی ملاصدرا ,
اندیشه سیاسی ایرانشهری ,
فر ایزدی ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
اندیشه سیاسی در اسلام ,
انسان کامل از نظر ملاصدرا ,
آراء و اندیشه های ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
عمده پژوهشگران، در بررسی اندیشه سیاسی صدرالمتالهین، بنیانگذار حکمت متعالیه، بیشتر بر دو کتاب «مبدء و معاد» و «الشواهد الربوبیه» تکیه کرده و کوشیده اند مباحث سیاسی صدرا را در تداوم فلسفه سیاسی فارابی مورد توجه قرار دهند. مقاله حاضر بر خلاف این رویکرد، میکوشد با تاکید بر نسبت اندیشه سیاسی فارابی با حکمت اشراقی سهروردی و نتایج سیاسی آن، پرتویی نو بر جایگاه ملاصدرا در تاریخ فلسفه سیاسی اسلامی به خصوص در ایران بیفکند. سهروردی برای نخستین بار به طرح حکومت حکیم متاله یا انسان کامل پرداخت و دریافتی عرفانی از اندیشه سیاسی عرضه داشت. این دریافت موجب گشودن پارادایمی جدید در تاریخ اندیشه سیاسی شد و بر حکمای پس از وی تاثیر فراوانی بر جا گذاشت. هدف از پژوهش حاضر، بحث در باب بسط و تحول فلسفه سیاسی از سهروردی تا ملاصدرا و مقایسه اندیشه سیاسی این دو فیلسوف برجسته ایرانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ويژگي هاي انسان کامل
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
توجه به ارزش ها و فضيلت ها از ديدگاه نهج البلاغه كسي انسان كامل به شمار مي رود كه نسبت به همه ارزش ها و فضيلت هاي اخلاقي توجه داشته باد و سعي و تلاش فراوان در جهت تقويت آنها، به خرج دهد و روز و شب، از ياد خدا و شكرگزاري از نعمت هاي بي كرانش غفلت نورز
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی نهج البلاغه
,
انسان کامل (کلام)
,
خود شناسی
,
حقیقت انسان کامل
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل از دیدگاه عرفا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسان کامل از دیدگاه عرفا به قلم: دانشجوي شهيد حضرت حجتالاسلام والمسلمين نعمت الله پیغان(از شهدای مظلوم تاسوکی) ...................موضوع عرفان دو مسأله است؛ 1- توحید چیست؟ 2- موحد کیست؟ به تعبیر دیگر عرفان به دو قسمت تقسیم می شود؛ عرفان نظری، که در
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
حقیقت انسان کامل
,
انسان شناسی و خودشناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل کيست
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به پرسش شما دوست گرامي بايد گفت اصطلاح عرفاني «انسان كامل» گرچه در قرآن كريم و روايات بكار نرفته است، اما وجهه الهي انسان - كه همان معناي انسان كامل است - در قرآن كريم مورد اشاره قرار گرفته علاوه بر آنكه تعدادي از تفاسير اين اصطلاح را به كار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
خود شناسی
,
حقیقت انسان کامل
,
مرتبه انسان کامل
,
مقام انسان کامل(اثباتی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حرکت حبی و غایت آن از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
مرتضی شجاری, فریبا مختاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
عشق و عرفان
,
حرکت حبی وجود
کلیدواژههای فرعی :
ملاصدرا ,
عشق ,
تناکح اسماء الله ,
تعریف ملاصدرا از عشق ,
ابن عربی ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
حقیقت انسان کامل ,
اندیشه ابن عربی ,
اتحاد عاشق و معشوق ,
فنای عاشق در معشوق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
حركت حبی را می توان «جريان تجلی ناشی از حب ظهور و اظهار» دانست كه در همه اسمای الهی و همه اركان عالم ساری است. باور به اين نوع حركت، مبتنی بر قبول «وحدت شخصی وجود» است كه ابن-عربی با كشف و شهود بدان رسيد و ملاصدرا در مباحث علت و معلول، آن را به زيور برهان آراست. بنابر «وحدت وجود» موضوع و غايت حركت حبی، حق تعالی است؛ زيرا غير از حق، باطل محض است. با وجود اين، تعبيرات مختلفی از غايت اين حركت در سير نزولی و سير صعودی آن، بيان شده است: عشق و پيدايش انسان كامل دو تعبير مشهور از غايت حركت حبی در سير نزولی است؛ همچنان كه «اتحاد» و «فنای عاشق در معشوق» به عنوان غايت اين حركت در سير صعودی بيان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 64 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل کیست و چگونه می توان او را شناخت؟!!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وصف کمال وصفی نسبی است و گاهی نسبت به دیگران سنجیده میشود که در این صورت در قدم اول انسان کامل منحصر در وجود مقدس حضرت خاتم الانبیاء است صلوات الله علیه و آله و سلم و با نوعی تنزل بر هر چهارده معصوم میتواند اطلاق شود. و گاهی نسبت به مراتب خود شیء
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
حقیقت انسان کامل
,
عالَم انسانی((انسان کامل)، قسیم عالم غیب و شهادت)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل در نظر اهل بیت ـ علیهم السلام ـ با انسان کامل در نزد صوفیه چه تفاوتهایی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تعبير «الانسان الكامل» در ادبيات اسلامي تا قرن هفتم وجود نداشته است، ظاهراً اولين كسي كه اين تعبير را به كار برده، «محي الدين عربي اندلسي» است. پس از محي الدين «عزالدين نسفي» نام «انسان كامل» را بر مجموعه رساله هاي خود نهاده است. اين نخستين اثري است
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
حقیقت انسان کامل
,
عقاید تصوف
کلیدواژههای فرعی :
انسان کامل در قرآن ,
اوصاف انسان کامل ,
مرتبه انسان کامل ,
مقام انسان کامل(اثباتی) ,
انسان کامل در عرفان ,
ویژگی های انسان کامل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید