مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
ادراک با واسطه(مقابل ادراک بی واسطه) ادراک بی واسطه(مقابل ادراک با واسطه) ادراک((شناخت کامل)، اصطلاح وابسته) افعال شناختی(اصطلاح وابسته) تعریف معرفت(اصطلاح وابسته) تکامل معرفت(اصطلاح وابسته) جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته) راه های معرفت(اصطاح وابسته) روان شناسی ادراک(اصطلاح وابسته) شناخت پذیر((اصطلاح وابسته)، مقابل شناخت ناپذیر) شناخت ناپذیر((اصطلاح وابسته)، مقابل شناخت پذیر) عالم((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم) علم آگاهانه(قسیم علم نیمه آگاهانه و ناآگاهانه) علم اجمالی((منشا علم تفصیلی)، مقابل علم تفصیلی) علم انفعالی(قسیم علم فعلی و علم عیر فعلی و غیر انفعالی) علم بسیط(مقابل علم به علم) علم به جهان خارج(اصطلاح وابسته) علم به علم (مقابل علم بسیط) علم به کنه(مقابل علم به وجه) علم به وجه(مقابل علم به کنه) علم تام(مقابل علم ناقص) علم تفصیلی(مقابل علم اجمالی منشا علم تفصیلی) علم جزئی(مقابل علم کلی ما قبل کثرت) علم حادث(مقابل علم قدیم) علم حصولی(مقابل علم حضوری) علم حضوری(مقابل علم حصولی) علم شناسی فلسفی(اصطلاح وابسته) علم غیر فطری(مقابل علم فطری) علم غیر فعلی و غیر انفعالی(قسیم علم فعلی و علم انفعالی) علم فطری((سرشتی)، مقابل علم غیر فطری) علم فعلی(قسیم علم انفعالی و علم غیر فعلی و غیر انفعالی) علم قدیم(مقابل علم حادث) علم کلی((ما قبل کثرت)، مقابل علم جزئی) علم ناآگاهانه(قسیم علم آگاهانه و علم نیمه آگاهانه) علم ناقص(مقابل علم تام) علم نیمه آگاهانه(قسیم علم آگاهانه و ناآگاهانه) علوم شناختی (اصطلاح وابسته) عوامل معرفت((اصطلاح وابسته)، مقابل موانع معرفت) قلمرو معرفت بشری(اصطلاح وابسته) مراتب علم((محیی الدین)، اصطلاح وبسته) معرفت بشری معرفت غیر متعارف معرفت(ادراک جزئی) معرفت(علم بعد از التباس) معلوم((اصطلاح وابسته)، مقابل عالم) منابع معرفت(اصطلاح وابسته) موانع معرفت((اصطلاح وابسته)، مقابل عوامل معرفت) مهارت(اصطلاح وابسته)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
معرفت از دیدگاه عین القضات
نویسنده:
مرتضی شجاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
عین القضات معرفت را دانشی می داند که از سوی خداوند بر دل عارفان تقوی پیشه و در طوری ورای عقل افاضه می شود. با وجود این، عقل و علوم مکتسب توسط آن، برای آدمی و به عنوان مقدمه ای در قابلیت یافتن برای دریافت معرفت ضرورت دارند. از نظر وی ارتباط عقل با طور ورای عقل مانند ارتباط نفس و بدن است و از این رو عقلِ غیرعارفان که به طور ورای عقل متصل نیست، با خودبینی و خودرایی رو به فساد می رود، همچنان که بدن بدون نفس، فاسد می شود. با عقل است که علوم ظاهری کسب می شود، علومی که تنها در این دنیا مفید است. اما چشم باطنی موجب حصول معرفت می شود، معرفتی که خود، موجب سعادت اخروی انسان است. از نظر عین القضات معرفت به نفس، موجب سعادت می شود. معرفت نفس با حس و عقل، به دست نمی آید، بلکه به بصیرت احتیاج دارد، زیرا بصیرت وسیله کسب معرفت حقیقی، یعنی معرفت به خداوند است، که آن هم از طریقِ معرفت نفس به دست می آید. البته مقصود از معرفت نفس، معرفت دل است که حقیقت آدمی است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 112
بازنگری در تعیین محدوده علم حضوری و علم حصولی ‏
نویسنده:
سید احمد غفاری قره باغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
برخي فيلسوفان مميز علم حصولي و حضوري را وساطت قواي ادراکي و عدم آن و برخي ديگر فارق اين دو علم را وساطت صورت ذهني و عدم آن بيان نموده اند که هر دوي اين نظريات، مورد نقد نگارنده مقاله است. بهمين دليل، نويسنده طرحي نو در باب تمايز علم حضوري و حصولي ارايه نموده که عبارت از فراگير بودن علم حضوري و محدود شدن علم حصولي بخصوص در يکي از دو حالت علم خيالي است. فرقهاي فرعي و تابع بين ايندو علم عبارتند از: 1- رهايي علم حضوري از عنوان مطابقت و ابتلاي علم حصولي به آن، 2- خطاناپذيري علم حضوري و خطاپذيري علم حصولي، 3- دستيابي به وجود شي در علم حضوري و عدم امکان آن در علم حصولي، 4- امکان اتصاف علم حصولي به احکام ذهني و عدم اتصاف علم حضوري به آنها، و 5- تقسيم ناپذيري علم حضوري به تصور و تصديق و تقسيم علم حصولي به آنها.