مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جنگ های عصر امامت قیام های عصر امامت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 180
تتمة في تواریخ الائمة علیهم السلام
نویسنده:
تاج الدين بن علی بن أحمد حسينی عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة البعثة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «التتمة في تواریخ الائمة علیهم السلام» در موضوع تاریخ چهارده معصوم علیهم السلام، اثر سید تاج الدین حسینی عاملی از علمای قرن یازدهم هجری می باشد. مؤلف، کلیاتی از شرح حال هر یک از چهارده معصوم را که تقریباً منحصر به احوال شخصی آنان است بیان کرده و در مواردی با تفصیل بیشتر درباره چگونگی رحلت آن معصوم علیه السلام سخن گفته است.
سلسلة مجمع مصائب أهل البیت (ع) المجلد4 (النبي و آله)
نویسنده:
محمد هنداوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار المحجة البیضاء,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
كتاب «سلسلة مجمع مصائب أهل البیت (ع)» نوشته محمد هنداوی، مجموعه سروده‌ هایی به زبان عربی در مدح و رثای اهل بیت (ع) كه گردآورنده نخست در مقدمه درباره شخصیت امام حسین (ع) و انقلاب و مصیبت ایشان مطالبی بیان كرده، سپس ده مجلس در قالب شعر و نثر با این عناوین فراهم آورده است: مسیر اهل بیت (ع) به كوفه، ورود اهل بیت (ع) به كوفه، اهل بیت (ع) در راه شام، رسیدن اهل بیت (ع) به شام به عنوان اسراء، اسرای اهل بیت (ع) در مجلس یزید، اهل بیت (ع) در خرابه شام، بازگشت به كربلا، بازگشت اهل بیت به مدینه، و حالت اهل بیت پس از بازگشت از كربلا. جلد چهارم از مجموعه‌ حاضر ذكر مصائب پیامبر و خاندانش اختصاص دارد كه به زبان عربی در قالب شعر و نثر بیان شده است.
حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار علیهم السلام المجلد 2
نویسنده:
هاشم بحرانی؛ محقق: غلامرضا مولانا بروجردی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«حِلْیَةُ الأبْرار فی أحْوالِ مُحمّد (ص) و آلِه الأطْهار (ع)» تألیف عالم شیعی، سید هاشم بحرانی (م‏۱۱۰۷)، مجموعه‏‌ ای پنج جلدی است که به شرح حال و زندگانی رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) می‌‏ پردازد و آن را تدوین کرده است. بحرانی در این کتاب در ۱۳ منهج در ذیل ابواب مختلف به مناقب و فضائل اهل بیت می‌ پردازد. مؤلف در هر منهج، باب‏ های متعددی را به یک امام اختصاص داده و در قالب روایت، از ولادت تا شهادت امام را گزارش می‌ ‏کند. وی سلسله اسناد روایات را همان گونه که در مصادر اصلی وجود داشته، آورده و آنها را حذف نکرده است. جلد دوم (منهج دوم) در ۵۰ باب به زندگانی و مناقب امیر المؤمنین علی (ع) پرداخته شده است.
امام موسی الکاظم علیه السلام، باب الحوائج (سیرة و دروس و تحلیل)
نویسنده:
كامل سليمان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار التعارف للمطبوعات,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «الامام موسی الکاظم علیه السلام، باب الحوائج (سیرة و دروس و تحلیل)» نوشته کامل سلیمان، درباره تاریخ زندگی امام موسی کاظم علیه السلام، سیره و فضایل آن حضرت می باشد.
امام الحسن علیه السلام قدوة و أسوة
نویسنده:
محمدتقی مدرسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز العصر للثقافة و النشر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «الامام الحسن علیه السلام قدوة وأسوة» نوشته محمدتقی مدرسی است که به شرح زندگی و سیره حسن بن علی (ع), امام دوم اختصاص یافته است. در این کتاب ضمن مروری بر دوران مختلف زندگی امام حسن (ع)، برخی ویژگی‌ های اخلاقی, فضایل و کرامات, نحوه شهادت و نحوه رفتار آن حضرت با مردم و حاکمان ذکر می گردد. افزون بر آن, احادیثی از قول ایشان نیز فراهم آمده است.
روضة الواعظین و بصیرة المتعظین المجلد 1
نویسنده:
محمد بن حسن فتال نيشابوری؛ مقدمه نویس: محمدمهدی سیدحسن خرسان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: منشورات الرضی,
چکیده :
«رَوضَةُ الْواعِظین» نوشته محمد بن فتال نیشابوری (م ۵۰۸) از علمای ۵ و ۶ هجری قمری درباره تاریخ زندگانی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است. این کتاب در ۹۶ مجلس تنظیم شده و همواره مورد توجه و استناد عالمان و بزرگان دین قرار داشته است. «روضة الواعظین» یکی از منابع «بحارالانوار» به شمار می ‏‌رود. در برخی موارد «روضة الواعظین» به اشتباه به شيخ مفيد نسبت داده شده است. این کتاب درباره تاريخ و مناقب معصومين (ع) و همچنين مواعظ و اخلاقيات و به گفته خود مؤلف در اصول و فروع دين و زهد و مواعظ است. اين كتاب شبيه كتاب‏ هاى امالى، در ۹۶ مجلس تنظيم شده است: سه مجلس در ماهيت عقل و برترى آن و معرفت خداوند و شگفتی‌ هایی که بر بزرگی خداوند دلالت دارد. مجلس چهارم تا ششم درباره نبوت. مجلس هفتم تا یازدهم درباره اميرالمؤمنين (ع). مجلس دوازدهم درباره ایمان ابوطالب و شرح حال فاطمه بنت اسد. مجلس سیزدهم تا شانزدهم درباره حضرت زهرا (س). مجلس هفدهم تا سى و يكم شرح حال و مناقب ائمه اطهار و پس از آن فروع دين و مباحث اخلاقى است. اين مجالس به فراخور موضوع، گاهی مفصل (مانند مجلس دوم) و گاهی مختصر (مانند مجلس نوزدهم) است. فتال در تنظيم مجلس ‏‌ها، پيوستگى تاريخى را رعايت نكرده است مانند اینکه ولادت پیامبر (ص) را بعد از بعثت می‌ آورد و برخى مباحث مانند جنگ‌ ها و مغازی پیامبر را هم طرح نكرده است.
اعلام الهدایة المجلد 5 (الامام الحسين علیه السلام؛ سیدالشهداء)
نویسنده:
منذر حکیم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«اعلام الهدایة» عنوان چهارده جلد کتاب به زبان عربی درباره زندگی چهارده معصوم است که جمعی از محققان در معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام جمع‌ آوری و تهیه نموده‌ اند. «اعلام الهدایة» به این هدف تألیف شده است تا نقشی که ائمه (ع) با توجه به اوضاع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هر عصر ایفا كرده‌ اند به تصویر كشیده شود. مولف و همکاران در نگارش تاریخ اهل بیت تحت تأثیر آراء شهید صدر بوده اند و بر اساس نگاه شهید صدر به وجود مقاطعی در تاریخ زندگی اهل بیت (ع) توجه شده است. در هر جلد، ابتدا خلاصه‌ ای چند صفحه‌ ای از تاریخ زندگی هر معصوم و مهم‌ ترین فراز و فرودهای تاریخی زندگی ایشان ارائه می‌ شود. پس از آن، مخاطب در سه سطح مختلف که از اجمال به ‌تفصیل می‌ رود، فهم عمیق‌ تری از زندگی و سیره‌ آن امام و شرایط تاریخی آن مقطع پیدا می‌ کند. جلد پنجم مجموعه اعلام الهدایة کتاب «سیدالشهداء، حضرت امام حسین علیه‏ السلام» است و سه فصل دارد. فصل اول درباره نمایی از شخصیت امام حسین (ع) و فضایل ایشان است. فصل دوم به ولادت و مراحل زندگی امام حسین (ع) تا شهادت امام حسن مجتبی (ع) می پردازد. فصل سوم در مورد عصر امامت امام حسین (ع) است و به مباحث اسلام ستیزی معاویه، مواضع امام حسین (ع) نسبت به وی، سیر تاریخی و انگیزه های قیام امام حسین (ع)، شهادت ایشان، نتایج قیام حسینی و میراث علمی ایشان اشاره دارد.
نفس المهموم في مصيبة سيدنا الحسين المظلوم و يليه نفثة المصدور فيما يتجدد به حزن العاشور
نویسنده:
عباس قمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انتشارات المکتبة الحیدریة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«نفَسُ المَهْموم فی مُصیبَةِ سیّدنا الحُسَیْن المَظْلوم» کتابی درباره واقعه کربلا و وقایع پس از آن نوشته شیخ عباس قمی که از ولادت امام حسین (ع) آغاز می‌ گردد و سپس مناقب حضرت و آنگاه تمام وقایع مربوط به واقعه کربلا را شرح می‌ دهد. میرزا ابوالحسن شعرانی و محمد باقر کمره‌ ای این کتاب را به زبان فارسی ترجمه نموده‌ اند. این کتاب شرح فشرده‌ ای است از زندگانی و مبارزات امام حسین (ع) است که از تولد آن حضرت شروع می‌ شود و با قیام توابین، خروج مختار و مرگ یزید پایان می‌ پذیرد. این کتاب از پنج باب و یک خاتمه تشکیل شده است: باب اول: از دو فصل تشکیل شده است: 1- فصل اول در مورد مناقب امام حسین (ع) و به ترتیب درباره شجاعت، علم، فصاحت، زهد، تواضع و عبادت امام. 2- فصل دوم ثواب گریستن در عزای امام حسین و لعن قاتلان وی. باب دوم: آنچه برای امام حسین (ع) بعد از بیعت کردن مردم با یزید بن معاویه تا شهادت آن حضرت روی داده است؛ این باب مفصل‌ترین باب کتاب و در ۲۰ فصل تنظیم شده است؛ در این باب از کشته‌ شدن رشید هجری، حجر بن عدی، عمرو بن حمق خزاعی پیش از واقعه کربلا سخن رفته است. باب سوم: وقایع بعد از شهادت امام حسین (ع)، برادران، فرزندان و یارانش طی چند فصل. باب چهارم: آنچه بعد از شهادت امام اتقاق افتاد از قبیل گریستن آسمان، ناله فرشتگان و گریستن جنیان. باب پنجم: درباره فرزندان و و زنان امام و فضلیت زیارت ایشان، و ستم حاکمان ظالم در تخریب بارگاه حسینی. در خاتمه کتاب نیز به قیام توابین و قیام مختار پرداخته است.
  • تعداد رکورد ها : 180