مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
1. ادیان religions
>
ادیان پیشرفته (در مقابل ادیان ابتدایی)
>
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
آیینهای اسلامی(دامنه ادیان پیشرفته)
اسلام در آسیا(دامنه ادیان پیشرفته)
اسلام در آمریکا(دامنه ادیان پیشرفته)
اسلام در اروپا(دامنه ادیان پیشرفته)
اسلام در افریقا(دامنه ادیان پیشرفته)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
تعداد رکورد ها : 1672
عنوان :
تداوم اندیشه های مرجئه در برخی از فرقه های اسلامی
نویسنده:
شهاب الدین وحیدی مهرجردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
کنش (عمل - فعل)
,
اباحی گری
,
اهل حق (غلاة علی اللهی از صوفیه)
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
10. شریعت/ Šarīʿa ,
نصیریه(غلات شیعه) ,
حاکم اسلامی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
سالک ,
صوفیان (صوفیه) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
تکالیف شرعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مسئله اصلی تفکر و اندیشه اسلامی و انشعاب های فرقه ای مسلمانان در قرون نخست هجری، مفهوم ایمان و مباحث پیرامون آن بود. تفکر ارجاءنیز یکی از گرایش های فکری بود که در نیمه دوم قرن اول هجری، از سوی حسن بن محمد حنفیه، در شهر کوفه مطرح شد. فرقه مرجئه، به دنبال عقیده افراطی و تند خوارج در باب مرتکب کبیره و حکم به کافر بودن آنها، با این نظریه که عمل هیچ نقش و تأثیری در ایمان انسان ندارد، شکل گرفت. آنان بر این باور بودند که «تا کفر شخصی ثابت نشود، او مؤمن است» ولو اینکه گناه کبیره انجام دهد؛ زیرا: لا تضرّ مع الایمان معصیة کما لا تنفع مع الکفر طاعة و مرتکب کبیره باید امید به بخشش خداوند داشته باشد و قضاوت در مورد چنین افرادی را باید تا روز قیامت به تأخیر انداخت و به خدا واگذار کرد. ایمانْ صرفِ اعتقاد قلبی و یا اقرار زبانی است و برای سعادت و رستگاری احتیاجی به عمل نیست. اطاعت از امام، خلیفه و حتی حاکم فاجر و اقامه جماعت به امامت آنها حتی اگر مرتکب کبیره شوند، جایز است. در نظر آنان، حوزه عمل از ماهیت ایمان خارج است. این تفکرات در برهه ای از زمان رواج پیدا کرد و طرفدارانی را به سوی خود کشاند. امروزه، اگرچه نامی از مرجئه نیست، برخی تفکرات آنها که تفکرات اباحی گری می باشد، همچنان ادامه دارد و به تبلیغ و ترویج آن پرداخته می شود. در این پژوهش برآنیم به بیان چنین تفکرات ارجائی که ادامه یافته بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کارکردهای اجتماعی دین دراندیشه امام خمینی (ره) و دکتر علی شریعتی
نویسنده:
علی حسین حسین زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
علوم انسانی
,
اندیشه فلسفی
,
جامعه شناسی
,
امام
,
کارکرد اجتماعی
,
دَیِّن
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
شریعتی، علی
,
مشروطیت
,
خمینی، روح الله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
دراین تحقیق ضمن بررسی شرایط اقتصادی اجتماعی جامعه ایران که منجر به ظهور قدرتمند دین درعرصه اجتماعی گردید. چنانچه ازدهه 1340 ه. ش . به بعد بصورتی همه جانبه بعنوان ایدئولوژی اسلامی درمحافل واقشار مختلف سبب حرکت وتحولی جدید وعمیق گردید. پراخته ایم وسپس به بررسی مقایسه ای نظرات دو شخصیت اسلامی یعنی امام خمینی و دکتر علی شریعتی که نقش عمده ای دراین دگرگونی ها داشته اند اشاره شده است ودرراستای سئوال اصلی تحقیق یعنی بررسی کارکردهای اجتماعی دین دراندیشه این دو اندیشمند اسلامی به این نتیجه رسیده ایم که دین هم درحیات اخروی وهم درحیات اجتماعی انساها نقش عمده ای داردوکارکردهای اصلی انرا درچندمحور اصلی انسجام بخشی معنا دادن به حیات انسانها مانع شدن از انقلاب ، اهتمام انسانها برای اطلاع جامعه شرح داده ومقایسه نموده ایم ودرخاتمه نشان داده ایم که این دو شخصیت اسلامی دارای نقطه نظرات بسیار مشابهی درمقولات فوق می باشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیش فرض معرفت شناسی بر مدیریت اسلامی
نویسنده:
ابوالفضل گایینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مدیریت
,
پیش فرض
,
علوم انسانی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
علوم اداری و مدیریت
چکیده :
این رساله با بررسی اجمالی از معرفت شناسی علوم تجربی بالعموم و علم مدیریت بالخصوص درصدد است تا جایگاه این علوم را در بین معارف بشری بازشناسی نماید و آنگاه با تبیین معرفت شناسی مدیریت اسلامی به عنوان پیشفرض مهم برای ورود به دانش مدیریت اسلامی ، علاوه بر معرفی جایگاه آن در بین دیگر معارف بشری ، آبشخورهای معرفتی را که این دانش از آن تغذیه می نماید بشناساند تا هم توجیهی معقول برای چنین دانشی فراهم آید و هم مبادی و لوازم منطقی برای تهیه و ورود به این دانش شناسایی گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و نقد معرفتشناختی نظریه ارتباطگرایی بر اساس نظریه واقعگرایی اسلامی و ارائه مولفههای یاددهی- یادگیری از منظر آن
نویسنده:
حسین اسکندری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیچیدگی
,
دانش ارتباطی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
آموزه شناخت شناسانه
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
ارتباطگرایی
,
نظریه یادگیری
,
واقعگرایی معرفتشناختی
چکیده :
چند دهه اخیر شاهد رخدادهای مهمی در زمینه دانش و فناوری بوده است؛ علاوه بر این نقد جهان منظم نیوتونی و ترسیم پدیدههای جهان بر اساس پارادایم معرفتشناختی پیچیدگی، در حال پیگیری است. این رخدادها حوزه تعلیم و تربیت را با چالشها و مطالبات جدیدی روبرو کرده است. در راستای پاسخ به شرایط جدید الگوها و نظریههای گوناگونی توسعه یافتهاند. هدف این رساله بررسی و تحلیل یکی از نظریههای جدید یادگیری تحت عنوان ارتباطگرایی است که در چند سال اخیر مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. برای این منظور پژوهشگر با استفاده از روشهای توصیفی- تحلیلی به گردآوری شواهد متنی، و تجزیه و تحلیل آنها مبادرت کرده تا به سوالاتی درباره این نظریه پاسخ دهد: آیا ارتباطگرایی میتواند یک نظریه یادگیری باشد؟ چه نقدهایی بر آن وارد است؟ آیا اساسا یک نظریه نوبنیاد است یا بر داشتههای نظریههای قبلی استوار شده است؟ مبانی معرفتشناختی آن چیست و چه نقدهایی بر آن وارد است؟ درباره این نظریه تاکنون پژوهشهای متعددی در سراسر دنیا به انجام رسیده است، – بویژه در رابطه با فضاهای مجازی و یادگیریهای الکترونیکی-اما کمتر موردی را میتوان یافت که از لحاظ معرفتشناسی به آن توجه کرده باشد. از آنجا که هر نظریه در انقیاد زمینههای فرهنگی و همچنین پارادایمهای علمی حاکم بر زمانه خود است، بهطور ویژه جوامعی که از مختصات انسانشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی متفاوتی برخوردارند لازم است قبل از هر اقدام عملی در زمینه بکارگیری نظریههای جدید، آن را از جنبههای مذکور مورد بررسی و نقادی قرار دهند. از اینرو، بر اساس واقعگرایی اسلامی، مبانی معرفتشناختی نظریه جدید مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نتیجه این بررسی نشان میدهد که ارتباطگرایی در مقایسه با نظریههای رفتارگرایی، شناختی و سازندهگرایی از پارادایمهای مدرنیسم و پستمدرنیسم فاصله گرفته و در واقع ریشه در پارادایم جدید پیچیدگی دارد. همچنین این نظریه با اتکا به دانش ارتباطی(در برابر دانش کمّی و کیفی) و همچنین التزام به نظریهی برآمدنی(در برابر نظریهی علّی)، تلاش میکند از دیدگاههای تحویلگرایانه نسبت به یادگیری و فضاهای تعلیم و تربیت، به سوی دیدگاههای کلگرایانه حرکت کند؛ با این وجود، پژوهش نشان میدهد که تسری قوانین و یافتههای دیگر علوم(فیزیکی) به علوم تربیتی، و همچنین انگاره ارگانیستی به آدمی، و یکسانانگاری قوانین شبکههای عصبی، اجتماعی و فناوری، به شکل پیچیدهتری این نظریه را از جهات دیگری به تحویلگرایی نزدیک کرده است. با این وجود، اگر واقعگرایی اسلامی را از نوع انتقادی بدانیم، نظریه ارتباطگرایی به خاطر التزام به واقعگرایی هستیشناختی، از برخی جهات نقاط مشترکی با واقعگرایی اسلامی خواهد داشت. در انتها مولفههای یاددهی و یادگیری این نظریه، با لحاظ کردن نقاط ضعف و محدودیتهای آن مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. واقعگرا بودن ارتباطگرایی، و همچنین ارائه نوع واقعگرایانهتری از الگوی ارگانیستی به موضوع یاددهی و یادگیری، باعث شده است غالب مولفههای آن را – البته با لحاظ محدودیتهای آن- بتوان در طراحی آموزشی و طراحی محیطهای آموزشی بکار گرفت. با این وجود این نظریه، هنوز از پشتوانههای تجربی کافی برخوردار نیست، بنابراین بکارگیری آن بویژه در حوزه طراحی آموزشی نیاز به پژوهش بیشتر دارد. در مجموع این نظریه میتواند به عنوان همکار جدید نظریههای یادگیری نه جایگزین آنها، رهنمودها و کاربردهای زیادی، بویژه برای یادگیری الکترونیکی در فضای وب 2.0 به همراه داشته باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافت اسلامی روابط بینالملل از دیدگاه امام خمینی(ره)
نویسنده:
حسین بهمنش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روابط بین الملل
,
امام خمینی
,
فرااثبات گرایی
,
هستیشناسی
,
نظریه های روابط بین الملل
,
دَیِّن
,
روششناسی(فلسفی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
انقلاب اسلامی ایران
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
روابط بینالمللی
,
مبانی فرا نظری
,
رهیافت بدیل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
ویژگی های دین مبین اسلامو جوانب گوناگون آن هموارهو در عرصه ها و زمان های مختلف الهام بخش و راهگشا برای مسلمانان و حتی غیرمسلمانان بوده است؛ در زمان کنونی که جهان اسلام به بیدارگشته و مسلمانان در حال تلاش برای تعیین سرنوشت خویش هستند، یقینا درآینده ای نزدیک نیازمند الگو و شالوده ای اسلامی برای مناسبات خارجی خود و همچنین بازیگری در نظام بین الملل می باشند. پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و بیش از32 سال رفتارسیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ایفای نقش در نظام بین الملل بر مبنای تفکر ایشان نمونه و الگوی مناسبی برای آزمایش و میزان توانایی، ظرفیت و موفقیت رهیافت اسلامی می باشد.محقق در این پژوهش برآن است تا به این پرسش پاسخ گویدکه، رهیافت اسلامی روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی(ره) بر چه ویژگی هایی استواراست؟ برای پاسخ به این پرسش، در این پژوهش از رهیافتی مرکب از روش های توصیفی، تحلیلیو مقایسه ایو در چارچوب مباحث فرانظری(هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی) بهره گرفته می شود. فرضیه پژوهش اینگونه است که؛ رهیافت امام خمینی(ره) به روابط بین الملل درهستی شناسی؛ خدامحورانه، مبناگرایانه، انسان مدارانه و عدل گسترانه، در معرفت شناسی، قائل به امکان شناخت، صدق وگزاره های مطابق با واقع، تاثیر متقابل دانش و ارزش، وابستگی شناخت به تهذیب نفس و تکثر منابع آن و در روش شناسی فقیهانه و تکثرگرااست.این پژوهش مشتمل برپنج فصل می باشدکه، در فصل نخست کلیات پژوهش ارائه می گردد؛ در فصل دوم وسوم به توصیف و تحلیل مبانی فرانظری دیدگاه امام خمینی (ره) به حوزه روابط بین الملل می پردازد و درفصل چهارم نیز، ضمن بررسی دلالت های فرانظری تفکرامام (ره) در روابط بین الملل، به مقایسه اجمالی این رهیافت با نظریه های مطرح روابط بین الملل وتحلیل تشابهات و تمایزات تعلق گرفته است و درفصل پنجم به نتیجه گیری خاتمه می یابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی (ره)
نویسنده:
فاطمه فقیه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
مشارکت اجتماعی
,
انسجام اجتماعی
,
هستیشناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
امام خمینی
,
ایران
,
سرمایهی اجتماعی
,
اندیشه و عمل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
سرمایهی اجتماعی مفهومی است که طرح جدی مباحث آن، به دهههای اخیر استناد داده میشود؛ با این حال با توجه به ماهیت موضوع، مفاهیم، مولفهها و شاخصهای آن، که عمدهترین آن اهمیت یافتن پیوندها و روابط میان افراد و گروهها و سرمایهی ناشی از آنهاست، میتوان آن را مفهومی قدیمی در یک قالب جدید دانست. در نتیجه امکان پیگیری ظرفیتهای سرمایهی اجتماعی در بسترهای فرهنگی، ارزشی و مذهبی جوامع نیز وجود دارد. با توجه به این مسأله، این پژوهش درصدد بررسی ظرفیتهای سرمایهی اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی، به عنوان یک رهبر مذهبی میباشد؛ که به نظر میرسد به خوبی توانست از سرمایههای اجتماعی بهره گیرد. برای دستیابی به این هدف کلی، مفهوم سرمایهی اجتماعی و پیشینهی آن بررسی شده و ابعاد و مولفههای آن در نظریات رایج سرمایهی اجتماعی استخراج گردیده است، سپس ضمن پرداختن به مبانی فکری و نظری اندیشهی امام خمینی، ابعاد، مولفهها و شاخصهای سرمایهی اجتماعی، در اندیشه و عمل ایشان مورد بررسی قرار گرفته و عناصر و ویژگیهای سرمایهساز رهبری امام خمینی بیان شده است. روش پژوهش حاضر نیز از حیث منبع گردآوری اطلاعات، «اَسنادی» و از حیث روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، با توجه به کیفی بودن پژوهش و جنبهی اکتشافی موضوع، روش «تحلیل متن» میباشد. یافتههای کلی پژوهش نشان میدهد که اگر چه امام خمینی اصطلاح سرمایهی اجتماعی را به کار نبرده و تحت چنین عنوانی به آن نپرداخته است، با این حال ایشان به سرمایهای که در پیوندها و روابط میان افراد و گروهها وجود دارد و به نیروی عظیم حاصل از آن واقف بوده است. همچنین ظرفیتهای سرمایهی اجتماعی به لحاظ ابعاد، مولفهها و شاخصها که البته شاخصها و مصادیقی متناسب با ساختار مذهبی جامعهی ایران است، در اندیشه و عمل ایشان وجود دارد؛ با این تفاوت که این ابعاد، مولفهها و شاخصها در متن جهانبینی توحیدی و الهی ایشان معنا مییابد و باید در آن بستر مورد توجه و بررسی قرار گیرد. بر این اساس سرمایهی اجتماعی در اندیشهی امام خمینی مفهومی سه بُعدی است؛ بدین معنی که در تمام روابط در سطوح مختلف، همواره عنصر سومی بنام خداوند حضور دارد. همچنین سرمایهی اجتماعی در اندیشهی ایشان میتواند در سطحی جهانی نیز قابل طرح باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت فلسفهی اسلامی
نویسنده:
تهران خلیل اویچ
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هویت
,
هستیشناسی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
Identity
,
Ontology
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
چکیده :
تلاش برای ایجاد فلسفه ای هم افق با دین اسلام از دغدغه های دیرین دانشمندان مسلمان می باشد. فعالیتهای گستردهای که فلاسفه ی مسلمان از همان ابتدای آشنایی جهان اسلام با فلسفه انجام دادهاند و امروزه در حال گسترش آن می باشند به وضوح این درگیری فکری فیلسوفان مسلمان را نشان می دهد. مسایل فلسفهی اسلامی هرچند قرن های مدیدی است که موضوع مطالعات گستردهی علمای مسلمان است لیکن هویت خود فلسفهی اسلامی تا به حال کمتر موضوع نوشته ای مستقل و فراگیر بوده است. با توجه به نیاز شدید جهان اسلام به تولید علم و جنبش نرم افزاری نوشتن پایان نامه ای با موضوع هویت فلسفه ی اسلامی در نظر گرفته شد. همان طور که از عنوان پایان نامه پیداست سوال اصلی این نوشته این است که اسلامی بودن فلسفه ی اسلامی (فلسفه ی اولی) به چه لحاظی می باشد. اگر فلسفه را به معنای شناخت هستی با روش عقلانی و دین اسلام را به معنای مجموعهای از معارف و دستورات که ناظر به حقیقت هستند بفهمیم می توانیم هویت فلسفهی اسلامی را به این صورت تعریف کنیم: فلسفه ی اسلامی آن شناختی از موجود به صورت کلی و با روش برهانی و عقلانی است که مستقیم یا غیرمستقیم از دین اسلام به دست آمده باشد. تاریخ فلسفه ی اسلامی تلاش مسلمانان برای توفیق میان دین اسلام و فلسفه را ضبط کرده است گذشت زمان نشان داده است که پیوند میان فلسفه و دین اسلام هرچه بیش تر بر شناخت حقیقی دین اسلام متکی باشد استوار تر خواهد بود. نمونه ی بارز این ادعا ملاصدرا روش بهره مندی او از دین اسلام و موفقیتش در تجدید فلسفه ی اسلامی می باشد که احدی از صاحبان فن در آن شک ندارد. از همین رو در این نوشته به استفاده از هستی شناسی و حیانی توجهی ویژه نشان داده شده است و در همین راستا روشمند کردن فهم هستی شناسی و حیانی برای نزدیک کردن هرچه بیش تر فلسفه و دین اسلام پیشنهاد شدهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل چیستی، چرایی و چگونگی خودتربیتی اخلاقی بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی
نویسنده:
رخساره قصوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
تربیت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
علوم پایه
,
خودتربیتی اخلاقی
چکیده :
این پژوهش نظری به بررسی چیستی، چگونگی و چرایی خودتربیتی اخلاقی سازوار با تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته است و در صدد ارائه یک مدل خودتربیتی در قالب کاربردی میباشد. تعریف خودتربیتی و مشخص کردن عناصر مفهومی آن با روش تحلیل فرارونده، نشان دادن ضرورت خودتربیتی در دنیای امروز و نیز تشریح اصول چگونگی و کیفیت خودتربیتی از طریق روش استنتاجی و ...از مسائلی است که در پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفت. سپس ارتباط خودتربیتی با اسلام حول هفت محور: حدگذاری دینی، انسان شناسی دینی، هدف دینی، منبع محتوایی، ساختهای تربیت دینی و جزئی از زمینه زیستی متربی مسلمان مشخص گردید. ضرورت خودتربیتی از ابعاد فلسفی، تاریخی، دینی، تربیتی و جامعه شناختی توضیح داده شد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل فرارونده به تشخص 14 مولفه معنایی از خودتربیتی اقدام شده و سپس تعریفی از خودتربیتی بر مبنای این 14 مولفه صورت گرفت. سپس هر کدام از عناصر مفهومی به صورت گزارهای مبنایی مطرح شد و منتج به اصولی گردید که راهبردهای اجرای خودتربیتی را به صورتی فراگیر توضیح میداد. این 14 مولفه عبارت بودند از: انسان – پیشینه - زمینه فعلی- استقلال- اراده - انگیزه - روش- خودآگاهی- شبکه ارتباطی- منابع مناسب- تداوم - انسان دو سویه- جبران تربیت پیشین و جنبه اخلاقی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مضمون عشق در سوانح العشاق و عبهرالعاشقین
نویسنده:
لاله آشنا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
علوم انسانی
,
تفسیر
,
هستیشناسی
,
زبان و ادبیات فارسی
,
Ontology
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
Love
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امید به زندگی از دیدگاه اسلام و روانشناسی
نویسنده:
لیدا عبدالله زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
امید به زندگی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
عوامل مادی
چکیده :
امید به زندگی اصطلاحی نوظهور و یک شاخص آماری است که نشانگر متوسط طول عمر افراد در یک جامعه است. این شاخص بیان میکند که هر عضو یک جامعه، چند سال می تواند توقع طول عمر داشته باشدبا توجه به اهمیت این شاخص، دانشمندان رشته های علوم تربیتی و روانشناسی کوشیده اند تا عوامل موثر در امید به زندگی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. از سوی دیگر عطف توجه همگانی به این اصطلاح و جایگاه آن در ادبیات جهانی، بازخوانی این مباحث را برای محققان اسلامی نیز ضروری نموده است. روشن است به سبب نوظهور بودن این اصطلاح نمیتوان انتظار داشت تا این موضوع به صورت مستقیم و صریح در آیات و روایات ذکر شده باشد اما بی تردید میان متون اصیل دینی اشارات و نکات فراوانی می توان یافت که معطوف به این موضوع خطیر میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
تعداد رکورد ها : 1672
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید