مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
2. فرق sects
>
فرق اسلامی (فرق)
>
7- فرق جدید
>
وهابیت (فرق اسلامی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
تعداد رکورد ها : 503
عنوان :
جلاء العينين في محاكمة الاحمدين : احمد بن عبد الحليم بن تيمية، احمد بن محمد بن حجر الهيتمي (نسخه قدیمی ناقص)
نویسنده:
السید نعمان خیرالدین الشهیر بـ ابن الآلوسی البغدادی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
چکیده :
آلوسى در ديباچه اثر خود، انگيزه نگارش آن را مطالعه انتقادات هيتمى درباره ابن تيميه و پاسخ بدانها عنوان كرده است وى در ابتداى كتاب چكيدهاى از انتقادات هيتمى به ابن تيميه را درج كرده و در مقام پاسخگويى به او، زندگىنامه مادحانه و تمجيدآميزى از ابن تيميه را با استناد به منابع گوناگونى چون ذهبى، ابن كثير، سيوطى، ابن حجر عسقلانى و ابن الوردى نگاشته است. در ادامه، او با همان نگاه تكريمآميز و محترمانه، جملاتى را درباره زندگى و شرح حال علمايى چون تقىالدين و تاجالدين سبكى و ابن جماعه آورده است؛ ايشان علمايى هستند كه هيتمى از آنان بهعنوان منتقدان آراى ابن تيميه نام برده، سخنان تند خويش را به آراى آنها مستند ساخته است، سپس آلوسى نهايت احترام و تواضع را نسبت به مقام علمى و جايگاه ابن حجر هيتمى ابراز مىدارد. آلوسى براى توضيح بهتر افكار ابن تيميه، سلسله شاگردان او را برشمرده، علماى مشهور اين سلسله و آثار شاخصشان را نام برده است. نكته بسيار شايان توجه اينكه: آلوسى در عين نام بردن از افرادى چون على القارى الهروى، ابراهيم الكورانى، محمدبن على الشوكانى، على السويدى، ابوالثناء آلوسى، ولىاللّه دهلوى و صديق حسنخان هندى، هيچ نامى از «محمد بن عبدالوهاب» نمىبرد. اين عمل آلوسى با توجه به شهرت همهگير ابن عبدالوهاب و نهضت سعودى - وهابى او در زمان نگارش كتاب، عملى از روى قصد و نيتى خاص به نظر مىرسد. در توضيح بايد گفت: همزمان با اهميت يافتن حركت سعودى - وهابى از جنبه سياسى در سالهاى پايانى قرن نوزدهم، آلوسى بهشدت از همراهى با عقايد وهابيان پرهيز كرد. دليل اين امتناع او در رسالهاش بهخوبى پيداست؛ چراكه او ابن عبدالوهاب را شاگرد ابن تيميه ندانسته است. البته باتوجه به فضاى سياسى آن زمان، او هيچگاه اين عقيده خود را علناً بيان نكرد. اولين اشكال هيتمى به ابن تيميه، نگاه خاص او درباره تكريم و احترام به صحابه پيامبر بود كه آلوسى در پى پاسخ به آن برآمده است. او مىگويد ابن تيميه هم مانند تمام فقهاى بزرگ اهل سنت، احترام خاصى براى صحابه پيامبر قائل بود و آنها را بر تابعين و نسلهاى پسينى مسلمين ترجيح مىداد، اما اعتقادى به معصوميت و خطاناپذيرى ايشان نداشت آلوسى سپس با اشاره به اينكه شاذلى پيروان خويش را مجاز كرده بود كه با شفاعت جستن از نام او، به درگاه خداوند دعا كنند (كه در فقه اهل سنت عملى غير قابل قبول است)، توضيح بسيار كامل و زيركانهاى از دريافتهاى گوناگون نظريه وحدت وجود ابن عربى ارائه كرده است. با وجود اين، آلوسى اعتراف مىكند خود را منتقد افكار ابن عربى نمىداند؛ چراكه از هراس گمراهى از صراط مستقيم و شريعت، هيچگاه آثار او را مطالعه نكرده است. آلوسى با پذيرش پيچيدگى و دشوارى تفسير آراى متصوفهاى مانند ابن عربى از طريق شريعت، مىكوشد خواننده اثر خويش را قانع سازد كه هركس در اعلان رسمى آراى خويش در ميان مسلمين، بايد مراقب كجفهمىهاى احتمالى آن نيز باشد و در نهايت بايد گفت: نمىتوان مقولات متصوفه را با ابزار فقه به دو بخش قابل قبول و غير آن تقسيم كرد؛ چه، اين كار امكانپذير نخواهد بود. آلوسى با اين استدلال مىكوشد از آراى ابن تيميه دفاع كند. با وجود اين، آلوسى روش متفاوتى در دفاع از ابن تيميه اتخاذ كرد. او بهجاى دفاع از آراى ابن تيميه در رد تصوف، به سراغ ديگر مخالفان تصوف در طول تاريخ رفت و از طريق انتساب نابجاى آراى آنها به ابن تيميه، تلاش كرد وى را از اتهامات مبرا سازد. وى در ادامه توجيه رديهنگاران بر تصوف، مخالفت ابن تيميه با فلسفه، عرفان و تصوف را متأثر از مواضع غزالى درباره تكفير فلاسفه دانسته است. بخش اعظم كتاب جلاءالعينين، به پاسخ اشكالات و شبهات فقهى و كلامى هيتمى بر آراى ابن تيميه اختصاص يافته است. او در جواب اين انتقاد هيتمى، كه ابن تيميه با صدور احكام و آراى فقهى خاص، اتفاق آراى جامعه اسلامى را خدشهدار كرده و باعث نفاق در ميان آنان شده است، به سراغ دو مفهوم اجتهاد و تقليد در فقه اسلامى رفته است. او پس از اثبات اهميت و لزوم اجتهاد در امور فقهى، كوشيده است آراى خاص ابن تيميه را مانند فتاواى ديگر فقها و يا حتى برخى صحابه پيامبر كه نظراتشان با هم متفاوت بود، امرى طبيعى و يكى از مصاديق اجتهاد برشمرد. او در جاى ديگرى، ضمن تأكيد بر التزام و پايبندى به مكتب فقهى حنفى، موافقت خود را با آراى ابن تيميه در باب اجتهاد مطرح مىكند. بخش مهم ديگر كتاب، به پاسخ شبهاتى كه به نظريات خاص ابن تيميه درباره صفات خداوند و پيامبر وارد شده، اختصاص پيدا كرده است. بحث صفات الهى و جايگاه پيامبر در الهيات و انديشه اسلامى، سابقهاى به اندازه تاريخ اسلام دارد و همين موضوع، منشأ اختلافات و تنوع عقايد بسيارى شده است. نوع سوگيرى ابن تيميه كه بعدها با نام انديشه سلفى از ديگران متمايز شد، از همان ابتدا بهشدت مورد هجمه و انتقاد شديد علماى اشعرى و نيز متصوفه قرار گرفت. انتقادات هيتمى نيز در حقيقت گزارشى برآمده از مجادلات كلامى - فقهى علماى قرن چهاردهم اسلام در اين باب است. آلوسى در پاسخ اين شبهات، دست به ارائه تاريخچه نسبتاً مطوّلى از مجادلات كلامى ميان مسلمانان مىزند و براى مثال به مجادلاتى كه ميان اهل سنت و معتزله، يا ابن حنبل و مخالفانش روى داد، اشاراتى مىكند. او در اين باره به ديدگاههاى ابن حنبل، ابن تيميه و ديگر سلفيان پيرو آنها در باب عدم مخلوق بودن قرآن اشاره كرده، شبهات را پاسخ مىگويد. آلوسى تا اين نقطه از كتابش، هيچ اشارهاى به نظرهاى مهم و مناقشهبرانگيز ابن تيميه درباره عصمت پيامبران و شفاعت ايشان و تكليف زائران قبر ايشان نكرده است؛ درحالىكه اين سه موضوع، اصلىترين موضوعات رديه هيتمى بر ابن تيميه را شامل مىشوند. آلوسى درباره معصوميت پيامبر، آن را يكى از مهمترين مسائل مورد مناقشه در طول تاريخ فكر و فرهنگ اسلامى مىداند. آلوسى در اين باره از ارائه نظر صريح خود پرهيز كرده، در ضمن بهجاى پاسخ به شبهات و اشكالات اساسى هيتمى به ابن تيميه كه معتقد به عدم معصوميت پيامبر(ص) در زندگى عادىاش بود، به ارائه گزارشى از آراى متفكران بزرگ و متكلمان سرشناسى چون غزالى، اسفراينى، عامدى، تفتازانى و ديگران پرداخته است كه مجادلات و مباحثات بر سر عصمت پيامبر را بههيچوجه مستحق اتهامات قضايى و جزايى ندانسته اند؛ بدين ترتيب آلوسى نه تنها در اين زمينه مهم از ارائه پاسخى در دفاع از ابن تيميه طفره رفته، بلكه ضمن پذيرش اين اتهام عليه ابن تيميه، با استناد به اقوال فقهاى مورد اشاره، بر آن است كه شايسته نيست معتقدان و قائلان به عدم عصمت پيامبر را محاكمه و زندانى نمود. اما درباره توسل و شفاعتطلبى از پيامبر، بحثهاى بيشتر و مفصلترى شكل گرفته است. آلوسى در اين ميان باز هم كاملاً از آراى ابن تيميه دفاع نكرده است. ابن تيميه با توسل به پيامبر براى دخالت در امر الهى مخالف بود. اين در حالى است كه ابن تيميه به منبع اصلى اين مسئله و استنادات آن كه از احاديث برآمده، توجه چندانى نكرده است. آلوسى در تبيين بهتر مسئله، عقايد مخالفان و موافقان توسل را شرح داده است، اما اصلىترين منبع او در اين زمينه كتاب العقد الثمين نوشته شيخ على السويدى، استاد سلفى پدرش بوده است. سويدى نيز مانند هر سلفى ديگرى به آياتى از قرآن اشاره مىكند كه در آنها خداوند تنها مرجع درخواست و استغاثه دانسته شده و شريك جستن در توحيد الهى، نوعى شرك محسوب مىشود. او سپس با ارجاع به كتاب «الاقتداء الصراط المستقيم» ابن تيميه، مرگ پيامبر را حتمىدانسته، آنان كه مرگ او را خروج از حالت مادى و حلول در قالب غير مادى مىدانند، گمراه و نادان برشمرده است. آلوسى بهخوبى از اهميت و حساسيت سخن گفتن از پيامبر(ص) و زندگى او باخبر بود و به همين دليل، بحث مختصر خويش را در اين باب، با موضعى مصالحهآميز به اتمام رسانده است. آخرين شبهه مربوط به پيامبر(ص)، بحث زيارت قبر ايشان است. برداشت ابن تيميه از اين حديث، منع مسلمانان از اجراى مراسم و تشريفات مذهبى، از جمله زيارت است و تنها در اين ميان سه مسجد مستثنا شدهاند؛ با اين استدلال كه زيارت آنها در بطن انجام فريضه واجب حج نهفته است. آلوسى در پايان مجدداً به ابن تيميه و هيتمى به دليل ارزش و جايگاه علمى و فقهى آنها احترام گذارده، تأكيد كرده است قصد از نگارش اين رساله، رد ديدگاههاى شخصى و پيروزى بر آراى ديگرى نيست و تنها مقصود، ارائه توضيح بيشتر و تبيين بهتر مسائل است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فتنة الوهابيّة (نسخه چاپی)
نویسنده:
السيد احمد بن زيني دحلان؛ اعتنى بطبعه: حسين حلمي بن سعيد استانبولي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
استانبول - ترکیه: ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
وهابیت (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«فتنة الوهابیة» ویلیه «الصواعق الالهیة» ویلیهما «سیف الجبار» ویلیها «ما فی کتب سید قطب»
نویسنده:
السید احمد بن زینی دحلان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
استانبول - تركيه: مكتبة الحقيقة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
وهابیت (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلاصة الکلام فی بیان امراء البلد الحرام - الجزء الثانی ؛ ویلیه: «إرشاد الحيارى» ویلیه: «من الفتاوی الحدیثة»
نویسنده:
سيد أحمد بن زيني دحلان المكي الشافعي/الشيخ يوسف بن اسماعيل النبهاني/أحمد شهاب الدين بن حجر الهيتمي المكي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
استانبول - ترکیه: مكتبة الحقيقة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
وهابیت (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ﮔﺮﺍﯾﺶ ﻫﺎﯼ ﻓﮑﺮﯼ ﺳﻠﻔﯿﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ثقلین به نقل از پایگاه تخصصی هابیت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نوسلفی گری
,
سلفیه معتدل
,
سلفیه
,
اصول سلفیه
,
سلفی گری
,
سلفیه تکفیری
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
سلفیه اعتدالی (فرق اسلامی)
,
سلفیه اعتدالی زیدیه یمن (فرق اسلامی)
,
سلفیه تقریبی اخوان المسلمین مصر (فرق اسلامی)
,
سلفیه تکفیری وهابی عربستان (فرق اسلامی)
,
سلفیه جهادی سید قطبی (فرق اسلامی)
,
سلفیه صوفی
,
سلفیه فرقهگرا
,
سلفیگری هندی
,
مبانی سلفیه
,
سلفی های مصر
,
اندیشه سلفیه
,
زیدی سلفی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بيان أن الأئمة الأربعة على التنـزيه في مسئلة الاستواء
نویسنده:
دار الفتوى المجلس الإسلامي الأعلى في استراليا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات خبریه
,
عقیده تجسیم
,
استواء الهی (صفات خبریه الهی)
,
تشبیه
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
تنزیه الهی
,
تجسیم
,
وهابیت (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منهج دیوبندیه و وهابیت در صفات خبری
نویسنده:
مصطفی غفوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
مشبهه (صفاتیه)
,
تشبیه
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
تنزیه الهی
,
تجسیم
,
دیوبندیه
,
صفات خدا
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
مکتب دیوبند
چکیده :
این مقاله به بررسی و مقایسه منهج بین دو فرقه وهابیت و دیوبندیه در صفات خبری خدا میپردازد. در این بررسی مشخص میشود که وهابیت در خیلی از مناهج با دیوبندیه اختلاف دارند. این مناهج عبارتاند از: «ظاهرگرایی»، که با دو بعد «رد تأویلگرایی» و «انکار مجاز» بررسی شده، و نیز حجیت فهم سلف، نقلگرایی، و طرد مخالفان از دایره اهل سنت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منحة الوهبية في الرد على الوهابية
نویسنده:
داوود بن السيد سليمان البغدادي النقشبندي الخالدي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
استانبول - تركيا: مكتبة الحقيقة (الطبعة الاولی 1978م. والثانية 1986م. جددت تصويراً سنة جدد طبعه سنة 2000م.),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وهابية في العراء
نویسنده:
جماعة من الباحثین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
سلفیه جهادی سید قطبی (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منح الإلهية في طمس الضلالة الوهابية
نویسنده:
القاضي إسماعيل التّميمي؛ تقدیم و تحقیق: احمد الطویلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
تعداد رکورد ها : 503
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید