مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
اشاعره طحاویه (پیروان ابوجعفر طحاوی) ماتریدیه (پیروان ابوالحسن ماتریدی)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 524
امامت و ولایت از دیدگاه شهید مطهری و اقبال لاهوری
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، گل حسین شاه نقوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از نظر شهید مطهری، امام همه شئونات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جز دریافت وحی را داراست. ایشان اوصافی چون عصمت، علم، افضلیت، شجاعت، عدالت، اخلاق و... را برای امام بر می شمارند. شهید مطهری به انتصابی بودن امامت از ناحیه خداوند قائل است. ایشان ولایت را به ولایت مثبت و منفی تقسیم کرده، هر کدام را دارای اقسامی می داند. ولایت مثبت را به محبت، امامت، زعامت و تصرف و تکوین تقسیم کرده، امام معصوم علیه السلام را دارای هر چهار قسم ولایت می دانند و ولایت منفی را نیز ولایت شیطان و شیطانی قلمداد می کنند. علامه اقبال لاهوری نیز به عنوان یکی از متفکران بزرگ اهل سنت، ضرورت امام را بیان کرده، از دلیل عقلی در اثبات آن کمک می گیرد. مهم ترین شئون امامت از دیدگاه ایشان، رهبری جامعه، اتحاد ملت های مسلمان و جلوگیری از هرج و مرج در جامعه است. علامه اقبال، شجاعت، عدالت و راستگویی را از مهمرترین اوصاف امام می داند و به انتخابی بودن امام قائل است. ایشان ولایتی را که برای اهل بیت علیهم السلام مطرح می کند، برخلاف شهید مطهری فقط ولایت در محبت است و به بقیه اقسام ولایت قائل نیست.
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
آیا سید ابوالفضل برقعی از اعتقادات خویش توبه نمود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
سید ابوالفضل برقعی یکی از افرادی است که عقایدی را بیان داشت که بر خلاف مذهب تشیع بود. وقوع چنین امری سبب گردید که مخالفین شیعه از آن بهره برداری فراوانی نموده و در تبلیغهای خویش بیان دارند که وی آیت الله العظمایی بوده که سنی شده است. ما در جواب این س بیشتر ...
حیدر علی قلمداران کیست و آیا او شیعه بوده و یا ... ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
اگر بخواهیم تحقیق جامعی درباره حیدرعلی قلمداران داشته باشیم و او را بهتر بشناسیم، نام او را باید در کنار افراد دیگری چون حسینی طباطبایی و برقعی قرار داد. این سه تن که ظاهرا خود را از شیعیان رها شده از بند خرافات می‌دانستند، در آثار و نوشته‌های خود اح بیشتر ...
آیا در زمان پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تشیع و تسنن و این جور فرقه ها وجود داشتند؟ اگر بله؛ مشخص کنید که پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از کدام فرقه بودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به تاريخ پيدايش فرقه ها در اسلام، همه اهل فن در اين علم، اتفاق نظر دارند که وجود رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مانع از پيدايش فرقه ها و مذاهب بوده است، چون با عنايت به معنايي که براي فرقه شده و گفته اند: (اصطلاح فرقه در مورد گروهي به بیشتر ...
آیا پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در زمان حیات نسبت به ایجاد مذهب اهل سنت بعد از خود آگاهی داده اند؟ چگونه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي دانست كه روزگار، صفحه اي پر از حوادث و فتن و اختلافات و محن در برابر امتش خواهد گشود و امت ناچار بايد داراي نظم و انضباط و حكومتي باشند. ما عقيده داريم رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ، پيغمبر مرسل بوده و براي بیشتر ...
چرا در شهرهای مرزی ایران ، اکثراًَ سنی مذهب هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به خاطر حاكميت بني اميه و بني عباس در ابتدا اكثر مردم مناطق تحت تسلط آنان به سوي مذهب اهل سنت گرائيده بوده اند، بنابراين اكثريت مردم ايران نيز سني بودند ولي در عين حال حكومت هائي مثل آل بويه، زيديان مازندران، و حكومت الجايتو سعي در رسميت يافتن مذهب ش بیشتر ...
اهل تسنن و پیدایش مذهب آنان بیشتر برای مسلمانان ضرر داشته یا این که قوم یهود ضررش برای مسلمانان بیشتر بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این سوال با مذاق اسلامی سازگار نیست و مقایسه کردن اهل سنت با یهود بر خلاف مبانی اسلام می­باشد. این منافات از پاسخ آن که در دو قسمت بيان می­گردد روشن خواهد شد. الف. در بخش اول از سؤال، بايد به يك نكته توجه داشت و آن اين كه، حساب مذهب را از حساب يك ع بیشتر ...
حفظ وحدت بین شیعه و اهل سنت را توضیح دهید. آیا این بدان معنا است که ما با آنها هیچ اختلافی در امور دینی و عقاید نداریم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات و شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست. مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود بیشتر ...
اهل سنت از علمای خود با لقب حضرت یاد می کنند، آیا مقام حضرت مخصوص پیامبر و خلفا نیست؟ آیا مکتب اهل سنت علمای خود را در ردیف پیامبر و خلفا می بیند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آوردن واژۀ "حضرت" در زبان فارسی و عربی یا "سماحة" در زبان عربی، برای احترام به شخصیت های غالباً دینی، بین اغلب مذاهب اسلامی رایج است. اطلاق این کلمه به شخص، به معنای ارتقاء وی تا حد پیامبر (صلی الله علیه و آله) یا ائمۀ معصومین (علیهم السلام)، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
سیر تحول مفهوم مشروعیت در فقه سیاسی شیعه (از دوران صفویه تا انقلاب اسلامی ایران)
نویسنده:
مهدی ساداتی نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
امروزه میان عالمان و اندیشمندان علوم سیاسی موضوع مشروعیت بعنوان یکی از اساسی ترین مفاهیم سیاسی شناخته می شود. این مفهوم در گذر زمان به اشکال مختلف توسط فیلسوفان سیاسی مورد بحث و بررسی بوده است. موضوع مشروعیت حکومت در اسلام نیز از دیر باز در کانون توجه اندیشمندان مسلمان بوده و همواره مورد نظریه پردازی قرار گرفته است. آنچه این مقاله در صدد بیان آن است سیر تحول مفهوم مشروعیت نزد فقهای شیعه از سال های رفع سایه نظام خلافت بر ایران و بطور مشخص از دوران حکومت صفویه و رسمیت یافتن آیین تشیع در ایران است. بر اساس نتایج این تحقیق مفهوم مشروعیت در این دوره از تاریخ ایران، سه مرحله را پشت سر گذارده است. مرحله اول پذیرش مشروعیت سلطان عادل توسط اکثریت فقهای شیعه است و این مبنا تا دوره نهضت مشروطه ادامه یافته است. در نهضت مشروطه مرحله دوم نظریه پردازی با طرح مشروعیت نظام مشروطه بر حوزه اندیشه سایه می اندازد و مرحله سوم تحول مفهوم مشروعیت با عملی شدن مبارزات امام خمینی در دوران انقلاب اسلامی با عنوان حاکمیت ولی فقیه جامع الشرایط تجلی می یابد گرچه مفهوم ولایت فقیه از دیر زمان در کتب فقهی شیعه وجود داشته است ولی هیچگاه امکان ظهور در عرصه سیاسی اجتماعی نیافته بود و انقلاب اسلامی بود که آن را از یک نظریه مهجور به عمل و ثمر رسانید. در این مقاله این روند سه مرحله ای مورد واکاوی و بازشناسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 81 تا 110
  • تعداد رکورد ها : 524