مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3244
مفهوم آيه‏ ى شريفه "لا اكراه فى الدّين قد تَبَيّن الرّشدُ مِن الغىِّ..." را با توجه به تفاسير مختلف بيان نماييد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به تفاسير مختلف، در مجموع پنج قول در مفهوم و معناى آيه‌ى شريفه بيان گرديده كه قول صحيح آن است كه آيه، پيامى عام و جهان شمول و انسانى دارد و آن اين كه؛ دين يك مسئله‌ى اعتقادى و قلبى است و اكراه و اجبار در آن محال است و بنده مختار و مخي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
با توجه به آيه شريفه ‏ى «وَلو شئنا لَأتينا كُلَّ نفس هُدها...» روشن مى‏ شود كه هدايت شدن همه‏ ى انسان‏ها را خداوند اراده نكرده است. اگر خداوند خير تمام موجودات را مى‏ خواست هدايت همه را اراده مى‏ كرد، ولى اين كار را نكرده است. چرا؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه به استناد آيه‌ى شريفه‌ى(سجده، 13) گفته شده كه خداوند هدايت همه‌ى انسان‌ها را اراده نكرده، باطل است. بلكه مطلب عكس آن است، و خداوند هدايت تمامى موجودات را اراده كرده است؛ چون بنابر آنچه از آيات استفاده مى‌شود: الف( هدايت الهى به هدايت تكوي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا انسان در كارهاى خود مختار است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، دايره‏ ى اختيار وى تا كجاست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بارها در زندگى، خويشتن را در جاده‌اى تنها و غريب مى‌يابيم. مسيرى كه ما چاره‌اى جز حركت در آن را نداريم. جادّه امور ثابت و از پيش تعيين شده زندگى ما؛ يعنى امورى همچون نژاد، مليّت، خانواده، قد و قامت و گويش و امثال آن، اما در مقابل، بارها و باره بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اگر برخی از احکام و مسائل اسلام با استدلال‏هاى عقلى ما تضاد یا تناقض داشته باشد و ما براى یافتن پاسخ و راه انطباق تلاش کنیم و به پاسخ نرسیم، وظیفه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عقل، حجّت درونى انسان‌هاست كه آنها را در مسير كمال راهبرى مى‌كند و شريعت (دين)، حجت بيرونى است براى نجات انسان‌ها از گرداب آلودگى‌ها و سوق دادن آنها به سوى كمال و سعادت انسانى. بر اين اساس ممكن نيست حجت ظاهر و باطن با يكديگر تعارض داشته باشند بیشتر ...
 علایم ظهور حضرت ولى عصر (ع) چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بحث دربارۀ علایم ظهور امام عصر (عج) مقداری پیچیده است و نیاز دارد كه تمام روایات در موضوع مهدویت به صورت مبسوط بررسى شوند، اما اجمالاً از روایات استفاده مى‌شود كه علایم ظهور از یك جهت بر دو دسته اند: 1. علایمى كه به طور حتم پیش از ظهور واقع م بیشتر ...
ما در سراسر جهان افرادى را می‏ شناسیم که مسلمان یا شیعه نیستن، اما انسانهاى خوبى هستند و درست کردارند. بسیارى از اختراعات توسط دانشمندان غیر مسلمان انجام شده است. آیا درست است که همگى آنها را به این دلیل که مسلمان نیستند، مستحق جهنم و عذاب الهى بدانیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مردمى كه به دين اسلام ايمان نياورده‌اند، دو گروه‌اند: 1- گروهى كه اصطلاحاً به جاهل مقصر و كافر معروفند. يعنى اسلام به آنها رسيده و به حقانيت آن پى برده‌اند اما با لجاجت و سركشى حاضر به پذيرش حق نيستند، كه اين گروه مستحق عذاب و خلود در آتش‌اند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
حق چیست و چگونه مى‏ توان تابع حقیقت بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حق به معناى در ميان طريق راه رفتن و راستى و درستى را دنبال نمودن و از روى حكمت چيزى را در جاى خود قرار دادن است. و تبعيّت از حق و حق مدارى در باب انديشه و نظر، مجهز گشتن به سلاح منطق و مزيّن شدن به جامه‌ى يقين و دورى از معالظه كارى و خيال باق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا انسان موجودى جاودانه است. در صورتى که هست چرا ما ابدیّت را در دنیا تجربه نمى‏ کنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از جمله نكات ارزشمند انسان از منظر قرآن كريم اين است كه آدمى مرغ باغ ملكوت است و اين خاكدان آشيانه‌اى موقّت و پلى براى عبور وى از طبيعت به فرا طبيعت است. انسان در نهاد خويش طالب جاودانگى است و فطرتاً از زوال و محدوديت گريزان است. انسان موجودى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
با نگاهى به جهان پيرامون روشن مى‏ شود كه اكثريت مردم رو به بدى و تباهى دارد، اما اگر دين و توحيد و گرايش به خوبيها در نهاد انسان گذارده شده و به اصطلاح فطرى آدميان است، پس چرا اكثريت به خلاف آنها گرايش دارند؛ و اكنون جهان ما رسماً سكولار است. پس بايد گفت كه دين فطرى نيست و گذشته از آن بيشتر مردم به دوزخ فتاده مى‏ شوند، زيرا بد كردار و بى دين هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انسان فطرتاً خداجو و حق جوست و اكثريت مردم نيز به اين ندا پاسخ مى‌دهند. مردم در نهاد خود به دنبال حق مى‌باشند، اما در مواردى خطاى در تطبيق دارند. واقيت اين است كه عواملى از بيرون و دورن باعث مى‌شود كه آنها در شناخت و گرايش به حق دچار انحراف ش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
در تاریخ خوانده ‏ایم که هر حکومت و تمدنى روزى سقوط می کند، آیا امکان ندارد که حکومت امام زمان )عجل الله تعالى فرجه الشریف( هم روزى سقوط کند؟ یعنى مردم به آن عادت کنند و از آن دلزده شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : چنين چيزى در زمان حكومت جهانى امام عصر "عجل الله تعالى فرجه الشريف " متصور نيست. زيرا حكومت‌ها يا به دليل ظلم و ستم و انحراف از اصول عدالت سقوط مى‌كنند و يا به دليل فريب مردم و دلزدگى آنها از حكومت. و اين عوامل در زمان حكوت جهانى حضرت مهدى "س بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 3244